Op maandag 09 juli 2001 13:45 schreef michielk het volgende:
Kan die 60 graden van me processor eigenlijk kwaad. "Leeft" ie daardoor korter of heb ik alleen meer kans op vastlopers ???
Technisch gezien wel ja. Hoe hoger de CPU temperatuur, hoe korter de gemiddelde levensduur. Niet dat dat nou zo alarmerend is: stel dat een temp stijging van 10 graden de levensduur zou halveren (stel). De gemiddelde verwachte levensduur van de huidige PC CPU's is een jaar of 12. Dan zou bij hoge temperaturen je proc 'slechts' 6 jaar meegaan. Waarschijnlijk heb je over 6 jaar wel wat anders, toch?
Stel dat ik hem op 50 graden krijg (met gesloten kast) is dat dan nog niet aan de hoge kant ??
Tis nog steeds niet weinig, maar volgens mij zal het weinig problemen opleveren. Heb je trouwens wel dat spul onderop je Coolermaster er af gehaald? Die kauwgomachtige troep is behoorlijk ranzig, en verslechterd je koeling alleen maar i.p.v. verbeteren.
En een betere airflow is altijd goed.
Moet ik misschien opnieuw koelerpasta aanbrengen of is dat niet nodig.. ??
(Heatsink van me cooler wordt trouwens wel verschrikkelijk warm dus ik denk dat hitte overdracht naar cooler wel goed gaat)
Als je het niet zeker weet, check dan toch maar even de onderkant van je Coolermaster. Die smurrie is er voor het grootste deel af te halen met bankpasjes of balpen-doppen. De restjes kun je dan verwijderen met wat terpentine op een stukje keukenpapier.