Index
Normale start menu snelkoppelingen toevoegen of verwijderen
Als je normale snelkoppelingen wilt verwijderen (of toevoegen!) van het start menu kan je dit gewoon lekker makkelijk doen via een paar mapjes. Simpelweg door een snelkoppeling in een van de mapjes op te slaan verschijnt hij magisch in het start menu, dit geld ook voor mappen, maar niet voor mappen in mappen. Het mapje voor alle gebruikers is:
C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu
Het mapje voor het start menu van de huidige gebruiker is:
%appdata%\Microsoft\Windows\Start Menu
En mocht je van een specefieke gebruiker snelkoppelingen willen aanpassen dan ga je naar dit mapje:
C:\Users\gebruikersnaam\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu
Persoonlijk verwijder/verplaats ik alles uit de start menu map van de huidige gebruiker en gebruik ik alleen de map voor alle gebruikers om snelkoppelingen te ordenen.
De meeste bloatware features deinstalleren
DEZE METHODE KAN SYSTEEM INSTABILITEIT VEROORZAKEN,
WEES VOORZICHTIG EN MAAK VANTEVOREN EEN BACKUP VAN WINDOWS.
Ik ben niet verantwoordelijk voor de schade of verlies die uit deze tutorial voor kan komen
Ik ben niet verantwoordelijk voor de schade of verlies die uit deze tutorial voor kan komen
In dit hoofdstuk leg ik uit hoe je de wat hardnekkige windows apps kan verwijderen van je systeem, inclusief hun snelkoppelingen in het startmenu. Sommige bloatware kan je gewoon via instellingen verwijderen op de conventionele manier, maar voor een heleboel kan dat helaas niet. Op de groep waarbij dat niet kan is dit hoofdstuk dus gericht, maar ook deze methode zal niet alles pakken. Een simpelere manier om deze apps te verwijderen zou zijn via een programma zoals CCleaner of 10AppsManager, maar het voordeel van de methode die ik uitleg is dat je meer controle en zicht hebt op wat je doet en niks hoeft te installeren. Daarvoor is deze tutorial uiteindelijk ook bedoelt, opschonen niet meer erbij
Stap 1
Open Windows PowerShell als administrator
Stap 2
Voer dit commando in:
Get-AppxPackage | Select Name, PackageFullName
Kijk goed welke apps je wilt houden of wilt verwijderen, als je niet weet wat een app precies is kan je proberen te googlen, dat levert vaak nog wel wat op. Ik weet van veel apps de naam, je kan ze terugvinden in hoofdstuk 5, je zal alleen het bijgeleverde commando naar wens moeten aanpassen. Verwijder nooit zomaar een app als je niet weet wat hij doet, maar probeer te googlen of andere problemen hadden met die app verwijderen of wat die app precies doet. Overigens hoort niet elke app die je in het lijstje vind bij een snelkopeling op je start menu, dus je hoeft ze niet te verwijderen als het je alleen om start menu snelkoppelingen gaat. Het is handig dit lijstje even te kopieren naar notepad++ of iets dergelijks zodat je makkelijk kan markeren welke je al verwijderd hebt.
Stap 3 Optie 1
Lees Stap 3 Optie 2 voor alternatief, Optie 1 heeft mijn voorkeur
Als je de app alleen voor de huidige gebruiker wil verwijderen gebruik je het commando:
Get-AppxPackage *gedeelte PackageFullName* | Remove-AppxPackage
Als je de app voor alle gebruikers wil verwijderen (dit heeft mijn voorkeur) gebruik dan:
Get-AppxPackage -allusers *gedeelte PackageFullName* | Remove-AppxPackage
Wacht rustig tot hij vanzelf een nieuwe regel begint. Als het te lang duurt (meer dan een paar minuten) sluit dan Windows PowerShell en kijk of een process van de app die je probeert te verwijderen niet open is. Het kan helpen om je computer te herstarten. Het kan ook zijn dat je een error code krijgt zoals in de afbeelding bij stap 4, sla in dat geval die specefieke app over en lees als je klaar bent stap 4.
Stap 3 Optie 2
Lees Stap 3 Optie 1 voor alternatief, Optie 1 heeft mijn voorkeur
Als je een heleboel apps tegelijk wil verwijderen van het huidige gebruikers account, en er maar een of een paar wilt bewaren gebruik dan:
Get-AppxPackage | where-object {$_.name -notlike "*gedeelte PackageFullName*"} | Remove-AppxPackage
Of als je dit voor alle gebruikers wil doen:
Get-AppxPackage | where-object {$_.name -notlike "*gedeelte PackageFullName*"} | Remove-AppxPackage
Als je meer dan een app wilt bewaren herhaal je het gedeelte tussen Get-AppxPackage en Remove-AppxPackage, dat kan je zo vaak herhalen als nodig. Dit commando bewaardt drie apps bijvoorbeeld:
Get-AppxPackage | where-object {$_.name -notlike "*gedeelte PackageFullName*"} | where-object {$_.name -notlike "*gedeelte PackageFullName*"} | where-object {$_.name -notlike "*gedeelte PackageFullName*"} | Remove-AppxPackage
Dit kan een tijdje duren omdat hij een heleboel apps achter elkaar deinstalleerd, je krijgt mogelijk ook wat errors. Die errors zouden hetzelfde moeten zijn als afgebeeld bij stap 4, is dat niet het geval of lijkt hij te blijven hangen? Dan kan je kijken of het process van de app niet op de achtergrond bezig is, zo ja stop dan dat process. mogelijk helpt de computer opnieuw opstarten ook.
Stap 4
Je zult misschien hebben gemerkt dat sommige apps een error code terug geven zoals de foto hieronder
Dit betekend dat ze door Microsoft (of systeembeheerder) zijn gemarkeerd als kritiek voor het systeem, veel van die apps zijn echter niet kritiek voor het systeem maar eerder kritiek voor bepaalde functies die je misschien nooit gebruiken gaat (zoals Miracast of Windows Defender Security Center). Gelukkig kan je zelfs deze apps verwijderen, maar wees erg voorzichtig, sommige apps zijn van best fundamenteel belang. Als je een foutmelding krijgt zoals hierboven maar de app écht wil verwijderen ga dan door naar hoofdstuk 3.
Systeem apps van "kritiek" belang verwijderen
Het verwijderen van SearchUI maakt het start menu onbruikbaar met de muis.
Het verwijderen van ShellExperienceHost maakt de taakbalk onbruikbaar.
Mogelijk doen andere apps meer schade, wees voorzichtig.
Om de paar systeem kritieke apps te verwijderen waar je mogelijk van af wilt moet je diep in het systeem gaan graven. Hiervoor heb je een paar tools nodig, PSTools en DB Browser for SQLite (geen van beide hoef je te installeren). In stap 1 en 2 leg ik je uit waar je ze kan krijgen en wat je ermee moet doen. Zelf heb ik niet geprobeerd elke app te verwijderen dus ik weet ook niet welke precies wat doen, soms kan iets onschuldig lijken maar zit het diep geworteld in het systeem, cortana bijvoorbeeld.
Stap 1
Download PSTools hier. Nu open je het zip bestand en zoek je psexec.exe, en plaats je die in een map afhankelijk van je keus. Of je plaatst hem in %SYSTEMROOT% (of ergens anders waar je variable PATH al naar verwijst), of je plaatst hem waar je maar wilt en stelt zelf het PATH veriable in.
Stap 2
Download DB Browser for SQLite hier, ik heb zelf gewoon de portable versie gedownload omdat ik het verder niet gebruik en het daarna weer verwijderd heb, je mag het uiteraard installeren als je dat wil en het vaker nodig gaat hebben.
Stap 3
Open cmd.exe met administrator rechten, en voer het volgende commando in (als het goed is opent dit nog een command prompt):
psexec.exe -i -s -d cmd.exe
Vervolgens typ je in het nieuwe command prompt de locatie van "DB Browser for SQLite.exe", bijvoorbeeld:
"C:\Program Files\DB Browser for SQLite\DB Browser for SQLite.exe"
Stap 4
Als het goed is opent dit DB Browser for SQLite, klik op de knop "Open database".
Typ dan de volgende locatie in de "adressbalk":
C:\ProgramData\Microsoft\Windows\AppRepository
En typ vervolgens in bij File name of bestandsnaam (Als het goed is zie je het bestand niet staan omdat het verborgen is, maar zo open je hem toch):
StateRepository-Machine.srd
Stap 5
Ga naar het tablad Browse Data, en verander daar de lijst "Table:" naar "Package". Nu zal je een lijst zien aan apps die in de database staan, er staat een hoop informatie maar we hebben maar drie tabellen echt nodig, PackageFullName, IsInBox en Displayname (daar staan soms hints naar de functionaliteit van een app). Krimp alle andere kolommen zodat ze wat minder in de weg zitten (hoeft niet persee maar is wel overzichtelijker).
Stap 6
Nu kan je in het filter veld onder PackageFullName een gedeelte van of de hele naam van de app die je niet via powershell kon verwijderen intypen, en verander je de waarde van IsInBox voor die app naar 0.
Doe dit voor elke app die je wilt verwijderen, druk daarna op Ctrl+S om de database weer op te slaan. Nu kan je terug gaan naar hoofdstuk II stap 3 optie 1 en de apps verwijderen, Windows PowerShell zal nu geen error meer geven maar braaf de app verwijderen. Pas dus wel op met wat je verwijderd, anders werken sommige dingen niet meer, sommigen apps zullen open processen hebben, deze zal je eerst moeten stoppen wil je ze kunnen verwijderen. Soms herstarten de processen vanzelf, oplossen kan onder andere door de map waar de .exe van het process in zit te hernoemen en dat juist te timen met het process beëindigen (de knop opnieuw proberen/try again is hier een godsgeschenk)
Herinstalleer apps na verwijderen
Als je alle apps weer wilt proberen te installeren, klik dan hier
Als je alle apps weer wilt proberen te installeren, klik dan hier
Stap 1 Optie 1
Sla deze stap over als je de PackageFullName hebt van de app die je weer wilt installeren.Open deze map
C:\Program Files\WindowsApps
En zoek de map met de naam van de app die je weer wilt installeren, de naam van dit mapje is hetzelfde als PackageFullName.
Stap 2 Optie 1
Stap 3 Optie 1
Vul dit commando aan door PackageFullName te veranderen naar een deel van de desgewenste app zijn PackeFullName en typ het bij Windows PowerShell in:
Add-AppxPackage -register "C:\Program Files\WindowsApps\PackageFullName\appxmanifest.xml" -DisableDevelopmentMode
Stap 4 Optie 1
Als het goed is, is nu de app weer geinstalleerd. Optie 2 is alleen voor als je alle apps weer wilt installeren. Mocht dit niet werken voor de apps die je wilt, dan is het of flink googlen of een backup herladen/windows resetten.
Stap 1 Optie 2
Stap 2 Optie 2
Vul dit commando in:
Get-AppxPackage -allusers | foreach {Add-AppxPackage -register "$($_.InstallLocation)\appxmanifest.xml" -DisableDevelopmentMode}
Dit duurt waarschijnlijk eventjes, wacht rustig tot het klaar is.
Stap 3 Optie 2
Dat was het, als het goed is zijn alle apps nu weer geinstalleerd. Mocht dit niet werken voor de apps die je wilt, dan is het of flink googlen of een backup herladen/windows resetten.
Deinstallatie commando's cheatsheet
Deinstalleer 3D Builder: get-appxpackage *3dbuilder* | remove-appxpackage Deinstalleer Alarms & Clock: get-appxpackage *alarms* | remove-appxpackage Deinstalleer App Connector: get-appxpackage *appconnector* | remove-appxpackage Deinstalleer App Installer: get-appxpackage *appinstaller* | remove-appxpackage Deinstalleer Calendar en Mail apps tegelijk: get-appxpackage *communicationsapps* | remove-appxpackage Deinstalleer Calculator: get-appxpackage *calculator* | remove-appxpackage Deinstalleer Camera: get-appxpackage *camera* | remove-appxpackage Deinstalleer Feedback Hub: get-appxpackage *feedback* | remove-appxpackage Deinstalleer Get Office: get-appxpackage *officehub* | remove-appxpackage Deinstalleer Get Started or Tips: get-appxpackage *getstarted* | remove-appxpackage Deinstalleer Get Skype: get-appxpackage *skypeapp* | remove-appxpackage Deinstalleer Groove Music: get-appxpackage *zunemusic* | remove-appxpackage Deinstalleer Groove Music en Movies & TV apps tegelijk: get-appxpackage *zune* | remove-appxpackage Deinstalleer Maps: get-appxpackage *maps* | remove-appxpackage Deinstalleer Messaging en Skype Video apps tegelijk: get-appxpackage *messaging* | remove-appxpackage Deinstalleer Microsoft Solitaire Collection: get-appxpackage *solitaire* | remove-appxpackage Deinstalleer Microsoft Wallet: get-appxpackage *wallet* | remove-appxpackage Deinstalleer Microsoft Wi-Fi: get-appxpackage *connectivitystore* | remove-appxpackage Deinstalleer Money: get-appxpackage *bingfinance* | remove-appxpackage Deinstalleer Money, News, Sports en Weather apps tegelijk: get-appxpackage *bing* | remove-appxpackage Deinstalleer Movies & TV: get-appxpackage *zunevideo* | remove-appxpackage Deinstalleer News: get-appxpackage *bingnews* | remove-appxpackage Deinstalleer OneNote: get-appxpackage *onenote* | remove-appxpackage Deinstalleer Paid Wi-Fi & Cellular: get-appxpackage *oneconnect* | remove-appxpackage Deinstalleer Paint 3D: get-appxpackage *mspaint* | remove-appxpackage Deinstalleer People: get-appxpackage *people* | remove-appxpackage Deinstalleer Phone: get-appxpackage *commsphone* | remove-appxpackage Deinstalleer Phone Companion: get-appxpackage *windowsphone* | remove-appxpackage Deinstalleer Phone en Phone Companion apps tegelijk: get-appxpackage *phone* | remove-appxpackage Deinstalleer Photos: get-appxpackage *photos* | remove-appxpackage Deinstalleer Sports: get-appxpackage *bingsports* | remove-appxpackage Deinstalleer Sticky Notes: get-appxpackage *sticky* | remove-appxpackage Deinstalleer Sway: get-appxpackage *sway* | remove-appxpackage Deinstalleer View 3D: get-appxpackage *3d* | remove-appxpackage Deinstalleer Voice Recorder: get-appxpackage *soundrecorder* | remove-appxpackage Deinstalleer Weather: get-appxpackage *bingweather* | remove-appxpackage Deinstalleer Windows Holographic: get-appxpackage *holographic* | remove-appxpackage Deinstalleer Windows Store: (Wees voorzichtig!) get-appxpackage *windowsstore* | remove-appxpackage Deinstalleer Xbox: get-appxpackage *xbox* | remove-appxpackage
Offtopic | Andere handige windows 10 tweak tools | Offtopic
DEZE TOOLS KUNNEN SYSTEEM STABILITEIT BEINVLOEDEN
MAAK ALTIJD VANTEVOREN EEN BACKUP
MAAK ALTIJD VANTEVOREN EEN BACKUP
Dit lijstje is vooral bedoelt omdat het of handig is in de tutorial hierboven of omdat het essentiele vervanging kan zijn voor apps die je verwijdert. Al deze tools gebruik(te) ik zelf en kan ik aanbevelen, ik zal bij elke tool een korte bescrijving geven.
Dit is eigenlijk een programma dat een grafische interface geeft aan de methode die ik in Hoofdstuk 2 uitleg. Het is wel iets minder flexibel dan die methode omdat je de apps of individueel moet aanklikken om te verwijderen of allemaal tegelijk, je kan niet zeggen "Bewaar deze 3 apps maar verwijder de rest".
7-zip is een archive manager, simpel in gebruik en volgens vele de beste.
CCleaner is een programma wat je helpt bij het opschonen van je computer, het is makkelijk in gebruik en kan je grote computerschoonmaak een stuk makkelijker maken. Het handige is dat dit programma ook de apps die niet "systeem kritiesch" zijn kan verwijderen die je niet kan verwijderen vanuit het settings menu van windows. Ook de cache en registry cleaner zijn handig, je zou niet klakkeloos moeten toepassen wat het aanraad bij registry cleaner maar zelf nalopen of het echt een onnodige entry is.
Classic Shell veranderd hoe de windows 10 omgeving eruit ziet, het is specefiek bedoelt om een andere windows omgeving na te bootsen. Het start menu, Explorer.exe, de taakbalk, etc. worden allemaal aangepast.
Een simpele tool om hashes te berekenen van bestanden, kan worden toegevoegd aan het context menu wat erg handig is om corruptie/payloads tegen te gaan in downloads.
(nee ik krijg niet betaalt om dit te zeggen oid
Je kan ook voor goedkopere versies gaan, of een code kopen van een grijze markt. Dit is de meest complete versie, maar niet iedereen heeft dat nodig.
Veel mensen vinden anti-virus programmas onzin omdat windows defender "net zo goed is", maar in werkelijkheid zijn ze echt een stuk beter dan windows defender. De reden waarom veel mensen denken veilig te zijn is omdat veel virussen juist verborgen willen blijven, zo kan je voor jaren ongemerkt geinfecteerd zijn. De vulnerability scanner maakte echt een goeie indruk op me, hij scanned alles, inclusief programmas van derde partijen, op bekende kwetsbaarheden en geeft advies over hoe je de kwetsbaarheden kunt oplossen. Kaspersky doet zelf ook veel onderzoek naar kwetsbaarheden, dus hun database is erg groot in dat gebied.
Dit is een simpele scanner die mogelijke problemen en kwetsbaarheden vind, handig als je bij familie of vrienden weer de vraag krijgt of je even naar hun computer wilt kijken. Het werkt redelijk, maar het zal de problemen niet voor je oplossen, dat moet je toch echt zelf doen.
Met deze tool kun je gemakkelijk group policy's aanpassen om veel klachten over windows 10 deels op te lossen.
Een simpele hardware monitor, geeft veel aan inclusief NAND writes. Je kan alles hernoemen, individuele items in je taakbalk weergeven, en een groep items in een Gadget weergeven op je bureaublad.
Vooral bedoelt om telemetrie te blokkeren van Windows zelf, erg simpel.
[ Voor 5% gewijzigd door t link op 05-09-2017 11:29 . Reden: Aanvulling vanuit reacties & verbetering woordkeus ]