Neopreen kabel aftakken onder de grond tbv LED spots

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:24
Hi,

ik heb een rubber/neopreen kabel liggen in zowel de voortuin als ook in de achtertuin. Op deze kabel heb ik om de paar meter een LED grondspot aangesloten. De kabels heb ik aan elkaar gezet door ze te solderen en omdat het eigenlijk T-verbindingen zijn, is dat evengoed onderhevig aan corrosie omdat het vrijwel continu vochtig is omdat het onder de bestrating, in het zand ligt.

Nu zijn er wel Y-moffen voor 220V kabel, maar dat is a) een hoop geld per verbinding en b) nogal een groot 'ding' om weg te werken.

Ik zat te denken om de boel, waar nodig, opnieuw aan elkaar te solderen maar wil het dus ingesloten hebben in iets waardoor er geen corrosie meer kan ontstaan. Op Aliexpress hebben ze IP67 T-stukken voor zo'n 3,50 dollar per stuk, maar ik vraag me af of dat voldoende is Het is gaan IP68.... En het gaat ook nog eens om zo'n 15 aansluitingen.

Wat zouden jullie me kunnen adviseren?

Ik zat zelf te denken aan een soort ouderwetse fotorol-kokertjes en daar dan de verbinding in te 'hangen' en vervolgens volgieten met 2-componenten meuk dat ze ook bij die 220V verbindingsmoffen mee leveren. Moet ik alleen aan die kokertjes zien te komen en dan ook nog van dat 2-componenten spul los zien te krijgen.

Maar hier op het Tweakers forum zijn vast users die betere oplossingen kunnen bedenken of al hebben gebruikt ;)

¯\_(ツ)_/¯

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 17:06
Verbindingen op een goede manier onder de grond wegwerken blijft altijd lastig, je wil immers dat het niet kapot gaat . Kun je niet de verbinding in de loze ruimte onder je grondspot maken ? Dan kun je er altijd nog bij .(op voorwaarde dat er wel wat ruimte over is in je grondspot uiteraard . De goede grondspots waar ik tot nu toe mee heb gewerkt hadden het wel ) :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-04 18:53
als je voor de doe het zelf oplossing gaat is pvc (afvoer) buis een makkelijk verkrijgbaar alternatief voor fotorolbusjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
@Cybersijp : Er is erg weinig ruimte onder de spots, het zijn vrij kleine (diameter) namelijk. Er zit ongeveer 10cm draad aan.

@Rrob : dat is nog wel een idee. 3/4 buis nemen, al moet ik dan wel het ene uiteinde goed dichtmaken zodat de epoxy er niet uit kan stromen.

edit: PVC afvoerbuis zijn gewoon (rode) doppen voor.....hmmmm :)

Het wordt dan wss toch wel met die epoxy aan de slag gaan schat ik zo in.

[ Voor 8% gewijzigd door M.v.Veelen op 03-09-2017 13:10 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ik heb voor een drol en 3 knikkers een aantal kunststof potjes besteld bij Ali en zal de kabels daar dan in hangen en de potjes vullen met epoxy. Ik zie geen andere, voordelige oplossing verder die het gewenste resultaat zal opleveren.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
weet niet hoeveel kwadraat kabel er ligt maar je kan ook deze gebruiken

https://www.technischeunie.nl/product/prd1898367193

Vind ik zelf erg fijn werken kan je evenemtueel nog een krimpkous tot aan de lasklem maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-05 16:28
Je kunt toch vanaf èèn gietmof naar meerdere ledspots?
Dan heb je ook maar èèn risicopunt mocht je problemen krijgen.

Nadeel: je moet meer kabel kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Fantasma7988 schreef op zondag 3 september 2017 @ 21:15:
weet niet hoeveel kwadraat kabel er ligt maar je kan ook deze gebruiken

https://www.technischeunie.nl/product/prd1898367193

Vind ik zelf erg fijn werken kan je evenemtueel nog een krimpkous tot aan de lasklem maken.
Ik kende die nog helemaal niet? Het is 3 x 1,5mm2 zachte ader waarvan er maar 2 gebruikt worden. Als ik aan kom met 2 aders en daar vandaan weer 2 x 2 aders moet aansluiten, dan kom ik in de knel zo te zien. Of ik moet meerdere aansluitingen gaan gebruiken. Maar begrijp nog niet goed hoe het principe werkt. "gel gevuld. waterdicht." ??
jeroen3 schreef op zondag 3 september 2017 @ 22:09:
Je kunt toch vanaf èèn gietmof naar meerdere ledspots?
Dan heb je ook maar èèn risicopunt mocht je problemen krijgen.

Nadeel: je moet meer kabel kopen.
Dat van de kabel zou geen punt zijn, hoewel het dan evengoed in de papieren gaat lopen. Grootste probleem is dat ik dan de bestrating open moet trekken en nu ligt alles in 1 grote lus rondom. De bestrating open trekken is in mijn geval een probleem omdat ik polymeervoeg heb gebruikt tegen onkruid, dus die optie kies ik niet.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
kabel opzoeken en doorknippen waar de verbinding komt .
Nul in klem 1 ,uitgaande nul naar led klem 1 en uitgaande nul lus klem 1 .
Fase klem 2 uitgaande fase led klem 2 en uitgaande fase lus klem 2 en aarde net zo .

Moet je wel de aarde sluiten op de kabel en niet op de buitenmantel als je een kabel hebt met buitenmantel .

kabels in de klem en dan dichtknopen dan breek het gel gedeelde en komt vrij in het kabel gedeelte onder in de lasklem en zo maakt hij hem dicht .

Wil je het helemaal goed doen dan doe je het is in lasdoos dan ligt het niet zo in de grond .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Dus aan 1 kant kun je 2 draden aansluiten zonder dat dit de waterdichtheid aantast?

De aardedraad wordt niet gebruikt, het is 12V en er valt niets te aarden.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zonder aarde gebruik je 2 klemmen per spot. In de eerste klem doe je alle "plus" aders (aanvoerende kabel, afvoerende kabel naar de volgende spot en de plus van de spot zelf. In de 2e klem doe je alle "min" aders".
Bij de volgende spot doe je weer hetzelfde maar dan met 2 nieuwe klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
M.v.Veelen schreef op maandag 4 september 2017 @ 05:47:
Dus aan 1 kant kun je 2 draden aansluiten zonder dat dit de waterdichtheid aantast?

De aardedraad wordt niet gebruikt, het is 12V en er valt niets te aarden.
Dacht dat het om 220 ging maar daar had je het over de mof stukken.

De lasklemmen die ik stuurde zijn gewoon waterdicht met 3 aders erin .
Mocht je er straks nog wat over hebben stuur je me maar even een Pm.(ben ook mijn tuin aan het aanleggen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
M.v.Veelen schreef op zondag 3 september 2017 @ 12:44:
Wat zouden jullie me kunnen adviseren?
In ieder geval geen neopreen kabel in de grond te leggen. Daar is YMvK-AS voor bedoeld. Die kabel kun je netjes op elkaar lassen met afdoppen in plaats van waardeloze solderen en te maken die onder de grond komen. verder kun je daar ook werken met waterdichte las dozen die je eventueel vult met epoxy.

[ Voor 13% gewijzigd door sypie op 05-09-2017 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:31

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Waarom ga je niet met een lijmpistool aan de slag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Fantasma7988 schreef op maandag 4 september 2017 @ 23:14:
[...]

Dacht dat het om 220 ging maar daar had je het over de mof stukken.

De lasklemmen die ik stuurde zijn gewoon waterdicht met 3 aders erin .
Mocht je er straks nog wat over hebben stuur je me maar even een Pm.(ben ook mijn tuin aan het aanleggen )
Het gaat inderdaad om 12V, het gaat er slechts om dat de aansluitingen niet gaan oxideren. Ik ga er serieus naar kijken in ieder geval want dit klinkt wel goed.
sypie schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 07:14:
[...]

In ieder geval geen neopreen kabel in de grond te leggen. Daar is YMvK-AS voor bedoeld. Die kabel kun je netjes op elkaar lassen met afdoppen in plaats van waardeloze solderen en te maken die onder de grond komen. verder kun je daar ook werken met waterdichte las dozen die je eventueel vult met epoxy.
Ehm....we hebben het hier, zoals gezegd, over 12V. Dan is die grondkabel niet de juiste keuze. Voor 220V snap ik dat wel, ik weet wat dat aangaat wel hoe e.e.a. te verwerken.
Mrlten schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 08:16:
Waarom ga je niet met een lijmpistool aan de slag?
Die heb ik (nog) niet en heb verder ook daar niet aan gedacht. Ik weet ook niet of dat net zo goed afsluit als de epoxy of de gel in eerdergenoemde connectoren?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:31

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Als je het netjes lijmt dan is het gewoon waterdicht. De lijm die ik bij mijn lijmpistool heb blijft ook flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Mrlten schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 20:07:
Als je het netjes lijmt dan is het gewoon waterdicht. De lijm die ik bij mijn lijmpistool heb blijft ook flexibel.
Ik ben toch wat terughoudend. Zeker als ik dit lees:
Welke lijmen zijn geschikt om gelijmd te worden met een lijmpistool? Materialen met een poreus en/of absorberend opvervlak die hittebestendigzijn kunnen goed gelijmd worden met een lijmpistool.

Denk hierbij aan onder andere: steen, hout, karton, papier, textiel, kurk, hout en leer.

Materialen die niet geschikt zijn voor deze manier van lijmen zijn materialen met een glad niet absorberend oppervlak. Dit zijn bijvoorbeeld: metaal, glas en gladde kunststoffen.
Dan zie ik al dat er toch langzaamaan vocht tussen de gladde kabel en de lijm door kruipt met alle resultaten van dien. Ik hou het nog in het achterhoofd, maar overweeg toch de optie met de gel-klemmen.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Builtim
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-08-2023
M.v.Veelen schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 20:23:
[...]

Ik ben toch wat terughoudend. Zeker als ik dit lees:

[...]

Dan zie ik al dat er toch langzaamaan vocht tussen de gladde kabel en de lijm door kruipt met alle resultaten van dien. Ik hou het nog in het achterhoofd, maar overweeg toch de optie met de gel-klemmen.
Ligt er nog steeds aan welke lijm je gebruikt 8)7
Maar mij voorkeur heeft het ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:16
Aangezien het toch over 12V kabel gaat. Waarom maak je geen gebruik van vulcaniserende tape?
Daarmee krijg je het redelijk waterdicht.

Echt goed waterdicht dat is alleen een gietmof. Of je die nu zelf fabriceert van pvc of er eentje koopt. Met siliconen kabel zou je die ook vol kunnen prutten met siliconenkit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Ik heb besloten om el-cheapo kunststof kokertjes te bestellen en daar de draden (gesoldeerd) in te hangen. Vervolgens vul ik ze dan met 2-componenten epoxy en dan is het waterdicht lijkt mij zo.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
M.v.Veelen schreef op woensdag 6 september 2017 @ 19:37:
Ik heb besloten om el-cheapo kunststof kokertjes te bestellen en daar de draden (gesoldeerd) in te hangen. Vervolgens vul ik ze dan met 2-componenten epoxy en dan is het waterdicht lijkt mij zo.
Volgens mij is de epoxy duurder als de scotch lasklemmen.
geloof me het werkt goed,wordt altijd gebruikt om besturings kabels van beregening systemen aan te sluiten .
die in een vochtige doos in de grond zitten.(magneetventielen huis).

heb een keer in-lite 12volt lampen systeem geinstalleerd in een tuin en als je ziet hoe die connectors zijn dan is het waardeloos en duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Maar het lijkt wel alsof die scotch lasklemmen alleen de soldering in gel insluiten en niet (een stukje van) de mantel. Als dat zo is, dan kan vocht in de kabel trekken en het koper laten oxideren. Of wordt dit toch ook waterdicht afgesloten?

Ik zie ook nergens een duidelijke beschrijving of foto ervan....

edit:

Oh, wacht:

YouTube: Empalme telefónico UY2 de 2 terminales distribuido por CABLEMATIC ®

Zo te zien is het 2-in-1 , dus klemmen en insluiten met gel. Hmmmmm

Deze dan maar:

https://www.aliexpress.co...onnector/32543810810.html

[ Voor 41% gewijzigd door M.v.Veelen op 06-09-2017 22:29 ]

¯\_(ツ)_/¯

• Fantasma7988
Ja alleen die zijn voor 1 verbinding . Jij hebt die voor 3 aders nodig ,
Aan aanvoer stroom en uitvoer lamp en een uitvoer volgende lamp .
Strippen hoeft niet hij maakt zelf
Verbinding met de aders .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Nee, je kunt daar 3 draden insteken.

Het is type UR:

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1hbkDKXXXXXbUXVXXq6xXFXXXB/222921381/HTB1hbkDKXXXXXbUXVXXq6xXFXXXB.jpg

[ Voor 66% gewijzigd door M.v.Veelen op 10-09-2017 13:08 ]

¯\_(ツ)_/¯

Pagina: 1