Maxtor MaxBlast & MBR

Pagina: 1
Acties:

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-12-2025

Ook

Yes I can!

Topicstarter
Ik heb hier een oude PI (133) en een 40,9GB Maxtor (ATA100) met w98se erop.
Nou was het mobo blijkbaar te oud voor schijven/partities van groter dan 8GB want ik kreeg het met fdisk niet voor elkaar om de disk in te delen (in grotere stukken). MaxBlast gedownload en daarmee ging het prima. Alles werkt nu ok.

Als ik met een startupdisk in DOS wil opstarten dan krijg ik de melding dat er geen geldige FAT of VFAT station op C aanwezig is en kan ik ook de overige partities (D & E) niet benaderen.
Als ik normaal opstart (zonder disk) werkt alles wel OK, maar ik zie dat het opstarten wordt gedaan door "EZ-bios" (waarschijnlijk iets van maxtor dus) en ik heb in die Ezbios (duurt paar sec) de mogelijkheid om vanaf een disk op te starten. Als ik dat doe (dus via me HD van Diskette opstarten) dan werkt alles wel ok en kan ik ook de overige schijven zien.
Hoe doet maxblast dit nou?? Waar zit dit? In m'n MBR ofzo?
Ik kan de C partitie iig niet ghosten want ghost ziet em niet echt. Hij ziet em wel, maar bij 100% blijft ie maar schrijven, alsof de partitie groter is "dan verwacht".

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

als je de schijf wel fatoenlijk wil kunnen gebruiken zul je toch echt een extra controller moeten halen, zoals bv de Promise Ultra100 (ca fl 110).
Deze herkent je hardddisk(s) en kan wel tot 128GB per fysieke schijf aan.
Maxblast (een lichtere versie van EZ-drive) zet bepaalde schijf-indelingswaarden om naar waarden die het OS wel accepteert.

• Ook

Ook

Yes I can!

Topicstarter
Zo'n controller zou dus ook op mijn (oude) PI werken??
En loopt ie dan ook echt op ATA100?? Dat zou nl wel lekker zijn voor die paar pieken!!

Verwijderd

hij loopt dan op UDMA100, met een maximum van 100MB/s ja.
Overigens kan win95 (meest gebruikt op oude pc's) geen harddisks aan die groter zijn als 32GB (vandaar de jumpers op bv IBM en Maxtor harddisks, met een 32GB-mode)
Staat wel ergens in de Knowledgebase van Microsoft.

Een andere oplossing voor deze win95-limiet is bij aanschaf van zo'n controller op de oude pc een uitgeklede versie van win98 (www.98lite.net) of Linux te zetten.

Verwijderd

Ga eens opzoek naar een nieuwere bios voor je moederbord. Ik heb ook hier een 20 GB maxtor aangesloten op een PI 133, moest alleen het bios flashen. Doet het nu perfect.

Verwijderd

Als ik jou was, zou ik die rot-cpu het raam uitflikkeren (of bewaren tot oud&nieuw ;) ) en een nieuw mobo+cpu bv kopen. Celly bv. (of wachten tot Menace een nieuw systeem koopt)

Ben je misschien 250 gulden kwijt en dan is en je server sneller en kun je die harde schijf aansluiten zonder een apart kaartje te moeten kopen.

• Ook

Ook

Yes I can!

Topicstarter
Ik heb dus nu zo'n Target PCI ATA100 kaartje gekocht en ik ben benieuwd wat dat gaat doen. Ik ben ook al op zoek geweest naar een nieuwere bios maar dat kon ik moeilijk vinden.. Ik heb hier dus een AMI American Megatrends bios, maar op de site zelf kon ik (volgens) mij alleen geen goeie vinden..

• Jaak
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11-2021

Jaak

vraagje
als je ghost will draaien, dan moet die overlay toch geladen zijn?
als je een geconfigureerd disketje met ghost hebt, dan moet u wachten op die keuze die de overlay u geeft. En de DOS versie/versie Ghost speelt natuurlijk een rol..

de overlay wordt naar de knoppen geholpen door fdisk /mbr, dus niet zomaar luisteren als iemand u dat ooit adviseerd.
(het zit dus in de MBR)
het menuutje welke u ziet zit bij mijn weten niet in de MBR maarwel op de schijf, en je bekijkt dus best eens je config.sys / autoexec.bat omdat je dan weet welke bestandjes in root u zeker niet mag missen
(die bestanden in root even opslaan naar een directorietje op ander schijf of partitie is zo een gek idee, dat u het beter ff doet. Ze kunnen wel hidden staan...)

ghost staat bij mij gewoon op alle partities gekopieerd.
kan ik het steeds aanroepen
ik draai het nooit van op de partitie welke ik wil doen, en steeds vanuit real mode DOS

Er is altijd wel iets over het hoofd gezien.

• Jaak
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11-2021

Jaak

heu, gaat dat geen complicatie geven?
je gaat die schijf ofwel moeten instellen zoals die in de ouwe BIOS stond, of de overlay verwijderen (daaaag data)

(en je mobo BIOS ziet de schijf niet, dus dat moet in die controller bios. Ik weet zelfs niet of dat GAAT, want die kent die schijf van nature uit...)
OPLETTEN dus.

Er is altijd wel iets over het hoofd gezien.

• Ook

Ook

Yes I can!

Topicstarter
Zoiets (van nieuwe MBR en weg data) had ik ook al bedacht ja...even rustig aan doen dus..
Het vreemde is dus ook dat ghost altijd doorgaat met image maken (dus over de 100% heen). Het maakt dan niet uit of ik de startupdisk erin doe voor of na dat EZ Bios..
Ik ga nu een tukje doen, maar ik zal morgen eens in die autoexec etc kijken of ik wat bijzonders zie...
thnks!

Pagina: 1