Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-06 17:16
Hoi,

Ik begin als het meezit binnenkort een vof, waarbij ik op zoek ben naar een boekhoudpakket. Het uitbesteden aan een boekhouder zou namelijk minstens 50€ per maand kosten. Dit probeer ik te besparen, aangezien we zeker in het begin amper omzet zullen maken.

Heb een cursus boekhouden gehad op school, waarbij we met Microsoft Dynamics hebben gewerkt. Nu hoorde ik op de radio Yuki, wat wel handig lijkt, maar die is ook aan de prijzige kant.
Is het slim om iets opensource te pakken, zoals Odoo (openERP)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat zegt de boekhouder/fiscus?

Niet dat het veel uitmaakt hoe de cijfers worden geregistreerd maar kan me wel voorstellen dat "gemak" zoals consolideren per maand/jaar, debiteuren overhevelen naar volgend jaar maar ook makkelijk aanmaken nieuwe/custom posten wel erg handig kan zijn.

Of je dat met een "random" opensource pakket sneller kan regelen dan met een betaald / bekend pakket, dat durf ik niet 1-2-3 te zeggen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaleVis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-07-2024
Kijk eens naar moneybird, dit gebruik ik nu een tijdje en dat bevalt me prima. Ik heb vrij simpele inkomende en uitgaande facturen dus je zult zelf even moeten ondervinden (gratis op proef) of het bij jouw eisen past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
KaleVis schreef op maandag 4 september 2017 @ 18:19:
Kijk eens naar moneybird, dit gebruik ik nu een tijdje en dat bevalt me prima. Ik heb vrij simpele inkomende en uitgaande facturen dus je zult zelf even moeten ondervinden (gratis op proef) of het bij jouw eisen past.
Moneybird ziet er goed uit, maar vind ik nog steeds wat prijzig. Jortt kost 12,50 p/maand, en doet volgens mij hetzelfde onbeperkt.
Ervaring hiermee, of goedkopere / betere alternatieven?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-06 16:20

André

Analytics dude

Als je echt zo weinig omzet gaat maken dat dat al te duur is kun je gewoon beter Excel gebruiken? Die paar transacties zijn daar wel in bij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:14
Heb jij de tijd/ energie ervoor om uit te zoeken hoe je moet boekhouden en alle aangiftes moet regelen? Zo ja; dan zou ik voorlopig beginnen met excel. Je kunt via google vrij eenvoudig boekhoud excelletjes vinden die je gratis kunt gebruiken.

Even een kleine tip;
Als beginnende onderneming kan je een hoop voordeel behalen door je aangifte inkomstenbelasting slim in te vullen. Een belastingsadviseur/ boekhouder kent deze regels en verdient vaak zijn geld terug, alleen al door de regels voor jou op de juiste manier toe te passen. Besef goed waar je aan begint...

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 57963

Ben zelf al jaren een zeer tevreden gebruiker van Acumulus. Kost je slechts € 9,95 per maand en werkt super intuïtief.

Een VOF vraagt wel net even een andere benadering dan een éénmanszaak, maar dat is keurig beschreven.

En als je lid bent van het Ondernemerscollectief krijg je nog eens 20% korting per maand.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 57963 op 05-09-2017 22:28 . Reden: toevoeging m.b.t. korting ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:18
Een boekhoudprogramma, indien niet in Excel of gratis, kost circa € 10 per maand. Dan kost de eerder aangehaalde boekhouder dus maar € 40 per maand (extra). Kost jou waarschijnlijk meer dan 1 uur per maand om de boekhouding bij te houden die je beter aan je corebusiness kunt besteden. Zeker bij de administratie van een vof geen overbodige luxe om de boekhouding uit te besteden. Vergis je er niet in, als een boekhouder vanuit de zelf bijgehouden boekhouding een winstaangifte Inkomstenbelasting moet opstellen zal dat duurder zijn door de ongetwijfeld voorkomende correcties van verkeerde boekingen die je door onwetendheid hebt gedaan. Of de boekhouder legt vast dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid van de boekhouding bij jou ligt. Als je die winstaangifte Inkomstenbelasting zelf doet werken deze verkeerde boekingen door en ben je waarschijnlijk duurder uit. Als je er van overtuigd bent dat je door die gevolgde boekhoudcursus voldoende kennis hebt, dan ontbreekt het je waarschijnlijk toch aan ervaring. Je kunt altijd na enige tijd de boekhouding te hebben uitbesteed in overleg met de boekhouder sommige of alle zaken in eigen beheer doen. Ik spreek uit ervaring.

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Anoniem: 57963 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 17:57:
Ben zelf al jaren een zeer tevreden gebruiker van Acumulus. Kost je slechts € 9,95 per maand en werkt super intuïtief.

Een VOF vraagt wel net even een andere benadering dan een éénmanszaak, maar dat is keurig beschreven.
Ik gebruik ook Acumulus en kan dit alleen maar beamen. Ook als je iets niet weet is de support erg snel met reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:05

+1

Diverse vrienden van mij gebruiken dit ook als ZZP'er. Ook een vofje.

Interface ziet er niet uit. Maar het werk zeer eenvoudig en voldoet meestal met wat je wilt. Help desk is ook goed. En dat voor 10 euro per maand. Ik zou niet verder kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Rolfie op 05-09-2017 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Yuki is vermoedelijk best prima. Ze hebben veel koppelingen met CRM pakketten waardoor je veel kunt automatiseren. Moneybird is gratis tot een bepaalde hoeveelheid facturen per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Ernemmer schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 18:28:
[...]

Ik gebruik ook Acumulus en kan dit alleen maar beamen. Ook als je iets niet weet is de support erg snel met reageren.
Wow, dat ziet er eigenlijk wel goed uit qua features. Urenregistratie is handig om te hebben, en als zei direct dingen klaar zetten voor de belastingdienst zou dat mooi zijn. Dacht eigenlijk dat alle boekhoudpakketten dat dat deden (oeps, assumption..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 121555

TereZz schreef op maandag 4 september 2017 @ 18:11:
Hoi,

Ik begin als het meezit binnenkort een vof, waarbij ik op zoek ben naar een boekhoudpakket. Het uitbesteden aan een boekhouder zou namelijk minstens 50€ per maand kosten. Dit probeer ik te besparen, aangezien we zeker in het begin amper omzet zullen maken.
Wat is je eigen uurtarief? En wat ga je dan aan kosten voor jezelf kwijt zijn als je het zelf gaat doen? Mijn gok is: meer.

Nog buiten het feit dat een goede boekhouder zichzelf terugverdient door goede kennis van regelingen voor startende ondernemers etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
TereZz schreef op woensdag 6 september 2017 @ 12:58:
[...]

Wow, dat ziet er eigenlijk wel goed uit qua features. Urenregistratie is handig om te hebben, en als zei direct dingen klaar zetten voor de belastingdienst zou dat mooi zijn. Dacht eigenlijk dat alle boekhoudpakketten dat dat deden (oeps, assumption..)
Urenregistratie zou ik gewoon met een google agenda doen, of in een excelsheet.
Je hebt dan een mooier overzicht van je gewerkte uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik had voorheen een excel-boekhouding, 1x per kwartaal alles kopieren/uitprinten en dan naar de boekhouder. Die verwerkte dat dan in Snelstart, deed de BTW aangiftes en aan het einde van het jaar de jaarrekening en belastingaangifte.
Uiteindelijk ben je met Excel toch aan het kloten. Wat me nu al een aantal keren is gebeurd:
- factuurnummer vergeten op te hogen
- vorige factuur kopieren, datum vergeten aan te passen
- vorige factuur kopieren, blijkt oude te zijn, rekent vrolijk 19% BTW

Verder altijd gereken met cijfertjes om te kijken wat er nu totaal in en uit gaat.

Begin dit jaar zelf overgestapt naar Snelstart InKaart, lees nu periodiek de bankafschriften in, maak mijn verkoopfacturen erin, boek zelf inkoop en betalingen weg en aan het eind van het kwartaal stuur ik de boekhouder mailtje: "Het staat erin, je kunt aan de slag".
Ik heb begin dit jaar 120 euro voor een jaarabonnement betaald, kosten boekhouder zijn van 900 per jaar teruggebracht naar 600 per jaar, puur omdat hij niet meer elk kwartaal dom alle bonnetjes en facturen met de hand staat in te boeken. Het is goedkoper, ik maak minder fouten en de maand/kwartaal/jaarcijfers zijn realtime in te zien zonder knip en plakwerk in Excel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Anoniem: 121555 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 13:16:
[...]

Wat is je eigen uurtarief? En wat ga je dan aan kosten voor jezelf kwijt zijn als je het zelf gaat doen? Mijn gok is: meer.

Nog buiten het feit dat een goede boekhouder zichzelf terugverdient door goede kennis van regelingen voor startende ondernemers etc.
Als ik in het begin geen/weinig werk heb, is mijn uurtarief natuurlijk niet relevant.
Vraag me af welke belastingtrucjes een boekhouder kent, behalve het startersaftrek.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:05
TereZz schreef op woensdag 6 september 2017 @ 12:58:
[...]

Wow, dat ziet er eigenlijk wel goed uit qua features.
Jep. Werkt zeer gemakkelijk.
Urenregistratie is handig om te hebben
Ziet er inderdaad niet slecht uit. Maar als alternatief kan je nog kijken naar yoobi
als zei direct dingen klaar zetten voor de belastingdienst zou dat mooi zijn. Dacht eigenlijk dat alle boekhoudpakketten dat dat deden (oeps, assumption..)
Het zit er in, het verstuurd het alleen niet automatisch door naar de belastingdienst.
Met Acumulus kan je ook een boekhouder zoeken die je kan ondersteunen. Je doet alles gewoon zelf, maar aan het einde van het jaar doet dit een controle, of je alles werkelijk goed hebt gedaan. En eventueel voor je aangifte in maart.
TereZz schreef op woensdag 6 september 2017 @ 14:44:
Als ik in het begin geen/weinig werk heb, is mijn uurtarief natuurlijk niet relevant.
Ja en nee. Onderschat niet hoe lastig soms boekhouding kan zijn.
Vraag me af welke belastingtrucjes een boekhouder kent, behalve het startersaftrek.
Of jij bijvoorbeeld geen foutjes hebt gemaakt, met verkeerde aftrek posten. Bijvoorbeeld parkeer kosten, Kantoor aan huis, eten en drinken, KOR? Er zijn best wel wat regeltjes waar je gemakkelijk een foutje mee kan maken.
Pagina: 1