Troubleshooting nieuwe PC, start niet op; heeft wel stroom.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelvalhil
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-01-2021
Ik heb zojuist met deze lijst; https://tweakers.net/gallery/572184/inventaris/ geprobeerd een PC in elkaar te zetten. Er zit nog geen videokaart bij, die wordt volgende maand aangeschaft. Tot die tijd zou er een GTX 660ti 2gb in zitten.

Echter krijg ik hem niet werkende.

Wat ik zelf allemaal al heb geprobeerd;

(Van de voeding, mobo & behuizing de manual doorgelezen)
Proberen opstarten zonder videokaart,
Proberen opstarten met één reepje ram,
Proberen opstarten met één reepje ram in een ander slot,
Proberen opstarten met een andere kabel uit de voeding naar het stopcontact,

Gecontroleerd dat er geen losse schroefjes bij het mobo zaten
Gecontroleerd dat er koelpasta op de CPU zat
Gecontroleerd dat de CPU correct in de socket ligt
Gecontroleerd dat de CPU stroom heeft
Gecontroleerd dat alle kabels goed vast zitten
Gecontroleerd de videokaart 2x4 pin stroom heeft.

etc. etc. etc.

Ik ben helemaal radeloos, twee keer de hele PC opgebouwd nu. Ik moet wel iets over het hoofd zien, maar ik weet niet wat. Als iemand vragen heeft, of misschien aan wat een foto's heeft; om de situatie wat te verduidelijken. Beantwoord of neem ik die graag.

Alle hulp is welkom. Bij voorbaat dank!\

edit; er brandt wel een oranje lampje op het moederbord.

[ Voor 4% gewijzigd door Nelvalhil op 04-09-2017 17:10 ]

Beste antwoord (via Nelvalhil op 04-09-2017 19:16)

• Yamotek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:38
Nelvalhil schreef op maandag 4 september 2017 @ 17:38:
[...]

Sorry, ik denk dat ik misschien wat onduidelijk was. Er gebeurt helemaal niks, fans werken nog niet eens. Er brand alleen een oranje lampje op het mobo.

edit; zit ook enkel een ssd in.
CMOS batterij er even uithalen en de voeding uitschakelen en de power knop voor 30 seconden indrukken. Misschien heeft een totale reset van het moederbord nut. Dit kan soms gebeuren als er veel onderdelen in een PC ineens veranderen.

Misschien helpt dit ook niet, maar heb het wel vaker zien voorkomen dat het mensen toch geholpen heeft.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamotek
Komt de PC uberhaupt verder dan het BIOS scherm of krijg je die ook al niet aan de praat?

Daarbij heeft een Ryzen geen IGP. Je zult een videokaart altijd erin moeten hebben en de kabel van het beeldscherm op de videokaart moeten aansluiten. De aansluitingen die op het moederbord zitten werken niet zolang er een CPU in zit zonder IGP (wat dus bij alle Ryzen CPUs zo is).

Heb jij de beeldschermkabel altijd in de videokaart gestopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelvalhil
Yamotek schreef op maandag 4 september 2017 @ 17:09:
Komt de PC uberhaupt verder dan het BIOS scherm of krijg je die ook al niet aan de praat?

Daarbij heeft een Ryzen geen IGP. Je zult een videokaart altijd erin moeten hebben en de kabel van het beeldscherm op de videokaart moeten aansluiten. De aansluitingen die op het moederbord zitten werken niet zolang er een CPU in zit zonder IGP (wat dus bij alle Ryzen CPUs zo is).

Heb jij de beeldschermkabel altijd in de videokaart gestopt?
Ik krijg hem helemaal niet aan de praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelvalhil
Heb wel even op google naar lijstjes gekeken en doorgelopen. Ik zal dadelijk deze even goed bekijken. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Nelvalhil schreef op maandag 4 september 2017 @ 17:06:
Ik heb zojuist met deze lijst; https://tweakers.net/gallery/572184/inventaris/ geprobeerd een PC in elkaar te zetten. Er zit nog geen videokaart bij, die wordt volgende maand aangeschaft. Tot die tijd zou er een GTX 660ti 2gb in zitten.

Echter krijg ik hem niet werkende.

Wat ik zelf allemaal al heb geprobeerd;

(Van de voeding, mobo & behuizing de manual doorgelezen)
Proberen opstarten zonder videokaart,
Proberen opstarten met één reepje ram,
Proberen opstarten met één reepje ram in een ander slot,
Proberen opstarten met een andere kabel uit de voeding naar het stopcontact,

Gecontroleerd dat er geen losse schroefjes bij het mobo zaten
Gecontroleerd dat de CPU correct in de socket ligt
Gecontroleerd dat de CPU stroom heeft
Gecontroleerd dat alle kabels goed vast zitten
Gecontroleerd de videokaart 2x4 pin stroom heeft.

etc. etc. etc.

Ik ben helemaal radeloos, twee keer de hele PC opgebouwd nu. Ik moet wel iets over het hoofd zien, maar ik weet niet wat. Als iemand vragen heeft, of misschien aan wat een foto's heeft; om de situatie wat te verduidelijken. Beantwoord of neem ik die graag.

Alle hulp is welkom. Bij voorbaat dank!\

edit; er brandt wel een oranje lampje op het moederbord.
1. De ryzen heeft geen igp dus je zal sowieso de 660ti moeten gebruiken om uberhaubt beeld te krijgen
2. Ik hoop niet dat je serieus 4+4 pin stekkers in je gpu hebt geduwd?
3. Waarom 1 reepje ram in een ander slot en niet een ander reepje ram in het slot dat door de fabrikant is voorgeschreven in geval van single channel?

btw:
Stiekem hoop ik dat je dit niet daadwerkelijk hebt hoeven controleren :/

[ Voor 8% gewijzigd door Switchie op 04-09-2017 17:17 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelvalhil
Switchie schreef op maandag 4 september 2017 @ 17:13:
[...]

1. De ryzen heeft geen igp dus je zal sowieso de 660ti moeten gebruiken om uberhaubt beeld te krijgen
2. Ik hoop niet dat je serieus 4+4 pin stekkers in je gpu hebt geduwd?
3. Waarom 1 reepje ram in een ander slot en niet een ander reepje ram in het slot dat door de fabrikant is voorgeschreven in geval van single channel?

btw:

[...]

Stiekem hoop ik dat je dit niet daadwerkelijk hebt hoeven controleren :/
Oh, shoot. Foutje, ik bedoelde gewoon 2x 6pin PCI.e.

Voor punt 3, gewoon alle mogelijke configuraties geprobeerd. Heeft maar plaats voor 2 reepjes, dus was zo gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 17:25

Speedy-J

AMD Enthusiast

Als alle fans en hdd wel opspinnen verdenk ik toch het moederbord ,Ik heb toevallig een setup staan met hetzelfde mobo en cpu en dat zou indien alles juist is aangesloten gelijk moeten werken.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelvalhil
Speedy-J schreef op maandag 4 september 2017 @ 17:31:
Als alle fans en hdd wel opspinnen verdenk ik toch het moederbord ,Ik heb toevallig een setup staan met hetzelfde mobo en cpu en dat zou indien alles juist is aangesloten gelijk moeten werken.
Sorry, ik denk dat ik misschien wat onduidelijk was. Er gebeurt helemaal niks, fans werken nog niet eens. Er brand alleen een oranje lampje op het mobo.

[ Voor 3% gewijzigd door Nelvalhil op 04-09-2017 17:39 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Yamotek
Nelvalhil schreef op maandag 4 september 2017 @ 17:38:
[...]

CMOS batterij er even uithalen en de voeding uitschakelen en de power knop voor 30 seconden indrukken. Misschien heeft een totale reset van het moederbord nut. Dit kan soms gebeuren als er veel onderdelen in een PC ineens veranderen.

Misschien helpt dit ook niet, maar heb het wel vaker zien voorkomen dat het mensen toch geholpen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 17:25

Speedy-J

AMD Enthusiast

Dan is de voeding niet helemaal fris

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelvalhil
Yamotek schreef op maandag 4 september 2017 @ 17:41:
[...]

Om de één of andere reden hielp dit |:( . Duizend maal dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamotek
Nelvalhil schreef op maandag 4 september 2017 @ 19:16:
[...]

Om de één of andere reden hielp dit |:( . Duizend maal dank!
Top! ja hardware soms.. beste raad bij ICT problemen, resetten en kijken of het dan wel weer werkt :p.
Veel plezier met je computer!
Pagina: 1