SSD upgrade; welke software; welke risico's?

Pagina: 1
Acties:

• ericvanree
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 30-12-2025
Beste tweakers,

De situatie is simpel, ik heb een te kleine (in opslag uiteraard) solid state drive. Deze wil ik dus vervangen door een nieuwe, grotere SSD.

Welke gratis software is het makkelijkste/handigeste/betrouwbaarste? En wat zijn de risico's?

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Eerlijk gezegd wordt er ook eigen inzet verwacht. Wat heb je zelf al gevonden?

Een schotje voor de boeg: clonezilla is misschien de software die je zoekt.

• ericvanree
Wat ik zelf al heb gevonden is 'macrium software' en inderdaad clonezilla. Ik ga zelf ook nog eens wat beter kijken! Het is de eerste keer dat ik het doe :'(

[ Voor 15% gewijzigd door ericvanree op 02-09-2017 10:57 ]

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:11
Grootste risico is dat je het verkeerde devices als source en target zou selecteren.
Just don't do that :+

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik meen mij te herinneren dat er bij Samsung SSD's een stuk software meegeleverd werd. Onderzoek dat eens.

• ericvanree
gekkie schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 10:59:
Grootste risico is dat je het verkeerde devices als source en target zou selecteren.
Just don't do that :+
Ok daar zal ik op letten!

Dat samsung een cd meelevert is volgens mij wel zo, echter weet ik niet of dat handiger is dan clonezilla!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik gebruik hier altijd een Ubuntu live stickje voor in combinatie met dd. Gaat als een malle. Inderdaad zoals hierboven aangegeven wel even dubbelchecken dat je de juiste SSD als source selecteert.

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Zoals gezegd, Samsung SSD met bijbehorende software. Heeft mij nog nooit in de steek gelaten!

• ericvanree
Timmert schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 11:46:
Zoals gezegd, Samsung SSD met bijbehorende software. Heeft mij nog nooit in de steek gelaten!
Ok, dat is dan misschien de beste optie! Is die software makkelijk te gebruiken?

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Bij de keuze van het kloon programma moet je rekening houden of de optie "alignment" ondersteund wordt...
https://www.google.nl/sea...d=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8
Je zou het ook achteraf kunnen doen ,het gaat om het besef. In de diverse artikelen lees je waarom dat "moet"...

[ Voor 21% gewijzigd door route99 op 02-09-2017 11:52 ]

• ericvanree
Ik zat ook nog naar deze software te kijken: MiniTool Partition Wizard Free Edition 10.2. Deze is wat gebruiksvriendelijker dan clonezilla, en je kunt er (route99) je partities mee uitlijnen.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Wou ik net opperen

Iperf

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Ligt er aan welke SSD je gaat installeren, maar de meeste leveren wel software mee of een mogelijkheid tot downloaden. Tot nu toe bij Intel, Samsung en Toshiba allemaal gelukt. Acronis True Image doet het ook prima.

Si vis pacem, para bellum

• ericvanree
Ok iedereen adviseerd mij wat anders, dus nu weet ik nog steeds niet wat het beste is, ik hoor het meeste bijgelverde software, dus ik denk dat ik dat maar ga proberen!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Waarom wil je 'de beste', als de software gewoon voldoet is het toch voldoende? Zoals al werd aangegeven, Crucial komt met een OEM licentie van Acronis TrueImage, Samsung levert hun eigen Data Migration Software en er zijn ook verschillende gratis oplossingen zoals van CloneZilla, Macrium, EaseUS en AOMEI. Partitie uitlijning is trouwens iets uit het XP tijdperk, elke redelijk recent stukje software houd hier gewoon rekening mee. Waar je alleen even om moet denken is dat je na het clonen de originele SSD even loskoppelt en dan enkel van de nieuwe clone versie op start, anders raakt Windows in de war.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nielson schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 13:23:
Waarom wil je 'de beste', als de software gewoon voldoet is het toch voldoende? Zoals al werd aangegeven, Crucial komt met een OEM licentie van Acronis TrueImage, Samsung levert hun eigen Data Migration Software en er zijn ook verschillende gratis oplossingen zoals van CloneZilla, Macrium, EaseUS en AOMEI. Partitie uitlijning is trouwens iets uit het XP tijdperk, elke redelijk recent stukje software houd hier gewoon rekening mee. Waar je alleen even om moet denken is dat je na het clonen de originele SSD even loskoppelt en dan enkel van de nieuwe clone versie op start, anders raakt Windows in de war.
Anders bootable flag ff uitzetten op de oude achijf

Iperf

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Fish schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 13:36:
Anders bootable flag ff uitzetten op de oude achijf
Nee, daar gaat het niet om. In de bios kun je prima instellen dat 'ie van de nieuwe op moet starten, dat is echter maar een klein stukje van het opstartproces. Op een gegeven moment schakelt Windows over op z'n eigen storagedriver en gebruikt het device id in het registry om de bootdrive te vinden. Deze verwijst dan alleen nog naar de oude schijf, en niet naar de clone, waardoor hij de rest van de oude schijf laadt. Hierdoor heb je kans dat de nieuwe C-schijf bijvoorbeeld (permanent) driveletter D krijgt. Kan zijn dat het met Windows 10 anders is maar met Windows 7 ging het iig op deze manier vaak mis.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Het zgn UUID probleem.... ;) die zijn hetzelfde...
Pagina: 1