SSD inbouwen in Alienware laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Beste Tweakers,

Mijn broertje gebruikt al geruime tijd met plezier een Alienware 17 inch laptop. Helaas is de laptop erg traag geworden. In de laptop zit alleen een traditionele HDD, en dus geen SSD. Om de laptop weer een snelheidsboost te geven heb ik aangeboden om een SSDtje aan te schaffen en deze in te bouwen voor hem als dit mogelijk is.

Nu mijn vraag: is dit mogelijk? Onderstaand een url naar het merk en type van de laptop en foto's van de binnenkant. Verder is het wel de bedoeling dat de HDD erin blijft zitten, aangezien hij anders geen opslag genoeg heeft. Wat zijn mijn opties? Ik word zelf niet helemaal wijs uit de hardware die ik allemaal zie zitten.

De laptop:
pricewatch: Dell Alienware 17 (N00AW701)

Foto's:
http://imgur.com/a/ZJ5EM

Mijn dank is groot! Als er meer informatie nodig is om mijn vraag te kunnen beantwoorden geef ik dat graag.

Beste antwoord (via OosterF op 03-09-2017 23:09)

Verwijderd

Het is plug and play. De aansluiting zit in je laptop en daar schuif je je SSD zo in.
Bracket terug eroverheen schroeven, laptopje weer netjes dicht schroeven en dan kun je ermee aan de slag.

Alle reacties

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:27
Volgens mij passen daar twee schijven in toch? En anders doe je hem op de plek van de ODD :)

My favorite programming language is solder.

• OosterF
  • Nu online
Puch-Maxi schreef op zondag 3 september 2017 @ 15:16:
Volgens mij passen daar twee schijven in toch? En anders doe je hem op de plek van de ODD :)
Dank voor je reactie! Waar passen precies 2 schijven in? Ik ben een leek op dat gebied. Ik had op internet inderdaad gelezen dat het op de plaats kan van de CD drive (ODD toch?) maar dat heeft niet de voorkeur aangezien hij nog wel eens een CD-rom gebuikt.

Verwijderd

SSD moet in de ruimte linksonder. Waar het ronde gat in het bracket zit.
ODD lekker met rust laten.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2017 16:08 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op zondag 3 september 2017 @ 16:07:
Dat zou ik niet doen.
Juist de bestaande harddisk verhuizen naar de 2nd bracket, en dan de SSD op de plek waar de HDD zat.
Dan is de SSD de primaire storage, zodat die als eerste verschijnt tijdens de installatie van Windows.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

McKaamos schreef op zondag 3 september 2017 @ 16:11:
[...]

Dat zou ik niet doen.
Juist de bestaande harddisk verhuizen naar de 2nd bracket, en dan de SSD op de plek waar de HDD zat.
Dan is de SSD de primaire storage, zodat die als eerste verschijnt tijdens de installatie van Windows.
Je kunt in het BIOS kiezen welke schijf je opstartschijf is ;)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op zondag 3 september 2017 @ 16:12:
[...]

Je kunt in het BIOS kiezen welke schijf je opstartschijf is ;)
True, maar dan moet je wel opletten met de installatie en dan (zoals veel mensen doen) direct voor schijf 0 kiezen.
Opstartschijf kiezen verandert namelijk niet het nummer die hij krijgt.
Ook in Windows' taskmanager is het dan niet Disk0, maar 1. En dat vind ik persoonlijk eigenlijk best wel storend.

Verwijderd

Dat merk je alleen met de installatie, en als je de oude schijf nog even vol laat staan zie je aan het ruimte verschil welke schijf de lege is. (Er vanuit gaande dat beide schijven even groot zijn. Anders is het sowieso wel duidelijk.)

Verder maakt het echt geen reet uit in welk slot je schijf zit, daar merk je tijdens gebruik helemaal niks van.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op zondag 3 september 2017 @ 16:20:
Dat merk je alleen met de installatie, en als je de oude schijf nog even vol laat staan zie je aan het ruimte verschil welke schijf de lege is. (Er vanuit gaande dat beide schijven even groot zijn. Anders is het sowieso wel duidelijk.)

Verder maakt het echt geen reet uit in welk slot je schijf zit, daar merk je tijdens gebruik helemaal niks van.
Ja, dat doe jij, dat doe ik. Maar veel mensen rammen gewoon op Next Next Next.

Het maakt verder inderdaad niks uit, maar ter voorkoming van het menselijke probleem, is het toch het beste om fysiek de goede volgorde aan te houden.

edit: het is ook lullig als je je laptop terugstuurt voor garantie en dat ze dan windows op je HDD mikken ipv je SSD omdat ze alles met haast doen en niet checken wat wat is.

[ Voor 11% gewijzigd door McKaamos op 03-09-2017 16:36 ]

• OosterF
  • Nu online
Dank voor de reacties allen!
Verwijderd schreef op zondag 3 september 2017 @ 16:07:
Die ruimte linksonder zag er inderdaad leeg uit. Mag ik ervan uitgaan dat ik daar gewoon een SSDtje in kan prikken? En dat moet dan een 2,5" SATA SSD zijn, toch?
McKaamos schreef op zondag 3 september 2017 @ 16:11:
[...]

Dat zou ik niet doen.
Misschien een domme vraag hoor, maar waar zit de originele HDD? Ik kon deze niet vinden. Zou je kunnen aanwijzen waar deze zit op de foto?
McKaamos schreef op zondag 3 september 2017 @ 16:22:
[...]

Ja, dat doe jij, dat doe ik. Maar veel mensen rammen gewoon op Next Next Next.

Het maakt verder inderdaad niks uit, maar ter voorkoming van het menselijke probleem, is het toch het beste om fysiek de goede volgorde aan te houden.

edit: het is ook lullig als je je laptop terugstuurt voor garantie en dat ze dan windows op je HDD mikken ipv je SSD omdat ze alles met haast doen en niet checken wat wat is.
Goed dat je ook hieraan denkt. Gelukkig ben ik geen "Next next next-type" en zal de nieuwe SSD gepaard gaan met een schone installatie van Windows 10. De juiste opstartschijf selecteren in de bios is geen probleem. Garantie zit er ook al even niet meer op helaas. Maar bedankt voor het meedenken!

Verwijderd

OosterF schreef op zondag 3 september 2017 @ 17:06:
Die ruimte linksonder zag er inderdaad leeg uit. Mag ik ervan uitgaan dat ik daar gewoon een SSDtje in kan prikken? En dat moet dan een 2,5" SATA SSD zijn, toch?
Bingo!
OosterF schreef op zondag 3 september 2017 @ 17:06:

Misschien een domme vraag hoor, maar waar zit de originele HDD? Ik kon deze niet vinden. Zou je kunnen aanwijzen waar deze zit op de foto?
Die zit in het midden van de laptop, onder het bracket met die stukjes schuimrubber aan de zijkanten.

• OosterF
  • Nu online
Top, dank tot dusver @Verwijderd en @McKaamos . Final check: zou onderstaande SSD een logische koop zijn, en is dat alles wat ik nodig heb? Maw: is het plug and play of heb ik nog een kabeltje/bracket oid nodig voordat ik het in kan bouwen?

pricewatch: Kingston SSDNow UV400 120GB

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Het is plug and play. De aansluiting zit in je laptop en daar schuif je je SSD zo in.
Bracket terug eroverheen schroeven, laptopje weer netjes dicht schroeven en dan kun je ermee aan de slag.

• OosterF
  • Nu online
Top, dan ga ik bestellen en aan de slag. Dank voor al je hulp!
Pagina: 1