DIY NAS/Server

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjardWillems
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 28-05 14:50
Beste Tweakers,

Al sinds enige tijd wil ik een NAS/Server hebben. Sinds ik mijn eigen computer hebt gebouwd leek mij het ook voordeliger om een eigen NAS/Server te bouwen.

De NAS/Server moet:
- Stil zijn
- Redelijk efficient
- Backups kunnen maken van meerdere divices
- Voor school zou ik de NAS/Server ook willen gebruiken als eigen server, dus het moet redelijk instaat zijn een website te hosten
- Vooral niet te duur
- Wel voor redelijk wat jaren moeten kunnen meegaan

wat ik nu heb samengesteld
#ProductPrijsSubtotaal
1Biostar A68N-5745€ 71,63€ 71,63
2WD Red WD30EFRX, 3TB€ 104,50€ 209,-
1Fractal Design Node 304 Wit€ 72,-€ 72,-
2Sandisk Ultra Fit 32GB Zwart€ 13,39€ 26,78
1Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/8€ 62,95€ 62,95
1be quiet! Pure Power 10 CM 400W€ 64,-€ 64,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 506,36

* RAM geheugen veranderd

Zoals te zien, zonder ECC ( puur om geld te besparen en ik hoor uit steeds meer hoeken dat dat niet perse nodig is).
Mijn vraag was: is dit wat?
Heb ik misschien iets over het hoofd gezien, een fout gemaakt of is iets een "rare" beslissing?
Bijvoorbeeld het MOBO ben ik niet bekend mee ( ingebouwde cpu's over het algemeen niet )

FreeNas voor de backups e.d. ( daarom ook 2 usb's).

Graag hoor ik jullie mening hierover! Mijn budget is redelijk schaalbaar, zolang ik maar best bang for the buck heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Je hebt laptopgeheugen geselecteerd, terwijl je moederbord desktopgeheugen slikt. Dit gaat uiteraard niet passen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Is het niet veel slimmer om een HP Microserver te kopen?
Prijstechnisch veel interessanter om te doen. En ze zijn upgradable, want er zit gewoon desktop hardware in. Als je er een I3, I5 of I7 in zou willen hangen, dan is dat gewoon mogelijk (mits de koeling het toelaat)

pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjardWillems
TommyboyNL schreef op zondag 3 september 2017 @ 16:12:
Je hebt laptopgeheugen geselecteerd, terwijl je moederbord desktopgeheugen slikt. Dit gaat uiteraard niet passen ;)
Ik heb het geheugen direct uit de BBG van maart gehaald!
reviews: Desktop Best Buy Guide - Maart 2017
McKaamos schreef op zondag 3 september 2017 @ 16:16:
Is het niet veel slimmer om een HP Microserver te kopen?
Prijstechnisch veel interessanter om te doen. En ze zijn upgradable, want er zit gewoon desktop hardware in. Als je er een I3, I5 of I7 in zou willen hangen, dan is dat gewoon mogelijk (mits de koeling het toelaat)

pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T
Ik heb gekeken naar de HP Proliant's, ze zien er zeker interesant uit en volgens mij ook redelijk goede prijs en heel compact.
Echter mijn hoofd gaat er een beetje van tollen.. Ik ben niet echt thuis in servers en informatie over de Proliants zoeken is vrij lastig dus ik lees over dure licenties? Per maand betalen? Uitbreiden is duur?welke software er precies in kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Daar wordt het dan wel weer gecombineerd met een moederbord dat laptopgeheugen nodig heeft. Bij Mini-ITX-moederborden wisselt het wel eens of er laptopgeheugen of desktopgeheugen in moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

SjardWillems schreef op zondag 3 september 2017 @ 17:02:
[...]

Ik heb het geheugen direct uit de BBG van maart gehaald!
reviews: Desktop Best Buy Guide - Maart 2017

[...]

Ik heb gekeken naar de HP Proliant's, ze zien er zeker interesant uit en volgens mij ook redelijk goede prijs en heel compact.
Echter mijn hoofd gaat er een beetje van tollen.. Ik ben niet echt thuis in servers en informatie over de Proliants zoeken is vrij lastig dus ik lees over dure licenties? Per maand betalen? Uitbreiden is duur?welke software er precies in kan?
Een Proliant Microserver is gewoon een thuisding.
Waar jij naar hebt gekeken is bedrijfsspul, met onderhoudscontracten enzo. Die komen ook uit de Proliant serie, maar dan praten we over van die 19inch rackmounts en grote towers.

Een Microserver is gewoon een klein thuisding. Na de aanschaf heb je daar verder geen onvoorziene kosten aan :)

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 03-09-2017 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:35
Wat ga je met de 2 usb's doen, je weet dat deze normaal niet veel writes kunnen verdragen!
Dus een harde schijf is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjardWillems
McKaamos schreef op zondag 3 september 2017 @ 17:56:
[...]

Een Proliant Microserver is gewoon een thuisding.
Waar jij naar hebt gekeken is bedrijfsspul, met onderhoudscontracten enzo. Die komen ook uit de Proliant serie, maar dan praten we over van die 19inch rackmounts en grote towers.

Een Microserver is gewoon een klein thuisding. Na de aanschaf heb je daar verder geen onvoorziene kosten aan :)
Ah dat klinkt al stuk fijner! Weet je ook welke software ik op de Proliant moet zetten om een volwaardige nas en server te kunnen draaien?
jan99999 schreef op zondag 3 september 2017 @ 19:04:
Wat ga je met de 2 usb's doen, je weet dat deze normaal niet veel writes kunnen verdragen!
Dus een harde schijf is beter.
De USB's zijn ook niet bedoeld om veel writes te kunnen verdragen, het is puur als FreeNAS OS bij opstarten ( wat je vrijwel nooit doet )
Volgens mij leggen ze het hier uit:
https://blog.brianmoses.n...enas-usb-boot-device.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
SjardWillems schreef op zondag 3 september 2017 @ 20:22:
Ah dat klinkt al stuk fijner! Weet je ook welke software ik op de Proliant moet zetten om een volwaardige nas en server te kunnen draaien?
Zelf zou ik VMWare ESXi installeren (is gratis), daarmee kan je vervolgens virtueel zo veel servers installeren als je wil. Klinkt ingewikkeld, is het absoluut niet. Tip: Koop een extra USB stick van 32GB voor <€15 om ESXi op te installeren, in plaats van dit op je HDs zelf te installeren.
Vervolgens virtueel FreeNAS voor, jawel, je NAS doeleinden.
Voor je serverspul kan je zelf kiezen of je Linux of Windows gaat draaien. Mijn voorkeur zou uitgaan naar Ubuntu Server 16.04 LTS, maar wellicht is Windows voor jou fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 15:28
TommyboyNL schreef op zondag 3 september 2017 @ 20:37:
[...]

Tip: Koop een extra USB stick van 32GB voor <€15 om ESXi op te installeren, in plaats van dit op je HDs zelf te installeren.
Ik zou een microSD kaartje doen, deze kan rechtstreeks op het moederbord (zit een microsd slot op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 726215

Waar zie jij dat? Ik zie nergens een micro sd slot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Anoniem: 726215 schreef op zondag 3 september 2017 @ 22:18:
Waar zie jij dat? Ik zie nergens een micro sd slot
Op het moederbord, naast de interne USB connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjardWillems
[...]

Zelf zou ik VMWare ESXi installeren (is gratis), daarmee kan je vervolgens virtueel zo veel servers installeren als je wil. Klinkt ingewikkeld, is het absoluut niet. Tip: Koop een extra USB stick van 32GB voor <€15 om ESXi op te installeren, in plaats van dit op je HDs zelf te installeren.
Voor je serverspul kan je zelf kiezen of je Linux of Windows gaat draaien. Mijn voorkeur zou uitgaan naar Ubuntu Server 16.04 LTS, maar wellicht is Windows voor jou fijner.
Naar mijn kennis is vmware meestal best zwaar? Is 2 vm ware tegelijk draaien op een OS niet omslachtig of langzaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Nee hoor, dat valt heel erg mee. Voordat de Xeon van mijn huidige thuisserver binnen was, draaide die op een G4560 (2 cores 4 threads). Hierop draaide onder andere FreeNAS (5 x 6TB in RAIDZ), een Win10Pro machine, en nog een ruime hand vol Ubuntu servertjes, en dat ging zonder issues.
De virutalistielaag (ESXi dus) trekt amper resources, de resterende CPU tijd is meer dan zat om een paar VMs te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Ga je in RAID werken? Is de disk ruimte dan toekomst bestendig?
En:
Hoe ga je de backup nog regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjardWillems
route99 schreef op zondag 3 september 2017 @ 23:20:
Ga je in RAID werken? Is de disk ruimte dan toekomst bestendig?
En:
Hoe ga je de backup nog regelen?
RAID 1 was mijn plan ( en dan misschien nog 1 losse voor massaopslag only )

Hoe bedoel je backup regelen? Met FreeNAS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

SjardWillems schreef op zondag 3 september 2017 @ 23:06:
[...]

Naar mijn kennis is vmware meestal best zwaar? Is 2 vm ware tegelijk draaien op een OS niet omslachtig of langzaam?
Je draait VMWare niet op een OS ;)
VMWare is het OS :) Die draait heel dicht op de hardware, en maakt dan weer twee (of meer, wat jij wil) virtuele systemen waar je dan weer een ander OS zoals FreeNAS in kan draaien.

Ik denk dat jij bekend bent met VMWare Workstation in combinatie met oudere hardware.
Vroeger beschikten processoren niet over virtualisatie extenties (VT-i, VT-d, VT-c, etc, of AMD-V en IOMMU voor AMD CPU's) en moest heel veel in software ge-emuleerd worden.
Tegenwoordig is dat niet meer nodig, en snapt de hardware zelf dat je het in stukjes wil delen. Daar mee is virtualiseren best wel licht geworden voor de hardware en verlies je nauwelijks rekenkracht.

Dat is ook de reden dat een VPS (Virtual Private Server) huren tegenwoordig ook spotgoedkoop is. Virtualisatie is makkelijk en effectief geworden :)
SjardWillems schreef op zondag 3 september 2017 @ 23:25:
[...]

RAID 1 was mijn plan ( en dan misschien nog 1 losse voor massaopslag only )

Hoe bedoel je backup regelen? Met FreeNAS?
Ik denk vanuit VMWare. Die kan zijn storagecontainers ook gewoon backuppen onder de draaiende besturingssystemen door :)
Leuke daar van is dat je een virtual machine als geheel zo weer kan importeren op een andere machine die VMWare ESXi draait.
Dus stel dat je die Microserver ontgroeid en over een X aantal jaar niet verder kan upgraden en dus wat nieuws moet kopen, dan kan je de virtualmachines gewoon importeren en door gaan als van ouds :)

[ Voor 25% gewijzigd door McKaamos op 04-09-2017 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

SjardWillems schreef op zondag 3 september 2017 @ 23:25:Hoe bedoel je backup regelen? Met FreeNAS?
Hmm , blijkbaar heb je daar nog niet in voorzien.
Geeft niet. Voor alle duidelijkheid, RAID is geen backup. Dus als je deze NAS maakt, zul je ook nog een backup systeem op moeten zetten.
We hebben hier ook een zelfbouw NAS en extern staat een kopie daarvan, de backup op een andere lokatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Waarom niet FreeNAS installeren en binnen FreeNAS de VM's draaien?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .je
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-05 13:33

.je

Tsurany schreef op maandag 4 september 2017 @ 09:07:
[...]

Waarom niet FreeNAS installeren en binnen FreeNAS de VM's draaien?
Doel je hier op Docker? FreeNAS had een versie 11 in ontwikkeling om dat mogelijk te maken, helaas is die van "bijna released" terug gegaan naar "wederom in ontwikkeling". Docker kun je daar dus nog even het beste vergeten.

Mogelijk dat je de laatste van FreeBSD zelf pakt, dan is Docker wel mogelijk. Betekend echter wel dat je ZFS zelf moet opbouwen en configureren (ansich niet zo'n probleem), gezien dat het filesysteem is wat Docker het liefst wil hebben.

Mijn 2 cents gaan toch uit naar @McKaamos z'n post waarin geopperd wordt voor een pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T machine. Ik heb er zelf ook eentje met XPenology en het werkt toppie! :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

.je schreef op maandag 4 september 2017 @ 09:18:
[...]
Doel je hier op Docker? FreeNAS had een versie 11 in ontwikkeling om dat mogelijk te maken, helaas is die van "bijna released" terug gegaan naar "wederom in ontwikkeling". Docker kun je daar dus nog even het beste vergeten.

Mogelijk dat je de laatste van FreeBSD zelf pakt, dan is Docker wel mogelijk. Betekend echter wel dat je ZFS zelf moet opbouwen en configureren (ansich niet zo'n probleem), gezien dat het filesysteem is wat Docker het liefst wil hebben.

Mijn 2 cents gaan toch uit naar @McKaamos z'n post waarin geopperd wordt voor een pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T machine. Ik heb er zelf ook eentje met XPenology en het werkt toppie! :*)
Nee, ik doel op daadwerkelijk virtuele machines via bhyve. Mogelijk vanaf FreeNAS 11.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 4 september 2017 @ 09:25:
Nee, ik doel op daadwerkelijk virtuele machines via bhyve. Mogelijk vanaf FreeNAS 11.
.je schreef op maandag 4 september 2017 @ 09:18:
FreeNAS had een versie 11 in ontwikkeling om dat mogelijk te maken, helaas is die van "bijna released" terug gegaan naar "wederom in ontwikkeling".
Is voorlopig dus niet aan te raden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

TommyboyNL schreef op maandag 4 september 2017 @ 13:02:
[...]

[...]

Is voorlopig dus niet aan te raden ;)
Volgens mij ben jij in de war met FreeNAS 10/Coral. Daar zat Docker support in en die is teruggetrokken. FreeNAS 11 is voortgeborduurd op FreeNAS 9 en heeft een aantal features, zoals bhyve, gekregen. Docker support zit er nog niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .je
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-05 13:33

.je

FreeNAS 11 is uitgekomen zonder Docker. 11.1 zou Docker support krijgen vorig jaar rond Augustus, die is teruggetrokken.

FreeNAS 11 is prima te gebruiken met VMware, zoals @Tsurany hierboven aangeeft. Ik ben zelf meer gecharmeerd van Docker en wil de simplicity iedereen aanraden, maar helaas doet FreeNAS 11 daar (nog) niet aan :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@.je Waarom wil je nog VMware gebruiken als FreeNAS 11 al bhyve heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 4 september 2017 @ 13:11:
@.je Waarom wil je nog VMware gebruiken als FreeNAS 11 al bhyve heeft?
Omdat VMware een dedicated hypervisor is, met de daarbij behordende mogelijkheden en stabiliteit. FreeNAS is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

TommyboyNL schreef op maandag 4 september 2017 @ 13:24:
[...]

Omdat VMware een dedicated hypervisor is, met de daarbij behordende mogelijkheden en stabiliteit. FreeNAS is dat niet.
Dat is natuurlijk geen fatsoenlijke argumentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjardWillems
Dus om het volledig te begrijpen,

http://partnerweb.vmware.com/GOSIG/Windows_Server_2016.html

Op de VMWare Windows Server 2016 zit ESXi ( als het goed is ), zet ik dan deze vmware op een usb of op een ssd (of weer ergens anders op)?
en FreeNAS zet ik dan weer op de Windows Server vmware?

Heb ik het ongeveer goed zo? Is dit de oplossing tot een volledige NAS en waarmee ik tegelijk een server kan draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@SjardWillems Nee, zo klopt het niet.

De hypervisor is de software waar virtuele machines in draaien. Je hebt twee type hypervisors:
1. Bare metal hypervisors
2. Hosted hypervisors.
De bare metal hypervisor, zoals ESXi, draait rechtstreeks op de hardware. De hosted hypervisor draait binnen een OS en dus niet rechtstreeks op de hardware. Dit kan bijvoorbeeld bhyve in FreeNAS zijn, Hyper-V* binnen Windows Server of gewoon een product zoals VirtualBox.

*Hyper-V kan ook bare metal draaien.

Ga je voor ESXi dan draait het als volgt:
Hardware -> ESXi -> Windows
Hardware -> ESXi -> FreeNAS

Ga je voor bhyve in FreeNAS draait het als volgt:
Hardware -> FreeNAS
Hardware -> FreeNAS -> Windows (Server)

Ga je voor Hyper-V binnen Windows Server 2016 dan draait het als volgt:
Hardware -> Windows Server
Hardware -> Windows Server -> FreeNAS

Het hangt er ook vanaf hoeveel machines je wilt gaan draaien en hoeveel tijd je er in wilt investeren. Verdiep je ook in producten zoals Docker en de FreeNAS jails. Laatstgenoemde zijn ideaal voor simpele taken zoals het draaien van een kleine database of een Apache server.

Ik zelf draaide eerst ESXi met FreeNAS en wat andere VM's. Uiteindelijk overgestapt op FreeNAS en de rest van de software in jails. Voor thuisgebruik meer dan prima :)

Waar je wel rekening moet houden is dat een OS zoals FreeNAS de volledige controle over de schijven nodig heeft. Je moet dus de disk controller via VT-D doorgeven aan FreeNAS, dat moet je processor wel ondersteunen.

Lees ook even dit Wikipedia artikel: Wikipedia: Hypervisor

[ Voor 20% gewijzigd door Tsurany op 04-09-2017 15:43 ]

Pagina: 1