Ik had dit laatst met Spotify. Zag op mijn telefoon ineens aldoor dat er vanaf een ander apparaat vreemde nummers werden gespeeld. Dacht eerst nog dat ik dat zelf per ongeluk had gedaan, dus zette het op stop. Maar het werd steeds weer geresumed. Terwijl ik nog zat te denken wat er aan de hand was kreeg ik een mailtje dat mijn e-mailadres was gewijzigd naar een of ander .it adres. Toen wist ik natuurlijk genoeg...
Ik logte in Spotify altijd in via Facebook single sign-on. Daardoor was ik me er niet meer van bewust dat ik ooit in 2010 ook nog een heel simpel/oud wachtwoord had ingesteld voor de normale login-methode. Tja, en die komt vast wel voor in een of andere gehackte wachtwoorden database. Vind het wel slecht van Spotify dat ze nooit verzocht hebben het wachtwoord te wijzigen. Toen ik Spotify nam werd je ook gepushed om het aan je Facebook-account te koppelen, dus logisch dat je andere logingegevens dan in de vergetelheid raken.
Heb naar aanleiding hiervan wel direct een overzichtje gemaakt van belangrijke sites en voor deze allemaal een nieuw, uniek, sterk wachtwoord ingesteld, welke ik heb opgeslagen in KeePass. Vind zulke dingen toch best wel tricky. Vooral als je google account overgenomen wordt kun je daar best veel gedoe mee krijgen.
[edit] Overigens wel snel geholpen door Spotify. Moest een mailtje sturen naar een abuse-adres en daar vroegen ze mij om door te geven vanaf welke devices ik afgelopen jaar Spotify heb gebruikt om aan te kunnen tonen dat ik de echte eigenaar ben van het account.
[
Voor 9% gewijzigd door
Palomar op 15-11-2017 15:35
]