Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds65ag5g5as78a
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-06-2022
De pc van een familie lid heeft kortsluiting gemaakt. De pc is uitgevallen vervolgens zelf opnieuw opgestart waarna diegene snel de stekker eruit heeft getrokken. Omdat er een flinke brand lucht ontstond en wat rook.

Bij het openmaken viel het mij op dat het sata power verloop stukje helemaal vast was gesmolten aan de dvd speler.

Toen heb ik de volgende stappen ondernomen.

1 voeding los gehaald, voeding los getest met een simpele voeding tester/ goed
2 voeding getest in pc zonder gpu, hdd's, dvdspeler/ goed
3 pc getest alleen zonder dvdspeler, werkt prima.

Het lijkt dus alleen het verloopje te zijn.

https://imgur.com/9JFK3u7
https://imgur.com/toMjKZI
https://imgur.com/msVYqsJ
https://imgur.com/9eidEdX

Maar hoe kan zoiets gebeuren eigenlijk? Bij kortsluiting hoort de voeding uit te springen toch? (En niet weer aan zoals bij oververhitting van bijvoorbeeld een cpu?) En los daarvan hoort een aardlekschakelaar uit te springen in de meterkast of heb ik het mis?

Ik weet nu dat ik die verloopjes echt moet vermijden omdat ze gevaarlijk kunnen zijn. Ik had hier geen enkel besef van. Overigens was het geen B merk voeding gewoon een antec uit een antec sonata III case. (500w voeding geloof ik)

Ik heb de voeding getest met dit goedkope apparaatje
https://images-na.ssl-ima.../61tAgbZcfEL._SL1200_.jpg
Zou ik de psu nog moeten nameten met een multimeter?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 15:50

Shunt

Boe

Of het verloopstukje is van dusdanige slechte kwaliteit dat hij slecht contact maakt met de dvd speler.
Minder contact is meer weerstand meer weerstand is meer warmte meer warmte is meer weerstand is meer warmte. En wellicht snap je waar dit naar toe gaat.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-10 20:51

TommieW

Numa numa.

SATA naar Molex adapters zijn berucht om zomaar vlam te vatten. Hier is een filmpje met meer informatie: YouTube: What's Inside the Bad Molex to SATA Adapters (And Possible Failu...

Daarnaast zie ik dit regelmatig in de /r/techsupportgore subreddit voorbij komen. "Molex to sata, lose all your data."

Als de kortsluiting "heftig genoeg" was, dan zou de voeding moeten stoppen met stroom leveren. Een fatsoenlijke voeding komt er zonder kleerscheuren vanaf.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:47
Shunt schreef op zondag 3 september 2017 @ 16:06:
Of het verloopstukje is van dusdanige slechte kwaliteit dat hij slecht contact maakt met de dvd speler.
Minder contact is meer weerstand meer weerstand is meer warmte meer warmte is meer weerstand is meer warmte. En wellicht snap je waar dit naar toe gaat.
Meer weerstand is niet meer warmte. Meer warmte ontstaat omdat er meer stroom door heen gaat, hoe meer stroom hoe lager de weerstand (R=U/I). De Voeding schakelt uit bij een bepaalde stroom, net als je meterkast automaten bij 16A uitschakelen. Stel nou de eerder genoemde R is dusdanig laag dat er dus stroom gaat lopen, maar de R is weer wel zo hoog dat de stroom niet hoger is dan de maximale uitschakelstroom van de voeding. Dan ontstaat er veel warmte lang achter elkaar, het vermogen kan je dan weer berekenen met P=U*I, dit is dan weer niet direct het vermogen wat verstookt wordt in warmte maar komt in de buurt.

Je ziet de gele draad dat is de 12v kant, aan die kant is het dus verbrand, stel nou de uitschakelstroom van de voeding is 18A, en er loopt 15A dan gaat die voeding vrolijk 15A leveren op 12v P=U*I geeft ons dan dat P=12*15= 180W dat stekkertje is nooit gemaakt om op die kleine contactjes van een sata poort 15A constant er door heen te jassen, daar gaat het dus verkeerd. Ik verwacht dat die DVD speler het nog wel doet nadat je een nieuwe adapter hebt gehaald. Ik zou echter toch kiezen voor een nieuwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:13
Waar Shunt op doelt is dat er overgangsweerstand tussen 2 contacten heeft gezeten. Hierdoor is opwarming ontstaan van het +12V vorkje in de connector en is het omhulsel gaan smelten. Hierdoor is het isolatiemateriaal weg tussen de +12V en de GND waardoor er een forse sluiting ontstaat. Overgangsweerstand is zeker heel belangrijk bij de wat hogere stromen, er ontstaat lokaal een enorme warmteontwikkeling, dat zie je mooi op een thermografische foto.

Overigens lijkt me het aannemelijker dat er een productiefout in het verloopje heeft gezeten, zoals bijv in het filmpje.

[ Voor 13% gewijzigd door Jim423 op 03-09-2017 19:40 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds65ag5g5as78a
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Ik snap nu beter hoe dit tot stand heeft kunnen komen. Alleen ben ik nog niet helemaal gerust gesteld op de voeding. Omdat ik dezelfde vraag ook ergens anders gesteld heb en ik kreeg de volgende reactie omtrend de voeding:

"Ik weet niet wat voor tester je gebruikt maar het is in elk geval niet zinvol een voeding zonder belasting te testen, net als doormeten ook weinig zin heeft als een voeding niet belast word. Het kan namelijk goed zijn dat de voeding zonder belasting wel de juiste voltages levert maar onder belasting flink gaat afwijken en te veel of te weinig stroom levert."

"Bij de pc-kasten inclusief voeding werden vaak goedkope voedingen geleverd en daarbij zie ik dat die kast al vanaf 2007 op de markt is dus dan vraag ik mij af hoe oud die voeding is. Je bent er hopelijk bekend mee dat voedingen langzaam maar zeker slijten en daardoor steeds onstabieler kunnen worden. Zeker dus na zo'n ongelukje zou ik die voeding absoluut niet meer vertrouwen en niet blindelings af gaan op een of andere voeding tester."

(iemand anders adviseerde overigens een hele nieuwe pc te kopen haha koekoek)

Nou heb ik geen peperduur apparaat om een voeding echt kritisch te kunnen testen onder load. Alleen dat goedkope apparaatje of handmatig met een multimeter. (zoals ik dat ook op mijn ict opleiding heb geleerd, paperclip tussen groen en zwart en 1 hdd eraan en meten maar) Klopt het dat zo een test niet veel hoeft te zeggen? Nou ben ik eigenlijk wel vrij zeker dat het gewoon dat verloopje was omdat het best vaak voor schijnt te komen. Maar misschien zou het ook nog een combinatie van het verloopje en de psu kunnen zijn?

Zouden jullie de voeding vervangen of niet? Voor zover ik kan testen lijkt hij in orde.
En de dvd speler werkt niet meer, heb die getest met een sata->usb verloopje (op een oude laptop)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Mijn persoonlijke ervaring, zeker met oudere voedingen van een wat minder merk is dat het gewoon einde voeding is en als de voeding het nog doet, toch nog rare eigenschappen gaat vertonen. Die Molex naar SATA stekkertjes zijn echt een drama en met moderne voedingen zijn die ook niet meer nodig, die hebben voldoende aansluitingen. Zelf heb ik gezien dat zo een plugje een lekkage had waardoor hij ontzettend heet werd met het gevolg dat de 12V lijn net geen kortsluiting maakte maar wel bijna 60A trok wat dus een vermogen is van bijna 720W. Doordat het vermogen door de weerstand niet boven van de totale vraag niet de boven de 850W grens van de voeding kwam duurde het even tot disaster toesloeg. Hierbij sloeg dus niet de voeding uit, maar de zekering in de meterkast (Was een redelijke Be Quiet voeding). Halve print van de harddisk was weggebrand evenals de voeding vanbinnen grotendeels verkoold en behoorlijke colleteral damage aan overige componenten.

Kortom, deze troep nooit gebruiken en de voeding gewoon afschrijven, zeker als je brandlucht ruikt. Houdt er rekening mee dat er meer schade kan zijn, bij mij was ook een GPU mee verbrand en werkte de helft van USB nog maar op MB en was het SATA slot op MB kapot waar de HD aan zat.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 19:28
De aardled schakelaar gaat alleen om al er een stroompad is via de kast (mits deze ook op een geaard stopcontact is aangesloten, en dat doen vele niet) De zekering had gekund, maar mogelijk was het niet voldoende stroom. Ik kan het niet goed zien op de foto's maar een geleidingspad via de kast lijkt niet het geval. Eerder +12 volt naar 0v/GND.

In mijn ervaring zitten er in de voeding thermische zekeringen. Die herstellen naar verloop van tijd als de spanning er af is geweest.

[ Voor 11% gewijzigd door Valen_76 op 04-09-2017 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
ds65ag5g5as78a schreef op maandag 4 september 2017 @ 00:33:
Zouden jullie de voeding vervangen of niet? Voor zover ik kan testen lijkt hij in orde.
Ik zou dat persoonlijk niet vervangen, tenzij een internet zoekactie aangeeft dat je een crap voeding hebt. Voor de zekerheid wel even je dure randapparatuur en graphics card er uit halen als je hem in de pc test. ;)

Mijn seasonic voeding heb ik ook wel eens per ongeluk kort gesloten en dan startte de pc direct weer op, kan een doorsnee voeding prima tegen, tenzij je dus echt een prul hebt maar dan zou ik sowieso vervangen.
Valen_76 schreef op maandag 4 september 2017 @ 13:42:
In mijn ervaring zitten er in de voeding thermische zekeringen. Die herstellen naar verloop van tijd als de spanning er af is geweest.
Klopt, maar die zekeringen treden alleen in werking als de sluiting lang genoeg duurt om de voeding te oververhitten. Ik heb dat ook wel gezien met voedingen die vol met stof zitten en zichzelf niet voldoende koelen. Kwestie van schoonmaken en dan deden ze het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds65ag5g5as78a
Wim-Bart schreef op maandag 4 september 2017 @ 04:26:Zelf heb ik gezien dat zo een plugje een lekkage had waardoor hij ontzettend heet werd met het gevolg dat de 12V lijn net geen kortsluiting maakte maar wel bijna 60A trok wat dus een vermogen is van bijna 720W. Doordat het vermogen door de weerstand niet boven van de totale vraag niet de boven de 850W grens van de voeding kwam duurde het even tot disaster toesloeg. Hierbij sloeg dus niet de voeding uit, maar de zekering in de meterkast (Was een redelijke Be Quiet voeding). Halve print van de harddisk was weggebrand evenals de voeding vanbinnen grotendeels verkoold en behoorlijke colleteral damage aan overige componenten.

Kortom, deze troep nooit gebruiken en de voeding gewoon afschrijven, zeker als je brandlucht ruikt. Houdt er rekening mee dat er meer schade kan zijn, bij mij was ook een GPU mee verbrand en werkte de helft van USB nog maar op MB en was het SATA slot op MB kapot waar de HD aan zat.
Oei dat is pech hebben zeg. Ook data verloren op de hdd? Of had je een goede backup?
Ploink schreef op maandag 4 september 2017 @ 14:28:
[...]
Voor de zekerheid wel even je dure randapparatuur en graphics card er uit halen als je hem in de pc test. ;)
Ja heb eerst de voeding los getest. Daarna zonder hdd gpu en dvd, en daarna pas volledig.

Nu vroeg ik me nog wat af: kun je de molex naar 6pin verloopjes voor gpu wel vertrouwen? Die krijg je toch vaak bij je GPU? (Gebruik ze overigens niet omdat het niet nodig is. Maar na dit verhaal zou ik ook die verloopjes eigenlijk niet meer durven gebruiken mocht je geen 2x 6pin hebben terwijl je gpu dit nodig heeft.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

HDD was verloren, maar heb overal een backup van (m.u.v. Films). Maar Molex naar 8-/6- pin GPU is niet zo gevaarlijk, totaal andere fysieke constructie. Veel robuuster en berekend op hoge vermogens.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Wim-Bart schreef op maandag 4 september 2017 @ 18:48:
HDD was verloren, maar heb overal een backup van (m.u.v. Films).
Die HDD is misschien nog te redden, was laatst nog een topic over:
Hulp bij vervangen firmware chip bij gefrituurde HDD
Grote kans dat bij jou alleen de zekering ( 0Ω weerstand) stuk is en die kun je eenvoudig vervangen of overbruggen met een draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Ploink schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:58:
[...]

Die HDD is misschien nog te redden, was laatst nog een topic over:
Hulp bij vervangen firmware chip bij gefrituurde HDD
Grote kans dat bij jou alleen de zekering ( 0Ω weerstand) stuk is en die kun je eenvoudig vervangen of overbruggen met een draadje.
O ja, ik had meerdere exemplaren en printje overzetten was een optie. Maar meer werk dan op andere disk gewoon data terug zetten :)

Pagina: 1