Blauwe waas bij hoge Hz instelling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordi.tweakers
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-10-2022
Goedenavond Tweakers,

Heeft iemand hier ervaring met het volgende? Als ik mijn scherm op instelling zet hoger dan 100Hz krijg ik een blauwe waas over de linker helft van de monitor. 100Hz en lager is het weg, zie voor verduidelijking de foto die ik ervan gemaakt heb.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mIuX03u.jpg

Ik vraag mij af of het een monitor, graphics card of software (driver) probleem is.
Alle drivers zijn up-to-date, ook de monitor driver van AOG zelf, chipset, nVidia driver etc.

Mijn configuratie:
Monitor: AOC AGON AG241QX Rood, Zwart
CPU: AMD Ryzen 5 1600
Geheugen: Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M1A2400C16 (8GB)
Graphics Card: Gigabyte GeForce GTX 1070 WINDFORCE OC 8GB
Mobo: ASRock X370 Killer SLI

Het geheel is een paar dagen oud dus zit nog vol in de garantie, maar welke is de boosdoener :'(

[ Voor 23% gewijzigd door jordi.tweakers op 03-09-2017 04:03 ]

Beste antwoord (via jordi.tweakers op 03-09-2017 11:21)

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-10 13:03
Ik zou proberen als het mogelijk is de monitor aan een andere pc aan te sluiten, als daar hetzelfde probleem voorkomt weet je zeker dat de monitor niet goed is, en dan die RMA

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
Kan je je beeldscherm op je moederbord aansluiten, en de refresh dan hoger zetten dan 100 hz, als het dan nog steeds hetzelfde probleem vertoond is het niet de videokaart, maar de monitor zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-10 16:43
Of de gebruikte kabel;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordi.tweakers
Vlizzjeffrey schreef op zondag 3 september 2017 @ 05:38:
Kan je je beeldscherm op je moederbord aansluiten, en de refresh dan hoger zetten dan 100 hz, als het dan nog steeds hetzelfde probleem vertoond is het niet de videokaart, maar de monitor zelf.
Dat zou idd een hele goede zijn, het is alleen dat de HDMI poort op dit scherm maar 60hz ondersteund.
Eens zien of ik er nog een heb liggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
Ah, dus je hebt geen onboard dvi poort, dan kan je het op die manier wat ik zei niet testen denk ik nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Vlizzjeffrey schreef op zondag 3 september 2017 @ 10:12:
Ah, dus je hebt geen onboard dvi poort, dan kan je het op die manier wat ik zei niet testen denk ik nee.
Het had überhaupt niet gekund aangezien een Ryzen 5 1600 geen onboard GPU heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
stin00 schreef op zondag 3 september 2017 @ 10:13:
[...]

Het had überhaupt niet gekund aangezien een Ryzen 5 1600 geen onboard GPU heeft.
Ah oke, zijn er geen reyzen borden dan met onboard graphics? of is dat verleden tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordi.tweakers
Ik begin toch te vermoeden dat het een monitor issue is.

Als ik het contrast verhoog dan is het bij een bepaalde waarde weg.
Bij 120Hz hoeft het contrast lager te zijn als bij 144Hz en 165Hz om het weg te effenen. Ik heb te weinig verstand over contrast/brightness etc om hier conclusies aan te verbinden. Misschien is het wel een monitor driver issue.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
Ik zou proberen als het mogelijk is de monitor aan een andere pc aan te sluiten, als daar hetzelfde probleem voorkomt weet je zeker dat de monitor niet goed is, en dan die RMA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordi.tweakers
Vlizzjeffrey schreef op zondag 3 september 2017 @ 10:45:
Jup, heb het probleem ook weten te creeren op 60hz en dan is het te zien op een witte achtergrond en is het duidelijk te zien dat de linker helft gewoon blauw-wit is. Vervolgens gechecked over een HDMI kabel, zelfde probleem en vervolgens mijn laptop aan de monitor gehangen op 60hz en idem ditto. Dus het is de monitor, waar ik enigsinds blij mee ben ipv de graphics card.
Pagina: 1