Ik heb drie vragen. Ik heb een beetje ingelezen in raid systemen maar wat ik niet zo goed snap is waarom er bij raid 1 geen snelheidswinst is.

Stel je gebruikt Raid 1:
Als je dan een stuk wil lezen, waarom kan die dan niet block 1 pakken van de eerste schijf en block 2 van de tweede schijf. Zoals de controller dat wel doet in RAID 0.
Dus concrete vraag:
Is het mogelijk om alles te back-upen en toch snelheidswinst te krijgen met 2 harde schijven.
Tweede vraag:
Momenteel heb ik 1x 250GB SSD en 2x 2TB HDD.
Nu wil ik de SSD en 1 HDD back-upen op 1 HDD. Dus de vraag is:
Kan ik 1 hdd partitioneren op 1,75TB (en de overige 250GB leeg laat.) zodat ik de andere HDD ook partitioneer op 1,75TB en 250GB en zo zowel de SSD als 1x HDD kan back-uppen op een HDD?
Laatste vraag: Kan ik dit ook combineren? (vraag 1 & 2)

Stel je gebruikt Raid 1:
Als je dan een stuk wil lezen, waarom kan die dan niet block 1 pakken van de eerste schijf en block 2 van de tweede schijf. Zoals de controller dat wel doet in RAID 0.
Dus concrete vraag:
Is het mogelijk om alles te back-upen en toch snelheidswinst te krijgen met 2 harde schijven.
Tweede vraag:
Momenteel heb ik 1x 250GB SSD en 2x 2TB HDD.
Nu wil ik de SSD en 1 HDD back-upen op 1 HDD. Dus de vraag is:
Kan ik 1 hdd partitioneren op 1,75TB (en de overige 250GB leeg laat.) zodat ik de andere HDD ook partitioneer op 1,75TB en 250GB en zo zowel de SSD als 1x HDD kan back-uppen op een HDD?
Laatste vraag: Kan ik dit ook combineren? (vraag 1 & 2)