Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• nieksvd
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-11 08:48
Ik heb voor de grap de oudere i7 processoren eens onderzocht, en daarbij vielen me twee dingen op:

- Waarom zijn die dingen nog zo achterlijk duur? (Worden ofc niet meer gemaakt)
- Als je de harde performance neemt van een i7 uit de 2e of 3e generatie, met welke Skylake / Kaby Lake processor kan men dit vergelijken? Ik kan er niet echt een goed beeld bij krijgen.. Het verschil in cores / threads is ook weer een lastig dingetje natuurlijk + ze zijn minder zuinig.

Vb. i7 2600k, 3770k & 3930k t.o.v. i3 7100?

PS. deze ondersteunen met geen mogelijkheid DDR4 zeker?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

i7s zijn altijd de topmodellen geweest, dus daar hangt een flink prijskaartje aan. Die dingen zijn altijd al duur geweest, en die prijzen zakken niet zo snel. Het aanbod is dermate klein van die dingen als ze EOL zijn dat er maar een beetje vraag nodig is om die prijzen te kunnen hanteren. En daarbij denk ik dat die dingen gewoon op prijslijsten blijven zweven, zonder dat er ergens voorraad is.

En pak er benchmarks bij om te vergelijken met nieuwe CPU's. Het is niet te zeggen dat een i7 3770 20% sneller is dan een moderne i3. Dat ligt er maar net aan wat je er precies mee wilt doen, dus zoek benchmarks in de voor jou relevante applicaties.

En DDR4 gaan die dingen inderdaad niet ondersteunen.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
nieksvd schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 10:19:
Vb. i7 2600k, 3770k & 3930k t.o.v. i3 7100?
Elke i7 of het nu een Sandy Bridge model is of een Haswell exemplaar zal een Kaby Lake i3 eruit trekken. Het is niet alsof ze zo hard achteruit gaan ten opzichte van nieuwe generaties. De i7's zullen hooguit per generatie rond de 10-15% van elkaar verschillen in rekenkracht.

Prijzen in de Pricewatch zijn niet helemaal betrouwbaar voor oudere onderdelen om eerder genoemde reden, ze staan nog ergens op de prijslijst en dat is het. Ik kan mij wel voorstellen dat tweedehands prijzen ook nog substantieel zijn. Deze i7's presteren nog altijd zeer netjes en zijn dan nog altijd geliefd om te hebben. Ook voor mensen die willen upgraden binnen hun platform (Haswell i5 naar Haswell i7) is het een aantrekkelijke koop. Je hebt dan niet het gedoe dat je Windows opnieuw moet installeren omdat je het moederbord hebt vervangen.

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-11 13:30
Komt doordat de snelheidstoename zo minimaal is geweest. Een overclockte 2600K is vaak net zo snel als een 7700K @standaard snelheid.
Voorbeeld; bij gamesnexus hebben ze kortgeleden getest hoe een 2600K zich houdt tegenover andere cpu's: http://www.gamersnexus.ne...vs-7700k-1700-more/page-3

Ikzelf heb zo'n 5 jaar geleden een i7-3770K gekocht en ik zie 0 voordeel in de aanschaf van een nieuwe CPU. Ik kan me voorstellen dat meerdere mensen dat hebben. Daardoor worden ze maar zeer beperkt aangeboden op de 2e hands markt.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Idd.. die iets ouder i5 en i7 doen het nog ontzettend goed.

Puur vanwege mijn revalidatie/herstel ben ik de uitdaging voor een i7 7700K aangegaan om mijn desktop te vervangen. Met mijn i5 2500K (zelfs zonder OC) had ik in principe nog best jaren vooruit gekund.
Heb de i5 2500K als een hele leuke media desktop in V&A zeer compleet met SSD en 2TB HD te koop gezet.

• nieksvd
Een 2600k is op V&A toch voor zo'n €100 te vinden. @CMD-Snake , is Windows opnieuw installeren vereist bij een nieuw moederbord?

• master_beuner
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-11 18:50
Ik draai nog steeds een i7 875k op 4ghz icm gtx970.
Spul draait games nog goed op 1080

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

nieksvd schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 15:50:
Een 2600k is op V&A toch voor zo'n €100 te vinden. @CMD-Snake , is Windows opnieuw installeren vereist bij een nieuw moederbord?
Of je Windows opnieuw moet installeren ligt voor een groot deel aan wat je met wat vervangt. Als het eenzelfde chipset is dan is dat niet nodig. Ga je naar een compleet ander platform, dan is het aan te raden (maar tegenwoordig ook niet meer strikt noodzakelijk).

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Herinstalleren was eigenlijk nooit noodzakelijk, maar de hoeveelheid tijd en moeite die je er in moet steken om het goed te laten werken is wel vrij verschillend. Zoals @TERW_DAN aan geeft hangt het van de hoeveelheid veranderingen af.

Je kon vroeger met hardware profielen en HAL replacements redelijk wat doen. Daarna was het voornamelijk eerst alle specifieke controllers enz. verwijderen en generieke (langzamere) drivers gebruiken, en universele (en dus langzame) paden gebruiken voor je storage enz. Weer later was het voornamelijk even in safe mode starten zodat windows de hardware detectie opnieuw kan doen, en weer later (ergens rond windows to go) was het al genoeg om windows gewoon twee keer op te starten.

In alle gevallen moet je je wel bedenken dat een herinstallatie meer 'anders' maakt dan simpelweg alles weer laten werken. Waar je bij een herinstallatie alles krijgt wat je nodig hebt en niets meer, heb je bij een swap of upgrade alles wat je had + alles wat er nieuw nodig is, en tenzij je dat handmatig gaat opruimen zeult windows dat dus ook allemaal mee. Hoewel in theorie DLL hell en registry corruption minder moet zijn is een schoon register, een schone device tree en alleen de DLL/SYS bulk die je nodig hebt sneller dan een systeem dat meerdere generaties hardware gehad heeft. Ook qua ruimte maakt het redelijk wat verschil. Dit betekent niet dat een 'magische registry cleaner' de oplossing is, maar wel dat je voor jezelf de afweging moet maken:

- hoeveel verandert er
- kan je makkelijk de ongebruikte spullen verwijderen
- kost het minder tijd om een reinstall te doen

Stel dat je alleen qua moederbord (en chipset) en CPU verandert, dan kom je vaak nog wel weg met een swap, maar stel dat je van Intel naar AMD gaat, of tussen twee pings of twee pongs (Intel releases) migreert, dan is het al de moeite waard om een reinstall te doen.

• nieksvd
Ik zit nu met LGA1150, maar Windows is vooraf geïnstalleerd op de SSD. Ik heb daar wel een licentiecode bij, CD niet zeker. Is het niet gewoon een kwestie van opstarten en Windows naar naar fabrieksinstellingen terugzetten?

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-11 13:30
Als je windows 10 hebt, kun je het proberen. Ik heb met windows 10 hetzelfde gedaan recentelijk op een oude pc. Toen ging windows automatisch de drivers installeren en het werkt prima nu. Ik zou wel wat benchmarks draaien en kijken of ongeveer dezelfde resultaten krijgt als vergelijkbare systemen.

Anders toch een schone installatie.

• CMD-Snake
nieksvd schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 16:35:
Ik zit nu met LGA1150, maar Windows is vooraf geïnstalleerd op de SSD. Ik heb daar wel een licentiecode bij, CD niet zeker. Is het niet gewoon een kwestie van opstarten en Windows naar naar fabrieksinstellingen terugzetten?
Windows 8 en 10 kan je bij Microsoft op hun site downloaden. Je kan dan een USB stick maken waarmee je de PC kan starten en Windows kan installeren.

• nieksvd
CMD-Snake schreef op zondag 3 september 2017 @ 10:26:
[...]

Windows 8 en 10 kan je bij Microsoft op hun site downloaden. Je kan dan een USB stick maken waarmee je de PC kan starten en Windows kan installeren.
Komen er dan geen problemen met de licentie? (Als deze al een keer gebruikt is)

• CMD-Snake
nieksvd schreef op zondag 3 september 2017 @ 13:36:
Komen er dan geen problemen met de licentie? (Als deze al een keer gebruikt is)
Een Retail licentie mag je verplaatsen, je moet deze alleen verwijderen van de oude computer. Een OEM licentie is gebonden aan de hardware.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nieksvd schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 10:19:
Ik heb voor de grap de oudere i7 processoren eens onderzocht, en daarbij vielen me twee dingen op:

- Waarom zijn die dingen nog zo achterlijk duur? (Worden ofc niet meer gemaakt)
- Als je de harde performance neemt van een i7 uit de 2e of 3e generatie, met welke Skylake / Kaby Lake processor kan men dit vergelijken? Ik kan er niet echt een goed beeld bij krijgen.
Zo moeilijk is dat toch niet?

Er worden geregeld benchmarks gedraaid die (aanzienlijk) oudere CPUs vergelijken met nieuwere.

Zie o.a.:
https://www.techspot.com/...years-intel-cpu-compared/
http://www.gamersnexus.ne...7700k-1700-more?showall=1

Sterker nog, vrijwel iedere (goede) nieuwe CPU review refereert naar oudere CPUs die voor vergelijkbare prijs te krijgen zijn, bijv:
http://www.anandtech.com/...-core-i3-7350k-60w-review

Verder mbt de prijs: het is tweedehands wat de gek ervoor geeft. Iemand die EUR 500 voor een CPU uitgegeven heeft, zal meer proberen te vangen ervoor dan iemand die een nieuwere maar meer low-end CPU voor 1/5 van die prijs gekocht heeft. Daardoor zal de vraagprijs voor een 10-jaar oude i7 vaak hoger liggen dan van een 2 jaar oude i3. Da's mooi, maar daar hoef je als koper geen boodschap aan te hebben. Kijk gewoon welke CPUs voldoen aan je performance eisen en kies dan de beste prijs.

Oslik blyat! Oslik!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Tja, je komt het maar al te vaak tegen;

Fanatiekeling koopt een Z-{X}-7 brodje, neemt de i5 erbij, water koeling erop, eventueel delidden etc, en dan overclocken tot de max. Uiteindelijk gaat je bord of je CPU het opgeven na een jaar of 3-4.

En dan krijg je de vraag: Nieuwe set, nieuwe cpu/bord halen? En gezien je dan 10-20% maximaal op nieuw erop vooruit gaat, is de vraag vooral naar nieuwe bestaande componenten. Maar als je dan toch bezig bent met je gedwongen upgrade, dan wil je natuurlijk meteen de i7 XX00K chip. Oftewel de i7 2600K, 2700K, 3770K, 4770K, 4790K of 6700K. En die zijn soms nog duurder dan toen hun generatie de laatste was. En logisch ook, wat als je wel een sterk maar duur Z97 of Z170 OC bord hebt gekocht voor 200eu. Leuk dat een 7700K €330 kost, maar je hebt dan toch echt die 4790K nodig van slechts 2 jaar oud voor €375.

• route99

route99

djunicron schreef op donderdag 7 september 2017 @ 21:07: En logisch ook, wat als je wel een sterk maar duur Z97 of Z170 OC bord hebt gekocht voor 200eu. Leuk dat een 7700K €330 kost, maar je hebt dan toch echt die 4790K nodig van slechts 2 jaar oud voor €375.
Kun je me updaten waarom je dus een 4790K nodig hebt?

En: Z170 overklokbaar mobo hoeft toch geen 200 euro te kosten, wat is er tegen deze voor ~127 euro?
pricewatch: Asus Z170 PRO GAMING

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

route99 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 22:15:
[...]

En: Z170 overklokbaar mobo hoeft toch geen 200 euro te kosten, wat is er tegen deze voor ~127 euro?
Sarcasmemeter stuq? :z

Hij schetst een typetje die inderdaad vindt dat dat noodzakelijk is...

Oslik blyat! Oslik!

• route99

route99

Vaak ontbreekt de duidelijke reden waarom men iets per se wilt.... het lijntje tussen sarcasme en werkelijkheid mbt de keuzes wil bij OC'en et al.... nogal wel eens erg dun zijn....

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

route99 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 22:15:
[...]

Omdat veel mensen een niet helemaal logische keuze maken in moederborden. Ze willen er WiFi op, of zijn vastberaden om een of andere SLI setup te gaan gebruiken, er moeten minimaal 14+ USB poorten op zitten, RGB headers of een "mooi" bord etc.

En dan zijn er nog iets meer valide redenen; Nu ben ik niet meer zo heel erg thuis in Z270 / X299 maar bij AMD voor Ryzen zit er wel echt verschil tussen een €179 X380 Prime Pro en een €299 X370 Crosshair 6:

De VRM's van de Prime zijn niet verkeerd, boven gemiddeld wellicht, maar de dubbel geprijsde CH6 heeft wel een klasse erboven erop zitten en daarnaast een clockgen die je wat extra flexibiliteit geeft met je OC.

Het is al een tijdje duidelijk dat je voor Z97 / Z170 enzo niet heel erg ver hoeft te gaan met je bord om goed te kunnen overclocken. Het bord dat je linkt (niet zelf op gebouwd) zal vast en zeker in orde zijn. Maar als je wél 2x verder ben gegaan in prijs en je bak wordt instabiel, dan is de kans groot dat je je i5 6600K (200eu bord, en dan toch de i5 nemen...) wilt vervangen voor niets minder dan een 6700K.
Vaak ontbreekt de duidelijke reden waarom men iets per se wilt.... het lijntje tussen sarcasme en werkelijkheid mbt de keuzes wil bij OC'en et al.... nogal wel eens erg dun zijn....
Tja, waarom nemen mensen liever een AIO koeler dan premium luchtkoelers? AIO's zijn 2x zo duur (nahjah, 120eu vs 80) terwijl deze klasse koelers aan utiliteit exact hetzelfde uit je CPU gaan halen kwa OC. En je krijgt bij de ene kans op lekkage erbij... (En bij de andere meer gewicht aan je socket)

Het verschil tussen een custom loop van €500 en een €50 luchtkoeler is kwa OC vaak maar 100-200mhz meer.

De reden waarom mensen toch rare keuzes maken, is simpelweg "voor de hobby", "omdat het kan" en "vind ik echt leuk / macho" etc.

Maar het is al jaaaaren zo dat de i7's van Intel, welk platform dan ook, redelijk waarde vast zijn, net als dat dé top moederborden tweedehands meer op blijven leveren, want als je dan toch moet vervangen en de hardware niet meer te krijgen is, dan maar meteen "het beste".

En zeg nou zelf, als je in 2014 voor €2000 een systeem met i5 4560K hebt gekocht en hij begeeft het, dan wil je toch bij het vervangen tenminste een kleine upgrade, ookal is het een 4690K?

• route99

route99

Ok...
Lijkt net op mensen die auto als hobby hebben.... ;)
Alleen bij pc's veroudert alles veel sneller...
Bij een bepaald mooi type auto kan men na 20 jaar bij wijze van spreken... nog steeds dat model erg mooi vinden, zonder dat het retro genoemd hoeft te worden.... bij een pc ligt dat imho wat anders...
Verder: 't is maar wat je er voor over hebt... wat dat betreft ieder zijn/haar zin...

• Generation Kill
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-11 18:29
GromuhlDjun schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 13:09:
Komt doordat de snelheidstoename zo minimaal is geweest. Een overclockte 2600K is vaak net zo snel als een 7700K @standaard snelheid.
Voorbeeld; bij gamesnexus hebben ze kortgeleden getest hoe een 2600K zich houdt tegenover andere cpu's: http://www.gamersnexus.ne...vs-7700k-1700-more/page-3

Ikzelf heb zo'n 5 jaar geleden een i7-3770K gekocht en ik zie 0 voordeel in de aanschaf van een nieuwe CPU. Ik kan me voorstellen dat meerdere mensen dat hebben. Daardoor worden ze maar zeer beperkt aangeboden op de 2e hands markt.
euhm k zie wel degelijk voordeel en dat zegt de bench zelf ook op de pagina.
The overclocked 2600K is performing right around where the overclocked 1700 performs, or about 21% behind the 7700K stock.
Het schetst wel een goed beeld hoe lang een i7 mee kan gaat als je ook nog een beetje overlock eruit perst.
Verdere nuanace is ook dat de een GTX 1080 draaien en de CPU dus redelijk wat voor zn kiezen krijgt.

Maar een veschil van 20 a 30 FPS die gerelateerd is aan de CPU is hiermee wel het worst case senario. Echter als je al een GTX 1080 hebt gekocht, dan wil je ook graag die extra 20% FPS hebben die je anders zou missen gok ik.

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11 15:07
In augustus 2013 heb ik een Intel Core i7-4770,s1150 gekocht voor 280,99 euro.
Op Pricewatch zie ik dat de processor nu minimaal 322,50 euro kost.
pricewatch: Intel Core i7-4770 Boxed
De prijs verrast me voor zo'n oude processor.

Ik ben nog zeer tevreden met de Intel Core i7-4770. Voorlopig geen andere processor.
Terwijl ik "vroeger" om de 2 jaar een nieuwe processor kocht.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• CMD-Snake
Xfile schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 13:02:
In augustus 2013 heb ik een Intel Core i7-4770,s1150 gekocht voor 280,99 euro.
Op Pricewatch zie ik dat de processor nu minimaal 322,50 euro kost.
pricewatch: Intel Core i7-4770 Boxed
De prijs verrast me voor zo'n oude processor.
De Pricewatch verzameld van diverse winkels de prijzen. Deze CPU is al wat ouder dus het is kennelijk een restantpartij ergens en de verkoper gaat kennelijk niet de CPU met verlies verkopen.

Zo kan je overigens meer oude hardware vinden met nog stevige prijzen.

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11 15:07
CMD-Snake schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 13:23:
[...]

De Pricewatch verzameld van diverse winkels de prijzen. Deze CPU is al wat ouder dus het is kennelijk een restantpartij ergens en de verkoper gaat kennelijk niet de CPU met verlies verkopen.

Zo kan je overigens meer oude hardware vinden met nog stevige prijzen.
Klopt.
Het is wat de gek er voor geeft.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• route99

route99

Mijn i7 7700K kostte 2e hands net onder de 300 euros. Als tray nu ca 320 bijna net zo duur als die 4770 inderdaad.....(Wel boxed)

[ Voor 44% gewijzigd door route99 op 09-09-2017 16:32 ]

• gijsy123
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-10 23:25
Draai met een i7 980x en amd R9 290x dikke prima ^^
zo lang niet nodig is upgrade ik niet :)

Geloof nog niet zo zeer dat die oude processoren op dit moment met gamen echt een bottleneck zijn gelukkig

[ Voor 38% gewijzigd door gijsy123 op 09-09-2017 19:56 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"Gaming" is natuurlijk een erg breed begrip. Wat je ziet is dat met name DX12 de CPU veel effectiever kan gebruiken dan DX11, waardoor een moderne multicore veel meer voordeel biedt dan bij DX11. Dan nog, een 4-core, 8-thread i7 komt nog altijd prima mee, sterker nog, doordat de single-thread performance bij DX12 minder kritiek is, kan het zelfs zijn dat de vergelijking tussen een nieuwe i3 en een oude i7 juist bij DX12 meer in voordeel van de i7 gaat.

Bottom line - als het nog prima voldoet, vooral niet vervangen.

* dion_b tikt dit op systeem met i7-2600 en nul upgradeplannen :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1