Toon posts:

Processor 10 graden lager met open kast....

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een a7v133 met 1 GHZ TB en een Coolermaster DP5-6H51

De temperatuur van me Processor loopt op tot 60 graden. Dat vond ik wel wat veel.
Ik schroef me kast open voor wat extra ventilatie en nu komt de temperatuur niet boven de 50 uit.....

Heb weinig ervaring met koeling: wat moet ik doen om deze temp. te behouden maar toch me kast dicht krijgen ???

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Extra ventillatie.

Standaardopstelling is een big kickass intake ventilator (120mm enzo) voor-onderin en twee kleinere outtake (80mm) achter-bovenin. Zo stroomt koele lucht onder aan voorkant binnen. Warme lucht stijgt naar boven en wordt uitgeblazen door de achterkant. Check paar casemod sites en pics (check ook die-hard overclocking & case modding)

Verwijderd

Topicstarter
Heb ATX Big-tower, dus het moet mogelijk zijn.

Welke koelers kan ik daar het beste voor nemen ???

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Gewoon de ventilators die je bij de elektroboer kan kopen. Veel mensen (waaronder ikzelf) gebruiken Sunon ventilators. Ik had gevraagd om een ventilator met een hoge luchtverplaatsing, maar die dingen kunnen wel een herrie maken (heb zelf geen last van, ben lekker doof >:) )

Vergeet niet een paar gaten in je toren te zagen voordat je de koelers monteert ;)

Lijstje van Sunon 12V fans

Heb zelf twee van de 80mm KD2408PTS1-6A fans.

Verwijderd

Klopt. De standaard opstelling is nog een 80mm voor-onderin en een 80mm onder de voeding achtering bij midi towers. Bij bigtowers is het idd vaak zo 2 80mm's helemaal bovenin.
Ik heb ook me kast open, maar er hangt een 80mm die lucht blaast naar de CPU en een 80mm zuigende fan die zoals gezegd achter onder de voeding hangt.
Hij is nu 59 graden stressed {:O

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-06 10:20

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Mijn kast is koeler als ik hem dicht heb dan als ik hem open doe !! >:)

Dan heb je een goede airflow ;)

Turn it off and on again.

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand me nog uitleggen waarop ik die fans moet aansluiten. Op me mobo of op de stroomkabels uit die stroomdoos ???

Ik zie bij de meeste fan's dat ze 12 Volt vragen aan voeding. Is het plug&play het aansluiten of moet je daarmee ook nog eens knutselen. ????

• nicxz
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
Mijn kast wordt dicht met }:O 56 graden, open 52. Is 56 graden te warm, of kan ik hem dichtgooien? Heb laatste tijd wat hang-probs gehad, dus vroeg me af of het aan temp kan liggen... heb een athlon 1200@1330.

"Honesty may be the best policy, but it’s important to remember that apparently, by elimination, dishonesty is the second-best policy." George Carlin

Verwijderd

Topicstarter
Kan die 60 graden van me processor eigenlijk kwaad. "Leeft" ie daardoor korter of heb ik alleen meer kans op vastlopers ???

Stel dat ik hem op 50 graden krijg (met gesloten kast) is dat dan nog niet aan de hoge kant ??

Moet ik misschien opnieuw koelerpasta aanbrengen of is dat niet nodig.. ??
(Heatsink van me cooler wordt trouwens wel verschrikkelijk warm dus ik denk dat hitte overdracht naar cooler wel goed gaat)

• _mARCO_
  • Laatst online: 25-08 16:46

_mARCO_

Hier staat niks

Op maandag 09 juli 2001 13:45 schreef michielk het volgende:
Kan die 60 graden van me processor eigenlijk kwaad. "Leeft" ie daardoor korter of heb ik alleen meer kans op vastlopers ???
Technisch gezien wel ja. Hoe hoger de CPU temperatuur, hoe korter de gemiddelde levensduur. Niet dat dat nou zo alarmerend is: stel dat een temp stijging van 10 graden de levensduur zou halveren (stel). De gemiddelde verwachte levensduur van de huidige PC CPU's is een jaar of 12. Dan zou bij hoge temperaturen je proc 'slechts' 6 jaar meegaan. Waarschijnlijk heb je over 6 jaar wel wat anders, toch?
Stel dat ik hem op 50 graden krijg (met gesloten kast) is dat dan nog niet aan de hoge kant ??
Tis nog steeds niet weinig, maar volgens mij zal het weinig problemen opleveren. Heb je trouwens wel dat spul onderop je Coolermaster er af gehaald? Die kauwgomachtige troep is behoorlijk ranzig, en verslechterd je koeling alleen maar i.p.v. verbeteren.

En een betere airflow is altijd goed.
Moet ik misschien opnieuw koelerpasta aanbrengen of is dat niet nodig.. ??
(Heatsink van me cooler wordt trouwens wel verschrikkelijk warm dus ik denk dat hitte overdracht naar cooler wel goed gaat)
Als je het niet zeker weet, check dan toch maar even de onderkant van je Coolermaster. Die smurrie is er voor het grootste deel af te halen met bankpasjes of balpen-doppen. De restjes kun je dan verwijderen met wat terpentine op een stukje keukenpapier.

sigloos

Verwijderd

Topicstarter
_Marco_: ik heb van die coolerpasta erop gedaan.... en eerst die roze smurrie eraf gehaald. Maar ik heb een dun laagje erop gedaan. De hele core was bedekt met die witte pasta. Was zo dun mogelijk maar dat je de kleur van de core eigenlijk niet meer zag.

Ik wil nu fans gaan installeren in me kast en dan kijken wat het gaat worden. Nu zonder actieve luchtstroom maar open kast scheelt het al 10 graden. Dus ik ga kijken wat er met die fans gaat gebeuren.

Hoeveel graden zou die ongeveer moeten zijn (zie sig.) ????

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:23
Op maandag 09 juli 2001 08:05 schreef michielk het volgende:
Ik heb een a7v133 met 1000 GHZ TB en een Coolermaster DP5-6H51

De temperatuur van me Processor loopt op tot 60 graden. Dat vond ik wel wat veel.
Ik schroef me kast open voor wat extra ventilatie en nu komt de temperatuur niet boven de 50 uit.....

Heb weinig ervaring met koeling: wat moet ik doen om deze temp. te behouden maar toch me kast dicht krijgen ???
1000 GHZ, dat valt bijna niet te koelen met de koelers die we nu kunnen :)
Op maandag 09 juli 2001 11:50 schreef nicxz het volgende:
Mijn kast wordt dicht met }:O 56 graden, open 52. Is 56 graden te warm, of kan ik hem dichtgooien? Heb laatste tijd wat hang-probs gehad, dus vroeg me af of het aan temp kan liggen... heb een athlon 1200@1330.
Je kast word 56 graden lijk me eerder je cpu :)

sory kon het niet laten *D

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 10 juli 2001 09:55 schreef DE_Michiel het volgende:

[..]

1000 GHZ, dat valt bijna niet te koelen met de koelers die we nu kunnen :)
[..]

Je kast word 56 graden lijk me eerder je cpu :)

sory kon het niet laten *D
hehehe, je hebt gelijk..... Vette processor heb ik anders.... zal hem effe veranderen voor de goede orde.

Maar ook nog effe voor de goede orde......
is sorry niet met 2 r-en.... ipv 1 zoals bij jou ?? ;)

Dit kon ik niet laten *D
Pagina: 1