Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achterop23
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-10-2024
Situatie:
Netgear Nighthawk X6 R8000 (firmware: V1.0.3.32_1.1.21)
Daaraan is verbonden een Synology DS716+II NAS via een CAT6A kabel.

Draadloos verbind ik mijn Windows laptop met een Intel Wireless-AC Dual Band adapter op 1 van de 2 5GHz netwerken dat de Netgear uitzendt.

Data overdracht is slechts 3 tot 5 MB/s (bijvoorbeeld met Cloud Station Backup).

Dit terwijl mijn LG OLED55B6V via PLEX een prima verbinding heeft (draadloos) met een Windows plex server dat ook op de Netgear is aangesloten (250Mb/s / 31MB/s).
Dus de Netgear zal het niet zijn, lijkt mij.

Wat gaat er fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Deel eens een map met samba/cifs/windows delen,
hoe snel is het dan?

Laptop via kabel aansluiten wat gebeurd dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizai
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Haal je MB/s en Mbps niet door elkaar?

Maakt de televisie gebruik van hetzelfde wifi netwerk? (Je geeft aan dat je 2 netwerken hebt)
Kun je de snelheid testen binnen je lan met tooltjes?

Anjunabeats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 16:02
Wat haal je met een speedtest? Misschien kun je eens een iperf test draaien om de daadwerkelijke throughput van je wi-fi-kaartje te meten?

Dat je een AC WiFi kaart hebt is een indicatie voor betere prestaties, maar geen garantie. Je hebt trouwens een 2.4GHz en een 5GHz band. Daarvan kan je client maar op 1 band tegelijk verbonden zijn. Ac werkt trouwens alleen op 5GHz. Op 2.4GHz werk je hoogstens met 802.11n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

WiFi en testen = not done!

Daarbij heb ik mijn twijfels over de gemeten snelheden van de TV; dat ding kan maximaal 802.11n aan en met 250Mbit, zit je tegen de limiet van deze standaard. En ik vraag me terdege af wat voor "achterlijk materiaal" je met PLEX aanbiedt als je daadwerkelijk 31MB/s overdraagt.

Met alle nuance; een officiele volledige 4K UHD-bluray disk komt niet boven de 110Mbit uit qua bitrate oftewel afgerond 12MB/s als je theoretisch zo'n disc 1-op-1 via WiFi of kabel zou "afspelen".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 16:02
MAX3400 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 09:18:

Daarbij heb ik mijn twijfels over de gemeten snelheden van de TV; dat ding kan maximaal 802.11n aan en met 250Mbit, zit je tegen de limiet van deze standaard. En ik vraag me terdege af wat voor "achterlijk materiaal" je met PLEX aanbiedt als je daadwerkelijk 31MB/s overdraagt.

Met alle nuance; een officiele volledige 4K UHD-bluray disk komt niet boven de 110Mbit uit qua bitrate oftewel afgerond 12MB/s als je theoretisch zo'n disc 1-op-1 via WiFi of kabel zou "afspelen".
Hoezo is WiFi testen not Done? Voordat je het ergens anders gaat zoeken is het toch fijn om te weten of WiFi de bottleneck is. Dat ligt immers coor de hand.

Hoe wil je trouwens een WiFi netwerk optimaliseren als het testen not Done is? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Qlimaxxx schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 09:32:
[...]

Hoezo is WiFi testen not Done? Voordat je het ergens anders gaat zoeken is het toch fijn om te weten of WiFi de bottleneck is. Dat ligt immers coor de hand.

Hoe wil je trouwens een WiFi netwerk optimaliseren als het testen not Done is? :?
Zoek je een probleem in je WiFi of een probleem met je NAS? Als het om die laatste gaat dan kun je het beste bekabeld testen om de invloed van een mogelijk slechte WiFi verbinding uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:14
Bij voorkeur inderdaad beginnen met bedraad dingen testen. Maar afgezien daarvan: wat zit er allemaal nog meer op het netwerk? Nog andere routers, access points, modems, powerline dingen? Voor het troubleshooten van een netwerk is een overzicht wel zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achterop23
wizai schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 09:14:
Haal je MB/s en Mbps niet door elkaar?

Maakt de televisie gebruik van hetzelfde wifi netwerk? (Je geeft aan dat je 2 netwerken hebt)
Kun je de snelheid testen binnen je lan met tooltjes?
Nee het zijn maximaal 5MB/s dat ik kan sturen of ontvangen met de laptop naar de NAS
Qlimaxxx schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 09:15:
Wat haal je met een speedtest? Misschien kun je eens een iperf test draaien om de daadwerkelijke throughput van je wi-fi-kaartje te meten?

Dat je een AC WiFi kaart hebt is een indicatie voor betere prestaties, maar geen garantie. Je hebt trouwens een 2.4GHz en een 5GHz band. Daarvan kan je client maar op 1 band tegelijk verbonden zijn. Ac werkt trouwens alleen op 5GHz. Op 2.4GHz werk je hoogstens met 802.11n
Speedtest haalt met gemak 280Mb/s. 300Mbit verbinding met Ziggo.
MAX3400 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 09:18:

Dit zijn test files met extreme bitrate. Handig om de snelheid te testen. Speedtest op de tv werkt ook, maar dit is de verbinding met buiten. De NAS-TV verbinding is dikke prima.
vanaalten schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 12:49:
Bij voorkeur inderdaad beginnen met bedraad dingen testen. Maar afgezien daarvan: wat zit er allemaal nog meer op het netwerk? Nog andere routers, access points, modems, powerline dingen? Voor het troubleshooten van een netwerk is een overzicht wel zo handig.
Bekabeld testen zal ik zo eens gaan doen.
Verder zit er een SONOS, niet gebruikte AppleTV en wat draadloze iPhone's/ iPad's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
achterop23 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:30:
Verder zit er een SONOS, niet gebruikte AppleTV en wat draadloze iPhone's/ iPad's.
Hey, wel een *complete* lijst geven hè!

Want je schreef ook:
achterop23 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:30:
Speedtest haalt met gemak 280Mb/s. 300Mbit verbinding met Ziggo.
...dus je hebt OOK nog een modem van Ziggo (...en wellicht hou je nog meer voor ons geheim? ;) ).
En is dat enkel een modem, of zit er ook nog een router in dat ding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• achterop23
De Ziggo Router zit onderin het huis. Van daar gaat een CAT6a naar de Netgear. Alles zit op de Netgear aangesloten.

Draadloze verbinding laptop via speedtest is bijna 300Mb/s, het maximale
Draadloze verbinding laptop naar NAS via Windows Verkenner of andere software is 7MB/s
Bekabelde verbinding laptop naar NAS (Cat6a weer) via Verkenner of andere software is 90MB/s

Meer dan een factor 10 dus. Terwijl de Internet snelheid wel met het maximale binnenkomt via de 5GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achterop23
Allen gecheckt.
Ding staat op gigabit (anders haal ik bekabeld die snelheden niet). De kabel werkt dus ook goed.
Laptop start op in 3.1sec dus is ook bottleneck niet (bekabeld wel dus de snelheden dat ik wil).

Puur draadloos is alleen de laptop-nas verbinding traag. Al het andere is draadloos maximaal snel. En bekabeld zijn er 0 problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Erg vreemd. Enige wat ik nog zou controleren is of het IP-adres van de wifi-kaart in dezelfde range valt als het IP-adres van de LAN poort op de laptop. Daar houden mijn ideeën een beetje op. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik neig naar jan99999 in "Ondanks gigabit router en cat6 toch trage verbinding NAS"

Er is geen file-sharing protocol genoemd op de NAS noch is er genoemd over welk OS we het hebben. Ik kan me zomaar voorstellen dat daar iets mis gaat, zeker gezien het feit dat er recentelijk, in ieder geval vanwege WannaCry, allerlei Windowsupdates zijn uitgebracht om SMB-traffic meer te beschermen.

Microsoft heeft in ieder geval een aantal aanwijzingen hiervoor op https://support.microsoft...v3-in-windows-and-windows

Daarnaast, en dat is dan wel interessant; via de ethernet-kabel gaat het wel snel. Dat doet me dan vermoeden dat SMB het issue niet is maar iets anders. Ik laat speedtest op WiFi even buiten beschouwing ondanks dat ik wel geloof dat je via de WiFi iets van internet kan downloaden met grofweg 20MB/s oftewel 170Mbit bijvoorbeeld.

Staat QoS aan op de WiFi-SSID's en/of staat QoS WMM aan op de adapter-settings? Zie je je CPU-load oplopen als je via de WiFi iets kopieert van de NAS; dat kan dan weer wijzen op offloading-settings of CRC-settings op de WiFi-adapter.

En nog 1 vraag; een laptop start niet op in 3.1 seconden, vind ik. Ligt eraan hoe je telt maar de gemiddelde BIOS-init is al langer dan dat; heb je UEFI-Fastboot aan staan in combinatie met Windows hibernation?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1