Toon posts:

Haperende games op mijn PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen ik heb een vraag over mijn haperende games op mijn PC.

Mijn PC is een:

i5 2500k
GTX 780 lightning 3gb
8gb DDR3 ram
2TB WD hardeschijf
Coolermaster kast

Ik heb een verse installatie van W10 gedaan en daarna een aantal games geïnstalleerd, waaronder FIFA 17, GTA V en Resident Evil 7.

Bij elk spel krijg ik flinke framedrops, waarna het spel 1 - 3 seconden stil ligt en daarna weer van haperend naar soepel speelt. Vervolgens weer een framedrop en weer even spelen en dan weer etc.

Wat heb ik intussen al geprobeerd:

- ik heb in de NVIDIA control panel alles geoptimaliseerd (bijv de GPU op de GTX gezet ipv auto), maar ook vsync uit e.d.
- ik heb alle windows security settings uitgezet (waaronder defender e.d.) zodat er minder processen lopen
- ik heb de games op verschillende resoluties en instellingen gezet (maar hij moet met deze kaart alles op HIGH kunnen spelen, maar ook op normal gezet)
- ik heb Afterburner aangezet tijdens het gamen op te kijken wat er gebeurt met de volgende resultaten:
- de temperaturen van GPU komen niet hoger dan 58 graden
- de temperaturen van de CPU komen niet hoger dan 62 graden
- tijdens het gamen bij GTA 5 heeft hij rond de 100 FPS, maar dus drops naar 0 FPS
- de CPU wordt voor 87 - 95 % gebruikt
- de GPU op 60% dacht ik, maar soms staat hij op 0% (???)

Iemand ideeën waarom het niet soepel loopt? Want het is niet speelbaar zo. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:40
Antivirus die misschien dwars ligt?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:30
Alle drivers geinstalleerd? (ook moederbord drivers e.d.)

Draai eens grafische kaart benchmarks, gebeurd het dan ook ?

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:07

Nemesizz

Untouchable

2TB WD hardeschijf
Welke? Een blue? een green? Want de blue en green series van Western Digital zijn namelijk 'eco' storage drives, vaak slechts 5400rpm en een vervelend agressieve energiemanagement die bij het minste of geringste de heads parked (en weer inschakelen kost in computer termen veel tijd).

Ben zelf hoe dan ook geen fan van een enkele HDD, heb zelf het OS altijd op een aparte HDD staan (ja...ik ben een van de weinigen nog zonder SSD...) en games en spul op een andere schijf. Merk zelf dat dat beter werkt dan alles van 1 schijf.

M'n laptop bijvoorbeeld (of de PC van m'n broer) werken met een enkele schijf, dus alles moet gedaan worden van die schijf. Dus ben je ergens mee bezig, besluit een ander achtergrond programma bijvoorbeeld om een update te draaien, word het system dusdanig traag dat je bijna niks meer kan (qua gamen niet, of als je een video kijkt loopt dat ook voor geen meter meer). Laptop is het helemaal erg omdat dat ook zo'n 5400 rpm schijf is.

Dat je GPU usage soms dropt naar 0% kan 1) een uitleesfout zijn, 't is software of 2) het ding zit te wachten op een ander onderdeel (een PC is immers zo snel als het traagste onderdeel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:02
Kijk anders of je de intel chipset drivers ook geïnstalleerd hebt staan. Dit was in mijn topic vermoedelijk ook het probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Senaxx schreef op maandag 4 september 2017 @ 17:51:
Kijk anders of je de intel chipset drivers ook geïnstalleerd hebt staan. Dit was in mijn topic vermoedelijk ook het probleem.
Hi bedankt voor je reactie. Ik heb een ASUS P8Z68 V PRO moederbord maar kan geen Intel Chipset drivers vinden op de pagina van ASUS? Ik heb Windows 10 64 bit.

https://www.asus.com/nl/M...8V_PRO/HelpDesk_Download/

Verwijderd

Topicstarter
Nemesizz schreef op maandag 4 september 2017 @ 10:54:
[...]

Welke? Een blue? een green? Want de blue en green series van Western Digital zijn namelijk 'eco' storage drives, vaak slechts 5400rpm en een vervelend agressieve energiemanagement die bij het minste of geringste de heads parked (en weer inschakelen kost in computer termen veel tijd).

Ben zelf hoe dan ook geen fan van een enkele HDD, heb zelf het OS altijd op een aparte HDD staan (ja...ik ben een van de weinigen nog zonder SSD...) en games en spul op een andere schijf. Merk zelf dat dat beter werkt dan alles van 1 schijf.

M'n laptop bijvoorbeeld (of de PC van m'n broer) werken met een enkele schijf, dus alles moet gedaan worden van die schijf. Dus ben je ergens mee bezig, besluit een ander achtergrond programma bijvoorbeeld om een update te draaien, word het system dusdanig traag dat je bijna niks meer kan (qua gamen niet, of als je een video kijkt loopt dat ook voor geen meter meer). Laptop is het helemaal erg omdat dat ook zo'n 5400 rpm schijf is.

Dat je GPU usage soms dropt naar 0% kan 1) een uitleesfout zijn, 't is software of 2) het ding zit te wachten op een ander onderdeel (een PC is immers zo snel als het traagste onderdeel).
Deze harde schijf zit erin. Zou dit dan zo een belemmering moeten zijn?

----------------------------------------------------------------------------
CrystalDiskInfo 7.1.1 (C) 2008-2016 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/

Date : 2017/09/07 17:32:42

-- Controller Map ----------------------------------------------------------
+ Standard SATA AHCI Controller [ATA]
- ST2000DL003-9VT166
- ATA Channel 0 (0) [ATA]
- ATA Channel 1 (1) [ATA]
- Standard SATA AHCI Controller [ATA]
+ Standard Dual Channel PCI IDE Controller [ATA]
- ATA Channel 0 (0)
- ATA Channel 1 (1)
- Microsoft Storage Spaces Controller [SCSI]

-- Disk List ---------------------------------------------------------------
(1) ST2000DL003-9VT166 : 2000.3 GB [0/2/0, pd1] - st

(1) ST2000DL003-9VT166
Model : ST2000DL003-9VT166
Firmware : CC45
Serial Number : 5YD8WWR7
Disk Size : 2000.3 GB (8.4/137.4/2000.3/2000.3)
Buffer Size : Unknown
Queue Depth : 32
# of Sectors : 3907029168
Rotation Rate : 5900 RPM
Interface : Serial ATA
Major Version : ATA8-ACS
Minor Version : ATA8-ACS version 4
Transfer Mode : SATA/600 | SATA/600
Power On Hours : 8595 hours
Power On Count : 3139 count
Temperature : 28 C (82 F)
Health Status : Good
Features : S.M.A.R.T., AAM, 48bit LBA, NCQ
APM Level : ----
AAM Level : D0D0h [ON]
Drive Letter : C:

Verwijderd

Topicstarter
Goldman schreef op maandag 4 september 2017 @ 10:02:
Alle drivers geinstalleerd? (ook moederbord drivers e.d.)

Draai eens grafische kaart benchmarks, gebeurd het dan ook ?
Hierbij de uitslag van de benchmark:

Unigine Heaven Benchmark 4.0

FPS:
115.7
Score:
2913
Min FPS:
30.5
Max FPS:
216.9
System

Platform:
Windows NT 6.2 (build 9200) 64bit
CPU model:
Intel(R) Core(TM) i5-2500K CPU @ 3.30GHz (3300MHz) x4
GPU model:
NVIDIA GeForce GTX 780 22.21.13.8528 (3072MB) x1
Settings

Render:
Direct3D11
Mode:
1920x1080 fullscreen
Preset
Custom
Quality
High
Tessellation: Disabled

Verwijderd

Topicstarter
Wylana schreef op maandag 4 september 2017 @ 09:54:
Antivirus die misschien dwars ligt?
Ik heb geen antivirus en ook alle security dingen disabled... dus dat kan het niet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Verwijderd schreef op donderdag 7 september 2017 @ 17:34:
[...]

Deze harde schijf zit erin. Zou dit dan zo een belemmering moeten zijn?
Dat is geen Western Digital maar een Seagate :P
En het is een 5900RPM schijf, dat is niet bepaald een snelheids wonder (nu zijn hardeschijven hoe dan ook trager dan bijvoorbeeld een SSD, maar als primaire schijf is eentje die trager is als 7200 RPM niet echt ideaal).

Nu draai je alles vanaf 1 schijf (dus hele OS, alle achtergrond 'meuk' én je games) die ook nog eens niet heel erg snel is (5900 RPM, zijn vaak bedoeld voor storage, niet echt om een OS van te draaien vanwege de beperkte snelheid). Dikke kans dus dat daar het grote probleem zit.

Het kan allemaal natuurlijk wel, maar dan heb je dus kans tegen problemen aan te lopen wat je waarschijnlijk nu ziet, dat je snelle componenten (CPU en GPU) zitten te wachten totdat je HDD weer wat data toestuurd. En als Windows bijvoorbeeld op de achtergrond doodleuk een update binnen harkt of een ander achtergrond process die de HDD aanspreekt kakt de performance helemaal in.

Komt bij dat, 'eco' (vaak laag RPM storage schijven) schijven ook vaak een powermanagement hebben dat ze na even geen gebruik uitschakelen. Nu zal dat niet snel aan de orde zijn als je dat ding ook voor je OS gebruikt, maar dat kan ook voor vervelende haperingen zorgen.

Heb nog even een review opgezocht, en de schijf is inderdaad bedoeld voor 'domme storage*', en word ook gemarket als 'Barracuda Green' (eco schijf dus :P ) en als ik dan bij de snelheden kijk liggen die niet bepaald hoog...

* met 'domme storage' bedoel ik dus dat de schijf bedoeld is om bestanden op te slaan, niet om programma's van te draaien die veel bandbreedte nodig zijn (zoals games).

[ Voor 5% gewijzigd door Nemesizz op 07-09-2017 19:10 . Reden: toevoeging ]

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:46

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Verwijderd schreef op donderdag 7 september 2017 @ 18:43:
[...]

Ik heb geen antivirus en ook alle security dingen disabled... dus dat kan het niet zijn.
Wat insinueert dat het ook nog wel eens iets anders zou kunnen zijn... |:(

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

RoamingZombie schreef op donderdag 7 september 2017 @ 21:00:
[...]

Wat insinueert dat het ook nog wel eens iets anders zou kunnen zijn... |:(
Kan ook tijdelijk uitgezet zijn om te troubleshooten (al heb ik wel het gevoel dat je gelijk hebt dat het in dit geval niet alleen om te troubleshooten was :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-09 17:20
Heeft het eerder wel goed gelopen?
Want dan zou het eerder iets van ontbrekende drivers zijn.

Heb je al eens in de eventlog van windows gekeken? Zie je daar foutmeldingen?

Antivirus heeft op een HDD inderdaad meer effect dan op een SSD.
En een SSD is zeker de laatste 5 jaar al de beste upgrade die je voor een PC kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nemesizz schreef op donderdag 7 september 2017 @ 19:08:
[...]

Dat is geen Western Digital maar een Seagate :P
En het is een 5900RPM schijf, dat is niet bepaald een snelheids wonder (nu zijn hardeschijven hoe dan ook trager dan bijvoorbeeld een SSD, maar als primaire schijf is eentje die trager is als 7200 RPM niet echt ideaal).

Nu draai je alles vanaf 1 schijf (dus hele OS, alle achtergrond 'meuk' én je games) die ook nog eens niet heel erg snel is (5900 RPM, zijn vaak bedoeld voor storage, niet echt om een OS van te draaien vanwege de beperkte snelheid). Dikke kans dus dat daar het grote probleem zit.

Het kan allemaal natuurlijk wel, maar dan heb je dus kans tegen problemen aan te lopen wat je waarschijnlijk nu ziet, dat je snelle componenten (CPU en GPU) zitten te wachten totdat je HDD weer wat data toestuurd. En als Windows bijvoorbeeld op de achtergrond doodleuk een update binnen harkt of een ander achtergrond process die de HDD aanspreekt kakt de performance helemaal in.

Komt bij dat, 'eco' (vaak laag RPM storage schijven) schijven ook vaak een powermanagement hebben dat ze na even geen gebruik uitschakelen. Nu zal dat niet snel aan de orde zijn als je dat ding ook voor je OS gebruikt, maar dat kan ook voor vervelende haperingen zorgen.

Heb nog even een review opgezocht, en de schijf is inderdaad bedoeld voor 'domme storage*', en word ook gemarket als 'Barracuda Green' (eco schijf dus :P ) en als ik dan bij de snelheden kijk liggen die niet bepaald hoog...

* met 'domme storage' bedoel ik dus dat de schijf bedoeld is om bestanden op te slaan, niet om programma's van te draaien die veel bandbreedte nodig zijn (zoals games).
Oké een 500gb SSD erin en het probleem is opgelost!! Had het niet verwacht, maar top! Bedankt voor alle hulp van eenieder.
Pagina: 1