Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

I5-2500K en GTX 970 vervangen voor I7-7700K en GTX 1080?

Pagina: 1
Acties:

• Geuzenmans
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-11-2017
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Beetje surfen, films kijken, maar vooral gamen. Ik speel op het moment vooral Total War: Warhammer, maar bij grote veldslagen kukelt de fps tot onder de 30 waarbij de settings lang niet op ultra staan en het er allemaal niet erg mooi meer uit ziet. Ik wil deze game graag in zijn volle glorie op een redelijke fps kunnen spelen. Ik neem niet aan dat 8 GB extra DDR 3 geheugen erbij insteken(er zit nu 8GB in) wonderen zal verrichten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Laat ik zeggen maximaal € 2.000 op voorwaarde dat ik er weer een jaar of 4/5 mee vooruit kan (kleine upgrades daargelaten)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
WD Black WD2002FAEX - Vaste schijf
OCZ Vertex 3 Series - Solid state drive
Samsung 850 EVO Series - Solid state drive

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord, videokaart en geheugen zijn mijn prioriteiten om advies over te krijgen, verder hoeven er niet teveel toeters en bellen aan mijn systeem te zitten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb wel goede ervaringen met MSI, voor de rest geen voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau moet niet storend zijn, maar prioriteit ligt op snelheid. Bij twijfel heb ik best €50 tot €100 over voor een beter component.

Ga je overklokken?
Ik probeer mijn systeem altijd wel iets over te klokken, maar dat is minimaal (geen geknoei met voltages etc.).

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik kan spellen als The Witcher III en Total War:Warhammer nog wel draaien, maar het is allemaal net niet genoeg. Primair wil ik graag weten wat ik nodig heb om bovenstaande spellen op Ultra settings te spelen met een stabiele framerate van laat ik zeggen minimaal 60 fps. Secundair of het op dit moment verstandig is mijn systeem überhaupt te vervangen of toch nog te wachten op aanstaande ontwikkelingen?

En misschien een domme vraag, maar ik maak nu nog gebruik van een oude 24 inch Dell 2407 WFP. Heeft een investering in een goede nieuwe monitor (24/27 inch) ook nog toegevoegde waarde voor de beeldkwaliteit?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:02
Dat is een 1080p monitor?

Ik zou overigens ook een andere voeding nemen. En wat had je zelf al gevonden?

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:58
Je zal wel een 1920x1080 resolutie monitor hebben. Dan is een GTX 1080 eigenlijk weggegooid geld en is een GTX 1070 een beter idee. Vergeet niet dat de 1070 performt als een 980Ti. Als je voor een 2560x1440 monitor zou gaan zou een 1080 interessant worden.

Verder denk ik niet dat een 7700K voor jou een erg goede value zal zijn. Een AMD processor zou waarschijnlijk beter zijn. Ze kosten 100 euro minder voor vergelijkbare gaming prestaties en doen het in Warhammer erg goed.

product: AMD Ryzen 5 1600
Deze komt met koeler en kun je zonder echt aan het voltage te zitten wel naar 3.6-3.7 GHz krijgen, wat voldoende is voor jouw gebruik.
Er is ook een hoger geclockte versie zonder koeler
pricewatch: AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler
pricewatch: Arctic Freezer 33

Stock koeler van de R5 1600 is overigens erg goed en stil, zeker voor een stock koeler. Het is geen high performance overclock koeler maar dat lijkt me ook niet nodig.
Om compatible te zijn dient het moederbord socket AM4 te hebben en chipset A320, B350 of X370 te hebben. B350 is aan te raden aangezien overclocking op deze chipset toegestaan is en X370 eigenlijk onnodig duur is.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:31
Kun je nog maximaal 4 maanden wachten?
Zoja, zou ik dat doen.
Natuurlijk komt er altijd wel iets beters maar de prijzen van de grafische kaarten zijn flink duurder geworden door een nieuwe mining hype en de nieuwe Intel processoren staan om de hoek die echt een heel stuk beter gaan worden.

Extra RAM geheugen toevoegen gaat waarschijnlijk niet veel doen, behalve als je tijdens het gamen dus te weinig RAM geheugen hebt.
Om daar achter te komen zou je een hardware monitor programma op de achtergrond kunnen draaien.

In vino veritas, in aqua sanitas

• Geuzenmans
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-11-2017
Bedankt voor de reacties en ja, ik kan nog wel 4 maand wachten. Ik heb slechts globaal naar de Ryzen gekeken, ga toch vaak voor het 'zekere' van Intel. Ik zal het internet nog eens afpluizen naar reviews en benchmarks van deze processor.

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:57
youridv1 schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 13:22:
Je zal wel een 1920x1080 resolutie monitor hebben. Dan is een GTX 1080 eigenlijk weggegooid geld en is een GTX 1070 een beter idee. Vergeet niet dat de 1070 performt als een 980Ti. Als je voor een 2560x1440 monitor zou gaan zou een 1080 interessant worden.

Verder denk ik niet dat een 7700K voor jou een erg goede value zal zijn. Een AMD processor zou waarschijnlijk beter zijn. Ze kosten 100 euro minder voor vergelijkbare gaming prestaties en doen het in Warhammer erg goed.

product: AMD Ryzen 5 1600
Deze komt met koeler en kun je zonder echt aan het voltage te zitten wel naar 3.6-3.7 GHz krijgen, wat voldoende is voor jouw gebruik.
Er is ook een hoger geclockte versie zonder koeler
pricewatch: AMD Ryzen 5 1600X Boxed zonder koeler
pricewatch: Arctic Freezer 33

Stock koeler van de R5 1600 is overigens erg goed en stil, zeker voor een stock koeler. Het is geen high performance overclock koeler maar dat lijkt me ook niet nodig.
Om compatible te zijn dient het moederbord socket AM4 te hebben en chipset A320, B350 of X370 te hebben. B350 is aan te raden aangezien overclocking op deze chipset toegestaan is en X370 eigenlijk onnodig duur is.
Youri ik zie je nu al in veel topics iedereen een 1070 aanbieden, waarop ik bij iedereen reageer dat een 1070 way to overprised is op dit moment. Een 1070 is te krijgen voor rond de 480/485 (de goedkoopste) terwijl de goedkopere 1080 op 530 liggen . voor die 50 euro extra kan je je echt iemand geen 1070 aanbieden die ongeveer 25% minder presteert.

• youridv1
pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1070 WINDFORCE OC 8GB
Deze kost geen 480 en anders kunnen de mensen heus wel even een weekje wachten tot er weer een nieuwe voorraadje beschikbaar komt en de prijzen weer dalen.
Zou ook even rustig aandoen, ik kijk heus wel even in de pricewatch voor ik iets aanraadt. Een 1070 voor 450 euro is gewoon de normale prijs hoor.
Een dual fan 1080 is volgens de webshoplistings te krijgen voor ~550. Gewoon 100 euro meer dus. Leuk dat er bij die goedkope gigabyte kaart 530 staat, maar even erop klikken en je ziet 550. 450 tegen 550 is een marge van bijna 25% en dus is de bang for buck van de kaarten vergelijkbaar. Een 1080 is vreselijke overkill op Full HD en dus kun je dat geld beter ergens anders spenderen of in je zak houden.

[ Voor 49% gewijzigd door youridv1 op 02-09-2017 21:26 ]

• Dond3rz
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 24-10 20:32
JohanNL schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 13:24:
Kun je nog maximaal 4 maanden wachten?
Zoja, zou ik dat doen.
Natuurlijk komt er altijd wel iets beters maar de prijzen van de grafische kaarten zijn flink duurder geworden door een nieuwe mining hype en de nieuwe Intel processoren staan om de hoek die echt een heel stuk beter gaan worden.

Extra RAM geheugen toevoegen gaat waarschijnlijk niet veel doen, behalve als je tijdens het gamen dus te weinig RAM geheugen hebt.
Om daar achter te komen zou je een hardware monitor programma op de achtergrond kunnen draaien.
4 maanden wachten op nieuwe kaarten en/of Intels? De nieuwe Intels zullen dan ook duur zijn..maar de I7-vens.. flink in prijs dalen?

Zo komt er elke maand wel iets nieuws uit.. Ik zou kijken wat je nu nodig hebt.. toekomst kan niemand voorspellen..

GPU is tegenwoordig toch belangrijker?

• wibra
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-09 20:49
ik zit in dezelfde boot als de OT, tot zelfs de monitor toe, behalve dat mijn videokaart nog wat minder is (een R9 270x).
Ik "behelp" me door nu gewoon door mijn steam backlog te gamen van games die al wat ouder zijn of op zn minst niet veeleisend zijn.

Ik had ook al tot dezelfde conclusie gekomen: het is nu niet de moment om een nieuwe PC te kopen.
1) mining-gekte
2) nieuwe intel cpus die eindelijk nog eens iets zouden kunnen betekenen (door druk van AMD en nieuw procede)
3) amd totaal niet te verkrijgen
4) nand- en ram-prijzen sterk onder druk al een tijdje
5) UWQHD monitoren zijn duur (1500 euro)

Mijn wishlist is:
- AMD graka met UWQHD monitor (dit geeft me wat toekomstzekerheid. als de games nieuwer worden en de FPS'en lager, dan heb ik freesync om me te behelpen op lagere framerate). ik zou ook nvidia overwegen, maar ik bekijk dan wel het totaalplaatje scherm+graka. dat maakt nvidia direct al 100-150 euro duurder.
- intel i5. i7 is niet nodig voor gamen
- ben er niet uit of ik voor 8 of 16gb geheugen ga. 8 lijkt me nog steeds meer dan voldoende voor gamen.

ik vraag me af waarom er aangeraden de voeding te wisselen, de OT heeft helemaal niet aangegeven welke hij nu heeft? Ik heb zelf een Seasonic X-660. Die heeft al wat jaren, maar is een premium voeding, die kan nog wel wat jaren mee me dunkt.

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:57
youridv1 schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 21:21:
pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1070 WINDFORCE OC 8GB
Deze kost geen 480 en anders kunnen de mensen heus wel even een weekje wachten tot er weer een nieuwe voorraadje beschikbaar komt en de prijzen weer dalen.
Zou ook even rustig aandoen, ik kijk heus wel even in de pricewatch voor ik iets aanraadt. Een 1070 voor 450 euro is gewoon de normale prijs hoor.
Een dual fan 1080 is volgens de webshoplistings te krijgen voor ~550. Gewoon 100 euro meer dus. Leuk dat er bij die goedkope gigabyte kaart 530 staat, maar even erop klikken en je ziet 550. 450 tegen 550 is een marge van bijna 25% en dus is de bang for buck van de kaarten vergelijkbaar. Een 1080 is vreselijke overkill op Full HD en dus kun je dat geld beter ergens anders spenderen of in je zak houden.
jou gekozen videokaart 1070 die je in alle lijsten neerzet komt altijd met laagste prijs in pricewatch. Dus 439 terwijl realiteit anders is.
Paar dagen wachten?? preorder is geen paar dagen.
Daarna is 1e beste goedkoopste optie maxict slechte reviews en ook een paar dagen wachtijd.
Dan komt er een nieuwe rare winkel met 1 revieuw op 465 euro en dan KOMT er eindelijk een 475 azerty price aan.

Als je dan iemand zou moeten aanraden ergens een videokaart te kopen wordt hij 475 bij azerty.

t gaat er ook om dat een pricewatch aangeeft hoeveel het totaal wordt, terwijl er werkelijk alleen bij videokaart al dus zo'n 35 euro bijkomt. En ja, 475 versus 540 euro is 65 euro en geen 100 :)

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:18
Geuzenmans schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 13:07:
En misschien een domme vraag, maar ik maak nu nog gebruik van een oude 24 inch Dell 2407 WFP. Heeft een investering in een goede nieuwe monitor (24/27 inch) ook nog toegevoegde waarde voor de beeldkwaliteit?
Je kan een nieuw scherm kopen met 1440p resolutie waar je op gaat gamen en je huidige scherm als 2e scherm gebruiken. Zou ik wel een GTX1080 nemen, moet lukken met dat budget.

• youridv1
@dfbt, max ict bv ben ik meerdere malen langs geweest en ook bestellingen bij gedaan. Niks aan de hand en ze staan je gewoon te woord... Oke optie dus. Kaart wordt daar voor 450-460 aangeboden. Als jij een 1080 aan wil bevelen dan doe je dat toch? Ik geef alleen mijn advies. Als je het niet met me eens bent dan geef je toch lekker je eigen advies?

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Als je nog even kan wachten zou ik dat doen. Coffee Lake zal binnenkort uitkomen en het lijkt een behoorlijke upgrade te zijn over de oudere generaties. De Core i7 8700 zal nu standaard een 6c/12t zijn en eerste uitgelekte benchmarks zien er goed uit.

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:30
de gtx 1070 is ook al voor onder de 420 te krijgen op amazon.de
Pagina: 1