Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• tekken4111
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-11 21:59
Mijn vraag
Helaas heb ik sinds kort last van enorm veel freezes en BSOD's. Ik kan er geen patroon in vinden waardoor het komt.
De freeze zorgt er simpelweg voor dat de PC aan blijft staan, maar alles bevriest. Je hebt gewoon nog beeld maar kan de muis niet meer bewegen en de pc reageert nergens meer op.
De enige manier om de PC uit te krijgen is door de fysieke uit knop ingedrukt te houden.
De BSOD geeft de melding de volgende melding, "clock interrupt was not received on a secondary processor within the allocated time interval".
Het lastige is dat het op verschillende momenten gebeurd, ik heb al meerdere van beide gehad. Freezes gebeuren tot op heden buiten een game als er bijvoorbeeld alleen een browser open staat.
Wanneer ik een game opstart kan je er op wachten dat binnen 2uur er een BSOD optreed. Soms al na 10 minuten, soms pas na een uur.

Ik moet erbij vermelden dat ik net al m'n hardware in een nieuwe case geschroeft heb, dus het kan bijna niet missen dat het toch ergens onderweg gebeurd is. Het probleem kan ik echter niet vinden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
W7 home premium, SP1 helemaal up2date
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P8P67-M PRO (3.0)€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 0,-€ 0,-
2Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Sharkoon TG5 Glass Blue€ 70,-€ 70,-
1LG 27UD58-B Zwart€ 339,99€ 339,99
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 49,95€ 49,95
1Logitech Z906€ 259,90€ 259,90
1Arctic Cooling Alpine 11 Pro€ 10,01€ 10,01
1Logitech G110 Gaming Keyboard (Qwerty)€ 0,-€ 0,-
1Logitech G502 Proteus Spectrum€ 59,99€ 59,99
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 66,-€ 132,-
1Gembird Gaming Headset Stereo Zwart€ 0,-€ 0,-
1OCZ ZS Series 750W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series SSD 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 921,84

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb alles losgehaald tijdens het verplaatsen naar een volgende kast behalve CPU+koeler en RAM, deze heb ik in het mobo laten zitten.

Ik heb het volgende al geprobeerd:
- Alle kabeltjes opnieuw in het MOBO steken + het MOBO losschroeven om te kijken of er iets verkeerd zit. Niks raars gevonden.
- GPU opnieuw erin geprikt.
- Memtest gedraait, passed alle tests.
- Windows naar een eerdere versie gezet.
- Furmark en prime95 gedraait, echter allebij vrij kort (20mins per stuk). Het lastige is dat als ik ze langer zou laten draaien ik niet zeker zou weten of de crash daardoor komt, of dat het anders ook was gebeurd. Dit vanwege de "randomheid" vd crashes.
- Temp gechecked tijdens de crashes, maar is zowel in game als daarbuiten laag (68graden gpu en 60graden cpu under load).
- nvid driver is helemaal up2date, bios heb ik geupdate naar de laatste, bios teruggezet naar factory default waardes.
- Niks is overclocked, behalve de standaard overclock die er op de gpu zit en de boost op de i7.

Aardig wat geprobeerd dus, maar nog niet achter het probleem. Wie o wie kan mij helpen te bedenken waar dit door komt? De setup heeft altijd goed gedraaid. Ik heb helaas niet het geld om zomaar even spullen te gaan vervangen en helaas ook geen componenten om uit te wisselen.

Alvast bedankt voor het meedenken! Als er echt geen andere manieren meer zijn gok ik dat ik toch wat goedkope test spullen moet kopen om te vervangen of ergens moet gaan proberen te lenen.

Martijn.

ps: Ik hoop dat dit het goede forum is? :) het betreft een compleet systeem :D

Alle reacties

• TopsNL
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09:44
Persoonlijk zou ik even een reseat doen van alle onderdelen/kabeltjes. Kijken of ram goed zit ook. Die error kan van alles zijn van een cpu probleem tot ram corruptie tot adware tot driver issues.

Voor mij zelf ook niet de eerste keer dat ik issues heb na losmaken van hardware. Laatst klikte ik een nieuwe videokaart erin en was de opstart partitie op eens weg.

Reseat doen en schone installatie uitvoeren en dan verder testen. Is wat huiswerk maarja. Al zullen anderen dit wel gaan tegenspreken maar dan ben je nog langer bezig :)

Succes man, altijd lastig dit soort dingen.

• tekken4111
Bedankt voor je antwoord Tops!

Inmiddels alle kabels reseated, alles nogmaals losgehaald wat er maar was, nogsteeds freezes.

Besloten een SSD met een andere windows te lenen van m'n broertje, zodra w7 startte: bsod (1sec) en daarna re-start dat windows niet goed startte. Ligt niet aan m'n SSD dus.

Hierna het ram losgehaald, ik heb 2x 2modules van 4gb per stuk (dus 2x een 8gb dual kitje). eerst 2 erin, daarna de andere 2 erin, beide nogsteeds freezes met 8gb in m'n pc.

Hierna het hele blok losgehaald van m'n CPU, uitgeblazen, gekeken of er iets raars aan was, cpu eruit gehaald, reseated, allemaal prima en alles weer netjes teruggeschroeft. Na 20minuutjes ingame weer een freeze.

Videokaart is het enige nog wat ik kan omwisselen, echter heb ik even geen extra hier liggen. Zou het hieraan kunnen liggen? Ik heb helaas geen vga outputje op m'n mobo om zonder kaart te testen.

To be continued, waarschijnlijk morgen maar even op en neer om een kaartje ergens te lenen. Tips en trucs zijn nog steeds welkom!

Edit: vandaag de videokaart in een ander systeem getest, niks aan de hand! Vrijwel zeker een psu of mobo probleem dus... Word lukraak vervangen gok ik.

edit2: PSU besteld, hopen dat het probleem dan weg is, anders wordt het een nieuwe MOBO :C
Inmiddels komt de pc niet veel verder meer dan het inlogscherm, meestal freezed windows dan zonder BSOD. Niet erg leuk :(

Een nieuwe psu mocht niet baten, het volgende onderdeel word dan toch een mobo zoeken.

[ Voor 17% gewijzigd door tekken4111 op 10-09-2017 09:46 ]

• tekken4111
Voor de mensen die ook dit probleem hebben, het probleem was uiteindelijk het mobo. Na vervangen hiervan zijn alle problemen weg.