Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

IPTV XS4all ¨zender niet beschikbaar"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11 19:12
Allereerst even een beschrijving van mijn setup:

Fritzbox (7581) ---->Netgear R7800---->Linksys managed switch --->TP-Link switch--->Arcadyan tv ontvanger ---->Raspberri pi
---->Netgear switch---->Arcadyan TV
---->Ps4/TV/Receiver etc
Ik heb momenteel 2 Arcadyan tv ontvangers van XS4all. In de woonkamer (Netgear S8000 switch) werkt alles prima met IGMP snooping etc aan. Hier staat ook de PS4 dus dit is het belangrijkste.

Echter in de slaapkamer (TP-Link SG2008) werkt IPTV alleen als ik IGMP snooping uit zet. Zodra ik welke instelling dan ook onder "Multicast" aanzet krijg ik de melding "zender niet beschikbaar". Vreemde is dat ik dan wel kan blijven kijken naar het kanaal wat op dat moment aanstaat. De melding verschijnt wanneer ik naar een andere zender zap.

Ik merk aan alles dat mijn netwerk trager is dan toen ik nog via coax tv keek. Vandaar dat ik dus met smart switches aan de gang ben gegaan en graag multicast juist instel. Met name voor de Ps4 maar ook de raspberri pi´s is het belangrijk.

Deze hele materie is vrij nieuw voor me en ik kom er met simpel googelen en de handleidingen van de switches niet echt uit. XS4all is ook niet bepaald behulpzaam op dit vlak.

Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe?

Kasper

Beste antwoord (via rens-br op 22-01-2018 10:39)

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-09 21:03
IGMP wordt o.a. gebruikt om te zappen. Je ontvanger gebruikt dit om communiceren met de wijkcentrale welke zender moet worden gestuurd aan de settopbox.

Blijkbaar filtert de TP-link met IGMP snooping ook deze berichtjes uit het verkeer. Ik denk dat je een andere switch moet kopen, met betere IGMP snooping implementatie. Of je zet het uit en hoopt dat je daardoor geen broadcast storms krijgt.

De Netgear GS105e wordt momenteel gebruikt door KPN zelf. Kost een euro of 25 en is zelfs managed.

Alle reacties

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Heb zelf geen goede ervaringen met tplink switches icm interactieve tv (KPN in dit geval)

Wat ik ergens gelezen heb is dat tplink een slechte implementatie van de icmp snooping heeft.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11 19:12
@Gunner Dat heb ik ook gelezen. En ging (volgens mij) over de niet smart switches dus de goedkopere modellen uit dezelfde serie die wel pretenderen het te ondersteunen maar waarbij het idd niet goed werkt.

Sowieso vond ik het raar dat er in de instellingen staat: Note:
IGMP Snooping will take effect only when Global Config, Port Config and VLAN Config are all enabled.

Zou betekenen dat het niet actief is zonder het instellen van een VLAN speciaal voor multicast oid? Helemaal begrijpen doe ik het niet en de support van TP-Link is waardeloos.

Acties:
  • Beste antwoord

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-09 21:03
IGMP wordt o.a. gebruikt om te zappen. Je ontvanger gebruikt dit om communiceren met de wijkcentrale welke zender moet worden gestuurd aan de settopbox.

Blijkbaar filtert de TP-link met IGMP snooping ook deze berichtjes uit het verkeer. Ik denk dat je een andere switch moet kopen, met betere IGMP snooping implementatie. Of je zet het uit en hoopt dat je daardoor geen broadcast storms krijgt.

De Netgear GS105e wordt momenteel gebruikt door KPN zelf. Kost een euro of 25 en is zelfs managed.

• Koen_D
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-10 16:07
Ik heb sinds vandaag de Fritz!Box 7360 vervangen door een, door xs4all geleverde, Fritz!Box 7581.
Ik heb daarachter alles via switched ethernet met VLAN heb lopen, waarbij ik voor internet verbinding gebruik maak van 2 ISP's (xs4all en Ziggo) ivm failover en de bandbreedte beperkingen van KPN lijnen.

Voor IPTV was op de 7360 altijd alleen LAN poort 4 geschikt. Deze was gekoppeld aan VLAN 4 op mijn switches en afhankelijk van bestemming doorgezet via een trunk of directe poort switching met default poorten altijd ingesteld op VLAN 4 (PVID 4). Tevens was hierbij IGMP Snooping op iedere switch ingesteld op Enabled over VLAN 4 en met IGMPv3 IP header checking aan. Voor IPTV poorten was het VLAN voor Internet/LAN als Tagged ingesteld en IPTV (VLAN 4) als Untagged.

Na installatie van de 5781 werkte IPTV echter niet meer. XS4ALL servicedesk kon me vertellen dat voorheen alleen LAN poort 4 werkte, maar nu alle poorten van de Fritz!Box voor zowel Internet als IPTV gebruikt konden worden. Kortom, er is blijkbaar iets veranderd met de netwerk instellingen. Dit kun je op deze routers helaas niet zien of instellen. Hoe verder konden ze me echter niet mee helpen.

Ik heb wat gepuzzeld met de IGMP en VLAN instellingen. Ik weet dat xs4all internet op VLAN 6 en IPTV op VLAN 4 heeft zitten. Ik heb op de switches VLAN 6 toegevoegd. Ik heb het nu werkend door op alle switches en poorten met aangesloten IPTV devices alle poorten VLAN 1 (LAN/Internet van Ziggo) en VLAN 4 (IPTV xs4all) als Tagged in te stellen. VLAN 6 (Internet xs4all) als Untagged. Vervolgens heb ik op deze switches IGMP snooping ingesteld op Enabled voor VLAN 6. IGMPv3 Header checking en Block Unknown Multicast address op Disabled.

En daarmee werkt het weer.