NEST aansluiten op Remeha Calenta (eTwist model)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 966771

Topicstarter
Hey all,

Ik heb een Remeha Calenta gekocht welke ik nu een aantal maanden gebruik met de Remeha eTwist thermostaat. Opzich een prima thermostaat maar ik had de mogelijkheid om over te stappen naar een NEST Learning 3rd gen.

So far so good. Allereerst de eTwist verwijderd en de gateway voor de eTwist welke in mijn ketel was gekoppeld aan de OT poort losgekoppeld.

Vervolgens de NEST Heatlink opgehangen, een kabel aangesloten van de heatlink OT naar de OT aansluiting in de Calenta, NEST aangesloten en de boel opgestart.

Nu is het zo dat mijn ketel blijft stoken (het is inmiddels 25 graden in huis) zodra ik hem opstart en de NEST geeft foutcode H73 wat eigenlijk betekent dat er geen OT is tussen de heatlink en de ketel.

Verschillende dingen geprobeerd, stroom van de ketel, herstarten van de heatlink, kabel vervangen tussen heatlink en de ketel. NEST een reset gegeven etc. De ketel stop alleen met stoken als ik de heatlink weer loskoppel en de gateway van de eTwist weer aansluit.

Nu kan ik een NEST PRO laten komen voor 100 euro maar ik dacht hoe moeilijk kan het zijn... wellicht kan iemand mij hier nog wat tips geven. Kan het zijn dat mijn ketel software matig nog is geprogrammeerd op de eTwist? Een reset heb ik de ketel nog niet kunnen geven want er staat nergens duidelijk aangegeven hoe je deze ketel überhaupt kan resetten. Wel het stroom er voor langer dan 1 minuut af gehad.

Hoop dat jullie nog ideeën hebben en anders toch maar zo'n NEST PRO laten komen :|

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2ekroyd.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/33agp50.jpg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:22
Als je de calenta on/off instelt, (dus ook op de andere pins) gaat het dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hey thanks voor je reactie @jantje112 maar hoe bedoel je? Instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:48

job

Anoniem: 966771 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 11:43:

Hoop dat jullie nog ideeën hebben en anders toch maar zo'n NEST PRO laten komen :|

[afbeelding]

[afbeelding]
Werkt het wel als je bij de ketel de ader bij BL loshaalt? (denk het niet, maar probeer het eens).

Edit: gebruik je bij de Heatlink nou de aard en t1? Of lijkt dat zo.
jantje112 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:13:
Als je de calenta on/off instelt, (dus ook op de andere pins) gaat het dan wel?
Dat zou je op de heatlink kunnen wijzigen. Daar ot1 en ot2 verplaatsen naar 3 en 2.

[ Voor 50% gewijzigd door job op 05-09-2017 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
job schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 17:09:
Werkt het wel als je bij de ketel de ader bij BL loshaalt? (denk het niet, maar probeer het eens).
Ga ik ff proberen morgen. Kan ik daar niks mee beschadigen? Wat doet die eigenlijk...
Edit: gebruik je bij de Heatlink nou de aard en t1? Of lijkt dat zo.
Dat lijkt zo... gebruik enkel de T1 en T2, de NEST krijgt ook gewoon stroom en zou zelfs zonder moeten kunnen werken.
Dat zou je op de heatlink kunnen wijzigen. Daar ot1 en ot2 verplaatsen naar 3 en 2.
Dat heb ik nog niet geprobeerd. Beetje stom misschien maar ik verwacht gewoon dat de OT functie moet kunnen werken...

[ Voor 102% gewijzigd door Anoniem: 966771 op 05-09-2017 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Wat is het voordeel van een nest tov etwist?

Heb je al de draadjes omgedraaid overigens?
En dat etwist kastje bij de ketel ertussen uit?

Ik had de draadjes tussen kastje en ketel verkeerd om aangesloten en toe bleef de ketel ook branden.

[ Voor 69% gewijzigd door hjs op 05-09-2017 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hjs schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 21:44:
Wat is het voordeel van een nest tov etwist?

Heb je al de draadjes omgedraaid overigens?
En dat etwist kastje bij de ketel ertussen uit?

Ik had de draadjes tussen kastje en ketel verkeerd om aangesloten en toe bleef de ketel ook branden.
Nou volgens mij niet echt een voordeel behalve dat de NEST een stuk prettiger werkt maar goed dat is persoonlijk.

Dat eTwist kastje bij de ketel heb ik er tussenuit, dat wil zeggen, voeding los en OT kabel los.

De draadjes omwisselen hebben ik nog niet geprobeerd. Maar als ik geen thermostaat aansluit (dus niks op de OT) dan blijft hij ook branden. De enige manier om hem te laten stoppen met branden is om de eTwist gateway/kastje er weer tussen te doen.

Ik zag dit nog in de handleiding:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2db9c8x.png

Daar staat het volgende onder: "Als een kamerthermostaat met een anticipatie-elementwordt gebruikt, moet parameter nF worden omgezet vanA naar B. Bijvoorbeeld bij de Celcia 10."

Kan dat nog iets te betekenen hebben?

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 966771 op 06-09-2017 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

In principe is de nest, althans de nieuwere, toch een modulerende thermostaat?
Verder geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
hjs schreef op woensdag 6 september 2017 @ 11:03:
In principe is de nest, althans de nieuwere, toch een modulerende thermostaat?
Verder geen idee.
De v3 is inderdaad modulerend en werkt bij mij prima op een Remaha Tzerra 39c. Maar de Calenta is weer iets minder toegankelijk voor vreemde thermostaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok. Aan/Uit werkt de NEST wel. Helaas nog geen oplossing gevonden voor opentherm, dat werkt nog steeds niet. Draadjes ook nog omgedraaid maar ook dat mocht niet baten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:03
Moet je geen losse opentherm gateway kopen voor je cv-ketel? Ik zou dat voor de mijne (geen Remeha) wel moeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• condick
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-12-2017
Jantje112

Zou je mij kunnen vertellen hoe ik de Nest op de Tzerra moet aansluiten (aangezien het bij jou werkt)
Moet ik de heatlink gebruiken of gaat het via de gateway van de Etwist die in de Tzerra is ingebouwd?
jantje112 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 14:10:
[...]

De v3 is inderdaad modulerend en werkt bij mij prima op een Remaha Tzerra 39c. Maar de Calenta is weer iets minder toegankelijk voor vreemde thermostaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
condick schreef op woensdag 6 december 2017 @ 14:09:
Jantje112

Zou je mij kunnen vertellen hoe ik de Nest op de Tzerra moet aansluiten (aangezien het bij jou werkt)
Moet ik de heatlink gebruiken of gaat het via de gateway van de Etwist die in de Tzerra is ingebouwd?
[...]
Ik gebruik de heatlink. Die hangt bij de ketel en de Nest in de woonkamer (waar de ketel niet hangt:)) dus nest, heatlink en tussen de heatlink en de ketel zit een stukje telefoonsnoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jantje112 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 09:44:
[...]

Ik gebruik de heatlink. Die hangt bij de ketel en de Nest in de woonkamer (waar de ketel niet hangt:)) dus nest, heatlink en tussen de heatlink en de ketel zit een stukje telefoonsnoer.
Gebruik je de Nest dan als Opentherm of aan/uit thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Wolly schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 11:25:
[...]

Gebruik je de Nest dan als Opentherm of aan/uit thermostaat?
Opentherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fwout
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-11-2021
jantje, zou je eens een foto online kunnen gooien van je opstelling. ik lees mml dat jij dezelfde ketel hebt als ik. ik heb er echter ook een zwart kastje langs hangen.

het zou dus zo moeten:
thermostaat met 2 kabeltjes.
deze lopen naar de zolder en eindigen in de heatlink.
vanuit de heatlink naar de aansluitbox (Zie foto).
Gaat ie zo dan goed?
Afbeeldingslocatie: https://photos.app.goo.gl/LgQ6tvxCGchCDKpy2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1071057

Beste MBerghuys, Wolly e.a.
Het is al weer een tijdje geleden, maar ik ben benieuwd of het uiteindelijk nog is gelukt om de de nest in OT te gebruiken met de Calenta.
Zo ja, zou iemand evt een foto kunnen sturen van de installatie? Bvd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-07 13:20

spaceboy

Op grote hoogte

Anoniem: 1071057 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 07:02:
Beste MBerghuys, Wolly e.a.
Het is al weer een tijdje geleden, maar ik ben benieuwd of het uiteindelijk nog is gelukt om de de nest in OT te gebruiken met de Calenta.
Zo ja, zou iemand evt een foto kunnen sturen van de installatie? Bvd.
Ik trap ook een (heel) oud topic weer omhoog, maar dit is voor mij ook een actuele vraag! Dus, TS, is het uiteindelijk gelukt? En hoe dan? Welke Calenta heb je precies?

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Pagina: 1