kan ik mijn diskette-drive overclocken?

Pagina: 1
Acties:

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05-2025

RRX

@life-

Topicstarter
Ik vroeg me af, mijn diskette drive = langzaam, bijna alle hardware valt over te clocken, kan ik mijn diskette drive overclocken :? >:)

mijn T.net systeemspecspagina

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
gewoon wat meer volt erop

grapjas >:)

Verwijderd

Vervang de motor die er in zit door een snellere (10000 rpm)

:)

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Het trage zit niet in de drive, maar in de floppy-interface op zich, die is verouderd, traag en niet erg flexibel. Daarom hebben "opgevoerde floppydrives" zoals LS-120-drives een IDE-interface.
En als je je floppydrive zou kunnen overclocken met bijvoorbeeld een hogere rotatiesnelheid zou je waarschijnlijk problemen krijgen met het lezen van andermans floppy's, en dan wordt 't toch wat lastig, als je van alle bekenden ook de drives moet overklokken omdat je anders hun floppy's niet kunt lezen >:).

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• RRX

RRX

@life-

Topicstarter
Sommige digicams van Sony hebben ook een 4 speed floppydrive >:) dat lijkt mij wel wat :)

/edit

hoe snel is die floppyinterface dan?

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
De diskdrives van sony en teac zijn toch sneller als de gemiddelde diskdrive?

Verwijderd

>:) dacht het niet hoor, hier een vette samsung, snelheid man :) :7

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 00:52
Yawh, blazen met die hap 1,4 mb per half uur. ROELEN!

• GiLuX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-11-2025
je moet er wat wonder olie in gieten, dat werkt dus echt perfect.

heb ik ook gedaan met mijn reset knop, die is nu zeker 22.6% sneller dan daarvoor.

"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who

Verwijderd

22.6 % ??? Ik heb zonet een snelheidswinst van 28.98 % gemeten :+ Jaja, ik kan nu wel 2 mb per uur :9 ;)

Verwijderd

Op maandag 09 juli 2001 10:34 schreef ByMeSDy_2k1 het volgende:
22.6 % ??? Ik heb zonet een snelheidswinst van 28.98 % gemeten :+ Jaja, ik kan nu wel 2 mb per uur :9 ;)
Da's dan 16 MBit/uur, ofwel 16 miljoen keer aan of (niet) uit per uur. Wow, heb je je wijsvinger overclocked >:) in de fitnessruimte ?

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-04 07:47

HENNEP

Just Someone

Sjees mensen waarom geven jullie allemaal van die vage antwoorden. :?

Is er een Floppy-drive die sneller is dan de "gewone" of is er een manier om de "gewone" optevoeren?

H.

• D-RiSe
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-03 19:37

D-RiSe

Kick the baby

Op maandag 09 juli 2001 10:41 schreef HENNEP het volgende:
Sjees mensen waarom geven jullie allemaal van die vage antwoorden. :?

Is er een Floppy-drive die sneller is dan de "gewone" of is er een manier om de "gewone" optevoeren?

H.
Nou nee dus

intel silver reef, celly 2.0 Ghz, 256mb ddr, G2MX

• punica
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

punica

Longtime Member

Niemand nam je serieus, vandaar die vage antwoorden.
Gewoon nee, een floppy kan gewoon 1,2 Ghz tenietdoen, als je aan het schrijven bent naar die floppy.
Gewoon heel oud en vooral erg K#$!

Verwijderd

Op maandag 09 juli 2001 10:40 schreef Nemesis het volgende:

[..]

Da's dan 16 MBit/uur, ofwel 16 miljoen keer aan of (niet) uit per uur. Wow, heb je je wijsvinger overclocked >:) in de fitnessruimte ?
wijsvinger??? nee man, mijn middelvinger natuurlijk :+ :+:+ ;)

• Flexx
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:34

Flexx

This side up

In een diskdrive zit een steppe motor die kleine stapjes maakt zodat de disk telkens een stukje verder tegen de kop komt en daarom is het niet mogelijk om er een motor in te zetten die 10000 rpm gaat zoals newby zegt. Zou je deze motor sneller maken dan wordt hij niet meer noukeurig en krijg je fouten op de disk.
Het enigste wat je ermee kan doen is de motor kleinere stapjes laten maken zodat hij meer data op de disk kwijt kan. Sony heeft er bijv. voor gezorgt dat er nu 2,88MB op en disk past, maar daar moet je hem wel speciaal voor formateeren (zie format /? ).

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Je kan je floppy over klokken. Ooit in het XT tijdperk heb ik daar een howto van gezien.

Alleen het had een heel groot nadeel, je kon alleen floppen lezen die door net zo opgevoerde drive te lezen waren.

Houd bovenstaand bezwaar je niet tegen? Dan zit op je floppy-printplaatje een of meer kristallen. Deze moet je allemaal vervangen door snellere. Toen kon je betrouwbaar tot 1,5x sneller gaan. Dus alle kristallen is waarde maal anderhalf.

Let wel op de electronica was toen al niet de beperkende factor, maar de koppen, want die maken volledig contact met de schijf en breken bij hogere snelheid zeer makkelijk.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• sverzijl
  • Laatst online: 21:48
Ik kan me herinneren dat er ooit tooltjes waren die er voor zorgden dat middels aanpassen van de zgn. interleave de data zo op disk werd gezet dat de drive deze data sneller kon lezen dan normaal.
Maar eigenlijk moet je het gebruik van de flop zo veel mogelijk vermijden.. ondingen zijn het :)

[edit]
FDFORMAT, dat was de tool die daarvoor gebruikt kan worden.

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 09:59

Digistorm

ex-demo scener

Volgens mij heb je de klok wel horen luiden, maar weet je nog niet echt waar de klepel hangt. Interleaving was vroeger gemaakt omdat de hardeschijven zo snel hun data lazen dat de CPU het niet zo snel verwerken kon :7 Door nu een interleave in te stellen kon je ervoor zorgen dat je harde schijf na 1 sector gelezen te hebben een aantal sectoren oversloeg, zodat je CPU de tijd had om de gegevens te verwerken. Deed je dat niet, of maakte je het aantal sectoren te klein, dan moet je hardeschijf een heel rondje maken voordat ie weer wat kon lezen.
Maarehm, ik denk niet dat je CPU nu de bottleneck is bij het lezen van een floppy :D
Bedenk trouwens ook dat als je je floppy sneller gaat laten draaien, dat je diskettes ook veel sneller slijten, want de leeskoppen schuiven constant over je floppy heen...

Hier stond achterhaalde informatie…

Verwijderd

Als ik me niet vergis en terug ga naar de c-64 :p tijdperk, dan was er de mogelijk heid om een spel op een floppy te zetten of met speciale turbo progjes er 10 a 20 games erop te zetten (ja,ja op een flop >:)

• sverzijl
  • Laatst online: 21:48
Op maandag 09 juli 2001 11:15 schreef DiGiSTORM_ het volgende:
Volgens mij heb je de klok wel horen luiden, maar weet je nog niet echt waar de klepel hangt.
Niet zo snel van stapel lopen als je het zelf even niet snapt.

De CPU was zelfs in een XT snel zat om de snelheid (traagheid) van de floppydrive bij te houden, dus de snelheid van de CPU doet er niet toe. Het gaat om de snelheid van de floppy INTERFACE. En aangezien die door de jaren heen vrijwel hetzelfde is gebleven heb je nu nog steeds nut van een hogere floppy disk interleave.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:20
ff serieus:

als je niet handmatig aan je floppydrive wilt klooien, dan is de enige methode om een andere drive te gebruiken.
Wellicht dat de LS-120 (die dus floppy's kan lezen en een IDE-interface heeft) floppy's sneller kan lezen.
Anders kan je nog ZIPs gebruiken. Die halen tot 1 MB/sec

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

gebruik gewoon een cd-rw disk. Veel handiger >:) direct cd is een goed progje daarvoor, gewoon verkenner alsof het een floppie of HD is. past ook ietsje meer op :)

• RRX

RRX

@life-

Topicstarter
Ok, ik denk dat mijn vraag hiermee voldoende is beantwoord :)

Pagina: 1