Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmpy35
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-09-2024
Beste forumgebruikers,

Ik heb een defecte Geneva Model L gekocht welke niet meer aan wil. Na wat onderzoek wil ik er een simpele versterker in bouwen en hem gebruiken enkel en alleen met mijn Chrome Cast Audio.

(De voedingen blijken te werken (5 volt en 24 volt voedingen aan boord), de versterker lijkt niet opgeblazen. Aangezien ik ook geen display heb en de installatie ook mijn IPod niet bediend lijkt het mij daarom dat de sturingskaart kapot is. Aangezien de versterker speciaal voor Geneva is gemaakt (D2 Audio) lijkt het mij beter om alles maar uit de kast te slopen. De versterker heeft wel erg veel kabels en zelf een grote flatcable naar zich toe lopen. Ik kan er tevens geen enkele documentatie over vinden. (Type TSX 25-4) (Is dat vier keer 25 watt?)

Ik zit eraan te denken om er een nieuwe digitale versterker in te bouwen met 3.5mm jack plug erop. Ik wil natuurlijk wel de kwaliteit van het geluid zo hoog mogelijk houden. Wie heeft er goede tips? Hoe kan ik dit het best aanpakken? Zijn er simpele en doeltreffende complete versterker units te koop waar ik de luidsprekers weer op aan kan sluiten?

Enkele gegevens van de 'donor';
Geneva Sound Systems Model L uit 2006.
2x 1 inch tweeters (geen informatie bekend, er staat ook niets op)
2x 5.25 inch woofers (er staat een lange code op de magneten, Google kent het nummer niet)
origineel met 4 class D versterkers
totaal 180 watt (Geen idee of dit RMS is, ze hebben het wel over continu .)

Where the bad roads ends, the good life begins!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-05 10:00
Ik denk dat dit niet zo eenvoduig is als het lijkt. Het model heeft niet voor niets 4 versterkers en dus ook geen passieve filters tussen laag en hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-03 07:45
Ik ken het spul niet, maar het lijkt mij dat er ergens een filteringscircuit moet zitten in je systeem. Je kan wel een versterker rechtstreeks aansluiten op je speakers maar dan heb je een brede frequentie op zowel je tweeters als woofers, wat absoluut niet wenselijk is. Maak anders eens wat foto's van de binnenkant, misschien is er het een en ander te identificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmpy35
@JAHRASTAFARI Denk je dat een simpele versterker met een paar passieve filters niet een goed resultaat gaat geven? Kan je mij uitleggen waarom niet?

@Royenroy
Bij deze een paar foto's;
Geneva L 1
(Normaal zit de versterker hier nog bij op de plaat geschroefd. Hier twee voedingen; 5 volt (standby) en 24 volt (voor het functioneren van alles).

Versterker:
Geneva L versterker 1

Versterker zonder koellichaam (op de onderkant zitten 8 fets):
Geneva L versterker 2

Stuurkaart;
Geneva L stuurkaart
Hier komen alle signalen binnen (cd, line in, tuner, etc.) ook de display en ipod dock komen hier binnen. De versterker wordt van hieruit gevoed en gestuurd door een grote flatcable.

[ Voor 74% gewijzigd door Harmpy35 op 02-09-2017 23:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royenroy
Tja, geen idee wat je er aan uit wil gaan geven om het te repareren maar het lijkt me lastig om de stuurkaart te fixen. Het diagnostiseren van het probleem gaat al flink tijd in zitten. Het is nog mogelijk om een DSP te gebruiken als filter en dan een eigen versterker er in zetten. Dan moet je wel eerst zeker weten dat de stuurkaart het probleem is natuurlijk. Heb je de mogelijkheid om de outputs van de voedingen en eventueel de versterker na te meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmpy35
Royenroy schreef op zondag 3 september 2017 @ 12:22:
Tja, geen idee wat je er aan uit wil gaan geven om het te repareren maar het lijkt me lastig om de stuurkaart te fixen. Het diagnostiseren van het probleem gaat al flink tijd in zitten. Het is nog mogelijk om een DSP te gebruiken als filter en dan een eigen versterker er in zetten. Dan moet je wel eerst zeker weten dat de stuurkaart het probleem is natuurlijk. Heb je de mogelijkheid om de outputs van de voedingen en eventueel de versterker na te meten?
Dank voor de tip! Ik heb gezocht maar verdwaal in het aanbod van DSP filters.

Kan ik niet beter een analoge versterker met bijpassende filters aan de interne speakers knopen? Ik gebruik toch maar een analoge input van de Chromecast.

Is dit een idee? En waar moet ik op letten bij het kiezen van een versterker en passieve filters?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royenroy
Het probleem van analoge filters is de afstelling. Het digitale filter dat er nu in zit is precies afgesteld om een goed geluid te geven met de set drivers en de afmetingen van de enclosure. Normaal berekend men de ongeveer gewenste filters door de TS parameters in te vullen van de desbetreffende drivers, maar ik ga er vanuit dat deze niet bekend zijn van deze set. Je kan natuurlijk een beetje experimenteren met de afstemming van je lowpass en highpass filter, maar dan moet je telkens nieuwe spoelen en dergelijke kopen. Dat is het voordeel van digitaal filteren, je kan makkelijker wat tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmpy35
Aaah kijk! Ik word met de minuut wijzer!
Dan klinkt dit als een goed plan! En zo'n digitale filter kan ik alleen gebruiken met een digitale versterker? Of maakt dat niet uit?

Heeft u ook tips voor mooie digitale filters voor inbouw?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
De Geneva zit ook vol met digitale audio processing om een goed breed stereo geluid te kunnen geven uit die bijzondere speaker opstelling. Iedere speaker heeft ook een eigen class D versterker. Ik heb zelf een Model XL, het is echt een prachtige installatie maar wel een bijzondere opzet. Ik vraag mij af of je dit gaat lukken om nog er een goed geluid uit te halen, je hebt echt meer nodig dan alleen een versterker.

Voordat je die Geneva verder sloopt zou ik eerst eens bij de leverancier navraag doen of het niet een bekend defect is. Straks is het alleen een los contact, zonde om dan te slopen.

Geneva heeft met het nieuwe model Acustica precies wat jij wilt met een Chromecast Audio.
Waarschijnlijk ben je dan met € 199 nog voordeliger uit en origineel. ;)

http://eu.genevalab.com/product/acustica/?lang=nl

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/6hssk1.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 14:11
Zelf een filter ontwerpen voor een speaker is niet zo makkelijk, zowel digitaal als analoog niet. Bovendien is het ook niet goedkoop. Dus een nieuwe kopen is waarschijnlijk een veel efficientere oplossing. Dus ik sluit me aan bij CR2032.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmpy35
Ok! Top dat er zo goed mee gedacht wordt! En bedankt voor de tips!

Ik vind het nu wel lastig om een goede afweging te maken; verder met het oplossen van dit probleem en die oude Geneva L nieuw leven inblazen, OF; iets vervangends kopen...

HELP!!! Nog meer adviezen???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Nou wil je hobbyen en met veel tijdsbesteding meer van audio leren, dan proberen te maken.

Wil je gewoon efficiënt en snel en betaalbaar een oplossing: nieuwe kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmpy35
Goeie!

Ik wil er best wat nog wat tijd aan besteden! Ik leer er inderdaad ook veel van.
Maar het moet leuk blijven qua tijd en geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Filter ontwerp leren is iets van de lange adem wat bovendien ook extra meetapparatuur vereist; vooral leuk als je nog vaker speakers wil bouwen.

Je kan als alternatief wel een minidsp kopen en wat losse amps. En dan op gehoor een beetje inregelen. Maar dan besteed je waarschijnlijk meer geld voor een minder resultaat dan het orgineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmpy35
Ok! Dat klinkt voor mij als stoppen met dit project, ik heb er namelijk nog wat ;-)

Nog een laatste vraag; op de originele versterker-plank (pcb) zit een DSP van D2 Audio. Zou ik deze los aan kunnen sturen (ik heb al een datasheet)? Dit omdat deze al is ingeregeld voor deze installatie?
Of wordt dit ding niet zelf ingeregeld en wordt dit vanuit de sturing gedaan welke kapot is? Daar zit namelijk ook een processor op welke praat met die DSP. Tenminste voor zover ik dit goed zie.

*OK! Na wat leesvoer doorgespit te hebben lijkt deze chip alles voor zijn rekening te nemen, dus ook alle instellingen wat betreft de processing, crossover en dergelijke. Ik ga er dus even vanuit dat er gewoon een audiosignaal vanaf de mainboard naar deze chip gestuurd wordt welke de rest voor zijn rekening neemt en zo een goed afgesteld signaal naar alle versterkers (vier stuks) stuurt.

Volgens mij ga ik dit project toch nog weer leuk vinden! Hopelijk kan ik dat mainboard in de vuilnisbak gooien en die DSP gewoon voorzien van een ander signaaltje.... Misschien te makkelijk gedacht?! :*)

P.s. misschien neem ik nog wel even contact op met Geneva. Ik ben alleen bang dat dit veel tijd en gezeur gaat kosten voor ik iemand tref (een goede monteur of zo) die mij verteld dat dit vaker voor komt of zo. En wat ik er aan kan doen om het zelf op te lossen. |:(

[ Voor 47% gewijzigd door Harmpy35 op 04-09-2017 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Als je kan vinden hoe het audio signaal in de dsp gaat, kan je zeker proberen daar een signaal op te zetten.
Pagina: 1