Warmtepomp plaatsingsmogelijkheden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fustje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-05 19:57

Fustje

Koel bewaren

Topicstarter
Hallo mede-Tweakers,

Even getwijfeld of ik dit als vraag zou deponeren, maar ik zou hier graag op verder discussieren. En mogelijk wordt het zelfs een ervaringstopic. :)

Op 20 september a.s. krijg ik de sleutels van m'n nieuwe woning. Het is oorspronkelijk het stalgedeelte van een langgevelboerderij uit 1887 maar uiteraard door de jaren heen aardig veranderd. De halfvrijstaande woning kent de volgende indeling:

Begane grond:
- Woonkamer (+open haard)
- Grote(re) slaapkamer
- Kleine(re) slaapkamer
- Badkamer met bad, toilet en douchecabine tussen de slaapkamers in
- Keuken
- Kleine bijkeuken met toilet en wasmachines

Eerste verdieping (houten vloer):
- Overloop
- 2 slaapkamers waarvan 1 met helft dakkapel
- L-vormige slaapkamer met andere helft dakkapel en CV ketel
- Open kamer die we waarschijnlijk van deur gaan voorzien en nog een slaapkamer van maken
- De inbouw-kastruimte die de 2 slaapkamers scheidt moet in de toekomst plaats maken voor toilet+doucheruimte, daarvoor snoepen we iets van 1 slaapkamer (met de dakkapel) af.

Vrijstaande garage met bergverdieping circa 4 bij 10 meter.

Momenteel is de CV ketel in een kast geplaatst in een kamer op de 1e verdieping. Zowel praktisch en qua geluid wil ik deze daar liever weg. In de woonkamer zit een convectorput waarvoor de leidingen door 2 kamers lopen op de 1e verdieping om vervolgens in de woonkamer langs de muur omlaag naar de put te gaan. Niet erg charmant dus.

Het plan is om de gehele woning van vloerverwarming te voorzien, zodat we nergens ruimte verliezen aan de lelijke radiatoren en de convectorput dichtmaken. Bovendien willen we de temperatuur zoveel mogelijk per kamer kunnen regelen (ivm open haard en klein kindje in huis) en in de zomer het huis kunnen koelen. Budget voor de warmtepomp is er nu nog niet, maar de vloerverwarming willen we wel op korte termijn gaan aanleggen met voorbereiding op de toekomstige warmtepomp.

Omdat we al elektrisch koken wil ik uiteindelijk proberen om gasloos te gaan. Ik denk daarom aan een water/water warmtepomp. Maar dat brengt ons tot de vraag: waar laten we dat ding? En kunnen we de huidige CV eigenlijk wel als tussenoplossing gebruiken met de nieuwe vloerverwarming?

De garage heeft ruimte zat, maar is vrijstaand met een paar meter (hoek tot hoek circa 3 meter) afstand tot de woning. Het mooiste zou zijn als we daar de hele warmtepomp installatie kwijt kunnen, maar kan zoiets eigenlijk wel?
Alternatief zou plaatsen in de bijkeuken zijn, maar dat is eigenlijk zonde omdat deze niet heel groot is. De wasmachine, droger en het toilet staan daar nu en dat willen we graag zo houden. Als er echt geen alternatief is kan het wel, maar daar wordt mijn vrouw niet echt vrolijk van. En die houd ik graag tevreden. B)

TL;DR: Kun je een warmtepomp installatie in een vrijstaande garage installeren en van daar uit je woning verwarmen/koelen?

Bonusvraag: Heb je aan een water/water warmtepomp genoeg om je CV de deur uit te kunnen doen en gasloos te gaan?

Na openen beperkt houdbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:41
Wat belangrijk is om te weten: hoe is het met de isolatie en wat ben je van plan daar nog extra aan te gaan doen? Wat zijn verder de oppervlaktes van de verschillende ruimtes & totaal?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fustje

Fustje

Koel bewaren

Topicstarter
Het dak is in 2013 (extra) geïsoleerd en de muren beneden zijn op een ander moment geïsoleerd. Er is nog wat enkel glas boven, dat staat reeds op de lijst om te vervangen door dubbel of tripel glas. Er is een soort vliering boven die nu niet gebruikt wordt maar waar wel isolatie is aangebracht. Gezien de lage stookkosten van de huidige bewoners verwacht ik dat het qua isolatie over het algemeen redelijk is of in de nabije toekomst verbeterd zal worden.

Totale woning zou 197 m2 zijn, maar dat is naar mijn idee erg optimistisch geweest. Ik heb nog niet kunnen meten, maar van de onduidelijke Funda-plattegrond heb ik de volgende afmetingen berekend:

BG (94,5 m2):
- Woonkamer 37 m2
- Slaapkamer-1 15 m2
- Slaapkamer-2 11 m2
- Keuken 12 m2
- Badkamer 4 m2 (exclusief badoppervlakte)
- Hal 8 m2
- Bijkeuken 7,5 m2

1e verdieping (80 m2):
- Open kamer 13 m2
- Slaapkamer-3 13 m2
- Slaapkamer-4 32 m2
- Slaapkamer-5 16 m2
- Overloop 6 m2

Totaal kom ik aan 174,5 m2.

(Het verschil komt waarschijnlijk omdat zij 2x de oppervlakte beneden hebben genomen, terwijl de woonkamer gedeeltelijk tot aan het dak boven loopt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TokkieB
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:44
pa1fw schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 08:32:
Hallo mede-Tweakers,

...

...

Het plan is om de gehele woning van vloerverwarming te voorzien, zodat we nergens ruimte verliezen aan de lelijke radiatoren en de convectorput dichtmaken. Bovendien willen we de temperatuur zoveel mogelijk per kamer kunnen regelen (ivm open haard en klein kindje in huis) en in de zomer het huis kunnen koelen. Budget voor de warmtepomp is er nu nog niet, maar de vloerverwarming willen we wel op korte termijn gaan aanleggen met voorbereiding op de toekomstige warmtepomp.

Omdat we al elektrisch koken wil ik uiteindelijk proberen om gasloos te gaan. Ik denk daarom aan een water/water warmtepomp. Maar dat brengt ons tot de vraag: waar laten we dat ding? En kunnen we de huidige CV eigenlijk wel als tussenoplossing gebruiken met de nieuwe vloerverwarming?

De garage heeft ruimte zat, maar is vrijstaand met een paar meter (hoek tot hoek circa 3 meter) afstand tot de woning. Het mooiste zou zijn als we daar de hele warmtepomp installatie kwijt kunnen, maar kan zoiets eigenlijk wel?
Alternatief zou plaatsen in de bijkeuken zijn, maar dat is eigenlijk zonde omdat deze niet heel groot is. De wasmachine, droger en het toilet staan daar nu en dat willen we graag zo houden. Als er echt geen alternatief is kan het wel, maar daar wordt mijn vrouw niet echt vrolijk van. En die houd ik graag tevreden. B)

TL;DR: Kun je een warmtepomp installatie in een vrijstaande garage installeren en van daar uit je woning verwarmen/koelen?

Bonusvraag: Heb je aan een water/water warmtepomp genoeg om je CV de deur uit te kunnen doen en gasloos te gaan?
Een water/water warmtepomp is voldoende om een CV de deur uit te doen. Ik heb een Stiebel Eltron WPC7 en deze is voldoende om een huis van 600m3 te verwarmen en te koelen. Het enige waar ik beter over na had moeten denken is dat er een grotere boiler bij geplaatst zou moeten worden. We hebben nu een 200 liter boiler, maar die is, bij vol verbruik op na 20 minuten douchen. (ligt ook aan de persoon die eronder staat, mijn vrouw gebruikt meer warmte dan ik).

Het regelen van de temperatuur per kamer of anders per verdieping is niet voorelkaar te krijgen zonder separate zones te maken van de leidingen die van de pomp naar het huis gaan. Er is bij een 'normaal' systeem 1 master thermostaat en de rest zijn slaves. Als de huiskamer (master) aan de gewenste temperatuur zit zal er geen invoer zijn van water op de slaves. Het enige wat een voordeel is van op elke verdieping een thermo is dat ik deze op een lagere temperatuur kan zetten dan de huiskamer. Als de huiskamer dan nog warmte vraagt, zetten de slaves op de verdiepingen de toevoer dicht.

Verder ben ik wel tevreden over de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fustje

Fustje

Koel bewaren

Topicstarter
Overigens is de garage nog niet geïsoleerd. Omdat dit mijn hobbyruimte gaat worden zal de volledige garage ook geïsoleerd worden, als de warmtepomp daar mogelijk toch al zit ga ik daar misschien ook wel vloerverwarming (alleen beneden natuurlijk) aanleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
TokkieB schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 09:08:
[...]

Het regelen van de temperatuur per kamer of anders per verdieping is niet voorelkaar te krijgen zonder separate zones te maken van de leidingen die van de pomp naar het huis gaan. Er is bij een 'normaal' systeem 1 master thermostaat en de rest zijn slaves. Als de huiskamer (master) aan de gewenste temperatuur zit zal er geen invoer zijn van water op de slaves. Het enige wat een voordeel is van op elke verdieping een thermo is dat ik deze op een lagere temperatuur kan zetten dan de huiskamer. Als de huiskamer dan nog warmte vraagt, zetten de slaves op de verdiepingen de toevoer dicht.
Dit kan inmiddels wel zonder grote ingrepen met Honeywell evohome of bijv Tado. Hier heb je regelbare thermostartknoppen die je van eigen schema's kunt voorzien. Zo hangt er bij ons bijv 1 op de kinderkamer en 1 op mijn werkkamer. Wanneer 1 van die ruimtes warmte vraagt 'overruled' hij de beneden thermostaat (waar de haard in de winter vaak aanstaat) en gaat de ketel toch stoken.

Mocht je beneden niet ook van knoppen voorzien hebbend an wordt hier wel extra gestookt. Bij ons is dat niet zo boeiend, omdat de kamers waar de radiator knoppen hangen vrij snel op temperatuur zijn. Met vloerverwarming zul je sowieso even goed moeten kijken naar stookpatronen omdat zaken als nachtverlaging etc anders werken (afhankelijk van hoe goed je huis geïsoleerd is).

Mocht je alle leidingen opnieuw gaan leggen dan is aparte zones in je CV ruimte het mooist, voor bestaande situatie kan het dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fustje

Fustje

Koel bewaren

Topicstarter
Sander schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 09:42:
[...]

Mocht je alle leidingen opnieuw gaan leggen dan is aparte zones in je CV ruimte het mooist, voor bestaande situatie kan het dus ook.
Omdat alle radiatoren eruit moeten en de CV in ieder geval verplaatst wordt, gaan alle leidingen sowieso eruit. Dit zal dus weinig problemen opleveren, verwacht ik.

Maar kun je de warmtepomp in de vrijstaande garage plaatsen en daarmee de woning een paar meter verderop probleemloos verwarmen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:30
Is het niet verstandig om met een goede installateur te gaan praten? Voor een nieuwbouw woning ben ik momenteel ook in gesprek. Ik heb de importeur gebeld en gevraagd naar een goede installateur in de omgeving. Ze zullen het nooit zeggen, maar ook de inporteurs hebben voorkeur. Bij de goede hebben ze immers veel minder problemen.

Een goede installateur gaat sowieso een warmteverlies berekening maken en kan je op basis daarvan een goede keus maken uit vermogens.

In beginsel kan je de WP in een geisoleerde garage kwijt. Je zal alleen wel wat op rendement inboeten omdat je warmte verlies in de leidingen gaat krijgen van garage naar de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fustje

Fustje

Koel bewaren

Topicstarter
Ik ben van plan om een aantal installateurs om een offerte te vragen. Ik wilde vooral even weten of ze me niet keihard gaan uitlachen op het moment dat ik over installatie in de garage zou beginnen. ;)

Edit: Welke importeur heb jij benaderd?

[ Voor 10% gewijzigd door Fustje op 05-09-2017 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TokkieB
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:44
Sander schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 09:42:
[...]

Dit kan inmiddels wel zonder grote ingrepen met Honeywell evohome of bijv Tado. Hier heb je regelbare thermostartknoppen die je van eigen schema's kunt voorzien. Zo hangt er bij ons bijv 1 op de kinderkamer en 1 op mijn werkkamer. Wanneer 1 van die ruimtes warmte vraagt 'overruled' hij de beneden thermostaat (waar de haard in de winter vaak aanstaat) en gaat de ketel toch stoken.

Mocht je beneden niet ook van knoppen voorzien hebbend an wordt hier wel extra gestookt. Bij ons is dat niet zo boeiend, omdat de kamers waar de radiator knoppen hangen vrij snel op temperatuur zijn. Met vloerverwarming zul je sowieso even goed moeten kijken naar stookpatronen omdat zaken als nachtverlaging etc anders werken (afhankelijk van hoe goed je huis geïsoleerd is).

Bedankt voor de tip. Ik ga eens kijken naar de Honeywell. Ik heb op dit moment de standaard thermostaten van Stiebel welke de slave niet de master overruled en dat kan best irritant zijn :-p

Die aparte zones hebben we ook overwogen, maar dan werd de installatie dusdanig duurder dat het voor ons geen optie was.(meerkosten hardware plus installatie 6k)

Wij hebben de installatie laten doen door TBI, welke een contract had met de gemeente voor alleenrecht installeren warmtepompen in onze nieuwbouwwijk. Totale kosten voor hardware was 15k en daar kwam nog 5k overheen voor installatie. Daarbij een onderhoudscontract voor 5 jaar van €1200,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:30
@pa1fw Nathan in Zevenaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Nathan heeft hier ook de bronboring gedaan en samen met de plaatselijke installateur de warmtepomp geïnstalleerd .
Maakt niets uit waar hij staat als er maar leidingen gelegd kunnen worden naar de bron -aanvoer en retour en binnen de cv,tapwater leidingen .
Hier moet ook een goede stroomvoorziening zijn natuurlijk .

Mocht het te duur worden met een water-water pomp dan kan je altijd een lucht -water pomp kiezen die in aanschaf goedkoper zijn daar geen bron nodig is .
Nadeel is dat je buiten een unit krijg .
En rendement wat lager is .

Neem altijd een warmtepomp die terugkoelt zomers ,heb hier gehad dat de bodem en alle leidingen bevroren waren na een aantal jaar omdat hij alleen maar warmte introk maar niet teruggaf aan de bodem.
Gevolg lekkage en de boel kapot .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• somejan
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05 23:46
Waar die warmtepomp zelf staat maakt volgens mij weinig uit, als je de benodigde leidingen maar kan leggen. Je moet wel even kijken waar je een bron wilt laten boren en welk deel van je tuin een boorapparaat allemaal plat mag rijden als je een bodembron wilt gebruiken. (Er zijn tegenwoordig ook PVT zonnepanelen die tegelijk als bron voor een water/water warmtepomp kunnen dienen, en dus de warmte uit de lucht halen. Wel net als een lucht/water warmtepomp wat minder efficiënt vanwege de lagere brontemperatuur in de winter)

Een warmtepomp kan je gasketel vervangen als ie voldoende vermogen heeft voor de warmtevraag. Gasketels hebben altijd veel meer vermogen dan de verwarming nodig heeft dus daarbij is dat nooit een vraag. Dat hangt niet zozeer af van de grootte van je huis, maar vooral van hoeveel oppervlak de buitenschil en vloer van je huis heeft en wat de isolatiewaardes daarvan zijn. En dan een warmtepomp en een bron met voldoende vermogen nemen. Dat schijnt nog wel eens mis te gaan, doordat warmtepompen een vrij nieuwe techniek zijn en niet alle installateurs al even goed weten wat ze aan het doen zijn. Maar dat is over een paar jaar hopelijk vanzelf opgelost. Dus als de warmtepomp aan de beurt is zou ik (zeker met zo'n oud huis) wel een transmissieberekening (laten) maken, better safe dan sorry, zeg maar.

Of je 'verplicht' moet koelen in de zomer om je bron te regenereren zal ook van die bron afhangen en hoeveel die 'natuurlijk' al regenereert, bijvoorbeeld door grondwaterstroming.
Pagina: 1