Hulp gevraagd bij aanschaf relais

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyverveer
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-04 06:45
Beste tweakers,

Ik ben bezig met een garagedeuropener welke ik middels mobiel ook wil kunnen openen (door gebruik te maken van z-wave Fibaro fgs222 module)
Echter loop ik tegen een probleem op.

Op de garage deur opener moeten contact 1 & 2 contact maken (pulse krijgen) om de deur te openen, stop te zetten of te sluiten.

Echter is de Fibaro fgs 222 module aangesloten op het lichtnet (stuurt ook de garage verlichting aan)230v en geeft dan ook een pulse van 230v af.

Nu wil ik met behulp van een relais dat die 230v pulse de schakeling/verbinding maakt met contact 1 & 2 op de garage deur
Opener.

Kortom ik wil met 230v iets van 12-24v gelijkspanning aansturen.

Watvoor soort relais heb ik daarvoor nodig.
Ik kom met logica een eind
Maar vind schema's lezen lastig

Alvast bedankt voor jullie tijd

Gr joey

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-10 14:00
Zo te lezen heb je een relais nodig met een spoelspanning van 230VAC. Als het klopt wat je zegt dat de module een puls uitstuurt, en de deuropener een puls moet ontvangen, kan je met het meest simpele relais uit de voeten. Een snelle google-ronde levert genoeg resultaten op. Als je niet wilt gaan solderen en het netjes wilt wegwerken is een DIN-model bijvoorbeeld aan te raden.

Overigens moet je nog wel zelf voor 12-24VDC zorgen als dat nog niet aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Als ik even de handleiding bekijk dan blijkt dat het ding al een relais heeft en prima in staat is om 12-24V te schakelen.

Uiteraard moet je dan NIET de IN met de L verbinden zoals aangegeven in het schema, maar met je externe +12/24V.

De handleiding gaat er blindelings vanuit dat je 230V wil schakelen maar dat hoeft natuurlijk niet.
NOTES FOR THE DIAGRAM:
N - terminal for neutral lead
L - terminal for live lead
IN - input terminal for load power supply
Q1 - output terminal of the first load
Q2 - output terminal of the second load
S2 - terminal for key no. 2
S1 - terminal for key no. 1 (has the option of entering the device in
learning mode)
B - service button (used to add or remove a device from the system)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:27
@Ploink "module aangesloten op het lichtnet (stuurt ook de garage verlichting aan)"

Welke vorm relais zoek je? Hoe wil je het inbouwen?

[ Voor 52% gewijzigd door jeroen3 op 04-09-2017 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyverveer
jordje schreef op maandag 4 september 2017 @ 13:13:
Zo te lezen heb je een relais nodig met een spoelspanning van 230VAC. Als het klopt wat je zegt dat de module een puls uitstuurt, en de deuropener een puls moet ontvangen, kan je met het meest simpele relais uit de voeten. Een snelle google-ronde levert genoeg resultaten op. Als je niet wilt gaan solderen en het netjes wilt wegwerken is een DIN-model bijvoorbeeld aan te raden.

Overigens moet je nog wel zelf voor 12-24VDC zorgen als dat nog niet aanwezig is.
De aanstuur spoel moet dus 230v aankunnen?
Dan zou ik met zoiets simpels al weg komen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyverveer
Ploink schreef op maandag 4 september 2017 @ 14:12:
Als ik even de handleiding bekijk dan blijkt dat het ding al een relais heeft en prima in staat is om 12-24V te schakelen.

Uiteraard moet je dan NIET de IN met de L verbinden zoals aangegeven in het schema, maar met je externe +12/24V.

De handleiding gaat er blindelings vanuit dat je 230V wil schakelen maar dat hoeft natuurlijk niet.

[...]
Klopt echter kan ik dan de verlichting die op 230v staat niet meer aansturen. En moet ik een energiebron in het schema gaan aan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyverveer
jeroen3 schreef op maandag 4 september 2017 @ 14:29:
@Ploink "module aangesloten op het lichtnet (stuurt ook de garage verlichting aan)"

Welke vorm relais zoek je? Hoe wil je het inbouwen?
Liefst een kleine ( maar wel veilig voor lichtnet, die ik in een bestaande doos/hangende opbouwstoocontact weg moffel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Oei. Dat is erg klein.
Je kunt zoiets als dit krijgen, maar ik denk niet dat je dat in een doos kan krijgen, inclusief de Fibaro.

https://www.ornicom.com/p...n-collector-oc-relay.html (deze heeft geen 230V spoel, als voorbeeld ;) )

Wellicht moet je er een lasdoos op/bij maken.

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 04-09-2017 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:58
Even losstaande van de verlichting die al aan die module hangt:

Als ik de manual (http://manuals.fibaro.com...22/FGS-222-EN-A-v1.01.pdf) erbij pak zie ik duidelijk dat hij een losse ingang heeft. Je kan hierop dus gewoon contact 1&2 van de garagedeur op de IN en Q1 aansluiten zonder extra relais. Zoals het tekeningetje in de manual is moet je dus die L loshalen van de IN.

Nu gaat dit mogelijk niet omdat je zegt dat die module ook de verlichting aanstuurt, maar het lijkt me niet dat je altijd de garagedeur open/dicht wilt doen als de lamp aan/uit gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyverveer
heggico schreef op maandag 4 september 2017 @ 16:12:
Even losstaande van de verlichting die al aan die module hangt:

Als ik de manual (http://manuals.fibaro.com...22/FGS-222-EN-A-v1.01.pdf) erbij pak zie ik duidelijk dat hij een losse ingang heeft. Je kan hierop dus gewoon contact 1&2 van de garagedeur op de IN en Q1 aansluiten zonder extra relais. Zoals het tekeningetje in de manual is moet je dus die L loshalen van de IN.

Nu gaat dit mogelijk niet omdat je zegt dat die module ook de verlichting aanstuurt, maar het lijkt me niet dat je altijd de garagedeur open/dicht wilt doen als de lamp aan/uit gaat?
Zo zit het nu aangesloten. Maaaaaaar ik wil dus me lichten schakelen op het andere relais welke tevens gebruik maakt van dezelfde INgang.

Vind het zonde om dit relais/schakeling niet ge benutten en dus weer een z-wave module te moeten komen apart voor het licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heggico
Ah, nu snap ik hem. Ik zie ook nu pas dat wat ik zei al eens eerder was gevraagd, oops.

Ik denk dat het lastig kan worden om een relais te vinden die er nog bij past als deze module+schakelaar in het doosje zit. Maar op zich is dit geen probleem. Je kan dat relais natuurlijk ook bij de garagedeur plaatsen, dan hoeft er maar een kabel extra bij in dat doosje. Dan kun je zowat elk relais gebruiken met 230v spoelspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyverveer
heggico schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 06:41:
Ah, nu snap ik hem. Ik zie ook nu pas dat wat ik zei al eens eerder was gevraagd, oops.

Ik denk dat het lastig kan worden om een relais te vinden die er nog bij past als deze module+schakelaar in het doosje zit. Maar op zich is dit geen probleem. Je kan dat relais natuurlijk ook bij de garagedeur plaatsen, dan hoeft er maar een kabel extra bij in dat doosje. Dan kun je zowat elk relais gebruiken met 230v spoelspanning.
Top ik heb deze besteld.

http://s.aliexpress.com/iiQRFzYV

Moet gaan lukken dan 👍🏻

Bedankt voor de feedback

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
Hm.. Ik weet niet of die gaat werken. Solid state relais hebben vaak een wisselspanning nodig om weer uit te schakelen, deze zelfs minimaal 24V volgens de specs. Ook willen deze relais nog wel eens wat "lekken", wat betekent dat uit niet helemaal uit is.

Nu weet ik niet hoe die deuropener de knop detecteert, maar er is een mogelijkheid dat het niet werkt met een SSR. Als je hem al besteld hebt kun je hem gewoon proberen, anders zou ik een echt relais halen (geen solid state)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Dat werkt waarschijnlijk niet. Dat is een solid state relay.

Hier heb je meer aan:
https://www.conrad.nl/nl/...max-8-a-2x-wi-558661.html
Of een andere vorm
https://www.conrad.nl/nl/...elaar-230-vac-503334.html

[ Voor 23% gewijzigd door jeroen3 op 05-09-2017 08:14 ]

Pagina: 1