Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben momenteel midden 20 en ben werkzaam bij een familiebedrijf. Ik ben mede-eigenaar voor een X percentage, gezamenlijk met mijn broer en vader.

Twijfels
Recentelijk hebben we gesproken over de toekomstvisie van het bedrijf. Alleen heb ik twijfels, pas ik in het beeld wat wij (ook ik!) daar hebt geschetst? Als ik terugkijk naar de het afgelopen jaar zijn er vaker momenten geweest waarop ik twijfelde, maar heb ik hier geen tot weinig aandacht aan besteed. Ook heb ik dit nooit gedeeld met iemand.

De twijfels zijn in de richting van: Zie ik mijzelf hier nog 5/10/15 jaar of langer werken? Wil ik altijd in deze omgeving blijven wonen? Passen de werkzaamheden/activiteiten (nu en toekomst) in mijn plaatje van de langere toekomst? Wil ik veel van mijn privé beslissingen nemen op basis van familie of het familiebedrijf?

Vorige week heb ik deze twijfels gedeeld in een overleg, sindsdien ben ik een rollercoaster aan gedachten en emoties beland. Er hangt heel wat aan vast; toekomst van mijzelf, vader/moeder en broer. Niet alleen raakt het mij enorm, maar ook hun.

Als ik besluit uit te treden dan heeft dat grote consequenties. Het bedrijf kan ophouden met bouwen aan een groei, de zaken worden gestabiliseerd (of zelfs gereduceerd) tot een niveau waarop beide het alleen aankunnen. En voorlopig kan mijn vader niet beginnen met afbouwen tot zijn pensioen, ook is het maar de vraag of mijn broer het bedrijf alleen kan voortzetten (kennis/kunde).

Alternatief
Los van dat ik er nog niet over uit ben of het huidige beeld bij mijn toekomst past, is twijfel nooit een goed teken. Dat verdient aandacht. Ook is het voor mij belangrijk om te weten wat dan wel?

Sinds mijn eerste aanrakingen met computers kan ik er bijna niet van afblijven, zowel op hardware maar ook vooral op software gebied. In de jaren is programmeren een soort van hobby van me, ik kan me er goed in verliezen tot de nachtelijke uurtjes. Heel veel concrete programma’s zijn er nooit uitgekomen (een paar), maar genoeg dingen waar ik met plezier en trots aan heb gewerkt.

Ik zou die kant dan op willen gaan. De kennis zou ik moeten opdoen via diverse cursussen of een omscholingstraject (heb nu een afgeronde HBO in andere richting) en een geschikte werkgever zoeken. Dit brengt ook de nodige financiële uitdagingen met zich mee (geen inkomen, lager inkomen bij baan), maar betekent waarschijnlijk ook een geografische stap gezien ik ver weg woon van de randstad (oosten van Nederland).

Conclusie
Hier sta ik dan tussen al mijn twijfels. Enerzijds heb ik mijn carrière bij het bedrijf, anderzijds een carrière switch. Ik bungel er wat tussen en de toekomst van mijn ouders/broer hangt er wat aan vast.

Waar ga ik voor kiezen? Ik weet het niet. Er is in ieder geval afgesproken de komende tijd het wat te laten rusten, zodat ik alles op een rijtje kan zetten.

Waarom ik dit deel? Ik heb behoefte aan een neutraal perspectief. Er zijn weinig mensen met wie ik het kan delen die niet gekleurd zijn op een of andere manier. Dit is een anonieme manier van delen van mijn verhaal. En ik hoop eigenlijk mensen tegen te komen uit een vergelijkbare situatie waar ik eens mee kan babbelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Om eerst met open deur te beginnen: Wij kunnen de keuze niet voor je maken.

Wat je kunt doen is even de scenario's naast elkaar te zetten en alle plus- en minpunten van beide scenario's op te schrijven. Alles wat in je op komt is valide en schrijf het dan ook op.

Daarna kijk je de lijst door en bekijk je welke van de punten belangrijk voor je zijn.

Daarnaast zou ik je willen meegeven de keuze te maken op basis van je persoonlijke wensen en niet op basis van druk van de familie. Hoewel dat misschien makkelijker gezegd dan gedaan is, heeft de familie ook meer aan je, als je gelukkig bent met je keuze. Een eigen bedrijf run je ook niet zonder goede motivatie, dus als je niet gelukkig bent in het bedrijf help je het bedrijf ook niet.

Twijfel is niet per se een slecht teken, maar kan gewoon een teken zijn dat je nadenkt over meer dan 1 optie. Wat is daar mis mee?

De richting van je studie hoeft ook geen belemmering te zijn voor je toekomst.
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:58

orf

Kun je binnen het bedrijf die passie niet kwijt? Veel bedrijven hebben baat bij digitale transformatie, wat jij misschien wel zou kunnen doen.

Wat doet het familiebedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:18

scorpie

Supra Addict

Wat is het wat je niet leuk vindt en wat je wel denkt te vinden bij een andere werkgever? Wellicht kun je bespreken dat je werkzaamheden gaan verschuiven binnen het familiebedrijf? Of is het een totaal andere tak van sport? Ben het daarom ook wel eens met @orf dat we nu wellicht 1 cruciaal ding missen; wat doet het familiebedrijf?

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Hann1BaL Klopt, de keuze moet gemaakt worden door mij. Daar ben ik me van bewust, ik hoop dat het maken van dit topic (en de reacties) helpen in mijn denkproces.

Wat je zegt over de familiedruk ben ik mij van bewust en wordt ook door mijn familie aangegeven. Alleen het wordt zo simpel gebracht, maar in de praktijk maakt dat het juist zo lastig voor mij. Het voelt alsof ik hun toekomst kapot maak.

@orf @scorpie Jullie hebben gelijk, dat stukje mist. Het bedrijf is actief in de bouw. Verschuiving van werkzaamheden is lastig, het is een kleine ploeg op kantoor. Ook ben ik er niet zeker van dat een combinatie mogelijk is, er is nu al tijdsgebrek en het komt niet helemaal overeen. Het is wel een optie die ik verder ga onderzoeken nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:08
Vanuit daar geredeneerd: zou een stuk CAD-tekenen bijvoorbeeld een toegevoegde waarde zijn voor het bedrijf? Erg leuk om te doen en in de bouw uiteraard noodzakelijk.

Komt veel wiskundig denken in, wat ook bij programmeren nodig is. Dus als je het nooit gedaan hebt leuk om eens naar te kijken.

Een ontzettend moeilijke keuze. Maar onthoudt wel dat je ouders het liefste jou, je broer en zichzelf gelukkig zien. Jou tegen je zin binnen het bedrijf houden zal dit per definitie verstoren. Weggaan ook op de korte termijn, maar een vervanger is altijd te vinden. En niets houdt je tegen om nu een beslissing te nemen om volgend jaar na de bouwvak iets nieuws te gaan doen. Of over twee jaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Waarom moet het bedrijf eigenlijk beperkt worden tot familie? Waarom kan er geen "reguliere" werknemer aangenomen worden of bepaalde taken afgedragen worden aan een bedrijf (al dan niet zzp'er).

Groei van het bedrijf zal er ook niet zo zeer in zitten als je erbij zou blijven in dat geval. Want het lijkt om onbekende dat jullie er een externe bij zullen nemen.

Nu je twijfelt en toch niet zeker bent of je wilt blijven of niet kun je wel een extra werknemer aannemen, inwerken en als die eenmaal up-to-speed is kun je beslissen te blijven maar taken te doen waar je passie zit of te blijven en je tijd ergens anders in steken tbv groei van het bedrijf.

Of dus niet te blijven en je passie als zzp'er of als werknemer uit te voeren. En als dat niet bevalt, terug naar de mogelijkheden van het blijven.

Win-win imo.

[ Voor 5% gewijzigd door Fore! op 04-09-2017 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02:22
Even heel simpel gezegd. Iedereen is te vervangen. Wat als jij morgen onder een auto komt? Dan stopt het bedrijf ook niet.

Je moet voor jezelf kiezen. Je bent nu nog jong en je kunt er nu makkelijker uitstappen dan wanneer je vader met pensioen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Verwijderd schreef op maandag 4 september 2017 @ 09:37:

Wat je zegt over de familiedruk ben ik mij van bewust en wordt ook door mijn familie aangegeven. Alleen het wordt zo simpel gebracht, maar in de praktijk maakt dat het juist zo lastig voor mij. Het voelt alsof ik hun toekomst kapot maak.
Dat begrijp ik en daarom probeerde ik ook te focussen op het feit dat de familie geen baat heeft bij een ongelukkige broer/zoon die ongemotiveerd een bedrijf draaiend houdt. Hoewel de keuze moeilijk is, zullen ze het zeker begrijpen, maar moet je even door de teleurstelling heen indien je de keuze maakt er uit te stappen. Geef je familie dan ook wat tijd indien je dat doet zodat het even bezinkt.

Wat anderen ook zeggen: Je kunt prima een ander persoon in dienst nemen, al zijn die bijna nooit zo gemotiveerd als de familie in een familiebedrijf en dat levert ook weer uitdagingen en soms zelfs onbegrip op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09 22:40
Je hoeft ook niet direct 100% uit het bedrijf te stappen. In dat scenario moet je enkel een goed bewaken dat je niet alsnog 100% in het bedrijf werkt en daarnaast nog 50% iets erbij doet want dan ben je verder van huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-09 12:48
Volgens mij heb je de keuze voor jezelf eigenlijk al gemaakt, alleen de toewijding aan je familie staat je nog teveel tegen om de knoop door te hakken. Laat dat je eigen geluk niet in de weg staan.

Kies alsjeblieft voor jezelf, zeker als je nog zoveel jaren voor je hebt. Niemand is onvervangbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Ga eerst eens uitzoeken welke richting / opleidingen je wilt gaan bewandelen.
Koppel daar een planning / overzicht / tijdverloop aan vast.
Dan weet jij (en je familie) exact waar iedereen aan toe is en hoe lang het nog gaat duren ;)

Suc6

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvH
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:40

EvH

Hann1BaL schreef op maandag 4 september 2017 @ 10:00:
[...]
Wat anderen ook zeggen: Je kunt prima een ander persoon in dienst nemen, al zijn die bijna nooit zo gemotiveerd als de familie in een familiebedrijf en dat levert ook weer uitdagingen en soms zelfs onbegrip op.
Ik deel die mening niet en vergelijk het desnoods met je zelf:
Stel jou zou vandaag de dag voor een werkgever willen gaan werken, je krijgt een riant salaris, je gaat doen wat je leuk vind.. etc...etc.... ben je dan minder gemotiveerd als dat het geen familiebedrijf is?
Ik zou het gek vinden als je deze met een Ja zou beantwoorden, want dan kun je net zo goed blijven zitten waar je nu zit.

Wanneer een bedrijf te maken heeft met onderbezetting; dan kan men ten alle tijden personeel vinden. Dit kan in de familiesfeer zijn, maar het kan ook extern zijn. Als je het mij vraagt; zou dit geen verschil moeten maken. Het enige wat ik kan bedenken: een persoon met kennis + je weet wat je aan iemand hebt + werksfeer onderling is niet zo maar 123 te vervangen, hier moet uiteraard een match voor zijn. Toch blijf ik er wel bij; iedereen is vervangbaar.

Probeer je emoties er tijdelijk buiten te houden, bekijk het zakelijk en denk altijd aan je zelf, maar als je het mij vraagt heb je stiekem je keuze aan gemaakt.

Maar draai de rollen nu eens om; wat zou er gebeuren als je broer vandaag met de melding zou komen: Ik wil er eigenlijk mee stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

EvH schreef op maandag 4 september 2017 @ 13:45:
[...]

Ik deel die mening niet en vergelijk het desnoods met je zelf:
Stel jou zou vandaag de dag voor een werkgever willen gaan werken, je krijgt een riant salaris, je gaat doen wat je leuk vind.. etc...etc.... ben je dan minder gemotiveerd als dat het geen familiebedrijf is?
Ik zou het gek vinden als je deze met een Ja zou beantwoorden, want dan kun je net zo goed blijven zitten waar je nu zit.

Wanneer een bedrijf te maken heeft met onderbezetting; dan kan men ten alle tijden personeel vinden. Dit kan in de familiesfeer zijn, maar het kan ook extern zijn. Als je het mij vraagt; zou dit geen verschil moeten maken. Het enige wat ik kan bedenken: een persoon met kennis + je weet wat je aan iemand hebt + werksfeer onderling is niet zo maar 123 te vervangen, hier moet uiteraard een match voor zijn. Toch blijf ik er wel bij; iedereen is vervangbaar.

Probeer je emoties er tijdelijk buiten te houden, bekijk het zakelijk en denk altijd aan je zelf, maar als je het mij vraagt heb je stiekem je keuze aan gemaakt.

Maar draai de rollen nu eens om; wat zou er gebeuren als je broer vandaag met de melding zou komen: Ik wil er eigenlijk mee stoppen.
Genoeg mensen in de familie die een eigen bedrijf runnen en qua motivatie is er wel degelijk altijd een verschil met eigenaren en medewerkers. Dat vind ik ook niet meer dan normaal in kleine bedrijven. Dan zul je toch meer zien dat mensen zondag nog even een klusje oppakken of 's avonds nog wat doen. De deur gaat gewoon niet achter je dicht.

Voor medewerkers is het weekend als het weekend is.

Dit is uiteraard niet zwart-wit, maar betrokkenheid is wel degelijk anders.
Dat kun je oplossen door de medewerker ook mede-aandeelhouder te laten worden. Uiteraard is dat vaak wel een grote stap in familiebedrijven, omdat je het vaak binnen de familie wilt houden. Maar dat is wel noodzakelijk als je dezelfde commitment wllt krijgen.

Ik denk dus inderdaad dat je dat, zelfs met een zeer gemotivieerde medewerker, niet krijgen. Ten minste, niet de familiebedrijven die ik gezien heb, waarvan sommigen ook in de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 4 september 2017 @ 09:07:

Als ik besluit uit te treden dan heeft dat grote consequenties. Het bedrijf kan ophouden met bouwen aan een groei, de zaken worden gestabiliseerd (of zelfs gereduceerd) tot een niveau waarop beide het alleen aankunnen. En voorlopig kan mijn vader niet beginnen met afbouwen tot zijn pensioen, ook is het maar de vraag of mijn broer het bedrijf alleen kan voortzetten (kennis/kunde).
Dit begrijp ik niet helemaal... het is hier ook al gezegd inmiddels, maar waarom kan het bedrijf stoppen met bouwen aan groei? Jij hebt nu neem ik aan ook een salaris. Voor dat salaris zou je toch een vervanger moeten kunnen aantrekken? En het moet toch ook wel lukken iemand met kennis aan te trekken die je broer kan ondersteunen later? Als je het aantrekkelijk maakt voor die persoon om te blijven en bij te dragen aan de groei van het bedrijf (bijv. in de vorm van een percentage van de aandelen) zie ik diegene ook niet zo 1-2-3 vertrekken.
En het mooie is, dat je nog jong bent en volgens mij geen extreme haast hebt met het stoppen bij het bedrijf. Er kan dus een mooie overgangsperiode ingesteld worden waar in je duidelijk afspraken kunt maken over je inzetbaarheid en het wegvloeien daarvan naarmate de werknemer voldoende ingewerkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Paultje3181 schreef op maandag 4 september 2017 @ 09:44:
Vanuit daar geredeneerd: zou een stuk CAD-tekenen bijvoorbeeld een toegevoegde waarde zijn voor het bedrijf? Erg leuk om te doen en in de bouw uiteraard noodzakelijk.

Komt veel wiskundig denken in, wat ook bij programmeren nodig is. Dus als je het nooit gedaan hebt leuk om eens naar te kijken.
Meer als in de bouw-sector, er wordt zelf niet getekend. Op kantoor zit eigenlijk alleen administratie, calculatie, verkoop en werkvoorbereiding.
Een ontzettend moeilijke keuze. Maar onthoudt wel dat je ouders het liefste jou, je broer en zichzelf gelukkig zien. Jou tegen je zin binnen het bedrijf houden zal dit per definitie verstoren. Weggaan ook op de korte termijn, maar een vervanger is altijd te vinden. En niets houdt je tegen om nu een beslissing te nemen om volgend jaar na de bouwvak iets nieuws te gaan doen. Of over twee jaar...
Klopt, dit ben ik met je eens. Maar alvorens ik die keuze maak, moet ik me er helemaal in kunnen vinden.
.Maarten schreef op maandag 4 september 2017 @ 09:55:
Even heel simpel gezegd. Iedereen is te vervangen. Wat als jij morgen onder een auto komt? Dan stopt het bedrijf ook niet.

Je moet voor jezelf kiezen. Je bent nu nog jong en je kunt er nu makkelijker uitstappen dan wanneer je vader met pensioen is.
Het stopt niet, maar het bedrijf heeft het er wel zwaar mee. Voor wat betreft het moment, dat ben ik met je eens. Ik moet nu de (lees komende maanden) de keuze maken, doe ik dat niet dan wordt uitstappen alleen maar lastiger.
Hann1BaL schreef op maandag 4 september 2017 @ 10:00:
[...]

Dat begrijp ik en daarom probeerde ik ook te focussen op het feit dat de familie geen baat heeft bij een ongelukkige broer/zoon die ongemotiveerd een bedrijf draaiend houdt. Hoewel de keuze moeilijk is, zullen ze het zeker begrijpen, maar moet je even door de teleurstelling heen indien je de keuze maakt er uit te stappen. Geef je familie dan ook wat tijd indien je dat doet zodat het even bezinkt.

Dat hebben ze ook niet en geven ze ook aan, het is lastig gezien ze 2 'petten' op hebben. De privé kant die mijn geluk kiest en de zakelijke kant die ook hun geluk kiest. Vandaar de rust nu, bij iedereen is het duidelijk dat de twijfel er is en dat de optie van uitstappen een reële kans heeft.
Tuttel schreef op maandag 4 september 2017 @ 11:52:
Volgens mij heb je de keuze voor jezelf eigenlijk al gemaakt, alleen de toewijding aan je familie staat je nog teveel tegen om de knoop door te hakken. Laat dat je eigen geluk niet in de weg staan.

Kies alsjeblieft voor jezelf, zeker als je nog zoveel jaren voor je hebt. Niemand is onvervangbaar.
Ik ben er nog niet helemaal uit, maar neig op dit moment wel voor de switch. Alleen wil het zo zeker weten als ik maar kan, voordat ik de knoop doorhak.

De toewijding aan mijn familie staat me wel hoog, ik zal ze niet zomaar laten 'vallen'...
keur0000 schreef op maandag 4 september 2017 @ 11:58:
Ga eerst eens uitzoeken welke richting / opleidingen je wilt gaan bewandelen.
Koppel daar een planning / overzicht / tijdverloop aan vast.
Dan weet jij (en je familie) exact waar iedereen aan toe is en hoe lang het nog gaat duren ;)

Suc6
Zeker weten. Ik heb gisteren mijn hele denkproces tot in detail op papier gezet, maar dat is voornamelijk gegaan over waarom ik twijfel. Het beeld wat ik bij de toekomst heb ga ik vanavond uitwerken, dan kan ik alles rustig vergelijken.
P.O. Box schreef op maandag 4 september 2017 @ 14:35:
[...]

Dit begrijp ik niet helemaal... het is hier ook al gezegd inmiddels, maar waarom kan het bedrijf stoppen met bouwen aan groei? Jij hebt nu neem ik aan ook een salaris. Voor dat salaris zou je toch een vervanger moeten kunnen aantrekken? En het moet toch ook wel lukken iemand met kennis aan te trekken die je broer kan ondersteunen later? Als je het aantrekkelijk maakt voor die persoon om te blijven en bij te dragen aan de groei van het bedrijf (bijv. in de vorm van een percentage van de aandelen) zie ik diegene ook niet zo 1-2-3 vertrekken.
Hier zit een stuk gevoel in van mijn vader, ik kan mezelf ook nog niet helemaal in dat beeld vinden. Het heeft ook een deel te maken wat hij vroeger heeft ervaren. Wat er precies wel mogelijk is zal moeten worden onderzocht. Dit is niet iets om zomaar op te geven.
En het mooie is, dat je nog jong bent en volgens mij geen extreme haast hebt met het stoppen bij het bedrijf. Er kan dus een mooie overgangsperiode ingesteld worden waar in je duidelijk afspraken kunt maken over je inzetbaarheid en het wegvloeien daarvan naarmate de werknemer voldoende ingewerkt is.
Klopt ik heb geen enkele haast, zelfs is een overgangsperiode alleen maar gunstig om dingen in orde te maken.
Pagina: 1