Dezelfde NAS op kantoor en thuis, beiden ervan werken.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:02
Hoi!

Ik ben behoorlijk nieuw in de wereld van servers/NAS etc. Nou is het zo dat ik twee keer exact dezelfde NAS heb aangeschaft:

Synology DiskStation DS216j + 2x 6TB schijf.

Beiden worden gebruikt om vanaf te werken (animatie/video werk). Nou wil ik zometeen de NAS op kantoor gaan installeren, maar ik kom er aan de hand van google niet helemaal uit. Het zal ongetwijfeld kunnen en simpeler zijn dan ik denk. :P

De NAS thuis staat nu vol met project bestanden van recent werk. De NAS op kantoor is uiteraard nog leeg. Wat ik wil is dat ze een kloon van elkaar worden.

Dus in eerste instantie dat de NAS op kantoor de NAS thuis compleet kopieert. Ten tweede dat vanaf dat moment ik vanaf beiden kan werken. Dus stel ik doe thuis een keer aanpassingen aan een project, dat die aanpassingen ook op de NAS op werk zijn doorgevoerd en andersom.

Ik snap dat ik het wellicht wat langdradig uitleg, maar het doel is dus simpelweg om op beiden altijd de recentste versies te hebben van projecten, en dat het dus veilig is in geval van uitval, mocht er iets gebeuren.

Bij voorbaat dank natuurlijk! :)

Alle reacties

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Wat je zoekt is: Synology Cloud Station .

Zie de volgende pagina: How to sync data from multiple Synology NAS using Cloud Station

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:23
Dit geeft een one-way sync, en is niet echt wat TS zoekt (hij wil op beide plaatsen kunnen werken)

Synologie Cloud Station is beter geschikt, met two-way sync

TS: op deze manier heb je wel nog geen back-up, als een bestand per ongeluk verwijderd wordt, of door een virus besmet, is dit op beide locaties het geval

[ Voor 16% gewijzigd door Mschamp op 05-09-2017 11:51 ]

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:34
Ik zou de eerste run wel op een lokaal netwerk laten doen en de NAS daarna pas plaatsen op kantoor. Scheelt je een hoop tijd.

• Inverted_World
arvidbeheerder schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 11:51:
Ik zou de eerste run wel op een lokaal netwerk laten doen en de NAS daarna pas plaatsen op kantoor. Scheelt je een hoop tijd.
Goed idee, ik ga hem vanavond thuis wel even in elkaar zetten ipv daar. We hebben wel 500/500 verbinding op beiden locaties, maar ik vermoed dat het alsnog erg veel zal uitmaken ja. Er is nu 7TB gebruikt, dus dat gaat even tijd kosten inderdaad.

• Inverted_World
Mschamp schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 11:49:
[...]

Dit geeft een one-way sync, en is niet echt wat TS zoekt (hij wil op beide plaatsen kunnen werken)

Synologie Cloud Station is beter geschikt, met two-way sync

TS: op deze manier heb je wel nog geen back-up, als een bestand per ongeluk verwijderd wordt, of door een virus besmet, is dit op beide locaties het geval
Dat begrijp ik inderdaad, maar in theorie gaat het me ook enkel er om dat er vanaf 2 locaties van te werken valt, en dat mócht er inbraak o.i.d. zijn de files nog op 1 van de locaties beschikbaar zijn. :)

• Mschamp
Inverted_World schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 12:41:
[...]

Dat begrijp ik inderdaad, maar in theorie gaat het me ook enkel er om dat er vanaf 2 locaties van te werken valt, en dat mócht er inbraak o.i.d. zijn de files nog op 1 van de locaties beschikbaar zijn. :)
In dat geval voldoet deze opstelling inderdaad.

• SjardWillems
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-12-2025
Mschamp schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 11:49:
[...]

Ik snap dat RAID != Backup, is er een soort van timedelay mogelijkheid op freenas de eerste backup op schijf 1 word gemaakt en daarna elke dag op schijf 1 en elke 4 dagen op schijf 2 o.i.d?

Of is dat alsnog niet backup waardig?

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:36

TommieW

Numa numa.

SjardWillems schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:29:
[...]

Ik snap dat RAID != Backup, is er een soort van timedelay mogelijkheid op freenas de eerste backup op schijf 1 word gemaakt en daarna elke dag op schijf 1 en elke 4 dagen op schijf 2 o.i.d?

Heeft de Synology niet de mogelijkheid om automatisch snapshots te maken? Dus als je getroffen wordt door bijvoorbeeld een Cryptolocker kan je weer terug naar een snapshot van de afgelopen nacht en kan je weer verder werken.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-12-2025
Inverted_World schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 12:41:
[...]

Klopt niet helemaal. Als de NAS wordt gejat en de dief op je nas inlogt en hij synct, ben je nog alles kwijt.

PSN: plexforce (ps4)

• Mschamp
SjardWillems schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:29:
[...]

Dat zou al iets meer zekerheid geven, maar als ransomware je schijf encrypteert, ben je nog steeds alles kwijt. Of als er fout in je bestand zit, vlak voor back-up naar schijf 2, zit die fout daar ook. Eigenlijk moet je versioning toepassen om altijd naar eerder bestanden te kunnen, en bij voorkeur ook meerder back-ups op meerder plaatsen en verschillende media. Maar daar kan je zo ver in gaan als je zelf wil (of hoe belangrijk de gegevens voor jou zijn)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je hebt 7TB in gebruik van 2x6TB? Dat wil zeggen dat je deze als RAID 0 hebt geconfigureerd. Je weet dus dat als er 1 disk stuk gaat, je alle data kwijt bent?

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:44
Mschamp schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:35:
[...] Eigenlijk moet je versioning toepassen om altijd naar eerder bestanden te kunnen, [...]
Synology Cloud Station doet al aan versioning

Addicted to silent computing

• SjardWillems
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-12-2025
Vorkie schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 14:09:
Je hebt 7TB in gebruik van 2x6TB? Dat wil zeggen dat je deze als RAID 0 hebt geconfigureerd. Je weet dus dat als er 1 disk stuk gaat, je alle data kwijt bent?
van die specifieke disk toch? niet van alles lijkt me

• Mschamp
SjardWillems schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 14:37:
[...]

In RAID 0 ben je wel de data van beide schijven kwijt https://en.wikipedia.org/wiki/Standard_RAID_levels#RAID_0.
Dit komt omdat alle data verspreid staat over de 2 schijven, en je dus niet kan aanwijzen dat bestand A op schijf 1 staat en B op schijf 2. De helft van de bytes van bestand A staan op 1, de andere helft op 2, dus bij defect van 1 schijf, is van alle bestanden de helft van de data verloren.

Door gebruik van RAID 0 verdubbel je dus de kans op dataverlies ten opzichte van 2 schijven die niet in Raid zitten.
Crahsystor schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 14:16:
[...]

Synology Cloud Station doet al aan versioning
Inderdaad, maar met 12TB ruwe opslag, en 7TB in gebruik blijft er niet zo veel over voor versioning van video/animatie bestanden, die al snel oplopen in grootte.

[ Voor 9% gewijzigd door Mschamp op 05-09-2017 14:55 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
SjardWillems schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 14:37:
[...]

Als je maar 1 volume hebt van 12TB ben je inderdaad alles kwijt. Heb je elke disk afzonderlijk een volume op gemaakt en dus geen raid hebt gekozen is het per disk.

• Inverted_World
Het klopt dat ik het momenteel JBOD gebruik. En ik begrijp dat als 1 disk stuk gaat ik alle files van de NAS in kwestie kwijt ben, maar daarom zijn het er natuurlijk twee, op verschillende locaties. Overigens hebben we voor de zekerheid altijd het "huidige" project lokaal staan. TB's zat hier, alleen een NAS werkt wel aanzienlijk prettiger met meerdere mensen die aan een zelfde project werken.

En wat Mschamp zegt, de files zijn doorgaans .png/tiff sequences, dat betekend dat een gemiddeld project rustig naar 500GB kan gaan, we zijn (nog) een klein bedrijf, het is dus lastig om mega investeringen te maken in serverruimte waar op dit moment GPU's voor rendering een wat hogere prio hebben. :P Op de NAS staan dus niet alle projecten, oudere projecten liggen in een kluis op externe disks en zijn lokaal opgeslagen.

Met betrekking tot het inloggen op de NAS, ik neem aan dat je er niet zomaar in komt natuurlijk, maar in het geval dat stop ik de sync uiteraard direct. Hoewel ik vermoed dat onze verstopte NAS op het kantoor niet het eerste zou zijn wat een dief in kwestie zou meenemen. Verder hebben we gisteren een nieuwe alarm systeem geplaatst. Ik ben banger om data kwijt te raken of dat het niet goed synct, dan een dief :) . In beiden gevallen is het belangrijk natuurlijk dat we niet alles kwijt zijn.

Ik heb de tweede NAS nu naast de 1e staan en ben me momenteel aan het verdiepen in Synology Cloud Station ...

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-12-2025
En anders kan je altijd nog encryptie toepassen op de mappen maar dat gaat op dit model wel ten koste van write snelheden en je moet na een reboot van de NAS dan weer de mappen los mounten met de sleutel en niet geheel onbelangrijk de sleutel niet kwijt raken

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• Inverted_World
arvidbeheerder schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 11:51:
Dat was inderdaad een belangrijk punt blijkt. Hij is nu zo'n 30 uur bezig en ik heb mijn project files nog niet volledig over gezet. Het zou waarschijnlijk honderd keer sneller gaan als ik de Sync functie niet had gebruikt, maar gewoon het overkopieeren, echter leek het me wel zo handig het zo op te zetten zoals het in de praktijk gebruikt gaat worden.

Nadeel is denk ik niet zo zeer de snelheid, maar de hoeveelheid bestanden. Grote bestanden gaan rap, maar .png sequences tergend traag. Ik laat hem alsnog maar z'n ding doen, ik hoop dat ie morgen wel klaar is...

Lastige dat ik ook nergens iets van een progress bar kan zien.. Het kan puur door te checken hoe groot de mappen zijn die identiek zouden moeten zijn. Er lijkt verder ook niet echt een duidelijke volgorde te zitten in het kopieeren van alle files waardoor de server sowieso nog niet bruikbaar is tot echt 100% lokaal is gekopieerd..

[ Voor 17% gewijzigd door Inverted_World op 07-09-2017 10:42 ]

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Inverted_World schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 11:38:
..... en dat het dus veilig is in geval van uitval, mocht er iets gebeuren.
Ik zou bij deze opstelling toch willen benadrukken dat je apart een back-up systeem nodig hebt. Je zegt dat je TB's genoeg hebt, een losse USB disk zou al een hoop extra zekerheid bieden.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Inverted_World
u_nix_we_all schreef op donderdag 7 september 2017 @ 10:51:
[...]

Ik zou bij deze opstelling toch willen benadrukken dat je apart een back-up systeem nodig hebt. Je zegt dat je TB's genoeg hebt, een losse USB disk zou al een hoop extra zekerheid bieden.
Ik denk dat we het toch al wel heel aardig voor elkaar hebben? In principe 2x dezelfde NAS op een andere lokatie. Als er 1 stuk gaat of iets dergelijks dan heb je altijd de ander nog? Plus de recente projecten staan altijd ook lokaal. En oudere projecten, zeker de belangrijke zitten op externe HDD's in een kluis :) .

• Inverted_World
Misschien dat iemand een idee heeft? Alles lijkt te werken, ik zit op een LAN netwerk, in het begin leek het sneller te gaan, maar inmiddels zijn we 48 uur verder en heb ik pas 1,1TB laten syncen. Op deze snelheid ben ik eind volgende week pas klaar en heb ik mijn vraagtekens bij het "realtime syncen" in het scenario dat ik op kantoor werk en thuis eventueel iets afmaak.

Ik heb geen idee wat ik moet doen nu. Ik zie wel in de webinterface dat er continu bestanden geupload worden naar de "kantoor server". Maar ik zie bij beiden staan 1kb/s up en down op het moment. Waar dat in het begin nog 40/50mb/s was. (sowieso raar want via een windows machine kan ik met 100mb/s dingen verplaatsen.)

CPU en Ram usage op beiden NAS'en zijn zeer laag.

Edit: Ik kan zien bij "recentgewijzigde bestanden" dat hij bezig is met .png sequences, die zijn over het algemeen 1 tot 6mb per stuk. Toch doet ie er per 5 seconden een stuk of 10. In die zin slaat die "up en down" speed ook niet echt ergens op lijkt het.

Ik ben duidelijk nog vrij nieuwe in dit, maar zo handig als dat het me allemaal leek vind ik het tot nu toe nog niet :p

[ Voor 20% gewijzigd door Inverted_World op 08-09-2017 12:47 ]

Pagina: 1