USB SB X-Fi analoog of digitaal aansluiten op oude receiver?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-10 22:33

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Ik heb een Creative X-Fi Surround 5.1 USB geluidskaartje, en een Marantz SR4200 surround receiver. Dit is een vrij oude unit, van ongeveer 1996. Nu kan ik mijn geluid op 2 manieren aansluiten: Met een net kabeltje via de RCA poorten van de X-Fi naar een analoge input van de receiver, of via de optical out van de X-Fi. In het laatste geval wordt dus de ingebouwde Marantz DAC gebruikt.

In principe wil ik meestal natuurlijk zo veel mogelijk digitaal houden, maar in dit geval zou het best zo kunnen zijn dat de X-Fi DAC beter is dan wat er in de Marantz zit. Ik heb alleen veel te weinig ervaring met audio om een gok te maken die ergens op gebaseerd is. Weet iemand hoe de DACs van Creative zich verhouden tot het soort spul wat in zo'n receiver zit? Ik heb alleen dit hier gevonden:
I have an ancient (12 yrs) [gepost in 2002] Marantz CD50SE player and the analogue output from that sounded way better than putting it digitally through my Marantz SR4200 receiver.

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Waarom probeer je het niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-10 22:33

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Omdat ik op dit moment nog geen optisch kabeltje heb. Als het vrijwel zeker niet de moeite waard is hoef ik die ook niet te kopen.

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Geluid is persoonlijk, en volgens mij ontloopt het elkaar niet zo gek veel. Optisch kabeltje hoeft niks speciaals te zijn, digitaal blijft digitaal.
Als je op je moederbord ook optisch uit hebt is dat overigens ook een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-10 14:15
Het is vrij eenvoudig. Als je het analoog aansluit en je hoort geen ruis of andere rariteiten, dan laat je het analoog. Hoor je dat wel, dan koop je een optisch kabeltje en sluit je het optisch aan. Als er al een kwaliteitsverschil tussen beide DACs hoorbaar is, dan verwacht ik dat het in het voordeel van de soundblaster uitvalt.

Het kan wel eens interessant zijn om dit te testen met bijvoorbeeld je pc en je telefoon. Zet op beiden een programma als VLC (zover ik weet zit daar geen EQ in verwerkt) en speel enkele liedjes af via de pc+soundblaster op de marantz en via je telefoon rechtstreeks op de marantz. Ik ben benieuwd of je verschil hoort. Dit sluit overigens niet uit dat de soundblaster EQ uitvoert bedenk ik me nu.

Overigens, een veel belangrijker punt is of je gebruik wil maken van 5.1 audio of het bij 2.0 wilt houden. De soundblaster heeft wel de nodige analoge uitgangen, maar de receiver heeft niet de benodigde ingangen. Analoog ben je dan dus beperkt tot stereo.

[ Voor 20% gewijzigd door LA-384 op 04-09-2017 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-10 23:38

Jag

Kleine aanvulling op dit duidelijke verhaal is dat je waarschijnlijk wel verschillen gaat horen door kleine volume verschillen. Dat is echt een valkuil; enkele tienden van een dB verschil is volume tussen bronnen hoor je niet als harder, maar als beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:37

DjVe

Hatsaflats!

Je receiver is niet uit 1996, maar eerder 2001/2004. Er zit namelijk al Dolby Digital op. Als je optisch aansluit en je pc als bitstream audio configureert, kan je receiver dus ook surround weergeven. Verder is het verschil in DAC's echt nihil. Geef je niets om surround en heb je nu geen ruis/bijgeluiden, dan zou ik het zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:17

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Het grootste verschil zit in geluid via 5.1, optisch kan je bij de X-Fi's geen virtual surround of balance (front/rear) instellen, ook geen crossover/db-gain op de sub.

Hecht je amper waarde aan deze settings, dan zal je weinig tot geen verschil gaan horen, zeker niet bij DD.

Maar afaik heeft die Marantz geen analoge 5.1 input, dus zit je bij voorbaat vast bij 2.0.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

voordeel via optisch is dat je geen aarde brom zal krijgen die wel mogelijk is bij tulp omdat je dan een elektrische koppeling tussen pc en versterker hebt
Pagina: 1