Aanwezigheidsbord digitaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackhat77
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-02 13:16
Mijn vraag
Wij zijn op zoek naar een digitaal systeem dat de aanwezigheid van medewerkers in ons pand weergeeft. Een alternatief van het klassieke aan- afwezigheid bord. Ons pand gebruikt sinds kort meerdere in- en uitgangen. Wij hebben geen receptioniste. We zoeken een systeem dat via een app alle medewerkers inzichtelijk kan geven of en wie er nog aanwezig is om te checken of het alarm al ingeschakeld kan worden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Spotyou heb ik gevonden. Top, maar te duur voor ons budget. Bovendien weet ik niet of ze naast de dashboards ook via een app inzichtelijk maken wie er aanwezig zijn.

Kent iemand een oplossing?

Beste antwoord (via Blackhat77 op 06-09-2017 05:07)

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-05 15:56
Op de site van T-Mobile wordt iets geschreven over een electronische aanwezigheidsassistent op basis van de locatie van de telefoon.

Ik kwam ook deze applicatie tegen https://www.simpleinout.com/ en er zullen vast nog meer aanbieders van soortgelijke diensten zijn waarbij de telefoonlocatie wordt gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door Pat911 op 04-09-2017 08:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:49
Weet niet om wat voor soort bedrijf het gaat. Maar bij ons op het werk (werk in ploegendiensten) moeten we klokken, daarop is/wordt gebaseerd wie aanwezig is/zijn.
M.b.t. extern personeel/bezoek/distributie chauffeurs, deze moeten zich eerst melden en inschrijven bij ons bij de receptie, krijgen ieder een bezoekerspas mee en leveren ze weer in als ze vertrekken.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-04 10:41

Jeoh

blaat

Wat gebruiken jullie op dit moment voor de toegangscontrole? Zonder die informatie kom je niet heel ver.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-05 15:56
Op de site van T-Mobile wordt iets geschreven over een electronische aanwezigheidsassistent op basis van de locatie van de telefoon.

Ik kwam ook deze applicatie tegen https://www.simpleinout.com/ en er zullen vast nog meer aanbieders van soortgelijke diensten zijn waarbij de telefoonlocatie wordt gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door Pat911 op 04-09-2017 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Zonder sluitend toegangscontrole systeem ga je dat niet voor elkaar krijgen. Het probleem is, dat je niet afhankelijk wil zijn van extra handelingen die elke medewerker moet verrichten. Het zal regelmatig voorkomen dat iemand dat vergeet. Ook de locatie van de mobiele telefoon zegt niet alles. Het gaat een keer voorkomen dat iemand z'n mobiel thuis laat liggen.

Je wil dus dat het automatisch geregistreerd wordt dat iemand binnenkomt en ook weer vertrekt. Bij mijn vorige werkgever werkte dat met een tourniquet met paslezer bij elke in- / uitgang. Zonder pas kon je alleen via de receptie naar binnen (daar zat ook een tourniquet, maar de receptioniste kon deze ook handmatig bedienen om bijvoorbeeld bezoekers binnen te laten), waar je dan handmatig ingeschreven werd. Zelfde verhaal met vertrekken: zonder pas kon je alleen via de receptie naar buiten. Alleen als je na sluiten van de receptie vertrok zonder pas, dan moest je een extra handeling verrichten: jezelf handmatig uitschrijven op de handmatige presentielijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Via de smartphone vind ik wel een goed idee eigenlijk, de smartphone heeft iedereen toch 'altijd' bij zich. Aandachtspunt bij locatiebepaling via de foon of anders is wel de privacy. De werknemer volgen mag niet zomaar. En al zeker niet buitenshuis in het weekend. Ik zou zoeken naar een tool die alleen aangeeft of het MAC-adres van de foon aan de wifi hangt. Dus geen GPS-coordinaat of zo, alleen een ja/nee. Niet foolproof (foon vergeten of wifi uit) maar ook minder privacy-gedoe.
Anoniem: 39993 schreef op maandag 4 september 2017 @ 09:03:
Zonder sluitend toegangscontrole systeem ga je dat niet voor elkaar krijgen. Het probleem is, dat je niet afhankelijk wil zijn van extra handelingen die elke medewerker moet verrichten. Het zal regelmatig voorkomen dat iemand dat vergeet. Ook de locatie van de mobiele telefoon zegt niet alles. Het gaat een keer voorkomen dat iemand z'n mobiel thuis laat liggen.
Mwoa, als ik de vraag van de TS zo zie dan is het geen ramp als er eens iemand niet wordt gezien. Ook een receptionist, tourniquet voor de medewerkers, met verlicht presentielijst tekenen en gastenpasje, is niet 100% sluitend. Er gaan mensen meelopen met de tonerleverancier of de schoonmaakdienst. Zeker in een gewone kantooromgeving.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Er is vast iets met een touch screen te vinden. Ipv "in schuiven" zoals vroeger, doet je dat op een touch screen.
Zit ie in het netwerk... kun je vanaf elke plaats het inzien op een andere pc.
Voordeel is: niet afhankelijk van mobiel wel of niet bij je.
Geen systeem is waterdicht, dus dat gaat dit je ook niet mee helpen...

Voorbeeldje in dit geval voor BHV'ers.
https://site.info-kanaal....tt-bhv-aanwezigheidsbord/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372738

Home Assistant met presence detection een optie?

https://home-assistant.io...arted/presence-detection/

Je medewerkers willen vast niet gevolgd worden met hun GPS gegevens, maar met Bluetooth of NMAP kan je detecteren of ze op kantoor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

F_J_K schreef op maandag 4 september 2017 @ 09:12:

[...]

Mwoa, als ik de vraag van de TS zo zie dan is het geen ramp als er eens iemand niet wordt gezien. Ook een receptionist, tourniquet voor de medewerkers, met verlicht presentielijst tekenen en gastenpasje, is niet 100% sluitend. Er gaan mensen meelopen met de tonerleverancier of de schoonmaakdienst. Zeker in een gewone kantooromgeving.
TS zoekt iets op basis waarvan het (inbraak?)alarm blind ingeschakeld kan worden. Het maakt dan eigenlijk niet uit of er nog 1 of nog 8 mensen binnen zijn. Dat alarm gaat af als het pand niet leeg is.

Eerlijk is eerlijk, bij mijn vorige werkgever waren dit soort dingen meer een issue. Niet eens voor het inbraakalarm, want daar hadden we een concierge voor die gewoon een sluitronde liep nadat hij alle nog aanwezig personen had ingelicht. Na zijn sluitronde deed hij het alarm erop en als er nog iemand door wilde werken, haalde die persoon het alarm van zijn eigen compartiment er weer af. Dan ging de verantwoordelijkheid ook over naar de overwerker(s) en kon de concierge naar huis.

Zelfs met al die procedures en systemen, kregen we het niet voor elkaar om het echt helemaal sluitend te krijgen. Dat merkte je vooral tijdens de jaarlijkse evacuatieoefeningen: de presentielijst klopte nooit helemaal 100%.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 04-09-2017 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op maandag 4 september 2017 @ 09:34:
[...]

TS zoekt iets op basis waarvan het (inbraak?)alarm blind ingeschakeld kan worden. Het maakt dan eigenlijk niet uit of er nog 1 of nog 8 mensen binnen zijn. Dat alarm gaat af als het pand niet leeg is.

Eerlijk is eerlijk, bij mijn vorige werkgever waren dit soort dingen meer een issue. Niet eens voor het inbraakalarm, want daar hadden we een concierge voor die gewoon een sluitronde liep nadat hij alle nog aanwezig personen had ingelicht. Na zijn sluitronde deed hij het alarm erop en als er nog iemand door wilde werken, haalde die persoon het alarm van zijn eigen compartiment er weer af. Dan ging de verantwoordelijkheid ook over naar de overwerker(s) en kon de concierge naar huis.

Zelfs met al die procedures en systemen, kregen we het niet voor elkaar om het echt helemaal sluitend te krijgen. Dat merkte je vooral tijdens de jaarlijkse evacuatieoefeningen: de presentielijst klopte nooit helemaal 100%.
Ik heb aan de poort gezeten van een grote snoepfabrikant ( hence the name )
Daar was het toegangsbeleid zo strikt, dat de poort-persoon ( ik o.a ) verantwoordelijk werd gehouden voor aanwezige personen tijdens de dienst.
Elke werknemer een badge + tourniket, leveranciers kwamen NA inschrijving op basis van kenteken en aantal personen binnen, en bezoek moest worden ingeschreven op naam + bedrijf
Alles met in en uitgaande tijden.

en ook daar kwam het voor dat een vrachtwagen of bezoekersauto nog 'binnen' was
Dan mocht je dus gaan zoeken om 01u in de nacht, het hele terrein over, op zoek naar persoon of kenteken
Pas daarna kon hij worden uitgeboekt :|

Een sluitende registratie krijg je nooit, tenzij je met dubbele registratie gaat werken ( externe en interne controle + communicatie van de twee )

Ondanks dat ik de veiligheid intern belangrijk vind, is de (arbo)wetgeving op registratie een wassen neus.
99% van de gevallen zal het niet kloppen.
Blackhat77 schreef op zondag 3 september 2017 @ 15:14:
Mijn vraag
Wij zijn op zoek naar een digitaal systeem dat de aanwezigheid van medewerkers in ons pand weergeeft. Een alternatief van het klassieke aan- afwezigheid bord. Ons pand gebruikt sinds kort meerdere in- en uitgangen. Wij hebben geen receptioniste. We zoeken een systeem dat via een app alle medewerkers inzichtelijk kan geven of en wie er nog aanwezig is om te checken of het alarm al ingeschakeld kan worden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Spotyou heb ik gevonden. Top, maar te duur voor ons budget. Bovendien weet ik niet of ze naast de dashboards ook via een app inzichtelijk maken wie er aanwezig zijn.

Kent iemand een oplossing?
In mijn huidige werkplaats zijn er 2 afdelingen, ik zit op de 24u sectie, kantoor/admin werkt met buddy systeem.
Iedereen heeft een eigen buddy, welke weer een andere buddy heeft.
A meldt aan B dat ze vertrekt, en B moet dit aan C melden als B vertrekt
Zo is er grotendeels wel een keten van aanwezigheid, A en C zitten bij elkaar op kantoor, en B moet door de gang waar A zicht op heeft.
( het lijkt lastiger dan het is, in de praktijk is het overzichtelijker )
Zo kan het voorkomen dat persoon D niet bij C terecht kan, maar daardoor dus weer A of B tegenkomt.

Maar zo'n systeem werkt alleen maar als het redelijk kleinschalig is ( hier rond de 40 personen ) en iedereen vrijwel dezelfde werktijden heeft, de bezetting op de kantoren is tussen 8:00 en 180:00u
En nog steeds komt het voor dat men de alarm er gewoon niet op zet ;)
Dan blijven wij achter, die het alsnog doen ( functioneel ook ons werk, als beveiligers )

[ Voor 30% gewijzigd door FreshMaker op 04-09-2017 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-05 20:28
Sowieso kan je al een gedeeltelijke dekking hebben met alarm als je het alarm om pakweg 21u aan laat springen. Mensen die later willen werken moeten daar maar rekening mee houden. Hopelijk komt dat niet te veel voor.

Uiteraard is duidelijke communicatie hierover nodig, je wil niet hard aan het werk zijn 's avonds laat en verrast worden door het alarm dan wel security.

Hopelijk is het alarm slechts de tweede linie en is er daarvoor ook nog toegangscontrole.

Wat betreft de eigenlijke vraag: je gaat sowieso een keuze moeten maken wat je belangrijker vind want de registratie is nooit 100%t. Is het belangrijker dat het alarm altijd opstaat en niet zo erg dat er af en toe een collega in verstrikt zit. (Dit resulteert mogelijk in een kostelijke interventie van het alarmbedrijf). Of is het belangrijk dat alle collega's weg zijn als het alarm aangaat en kan het niet zo veel kwaad dat het vergeten wordt aan te zetten. (zie mijn eerste opmerking)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeoh

Jeoh

blaat

Net even gekeken naar de kosten van SpotYou. Als €50 per maand plus eenmalige installatiekosten te duur voor je is, en er nu nog geen degelijk toegangsbeheer is, dan kunnen we hier prachtige oplossingen posten, maar dat is allemaal nog veel duurder, zeker als je dit geautomatiseerd wil doen. Maar ik heb hier wel een prachtige low-budget oplossing voor je:

Afbeeldingslocatie: http://schuifborden.nl/index_htm_files/6222.jpg

Gewoon mensen laten schuiven als ze komen/gaan :+

[ Voor 5% gewijzigd door Jeoh op 04-09-2017 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Blackhat77 schreef op zondag 3 september 2017 @ 15:14:Mijn vraag
Wij zijn op zoek naar een digitaal systeem dat de aanwezigheid van medewerkers in ons pand weergeeft. Een alternatief van het klassieke aan- afwezigheid bord.
Dat klassieke bord was er toch al? Of begrijp ik het verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-05 20:28
Jeoh schreef op maandag 4 september 2017 @ 09:55:
Net even gekeken naar de kosten van SpotYou. Als €50 per maand plus eenmalige installatiekosten te duur voor je is, en er nu nog geen degelijk toegangsbeheer is, dan kunnen we hier prachtige oplossingen posten, maar dat is allemaal nog veel duurder, zeker als je dit geautomatiseerd wil doen. Maar ik heb hier wel een prachtige low-budget oplossing voor je:

[afbeelding]

Een incentive om je status niet te vergeten is ook nooit weg. Een pot waar de vergeter een euro ingooit, de vergeter trakteert op iets, bij een maand nooit vergeten een belonging van de baas, ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emilwesselink
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23-01 20:50
Hoe groot is je bedrijf? En aangezien dit tweakers is zou je natuurlijk ook een eigen dingetje kunnen opzetten. Bijvoorbeeld met Node-Red op een raspberry pi. Daar kan je makkelijk een dashboard in elkaar klikken met de status per medewerker. Thuis doe ik dat op basis van het pingen van de mobieltjes en een geofencing app om te zien wie er thuis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-05 17:18
bij elke uitgang een tablet vastschroeven aan de muur waar een simpele aanwezigheidsapplicatie op draait? Op elke tablet jezelf af- of aanwezig kunnen melden bij de ingang is prima mogelijk. Ligt er natuurlijk ook aan hoe groot de organisatie is. Zo in elkaar gezet

Klein opzetje (klik voor vergroting):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/alfUyQN3FqdKG3o3lwjrdw3p/medium.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/O5r9rqn8pyClm19u8uxEIfMK/medium.png

[ Voor 39% gewijzigd door xFeverr op 04-09-2017 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Jeoh schreef op maandag 4 september 2017 @ 09:55:
Het nadeel daarvan is alleen als je meerdere ingangen (of zoals wij, meerdere panden) hebt. Als je 1 zo'n ding hebt werkt 't prima, bij meerdere gaat het fout.

Ik ben ook nog op zoek naar zoiets, waarbij we makkelijk op meerdere locaties aanwezigheid kunnen zien. Ik ga de tips in dit topic ook nog eens doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvharen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-05 19:12
dashing.io heeft een 3rd party plugin voor Exchange: https://gist.github.com/maclennann/b084fa409966f22badaf

Een andere oplossing is inderdaad HomeAssistant icm OwnTracks obv iBeacons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:12
pvharen schreef op maandag 4 september 2017 @ 14:13:
dashing.io heeft een 3rd party plugin voor Exchange:
Dit is op basis van de agenda? Dat zegt niets over aanwezigheid van iemand in gebouw x.
F_J_K schreef op maandag 4 september 2017 @ 09:12:
de smartphone heeft iedereen toch 'altijd' bij zich.
Dat kon nog wel eens tegenvallen. Hier zijn er genoeg productiemedewerkers zonder (smart)phone of die net als ik wifi uit hebben. Anders zou het misschien wel werken al denk ik dat de or bij ons ook nog wel een bezwaar zou hebben tegen koppeling mac-werknemer, vooral vanwege prive phones. Ook de administratie zou ik niet graag willen.

Ook even gegoogled, gratis...wel kreupel:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
xFeverr schreef op maandag 4 september 2017 @ 12:14:
bij elke uitgang een tablet vastschroeven aan de muur waar een simpele aanwezigheidsapplicatie op draait? Op elke tablet jezelf af- of aanwezig kunnen melden bij de ingang is prima mogelijk. Ligt er natuurlijk ook aan hoe groot de organisatie is. Zo in elkaar gezet

Klein opzetje (klik voor vergroting):
[afbeelding]
[afbeelding]
Op zich vind ik dit eigenlijk wel een erg elegante oplossing, zijn hier standaardpakketjes voor te krijgen op basis van raspi oid? Want volgens mij moet dit toch wel te regelen zijn waarbij de kosten per unit <150 euro blijven.

Raspi, touchscreen van 7 inch oid ervoor en je bent er grotendeels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh

Jeoh

blaat

Leuk dat je er grotendeels bent, maar je wil op basis van dat soort homebrew oplossingen niet dat je alarm niet ingeschakeld wordt (zoals OP aangeeft). Stel je voor dat iemand vergeet uit te checken en dat er dan ingebroken wordt. Of er is brand en je wil op basis van die lijst bepalen of iedereen geëvacueerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-05 00:18
Ooit in een heel ver verleden eens een ping script gebouwd die naar de laptop's een ping deed elke 5 minuten,
Ik wist daarmee precies of ze online waren maar ook op welke locatie ze waren aan de hand van het ipadres
Aan gezien dit maar 1 pand is kan je eens nadenken zet iedereen trouw zijn computer uit of nemen ze hun laptop mee ?
zo ja alleen hun werkplek pingen anders ook nog hun telefoon een ping geven en je hebt iets meer zekerheid.
1 x ping reply mogelijk aanwezig
2 x ping reply zeker aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Home assistant heeft hier de mogelijkheid om dmv een plugin de ubiquiti wifi router uit te lezen. Dat kan kan dan vast ook met andere software, aan de hand daarvan zie je welke wifi clients er op dit moment actief zijn (of actief geweest). Niet sluitend omdat mensen hun laptop + telefoon al uit kunnen hebben, maar een stuk betrouwbaarder zeker als je 15 min terugkijkt oid. Heb je ook een fatsoenlijke router (in dit scenario bijv een USG) dan zou je het daar ook moeten kunnen zien van alle clients

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Jeoh schreef op maandag 4 september 2017 @ 16:38:
Leuk dat je er grotendeels bent, maar je wil op basis van dat soort homebrew oplossingen niet dat je alarm niet ingeschakeld wordt (zoals OP aangeeft). Stel je voor dat iemand vergeet uit te checken en dat er dan ingebroken wordt. Of er is brand en je wil op basis van die lijst bepalen of iedereen geëvacueerd is.
Überhaupt zou ik mijn alarm niet willen schakelen op een technisch iets (of het moet een klok zijn).

Alle genoemde technische oplossingen zijn wmb bij lange na niet 100% dekkend. Het zijn leuke hulpmiddelen om te bepalen of het alarm erop kan of niet, maar die hulpmiddelen gaan het niet zelf doen, want ze negeren steevast Pietje die zijn telefoon thuis vergeten is en die nu even lekker zit te schijten. Of de chauffeur die even snel wat te drinken kwam halen (en die er nooit is rond dat tijdstip)
Pagina: 1