Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Switch of kabel kapot?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• thijnjacobs
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-10 12:54
Ik heb een performance issue in mijn thuis netwerk. En om dit probleem op te lossen ben ik alle kabels gaan controleren. En daarbij loop ik vast bij de volgende situatie.
Ik heb twee utp kabels verbonden met een switch (netgear gs308). Als ik met behulp van een kabeltester de twee kabels via de switch doormeet dan geeft de tester aan dat draad 4 (ik denk de blauwe) geen signaal geeft.
Als ik de kabels individueel doormeet dat geeft de kabeltester aan dat beide kabels in orde zijn.
Als ik de switch vervang door een andere gs308 dan geeft de kabeltester wederom aan dat draad 4 geen signaal geeft.
Dat beide switches stuk zijn lijkt mij sterk. Iemand enig idee hoe dit kan? Alvast dank voor de hulp!!

Alle reacties

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kabels test je altijd zonder apparatuur er aan. Dus kabel aan beide kanten los, tester er op en zo meet je de kabel door.

• thijnjacobs
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-10 12:54
In dat geval zijn de kabels in orde. Maar door de switch er tussen te zetten zouden nog steeds alle 8 de draden in orde moeten zijn. Dat is niet het geval en ik vermoed dat mijn performance issue hierdoor veroorzaakt wordt...

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

thijnjacobs schreef op maandag 4 september 2017 @ 23:14:
In dat geval zijn de kabels in orde. Maar door de switch er tussen te zetten zouden nog steeds alle 8 de draden in orde moeten zijn. Dat is niet het geval en ik vermoed dat mijn performance issue hierdoor veroorzaakt wordt...
Het is onbekend welke kabeltester jij hebt gebruikt en het is onbekend welk performance issue jij hebt.
Hoe kun je dan een zinnig antwoord verwachten?

Buitendien is je vermoeden onzin. De netwerkpoorten van een switch zijn galvanisch gescheiden; iedere port heeft z'n eigen trafo-tje.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-11 02:05
Zou je eens kunnen aangeven welke kabeltester je hiervoor gebruikt? Ik ben ook wel benieuwd. Overigens kun je je bevinding ook controleren door een "goede" (of nieuwe) kabel op een andere poort aan te sluiten en te kijken of dit dezelfde waarde geeft, dus dat kabel 4 hier ook niet lijkt te werken. Is dat het geval, dan kun je die hypothese uitsluiten. Ik moet wel even als "bijsluiter" aangeven dat ik het bovenstaande eigenlijk niet kan aanraden, omdat ik niet weten welke kabeltester je gebruikt en dus geen idee heb wat het voor effect heeft op je apparatuur.

Heb je ook een overzicht van je netwerk, wellicht speelt er iets anders en kunnen wij op die manier toch helpen met het identificeren van je probleem. Zou je ook eens kunnen aangeven hoe je die "performance problemen" ervaart? Een lage downloadsnelheid? Laden sites traag? Of is het iets anders?

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:32
Lastig oordelen zo, probeer aan te geven wat voor problemen je ondervind en met welke apparatuur (o.a. wat is er eigrnlijk aangesloten op die switch, achter die twee kabels?). Heb je geen verbinding? Wel verbinding maar geen internet? Langzaam? Hoeveel is dan je lijntje van je provider in Mb/s en hoeveel haal je? Hebben alle devices hier dan last van ... etc

Als je niet aan een kabel komt (verplaatsen, buigen of met een bureaustoel overheen rijden) is de kans niet zo denderend groot dat die opeens problemen geeft.

Makkelijkste om te controleren of het aan je switch, kabel of iets anders ligt;
- prik een ander device in de switch (op de kabel die je al gebruikte), zelfde resultaat?
- gebruik een andere kabel naar de switch (beide kabels indien nodig), zelfde resultaat?
- bypass de switch
Als dit geen verbetering biedt is er wellicht iets anders loos.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Een standaard (goedkope) kabeltester op je switch aansluiten kan je switch nog slopen ook, dan heb je helemaal performance issues, volgende keer de handleiding eerst maar even doornemen ;)
Verder test een kabeltester kabels, niet switches, dus je meting vertelt niks anders dan dat je mogelijk je switch beschadigd hebt.
Wat versta je onder performance issues? Traag internet, lage bandbreedte of lokaal problemen, de bekabeling is welliswaar de eerste laag om naar te kijken maar zolang je 'een beetje internet' hebt werkt die laag wel en is er maar weinig wat daar mis kan gaan, zeker als alle vier paren goed zijn.

Fixing things to the breaking point...

Pagina: 1