Toon posts:

HP laptop 6gb - slechts 1,72 gb beschikbaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
We hebben een HP laptop gekocht met 6 gb geheugen maar deze is beduidend trager dan de vorige laptop. Toen zag ik dat er slechts 1,72 gb "beschikbaar" was. Vanaf het begin eigenlijk.

Het heeft niets te maken met openstaande programma's oid.

Gisteren bij de media markt geweest, deze wisten ook geen oplossing, ze raadden me aan om een clean install te doen en anders kon ik het laten opsturen naar HP.

Vandaag heb ik een clean install gedaan en het beschikbaar staat direct op 1,72 gb...

Kent iemand dit probleem en hopelijk ook de oplossing?

Betreft een HP laptop 15-ba026nd

Afbeeldingslocatie: http://fitnesstraffic.be/hp1.PNG

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:53
(jarig!)
Open Taakbeheer / Task Manager eens, klik op "more details", ga naar het tabblad "Details" en sorteer (klik op de kolomnaam) Memory zodat de grootste bovenaan staat. Kun je van dat scherm, en van het tabblad "Performance" -> "Memory" een screenshot plaatsen?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:07
Waarschijnlijk gebruikt de videokaart het geheugen, misschien dat je dat in de BIOS in kunt stellen.
Paul schreef op zondag 3 september 2017 @ 12:06:
Open Taakbeheer / Task Manager eens, klik op "more details", ga naar het tabblad "Details" en sorteer (klik op de kolomnaam) Memory zodat de grootste bovenaan staat. Kun je van dat scherm, en van het tabblad "Performance" -> "Memory" een screenshot plaatsen?
Wat denk je daaraan te gaan zien? Windows heeft maar 1,72GB beschikbaar, dat heeft niks te maken met de processen die draaien.

[ Voor 71% gewijzigd door Hahn op 03-09-2017 12:11 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
(jarig!)
Hahn schreef op zondag 3 september 2017 @ 12:09:
Wat denk je daaraan te gaan zien?
Waar die 4.28 GB door worden gebruikt?

Ik zie inderdaad nu ook dat die "beschikbaar" ("usable") niet hetzelfde is als "available" (Ik zit op een Engelse Windows, maar ik heb die extra tekst er niet achter staan...), maar mogelijk heeft het "Performance"-tabblad een hint bij de Hardware Reserved.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Paul schreef op zondag 3 september 2017 @ 12:29:
[...]
Waar die 4.28 GB door worden gebruikt?
Neen.
Ik zie inderdaad nu ook dat die "beschikbaar" ("usable") niet hetzelfde is als "available" (Ik zit op een Engelse Windows, maar ik heb die extra tekst er niet achter staan...), maar mogelijk heeft het "Performance"-tabblad een hint bij de Hardware Reserved.
Als het inderdaad gebruikt wordt door andere hardware, wat ik wel vermoed, dan staat daar alleen hoeveel, niet door wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:28
Niet toevallig toegewezen aan de GFX module van de APU of iets in die richting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
(jarig!)
Lees de rest van mijn reply ook even voor de op reply klikt...
Als het inderdaad gebruikt wordt door andere hardware, wat ik wel vermoed, dan staat daar alleen hoeveel, niet door wat.
...maar dan weet je wel dat het inderdaad zoiets is...

Anyway, ik zit een beetje te zoeken en hoewel de videokaart een goede optie is zijn er een hoop HP's met dit probleem en een deel daarvan heeft defect geheugen of een defect moederbord :? Misschien HP bellen of het een bekend probleem is?

[ Voor 18% gewijzigd door Paul op 03-09-2017 12:35 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Paul schreef op zondag 3 september 2017 @ 12:34:
[...]
Lees de rest van mijn reply ook even voor de op reply klikt...
Heb ik gedaan :>

@Paul hieronder, dat had ik gelezen, ik wou het alleen even duidelijk maken dat je dat niet ging zien :z

[ Voor 22% gewijzigd door Hahn op 03-09-2017 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
(jarig!)
Blijkbaar niet, want dan had je wel gezien dat ik je gelijk gaf...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:21
Zijn de geheugenmodules eenvoudig bereikbaar? Anders die even reseaten. Mogelijk is het echter ook een combinatie van dimm en op het moederbord gesoldeerd geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:15
Tenzij je 4 GB aan je graphics adapter hebt geschonken zou je kunnen checken wat het BIOS biedt aan 'memory remapping' of 'OS compatibility'-opties. Als het geheugen niet in gebruik is door een device dan lijkt er iets mis te gaan met het remappen..

Hardware issues lijkt me onwaarschijnlijk, zo 'slim' is een memory controller niet. Als hij het 'installed' ziet (en dat lijkt het geval) dan is alles hardwarematig in orde. Helaas laat dat zich onder Windows allemaal niet zo makkelijk debuggen, terwijl Linux gewoon de hele memory map uitspuugt bij het booten..

EDIT: Ik zie dat de laptop met 6 GB wordt geleverd. Dan zou het qua memory remappen softwarematig allemaal wel moeten lukken, misschien toch waarschijnlijker dat je een raar hoge allocation voor je video memory hebt ingesteld..

[ Voor 71% gewijzigd door Thralas op 03-09-2017 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:59

Nemesizz

Untouchable

Kijk eens bij 'msconfig' (windowstoets + r, en dan msconfig, of in de search intikken) (ik zit nu op Win7, ik ga er vanuit dat msconfig bij Win10 er hetzelfde uitziet) > tabje 'computer opstarten' > dan 'geadvanceerde opstartopties' > kijken of er een vinkje en/of getal bij 'Maximaal geheugen' staat.

Als daar een getal staat, of een vinkje, getal weghalen en vinkje ook (mogelijk moet je de PC wel herstarten).

Als daar verder niks aparts staat (dus geen vinkje of getal), is het mogelijk toch iets anders, maar dit is iets simpels wat je zou kunnen controleren.

Heb al vaker laptops/systemen onder handen gehad waar het geheugen handmatig beperkt was door 'iets' of iemand...geen idee waarom, maar dan kreeg je dus ook hetzelfde te zien als in je screenshot dat slechts een deel van je RAM beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nemesizz, jouw bericht leek me erg plausibel, maar helaas. Echter als ik deze op bvb 4000 zet, schroeft deze wel terug naar 1720. Maar helaas helpt het niet.. als ik deze op 1000 zet, dan geeft de computer echter wel 1 gb in de computer eigenschappen waar ik in de originele post ook een screenshot van stuurde...

In de bios kan ik overigens ook niets vinden / aanpassen, deze is ook erg beperkt.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2017 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Toch ben ik niet overtuigd dat het geheugen kan worden uitgesloten. Nachtje memtest draaien, kijken wat daar uitkomt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 00:07
Waarschijnlijk is de laptop uitgerust met een keer een 2GB module en een 4GB module. De 2e module (4GB module) is defect of word niet goed herkend.

Windows ziet de 2e module wel maar de bios heeft al een 'flagg' erop gezet dat er iets mis is mee en gebruikt hem niet.

Je zou de module even kunnen loshalen en terugzetten in het geval deze slecht contact heeft.

Een andere opties is dat een van de lanes naar de geheugencontroller naar de cpu beschadigd is, maar de kans hiervan acht ik zeer klein.

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:15
Verwijderd schreef op maandag 4 september 2017 @ 07:19:
In de bios kan ik overigens ook niets vinden / aanpassen, deze is ook erg beperkt.
Ook geen allocatie voor videogeheugen? Handig om uit te sluiten dat dat onverhoopt op 4096MB staat.

Wat je zou kunnen doen is Linux booten (Ubuntu ofzo) en dan de output van het 'dmesg' commando (veel!) op een pastebin gooien. En 'sudo lshw' geeft handig inzicht in welk geheugen er aan oa. videogeheugen is toebedoeeld.

Met 'free -m' kun je onder 'total' zien of Linux wel al het geheugen ziet.

Dubbelcheck ook of je de laatste BIOS-versie hebt. Hetgeen ik hier niet snap is dat Windows vrij weinig invloed kan uitoefenen op het beschikbare geheugen, maar gezien de laptop met 6 GB wordt geleverd zou het UEFI ook het probleem niet mogen zijn...
Pagina: 1