Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Chamek
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-12-2020
Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar oplossing om mijn verlichting in de badkamer te automatiseren. Dit topic heb ik geopend om dus gewoon ideeën te verzamelen.

Mijn situatie is dat mijn badkamer ongeveer 6m2 is en er een douchecabine staat in de hoek.

Idee 1 met bewegingssensor maar welke werkt ook als ik onder de douche sta?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waarom niet 2 sensoren parallel, dan ben je er ook en heb je de hele badkamer gedekt.

Houd er alleen rekening mee dat die sensoren een bepaalde mate van waterdichtheid hebben, badkamer is een vochtige ruimte.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:15
Ik denk dat je beter eens kan kijken in [Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 2 of de Ikea Variant. En je kan eventueel een Amazon dot overwegen. Niet geheel automatisch. Maar je zegt gewoon Hey Alexa put on the lights. En tada. En daarna ook weer uit roepen.

[ Voor 38% gewijzigd door loki504 op 03-09-2017 18:38 ]

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
loki504 schreef op zondag 3 september 2017 @ 18:26:
Ik denk dat je beter eens kan kijken in [Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 2 of de Ikea Variant. En je kan eventueel een Amazon dot overwegen. Niet geheel automatisch. Maar je zegt gewoon Hey Alexa put on the lights. En tada. En daarna ook weer uit roepen.
Dat.

Ik heb zelf zowel een hue lamp + motionsensor, en een amazon dot (om de hoek, niet in de badkamer).

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

loki504 schreef op zondag 3 september 2017 @ 18:26:
Maar je zegt gewoon Hey Alexa put on the lights. En tada. En daarna ook weer uit roepen.
Hoe is dat makkelijker dan gewoon op een knopje drukken?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:15
downtime schreef op zondag 3 september 2017 @ 18:45:
[...]

Niet. Maar zo kan je ook stellen hoe lastig is het om gewoon op een knopje te drukken. Die van mij is naast de deur opening zowel binnen als buitenkant. Dus ik moet er toch al met mijn hand hee .

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Je hebt sensoren die rondom gevoelig zijn met een timer functie die kun je dus in het midden van de doucheruimte aan het plafond plaatsen (waterdicht natuurlijk) en kunnen makkelijk die 6 m2 bekijken.
Bijv. https://www.installatieva...1NzwzJEAQYAiABEgI_yPD_BwE

[ Voor 36% gewijzigd door Read op 03-09-2017 19:34 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:05

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Chamek schreef op zondag 3 september 2017 @ 16:58:
Mijn situatie is dat mijn badkamer ongeveer 6m2 is en er een douchecabine staat in de hoek.
Idee 1 met bewegingssensor maar welke werkt ook als ik onder de douche sta?
Ik worstel met hetzelfde probleem. Alleen in de badkamer is het licht nu nog vaak onnodig lang aan, maar met een bewegingssensor zou het misschien weer te kort zijn. Ik heb het grootste deel van het probleem voorlopig opgelost door de Philinea lamp bij de spiegel te vervangen door een led equivalent. Ik had al dezelfde bewegingssensor gekocht als die ik in de keuken gebruik, werkt perfect maar vanwege het enorme sluipverbruik (20 mA oftewel bijna 5 Watt) nooit aangesloten.

Ik heb het Ikea Trådfri systeem (maar nog niet in de badkamer) en de sensor kan je zo instellen dat hij het licht 1, 5 of 10 minuten aan laat na de laatste detectie. Dus misschien dat je in 10 minuten wel klaar bent met douchen? En anders even zwaaien. De Ikea sensor kan in elk geval niet door gewoon glas heen kijken. Ikea heeft een kastje met lichtgevende Trådfri deur die op de plaatjes geschikt lijkt voor in de badkamer, al heb ik hem nog niet in het echt gezien, maar dat lijkt me wel wat als hij niet te lomp is.

Volgens mij is de apparatuur officieel niet geschikt voor gebruik in vochtige ruimtes, maar in de praktijk zal dat wel meevallen en ik zag op YouTube een filmpje van iemand die Hue al een jaar gebruikt in zijn badkamer.

[ Voor 6% gewijzigd door aawe mwan op 03-09-2017 20:12 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
downtime schreef op zondag 3 september 2017 @ 18:45:
[...]

In mijn geval kan ik a) lastig bij dat specifieke knopje, zit op een onhandige plek, b) mijn moeder vergeet nogal vaak licht uit te doen en c) ikzelf vergeet het ook nog wel eens als ik moe ben.

Nu loopt verlichting in keuken/badkamer/hal/toilet dus via motionsensors en gaat 's nachts alles gewoon uit mocht er nog wat aanstaan qua tv, licht woonkamer enzo.

Hue, Alexa, Logitech en klikaanklikuit schelen dus stroom hier, en het is ook gewoon cool :Y

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
categorie: Sensoren

Misschien met Elgato en HomeKit + Hue?

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Er zijn richtlijnen in welke zone je wat (met bijbehorende eisen) mag of niet mag monteren op een badkamer... heb het niet bij de hand (en is ook uit ca 2000) maar de voorschriften vast te vinden...

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 03-09-2017 20:58 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Zulke sensoren is vragen om problemen. Publieke toiletten zijn ook leuk, ben je nog bezig, wordt het donker.
Sta je met de motor te tanken bij Esso, kan je niet zien hoe vol-ie zit omdat de sensor op spaarstand staat.

Terug naar jou: sta je te douchen, beslaat de sensor. Als je iets zinnigs wil doen in de douche, maak dan een verwarmde spiegel die gelijktijdig met de lamp opwarmt.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 10:57
WVB >>> DED

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:09
1. Ik heb een zwave dimmer voor mijn badkamer verlichting. Als ik s nachts het licht aan doe is het sterk gedimd. En tussen opstatijd en zonsopgang laat ik het licht aanzwellen na een druk op de knop. Is prettiger voor de ogen.

2. Er zijn meer indicatoren dat iemand aan het douchen is: gebruik van heet water en luchtvochtigheid bijvoorbeeld. Je kunt bijvoorbeeld stellen dat wanneer het licht aan is gegaan (door beweging) en er warm water wordt gebruikt, er iemand onder de douche staat en het licht nog 15 minuten aan moet blijven.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Ach het is een mooie uitdaging om het voor elkaar te krijgen.. 8) . maar sommige zaken kunnen ook tot overkill leiden...
Bij de laatste verbouwing vd badkamer heb ik het heel simpel opgelost. Uiteraard niet elke situatie leent zich er voor. De schakelaar van hel licht heb ik naar buiten de badkamer verlegd. Die zit net buiten de badkamer in de muur die richting de badkamer loopt en waar je dus altijd langs komt. Met de R-hand schakel je hem ff met een hele korte beweging aan .... Klaar...... bij het verlaten zet je hem weer uit...
Ook niks met natte zone te doen...

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 28-11 20:59
Bij mij gaat het licht in de badkamer automatisch aan dmv een Fibaro Dimmer 2 en een Neo Coolcam motion sensor. Werkt nu al meer dan een jaar perfect.

Daarnaast heb ik ook een scène die de ventilatie op hoog zet en bij aanwezigheid ook de spiegelverwarming inschakelt.

• Robert.r
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 24-11 08:49
Zelf heb ik een xiaomi bewegingssensor in de badkamer liggen op het badkamerkastje. Het lijkt alsof door de weerkaatsing van de tegels (glad) de hele badkamer wordt gedekt door deze ene sensor.
Zodra de deur op een kier staat en ik loop langs detecteert ie al beweging

Sensor is via domoticz gekoppeld aan een geflashte sonoff wifi schakelaar waarmee ik de spotjes schakel
Pagina: 1