Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:34

Het grote Lenovo ThinkPad P-series mobile workstations topic

Lenovo ThinkPad P51
De nieuwste versie, de P51.

Dit topic is bedoeld voor alle discussies en vragen over de Lenovo ThinkPad P-series mobile workstations.

Zelf heb ik een P51 gekocht via het notebookproject van de Universiteit Twente, protip als je daar student bent of iemand kent die er studeert: https://www.nsc.utwente.nl/notebookproject1718/

Idee voor zo'n topic geleend van het Asus N serie-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
Laat ik als TS maar aftrappen met een vraag over de P51.
Tot een paar dagen geleden gebruikte ik mijn Asus N56, altijd erg veel plezier van gehad en erg fijn gevonden. Nu ik de kans kreeg om een P51 te kopen met wel erg veel korting via de universiteit heb ik dat maar gedaan.

De N56 had een 3.5mm jack die spdif ondersteunt om zo 5.1 geluid volledig digitaal te krijgen via 1 3.5 mm plug (via een toslink kabel).
Graag zou ik mijn P51 ook gebruiken icm mijn 5.1 set (Logitech Z5500). Echter kom ik nu niet verder dan een optie van een (actieve) converter van HDMI naar HDMI/toslink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Sinds afgelopen woensdag ook de trotse bezitter (nouja, zakelijke laptop, dus niet echt) van een P51 met de volgende specs:

CPU: Intel Xeon E3-1505M
Geheugen: 16 GB DDR4 2400 MHz SODIMM
GPU: NVIDIA Quadro M2200 4 GB GDDR5
Scherm: 15.6" 4K (3840x2160), anti-glare, IPS
HDD: 512 GB SSD PCIe TLC OPAL2

Het 4k-scherm is even wennen. Bepaalde programma's werken niet 100% op zo'n resolutie op een klein scherm, maar Solidworks, waar ik het gros van de tijd mee werk, afgewisseld met Office 2016 draait er prima op en ziet er ontzettend scherp uit. Zo apart om een A0-tekening in beeld te nemen in Adobe acrobat of Solidworks en alle tekst gewoon te kunnen lezen 8)7

Wat betreft het geluidsprobleem hierboven: ik ben überhaupt niet gewend dat er spdif zit in m'n 3.5mm jack, maar ik kan me voorstellen dat je dit mist. De enige oplossing die ik zou kunnen bedenken, is die die je zelf ook al gebruikt. Ik gebruik hem zelf alleen met oordopjes, dus ik loop daar niet tegenaan :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
Grrrrrene schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 12:57:
Sinds afgelopen woensdag ook de trotse bezitter (nouja, zakelijke laptop, dus niet echt) van een P51 met de volgende specs:

CPU: Intel Xeon E3-1505M
Geheugen: 16 GB DDR4 2400 MHz SODIMM
GPU: NVIDIA Quadro M2200 4 GB GDDR5
Scherm: 15.6" 4K (3840x2160), anti-glare, IPS
HDD: 512 GB SSD PCIe TLC OPAL2

Het 4k-scherm is even wennen. Bepaalde programma's werken niet 100% op zo'n resolutie op een klein scherm, maar Solidworks, waar ik het gros van de tijd mee werk, afgewisseld met Office 2016 draait er prima op en ziet er ontzettend scherp uit. Zo apart om een A0-tekening in beeld te nemen in Adobe acrobat of Solidworks en alle tekst gewoon te kunnen lezen 8)7

Wat betreft het geluidsprobleem hierboven: ik ben überhaupt niet gewend dat er spdif zit in m'n 3.5mm jack, maar ik kan me voorstellen dat je dit mist. De enige oplossing die ik zou kunnen bedenken, is die die je zelf ook al gebruikt. Ik gebruik hem zelf alleen met oordopjes, dus ik loop daar niet tegenaan :)
Dat is echt een hele nette configuratie :P
Op de TU Twente variant zit geen toetsenbordverlicht, kwam ik achter toen ik hem binnen kreeg. Toen heb ik uitgezocht welk toetsenbord ik nodig zou hebben, bleek er een variant met 3 en 4 schroeven te zijn. Er zitten 3 schroeven in, en bij navraag bij lenovo (met serienummer) bleek het die te moeten zijn.
Toen hij binnen was bleek het alsnog 4 schroeven te zijn (wat eigenlijk 3 schroeven en een 'stud;) zijn... Met een beetje dremelen toch passend gemaakt en werkt prima (je blijft een tweaker he), op de spatiebalk na. (Daar is nu een nieuw onderdeel voor onderweg als het goed is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mijn toetsenbord is inderdaad "out of the box" verlicht. Ik vind het een geweldige configuratie die ik privé nooit zou kopen, maar als je het hebt over een uurtarief van ~100 euro verdien je een snelle laptop snel terug. Ik kan echter nog altijd niet wennen aan zakelijk vs. privé denkwijzen :D

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
Grrrrrene schreef op maandag 13 november 2017 @ 18:06:
Mijn toetsenbord is inderdaad "out of the box" verlicht. Ik vind het een geweldige configuratie die ik privé nooit zou kopen, maar als je het hebt over een uurtarief van ~100 euro verdien je een snelle laptop snel terug. Ik kan echter nog altijd niet wennen aan zakelijk vs. privé denkwijzen :D
Ik snap ook niet waarom die paar euro bezuinigd is op het toetsenbord, voegt zoveel toe vind ik. (Al snap ik het ook wel, configuratie van rond de 2000 verkopen voor 1065 euro....)

Zeker, ik merk het al op mijn stage, waar ik helaas geen gebruik kan maken van mijn thinkpad. "Maar" 8GB geheugen, staat de hele dag volle bak modellen te blazen, zou op de P51 vele malen sneller zijn.
Zakelijk vs prive snap ik best. Niemand heeft een P51 nodig voor prive, maar zakelijk zeker wel soms (al is het prive gebruik ook zeker niet verkeerd, is alleen beetje duur).

[ Voor 3% gewijzigd door yannickie111 op 14-11-2017 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb sinds gister een lenovo P51 (werk). Ik vind de kleuren van het scherm werkelijk vreselijk :(

Rood is oranje, en er zit een groentint doorheen die ik niet wegkrijg. Daarnaast is het erg flets allemaal alsof er een instagramfilter overheen ligt. Dus eigenlijk is geen enkele kleur zoals die moet zijn.
Ik zit op de intel graphics en ik kan dus alleen met de intel graphics control panel aan de R G B sliders schuiven, maar helaas gaat dat niet zo heel goed.

Per kleur kun je brightness, contrast, hue en saturation instellen....althans, zo lijkt het, maar ze blijven aan elkaar gelinkt op de een of andere manier. Als je de hue van de ene verandert, dan verandert ook de ander mee.
Ik weet dat er altijd verschillen zitten in panelen, maar heeft er iemand toevallig een default setting van die intel R G B sliders die een beetje in de buurt komen? Grote kans van niet en dat ik gewoon een scherm heb wat bagger is....

Ik heb thuis zelf een MG279Q die ik hardwarematig gecalibreerd heb dus ik weet er wel e.e.a. van. Maar dit laptopscherm krijg ik gewoon echt niet goed.

EDIT: nope, met de color sliders in de nvidia control panel is het eigenlijk hetzelfde. Ik krijg het gewoon niet goed :(

[ Voor 5% gewijzigd door Deathchant op 19-12-2017 16:55 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• yannickie111
Gister mijn Thinkpad weer open gehad voor de volgende (en laatste) toetsenbord operatie. Ik had mijn toetsenbord vervangen door een variant met achtergrondverlichting. maar hiervan was de spatiebalk niet goed. Na weken wachten was het vervangende examplaar binnen en nu werkt het wel. :)

Wat me opvalt is dat bij inpluggen van de AC adaoter, het rode thinkpad lampje bovenop de deksel een paar keer knippert. Verder laadt hij wel gewoon op. Hebben meer mensen dit, en wat zou het kunnen zijn waarom hij dit doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 22:06
Is mij nog niet eerder opgevallen, maar zal er eens op letten. Heb hier ook de P51 via de UT. Heb in het begin wat ruzie gehad met het ding omdat hij niet wilde opladen. Bleek er aan te liggen dat de Lenovo software nog op de energiemodus voor het vliegtuig stond. Die "autodetectie" dus maar snel uitgezet.

Zag vandaag dat er een bios update is met betrekking op de "Spectre" bug:
CHANGES IN THIS RELEASE
Version 1.17

[Important updates]
- Enhancement to address CVE-2017-5715.

[New functions or enhancements]
Nothing.

[Problem fixes]
Nothing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
Comp-Freak schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 14:18:
Is mij nog niet eerder opgevallen, maar zal er eens op letten. Heb hier ook de P51 via de UT. Heb in het begin wat ruzie gehad met het ding omdat hij niet wilde opladen. Bleek er aan te liggen dat de Lenovo software nog op de energiemodus voor het vliegtuig stond. Die "autodetectie" dus maar snel uitgezet.

Zag vandaag dat er een bios update is met betrekking op de "Spectre" bug:

[...]
Zal binnenkort ook eens checken, heb de P51 ook via UT.

Enige dat ik jammer vind is dat er geen verlicht toetsenbord in zit. Die heb ik er dus zelf in gezet. Voor de liefhebber heb ik nog een verlicht toetsenbord liggen waar de spatie een klein stukje niet van werkt. Waarschijnlijk op te lossen door het plasticje te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 22:06
Rode ledje in het deksel knippert inderdaad als je de oplader aansluit. Was me nooit eerder opgevallen.

Overigens is de bios update met de microcode patch tegen Spectre ook weer ingetrokken. Blijkbaar waren er nog problemen mee, zie https://support.lenovo.com/nl/nl/solutions/len-18282.
Withdrawn CPU Microcode Updates: Intel provides to Lenovo the CPU microcode updates required to address Variant 2, which Lenovo then incorporates into BIOS/UEFI firmware. Intel recently notified Lenovo of quality issues in two of these microcode updates. These are marked in the product tables with “Earlier update X withdrawn by Intel” and a footnote reference to one of the following: *1 – (Kaby Lake U/Y, U23e, H/S/X) Symptom: Intermittent system hang during system sleep (S3) cycling. If you have already applied the firmware update and experience hangs during sleep/wake, please flash back to the previous BIOS/UEFI level, or disable sleep (S3) mode on your system; and then apply the improved update when it becomes available. If you have not already applied the update, please wait until the improved firmware level is available.
Heb hem er zelf al wel op staan, dus hoop niet dat ik de genoemde crashes ook ga ervaren.

[ Voor 53% gewijzigd door Comp-Freak op 11-01-2018 21:05 . Reden: Quote toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
Comp-Freak schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 21:03:
Rode ledje in het deksel knippert inderdaad als je de oplader aansluit. Was me nooit eerder opgevallen.

Overigens is de bios update met de microcode patch tegen Spectre ook weer ingetrokken. Blijkbaar waren er nog problemen mee, zie https://support.lenovo.com/nl/nl/solutions/len-18282.
[...]
Heb hem er zelf al wel op staan, dus hoop niet dat ik de genoemde crashes ook ga ervaren.
Dan hoef ik me geen "zorgen" meer te maken over dat ledje :9
De bios update zag ik ook voorbij komen toen ik wat in lenovo Vantage aan het klooien was, dus ook maar gedaan. Tot nu toe, gelukkig, nog geen crashes en problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
Gisteravond een update gedaan die mijn P51 al een tijdje aan het opdringen was (en ik aan het uitstellen).
Na installatie, wat al vrij moeizaam ging, deed mijn fingerprint scanner het niet meer. Via device manager de scanner eruit gegooid en nieuwe driver werkte niet.
Daarna zelf handmatig een nieuwe driver gedownload, en nu werkt het gelukkig wel weer.

• yannickie111
3e post van mezelf achter elkaar in dit topic, weinig eigenaars van P series zo te zien :+

Ik heb met mijn P51 soms dat mijn externe beeldscherm via HDMI het geluid niet overpakt. Als ik hem dan even kort via een mini-displayport converter aansluit en daarna weer direct op de HDMI poort werkt het even, maar daarna enkel een kraak/bromtoon als geluid.
Update van drivers enzovoort is gedaan, maar helpt niet. Een reboot helpt wel, maar het lijkt zo nu en dna gewoon terug te komen (maar niet via andere poorten dan de HDMI poort) en heb het ook nog niet gehad met andere externe schermen.
Pagina: 1