Beste moment eindafrekening mbt zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oliveroms
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-05 20:24
Hey allen,

ik heb nu net 2 weken mijn 5100 Wp draaiende en vroeg me af of het nog zin heeft om mijn jaar nota te optimaliseren op een bepaalde dag.

In de winter gebruik je meer dan dat je opwekt. In de zomer lever je meer op dan dat je gebruikt. Grofweg zou 21 septermber het omslag punt zijn waarbij je meer gaat verbruiken dan dat je opwekt, en 21 maart het omslag punt dat je weer meer gaat opwekken dan dat je verbruikt.

Het dan ook volgens mij het verstandigste, om op 21 september de jaarnota te laten opmaken. Vanaf dat moment gaat je verbruik een paar maanden omhoog, tot 21 maart. Na 21 maart begint je teller in je meter dan weer zo'n 6 maanden achteruit te lopen, zodat je op 21 september weer op 'diepte punt' terecht komt.

Logisch? of zeggen jullie maakt helemaal niets uit. Volgens mij is het zelfs enkel relevant met een ferarris meter die achteruit kan lopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:28

FreakNL

Well do ya punk?

?

Je betaalt per jaar.

Correct me if I'm wrong, maar dit maakt toch geen zak uit?

Meter heeft er ook niks mee te maken...

Je verbruikt X, je wekt Y op. Y krijg je wat voor terug (hetzij via nota, hetzij transparant via ferraris). Dit is jaarlijks en een optelsom, er is geen "dieptepunt" op een meetmoment :?

Ik snap je redenatie dan ook niet...

[ Voor 46% gewijzigd door FreakNL op 02-09-2017 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-06 08:47
Heeft geen zin. Gewoon zo laten.

Ik heb mijn maandbedrag ook niet bijgesteld. Krijg dan gewoon wat terug aan het einde van het contract jaar.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:51
Dit is alleen van belang als je halverwege het jaar gaat wisselen van leverancier, dan kan het nadelig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 14:53
Ligt er idd aan of je regelmatig van levencier wisselt. Ik reken af op 1 april, dan is het PV saldo het laagst en heb je het minste gezeur bij een eventuele wisseling....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Eind maart begin april heb ik het hier op gezet.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:38

The Wizard

Moderator Mobile
Zoals de anderen aangeven, als je niet wisselt van leverancier dan maakt het niks uit, je krijgt immers een factuur voor een heel jaar, als dat jaar nou in januari of juli begint, het is allemaal afgerekend op 365 dagen.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik heb het 1 aug en vind het ideaal, na 1 juli komen ze vaak met nieuwe aanbiedingen met bonussen, sommige zelfs maar tijdelijk. Dan kan je een nieuwe leverancier kiezen met ingang 1 aug en pik je nieuwe regeling mee, je productie heeft dan zijn piek gemaakt en zit je op een mooi laag niveau en aug-sept werkt het nog iets verder naar beneden.

Voor mij best ideaal.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ben ik even blij met mijn ferrarismeter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dre schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 22:00:
Juist met een ferrarismeter is het goed timen van de meterstanden cruciaal.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 22:00:
Heb ik ook, nou zie ik daar het punt nog even niet. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:28

FreakNL

Well do ya punk?

Erasmo schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 22:18:
[...]

Juist met een ferrarismeter is het goed timen van de meterstanden cruciaal.
:?

Maakt niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Maakt hier ook niks uit met de ferraris
Stand was 1780 kWh lager dan het jaar ervoor en netjes uitbetaald door VDB

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

De ferrarismeter is niet op afstand te controleren. Zodoende zelf in te vullen. Voornamelijk nuttig als verbruik en opwek vrijwel gelijk zijn. Bij een groot overschot zoals AUijtdehaag maakt het inderdaad niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Dre schreef op zondag 3 september 2017 @ 08:42:
De ferrarismeter is niet op afstand te controleren. Zodoende zelf in te vullen. Voornamelijk nuttig als verbruik en opwek vrijwel gelijk zijn. Bij een groot overschot zoals AUijtdehaag maakt het inderdaad niet uit.
Tenzij er een meteropnemer langs komt of je krijgt een meterwissel, dus wat is hier nuttig aan :O

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:23
Bij ferrarismeter is het afhankelijk van de leverancier. VDB is vrij nieuw en heeft een 21e eeuws computersysteem die met negatieve standen om kan gaan. Weet niet of de rest inmiddels de systemen heeft aangepast, paar jaar terug was dat nog "computer says no" en kreeg je niks voor teruggeleverde energie met een ferraris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

_JGC_ schreef op zondag 3 september 2017 @ 09:44:
Bij ferrarismeter is het afhankelijk van de leverancier. VDB is vrij nieuw en heeft een 21e eeuws computersysteem die met negatieve standen om kan gaan. Weet niet of de rest inmiddels de systemen heeft aangepast, paar jaar terug was dat nog "computer says no" en kreeg je niks voor teruggeleverde energie met een ferraris.
Dat hadden mensen met een slimme meter ook >:) maar nu lijkt het een meter discussie te worden en daar hebben we al een topic voor.

Zoals ik al riep 1 juli wijzigen veelal de tarieven en bonussen, augustus is een mooie tijd om te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
Bij een ferrrarismeter kun je het eerste jaardeel dat je panelen hebt wat smokkelen door een lagere stand op te geven dan je werkelijk hebt maar het zet weinig zoden aan de dijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TWyk schreef op zondag 3 september 2017 @ 09:56:
Bij een ferrrarismeter kun je het eerste jaardeel dat je panelen hebt wat smokkelen door een lagere stand op te geven dan je werkelijk hebt maar het zet weinig zoden aan de dijk.
Of een hogere ;) zodat je wat spaart voor het jaar er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:32
1-2 maanden na de twee rondes aan tariefwijzingen per jaar is handigste als je regelmatig overstapt om vanwege de aanbiedingen.
Heb je nog gas en daar ook je PV deels voor inzet dan is aan begin van het jaar maart-april handiger vanwege nieuwe SJV's (standaard jaarverbruik, relevante verbruiksperiode twee meteropnames tenminste 300 dagen beslaat, en de volledige maanden januari en februari omvat)

Als je werkelijk verbruik de eerste keer fors buiten de validatiegrenzen voor SJV's komt als aangegeven in de "codes" dan is het handiger om de jaarrekening in maart-april te hebben dan in het najaar omdat dan de termijnbedragen ook eenvoudiger aan kunt passen met ferrarismeter, naar werkelijk verbruik.
Ik heb sinds 2011 geen jaar/eindafrekening meer gehad zonder extra correspondentie om de werkelijke meterstanden op de afrekening te krijgen.

Mijn ervaring is dat met wat vasthoudendheid er wel uiteindelijk een jaar/eindafrekening op werkelijke standen komt maar dat de SJV's gemaakt bij de eerste poging voor een jaar/eindafrekening niet worden gecorrigeerd naar werkelijke meterstanden en aan het eind van je nieuwe jaarcontract je weer een zelfde circus hebt
Ik hoop elk jaar nog dat het in eens goed gaat en energieleveranciers wel aan prosumers gewent raken met eigen opwek.

Ook al stuur je standaard de eerste keer foto's van je meterstanden (met krant voor datering) mee met meterstand opgave, niets helpt als je SJV's 4-10 keer je werkelijk verbruik zijn, anders worden deze foto's toch wel voor de correctie gevraagd en dan wordt er wel rekening meegehouden.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oliveroms
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-05 20:24
Even los van alle overstap voordeel berekeningen, zoals ik in het grote PV topic start post lees, is het zo dat als je meer terug pompt in het net dan dat je verbruikt, je enkel het lage tarief gesaldeerd krijgt, correct? Dus je wil eigenlijk dat je nooit een negatieve stand doorgeven, toch?

Maar er zijn natuurlijk 2 momenten waar het meest voordelig is om door te geven, het moment dat je zonnepanlen stoppen met meer op te wekken dan dat je verbruikt. Ik gok dat dit ongeveer half september is. Gezien december de korste en juni de langste dag in het jaar tellen.

Na die september lever je niets meer terug en 'schiet' je meter vooruit, tot ongeveer maart. In maart begint je meter weer dag na dag terug te lopen.
Pagina: 1