Na zo'n 9 jaar trouwe dienst wordt het langzaam tijd om mijn huidige computer in te wisselen voor een nieuwe. Op dit moment heb ik een systeem uit de tijd dat windows XP nog groots was; met een Intel Q8200 processor, een Nvidia 9800GT GPU en 3 GB DDR2(?) geheugen er in. Ingebouwd zijn 1 SSD (128GB, kubuntu) en 2 HDD's (160GB (eerste HDD), 1TB (windows 7)), met daarnaast nog 2 externe HDD's voor data (werk/prive). Aangesloten zijn 2 (VGA) beeldschermen om programmeerwerk gemakkelijker te maken. Ik werk altijd in Kubuntu, en eigenlijk zelden op windows. Beide zijn te bereiken via grub.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoewel ik gamen leuk vind doe ik het nauwelijks tot nooit; dus dat is geen prio. Voornaamste bezigheid is programmeren, menig document/spreadsheet bewerken en het gebruikelijke browsen. Sporadisch ben ik wel wat veeleisender als ik een document moet maken met grote afbeeldingen er in of iets dergelijks; dat gaat op dit moment wel eens te traag.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik gok dat ik voor 1000 euro wel moet kunnen slagen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Niet echt noemenswaardig; het meeste is oud en zal vervangen moeten worden. Ik heb wel een (USB) muis.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Desktops komen veelal samen met windows. Dat is niet erg, want soms komt dat wel van pas (al gebruik ik op dit moment windows ~1 keer per jaar). Echter, ik wil wel net als nu een dual boot kunnen opzetten, dus een tweede SSD (al in bezit) er in kunnen zetten zou ik wel fijn vinden.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik meen dat vroeger Linux beter om kon gaan met Intel processoren dan met AMD. Geen idee of dit nog zo is, maar dit zou wel een reden zijn om meer richting Intel te neigen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zolang het niet uit maakt voor koeling, liever een kleinere case dan een grotere, maar dit is geen harde eis. Geluidsniveau gemiddeld het liefst laag, energieverbruik houd ik het liefst ook laag. (Ik wil wel een beetje op de stroomrekening & het milieu letten.)
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag een nieuwe computer waar ik net zo lang mee zou kunnen doen als deze, 'toekomstbestendig' dus. Het hoeft niet de snelste te zijn, maar over >5 jaar moet hij niet traag zijn. Kosten laag houden is altijd goed, als het maar niet ten koste gaat van deze toekomstbestendigheid.
Ik heb op Alternate dit systeem langs zien komen:
https://www.alternate.nl/...l/product/1320773?lk=9954
Ik dacht dat dit wel een goed begin zou zijn. De i5 lijkt me een goede middenweg tussen zuinigheid en rekenkracht/toekomstbestendigheid. Mijn grootste vragen zijn:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoewel ik gamen leuk vind doe ik het nauwelijks tot nooit; dus dat is geen prio. Voornaamste bezigheid is programmeren, menig document/spreadsheet bewerken en het gebruikelijke browsen. Sporadisch ben ik wel wat veeleisender als ik een document moet maken met grote afbeeldingen er in of iets dergelijks; dat gaat op dit moment wel eens te traag.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik gok dat ik voor 1000 euro wel moet kunnen slagen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Niet echt noemenswaardig; het meeste is oud en zal vervangen moeten worden. Ik heb wel een (USB) muis.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Desktops komen veelal samen met windows. Dat is niet erg, want soms komt dat wel van pas (al gebruik ik op dit moment windows ~1 keer per jaar). Echter, ik wil wel net als nu een dual boot kunnen opzetten, dus een tweede SSD (al in bezit) er in kunnen zetten zou ik wel fijn vinden.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik meen dat vroeger Linux beter om kon gaan met Intel processoren dan met AMD. Geen idee of dit nog zo is, maar dit zou wel een reden zijn om meer richting Intel te neigen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zolang het niet uit maakt voor koeling, liever een kleinere case dan een grotere, maar dit is geen harde eis. Geluidsniveau gemiddeld het liefst laag, energieverbruik houd ik het liefst ook laag. (Ik wil wel een beetje op de stroomrekening & het milieu letten.)
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag een nieuwe computer waar ik net zo lang mee zou kunnen doen als deze, 'toekomstbestendig' dus. Het hoeft niet de snelste te zijn, maar over >5 jaar moet hij niet traag zijn. Kosten laag houden is altijd goed, als het maar niet ten koste gaat van deze toekomstbestendigheid.
Ik heb op Alternate dit systeem langs zien komen:
https://www.alternate.nl/...l/product/1320773?lk=9954
Ik dacht dat dit wel een goed begin zou zijn. De i5 lijkt me een goede middenweg tussen zuinigheid en rekenkracht/toekomstbestendigheid. Mijn grootste vragen zijn:
- In dit systeem zit een GTX 1050 grafische kaart. Voor mijn dagelijkse gebruik is deze in principe niet nodig (ik game nauwelijks tot niet), ik zou alleen graag wel 2 beeldschermen kunnen aansluiten om 2 beelden tegelijk naast elkaar te kunnen houden (*). Zouden 2 beeldschermen goed aangestuurd kunnen worden door de geintegreerde GPU? (Op het internet vind ik hier weinig over terug, behalve dat het theoretisch mogelijk is mits het moederbord het toelaat; maar ook hiervan weet ik niet hoe ik hier achter kom.)
- Met het oog op toekomstbestendigheid, zou je misschien beter 16GB RAM kunnen kiezen dan 8GB? (Ik meen dat als je later geheugen zou willen toevoegen, je alle geheugen zou moeten vervangen voor een goede werking?)
- Enige andere tips?