Fiets / trapas lagers / kapot na 2 weken.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Josio
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-04 11:01
Ik heb recentelijk een nieuwe fiets gekocht, een dure, een reisfiets, bedoeld voor veel bagage en lastige omstandigheden, een standaard ontwerp dat speciaal voor mij werd omgebouwd naar doortrapper / fixie.
Ik rij al 6-7 jaar met singlespeed, en 1.5 jaar met fixie, en voordien een 13 jaar met versnellingen maar zonder ze te gebruiken, quasi altijd op grootste voor en kleinste achter.
In totaal 2 stellen van 2 fietsen, en in al die tijd nooit kapotte trapaslagers gehad.
Ik heb sinds midden juli die reisfiets, heb er midden juli samen een 100 km mee gereden, en rij er sinds 2 weken elke dag een 50 km mee. In totaal minder dan 1000 km.
En de trapaslagers zijn al kapot gegaan. De speling is zodanig dat het kettingblad op het dichtste punt (hij zat er wel al dicht tegen, is een 52T) al licht zit te krassen in het frame.
Het gaat om een vierkante trapas die in een eccenter zit, gebruikt om de ketting op te spannen.
De producent van de fiets beweert vanalles, waar ik hier en nu niet wil op ingaan.
Mijn vraag is puur mechanisch: wat kan verklaren dat ik, met hetzelfde fietsgebruik zolang (100000 km per fiets) kan rijden zonder ooit trapaslagers te moeten vervangen, en nu, nog geen 1/100ste van die afstand, al moet?
Het zijn nu industrielagers, de reisfiets heeft 62 mm banden, het frame heeft dus een brede brug achter de trapas, en de "grootste uitdaging" van de producent was (citaat):

"De grootste uitdaging was dus de combinatie van een 135mm inbouwbreedte, met een fixed fear, een groot verzet en een groot aantal spaken. Alle fixies zijn dus een stuk slanker, niet al te veel spaken.
De nieuwe naaf komt niet met een excenter en de uitlijning gebeurt eenmalig gewoon met een lange vierkante trapas op de juiste lengte."

Klaarblijkelijk is de belasting op de trapas zodanig dat de industrielagers die ze kozen de job totaal niet aankunnen.
Is er een mechanische verklaring hiervoor?
Want als ik aanneem (juist of niet, het kan ook zijn dat ze gewoon zitten beknibbelen hebben om die 4300 te halen) dat de lagers die ze kozen wel okee zijn voor andere configuraties / gebruik, dan zou er 1 of ander specifieke reden kunnen zijn, bvb "lange vierkante trapas", die "lange" zou bij eenzelfde lagertussenafstand kunnen betekenen dat er meer hefboomwerking is - gewoon een denkpiste - ik poog hier maar wat,
Wat denken jullie?

http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf

Alle reacties

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-11 13:06
Garantie.. Kwestie van binnen 6 maanden kapot dus zal de fabrikant moeten bewijzen dat het jouw schuld is, of het gewoon op moeten lossen. Daarom is het juist wel interessant om te weten wat de fabrikant/verkoper aan gaf toen je het probleem voorlegde.

• Josio
Dit is het antwoord dat de producent van de fiets gaf:

=====
Beste <ik klant voornaam>,

Vervelend dat de trapas lagers het nu al begeven hebben. Helaas valt er in kwaliteit van de trapas lagers tegenwoordig niet heel veel meer te kiezen bij een (normaal gesproken zeer duurzame) vierkante as. Ik zal contact opnemen met <dealer> om te kijken welke versie we het beste kunnen gebruiken voor de vervanging.

Nog heel even terug komend op jou reactie op het verzet, wel jammer dat je appels met peren vergelijkt. De link die je doorstuurt is van de verzetten die op de Wielerbaan (gelijke ondergrond, zelfde rondje, smalle 28" banden) worden gebruikt in de competitie! Dus totaal niet vergelijkbaar met hoe jij je fiets gebruikt.

Misschien kun je ons een wensenlijst sturen van alle zaken waar je waarde aan hecht bij je fiets in volgorde van belangrijkheid. Dan kan ik met <baas bij fabrikant fiets?> overleggen wat daar eventueel de aanpassingsmogelijkheden voor zijn.

Ik hoor het graag hoe ik je verder kan helpen en een realistisch verwachting kan creëren van je fiets,

<vermoedelijke monteerder van fiets bij fabrikant>

=====

Ik heb dit geantwoord:

Dag <vermoedelijke monteerder van fiets bij fabrikant>,

Wat wist u NIET toen u (neem ik aan?) en <dealer> de fiets produceerden / assembleerden en me verkochten?
Mijn schoenmaat misschien niet... maar de rest toch wel?
Waarom vraagt u me hier dan naar een "wensenlijst" en "prioriteitenvolgorde"?
Ik kwam bij <dealer> met 1 van de fietsen waar ik al vele (6-7?) jaren mee rij. Dat was een singlespeed van in het begin, en een doortrapper sinds begin 2016.
Heb <dealer> gezegd dat het frame te klein was, voeten in de weg van voorwiel en van fietstassen, knieen te dicht bij stuur, teveel voorovergebogen, extra lange stuurpen, bagagedrager niet lang genoeg, en kettingproblemen door zout. En dat is het.

Nieuwe fiets gemaakt.

Nieuwe fiets afgehaald.

De trapaslager(s) zijn kapot na 2 weken elke dag, nog geen 1000 km rijden.
Zit er in 1 of beide een productiefout? Is er een montage / ontwerp fout? Is er een mechanische invloed die niet in rekening werd gebracht?
Ik weet het niet. Ik heb in mijn wensen niet gezet dat ik trapaslagers wilde van merk X model Y. Ik heb er zelfs totaal niet bij stilgestaan, ik heb nooit trapasproblemen gehad, en dus geen reden om op daarrond iets nadrukkelijks te wensen.

Dus wat verwacht u hier dan eigenlijk van me ?

<ik klant voornaam>

=====

Ik heb ook andere problemen gehad, het duurde zowat 5 maanden eer de fiets geleverd kon worden. Mijn gevraagde verzet was 52/16 maar ze konden vooraan hoogstens 48 krijgen, omdat de verbreding voor de 62 mm banden in de weg zat voor grotere, dus 48/16.

Zonder dat de dealer me dit had gezegd, had deze verhouding tot gevolg dat de initiele positie van de eccenter bij nieuwe ketting, quasi helemaal vooraan zat, betekenende dat ik na een paar weken rijden aan mijn km, een binnen-buiten schakelreeks moest verwijderen.
En de rest van wat ik vroeg, nou ik zit nu met mijn linkerhiel regelmatig tegen de staander, vooral bij tegenduwen (om af te remmen), en heb enkele uren zitten bricoleren om mijn tassen ver genoeg naar achter uit de weg van mijn hielen te krijgen. Dat maakt dat ik ook mijn achterlicht (nog) moet verplaatsen, de kabel moet verlengd worden ook.
Nu, dit is allemaal minder belangrijk dan de aandrijving. De dealer sprak af om op 19 september de lagers te vervangen, maar zoals blijkt weten ze niet goed hoe door wat / hoe dit op te lossen, en sturen me die gekke vraag inzake wensen en prioriteiten.

Ik geef hier met opzet merk / fabrikant noch verkoper, om constructief te zijn. Ik wil ze kansen geven dit debacle (voor een fiets van deze klasse is en met deze beloftes, is dit enkel zo te noemen) recht te zetten zonder dat ze zich op vlak van imago geviseerd moeten voelen.
Dit eerste antwoord lijkt me niet bepaald positief, ze blijven het maar hebben over zogenaamde "speciale wensen", technische moeilijkheden enz, maar het is begot een fixie, de simpelste fiets configuratie die er is. Als ze conversieproblemen voorzagen, hadden ze me dat moeten zeggen vooraleer te verkopen (voorschot 2500, later rest van 4300). In plaats maneuvreerde de dealer, spijts mijn herhaaldelijk verzoeken tot lijst onderdelen / configuratie vooraleer te beslissen, het tot het omgekeerde.

Maar nu, met dit onderwerp hier, wil ik pogen te achterhalen of die (neem ik aan normaal wèl geschikte - het kan ook zijn dat ze om de prijs te houden er brol instaken, ik weet het gewoon niet) industrielagers eventueel door die aanpassingen boven hun toelaatbare werden belast.

Bij mijn oude fietsen bvb - geen industrielagers maar een soort aanbouw links rechts met cups met kogels in, een beetje zoals wiellagering, is het geheel breder dan bij deze fiets.
Hoe dichter de lagers bij elkaar - hoe meer naar het midden, hoe groter het hefboomeffect van het trappen. Gewoon een denkpiste, ik probeer maar wat.

Het alternatief is het andere scenario, maar in hun plaats, dit riskeren bij een klant die duidelijk gemaakt heeft dat hij een erg robuuste fiets wil omdat ie ervan afhankelijk is en zijn plan moet kunnen trekken, lijkt me eerder onwaarschijnlijk. Het kan natuurlijk, en misschien hoopten ze dat de lagers toch een jaar mee ging gaan, maar tussen dat en 2 weken, zit een groot verschil.

Ik ken de opbouw van zo een eccenter evenmin. Het is een soort losse cilinder met een kleinere binnencilinder waarin de trapas zit, in een holte, die op een ingestelde positie wordt gehouden door twee haakse inbus schroeven buiten met externe teflon-tegenmoeren aan de andere kant. Ik moet er daarbij voor zorgen dat de buitencilinder ongeveer dezelfde positie aanhoudt (de kettinglijn recht houden).

Zoals die monteerder (neem ik aan) schrijft in het bericht, lijkt het erop dat ze het niet kunnen oplossen. Immers, ie vraagt me hier eigenlijk om een andere fietsconfiguratie te kiezen. In welke mate, weet ik niet. Wat ik wèl weet is dat ik een fixie wil, en daar hun aanpassingen louter voor die richting waren, snap ik niet goed wat ie van me verwacht met die wensen/prioriteiten, vandaar mijn vraag aan hem.

Hij lijkt zich te concentreren op mijn verzet. Ik rij al veel jaren met 52/16=3.25. Deze nieuwe fiets, reisfiets, is 48/16=3. Lager weiger ik, want met wind mee / brug af kan ik nauwelijks nog duwen en hobbel ik op het zadel. Anderen halen me in op een groter verzet, ze malen me langzaam voorbij en ik zit daar als een kolibrie te dansen. Dat is belachelijk, ik wil me kunnen inspannen in elke situatie, ook al betekent dat dat ik extra moet pezen opwaarts.

[ Voor 3% gewijzigd door Josio op 02-09-2017 12:35 ]

http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf

• Josio
Let wel, ik vind veel aan de fiets erg goed. Ik ben nog bang geweest dat die 62 mm banden zoveel weerstand gingen geven dat ik amper nog een brug / tegen wind op ging kunnen. Het verschil is (voor mij toch) niet te merken. Welintegendeel. Het kan een valse indruk zijn, maar hij lijkt soepeler te rollen. En het dempend effect, in vergelijking met het hots bots geschok over al die drempels (tegenwoordig voor elke zijstraat al 2), is ronduit fantastisch.
Het was dezelfde grote vooruitgang die ik ervaarde toen ik fixie ging, vast tandwiel. Zoveel betere controle. Ik was toen ook bang geweest voor in de winter als het glad ligt. Zo je benen niet kunnen stilhouden. Maar het bleek het omgekeerde: je kan met beide benen duwen om evenwicht te houden, voordien had je in de niet-duwen fase van een been geen weerstand (vrijwiel). Begin dit jaar reed ik eens over een gladde plek, mijn fiets schoof tot wel 45° overhellend. Met vrijwiel was dat gegarandeerd een dikke plets en schuiver geweest, nu slaagde ik er nog in om recht te trekken. Een chauffeur die wilde passeren remde om te vragen of ik okee was, en zei dat hij niet snapte hoe ik nog recht gebleven was. Ik wist het toen ook niet, zei chance, maar later besefte ik waarom.

Maar de aandrijving is waar alles begint, zonder dat wordt al de rest nutteloos, en dus kan ik niet anders dan de fiets beoordelen op basis van aandrijvingsproblemen. Met die schakel moeten wegnemen kon ik nog leven, maar trapas lagers elke zoveel maanden moeten vervangen, dat vind ik onaanvaardbaar, en al zeker voor een 4300 euro fiets.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:48

-tom-562

Oliesjeik

Wat een lap tekst, kan je er geen samenvatting van geven?
Volgens mij maak je het te moeilijk. Ga gewoon terug naar de verkoper met de fiets, en laat het onder garantie fixen. De rest is bijzaak.
Ik vind de toon in je mailtjes trouwens niet echt vriendelijk, dat is niet echt constructief

[ Voor 3% gewijzigd door -tom-562 op 02-09-2017 13:01 ]

Vaak bu'j te bang!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:42

DjVe

Hatsaflats!

Eens met mijn bovenbuurman. Ga terug naar de fietsenmaker en laat ze er een nieuwe as in zetten. Als die wederom snel kapot gaat, dan moet je samen met de verkopende partij eens gaan denken aan een andere oplossing.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-11 13:06

Vervelend dat de trapas lagers het nu al begeven hebben. Helaas valt er in kwaliteit van de trapas lagers tegenwoordig niet heel veel meer te kiezen bij een (normaal gesproken zeer duurzame) vierkante as. Ik zal contact opnemen met <dealer> om te kijken welke versie we het beste kunnen gebruiken voor de vervanging.

Nog heel even terug komend op jou reactie op het verzet, wel jammer dat je appels met peren vergelijkt. De link die je doorstuurt is van de verzetten die op de Wielerbaan (gelijke ondergrond, zelfde rondje, smalle 28" banden) worden gebruikt in de competitie! Dus totaal niet vergelijkbaar met hoe jij je fiets gebruikt.

Misschien kun je ons een wensenlijst sturen van alle zaken waar je waarde aan hecht bij je fiets in volgorde van belangrijkheid. Dan kan ik met <baas bij fabrikant fiets?> overleggen wat daar eventueel de aanpassingsmogelijkheden voor zijn.

Ik hoor het graag hoe ik je verder kan helpen en een realistisch verwachting kan creëren van je fiets,

<vermoedelijke monteerder van fiets bij fabrikant>
Tegen over:
Ik heb dit geantwoord:

Dag <vermoedelijke monteerder van fiets bij fabrikant>,

Wat wist u NIET toen u (neem ik aan?) en <dealer> de fiets produceerden / assembleerden en me verkochten?
Mijn schoenmaat misschien niet... maar de rest toch wel?
Waarom vraagt u me hier dan naar een "wensenlijst" en "prioriteitenvolgorde"?
Ik kwam bij <dealer> met 1 van de fietsen waar ik al vele (6-7?) jaren mee rij. Dat was een singlespeed van in het begin, en een doortrapper sinds begin 2016.
Heb <dealer> gezegd dat het frame te klein was, voeten in de weg van voorwiel en van fietstassen, knieen te dicht bij stuur, teveel voorovergebogen, extra lange stuurpen, bagagedrager niet lang genoeg, en kettingproblemen door zout. En dat is het.
kom je over als een enorme azijnpisser. Blijkbaar geef je aan dat er een aantal dingen niet goed zijn.. Vervolgens gedraag je je alsof de wereld te klein is. Ik lees in de reactie van de winkel een constructieve houding. Die mist bij jou wel.
Als je niet tevreden bent met hoe een dienst of product geleverd wordt kan je dat gewoon communiceren. Woede en frustratie moet je in deze netjes doseren en formuleren.. opdat je ook constructief kan zijn.. Zo kom je natuurlijk nergens..

mompelt iets met vooroordelen over wielrenners :o

Edit: Een vrij simpele reactie had bijvoorbeeld kunnen zijn:

beste ...

Bedankt voor uw antwoord. Die fiets is eigenlijk helemaal in orde, enkel de trap as dient mijn inziens vervangen te worden. Op welke termijn kunt u dat verzorgen?

mvg,

[ Voor 6% gewijzigd door analogworm op 02-09-2017 13:14 ]

• Josio
-tom-562 schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 13:01:
Volgens mij maak je het te moeilijk. Ga gewoon terug naar de verkoper met de fiets, en laat het onder garantie fixen. De rest is bijzaak.
Zoals gezegd: de verkoper vraagt me om een lijst wensen in volgorde van prioriteit te geven.
Dat wijst erop dat ze, in tegenstelling tot indertijd, toen ze dat wel zagen zitten en me de fiets verkochten, toch niet in staat bleken hun frame op vlak van mechanische sterkte aan te passen naar een fixie, getuigende de trapaslagers die na 2 weken / -1000 km kapot zitten.

U snapt toch dat dat "fixen" van u niet zo "gewoon" is, immers dezelfde lagers steken heeft geen zin, over evenveel km zitten die weer kapot?

Ze moeten dus andere, sterkere lagers plaatsen, en had dat zo evident geweest, dan hadden ze dat direct gedaan. Maar dat blijkt dus niet zo evident.
En dat is niet mijn bewering, dat is wat ze me zelf lieten weten:
" Helaas valt er in kwaliteit van de trapas lagers tegenwoordig niet heel veel meer te kiezen bij een (normaal gesproken zeer duurzame) vierkante as.".

• Josio
DjVe schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 13:04:
Eens met mijn bovenbuurman. Ga terug naar de fietsenmaker en laat ze er een nieuwe as in zetten. Als die wederom snel kapot gaat, dan moet je samen met de verkopende partij eens gaan denken aan een andere oplossing.
Die stap hebben ze zelf al overgeslagen.
En ze kunnen blijkbaar geen andere oplossing bedenken zonder dat ik mijn wensen van indertijd verander.
En ik weet ook niet waarom ik ze zou veranderen. Ik wilde een fixie, ik ga niet terug naar versnellingen, gelijk welke. En ik wil ook brede banden, voor de sterkte, de demping, en de mindere kans tot lekrijden wegens de hoge en talrijke plateaus op het profiel, naast de antilek laag die daar nog eens onder zit.
Zonder die wensen heb ik niks meer over om nog een nieuwe fiets te willen.

En mijn vraag betrof een mechanische verklaring voor die snel kapot gaande industrie-type lagers.
Hoe komt het dat mijn bestaande fietsen, 6-7 jaar oud, singlespeed, dan fixie, 1/4de kostende van deze nieuwe reisfiets, honderdduizend km gereden, nooit kapotte trapaslagers hebben gehad, en deze nieuwe, van industrielagers (dus modulair, 1 geheel) voorziene fiets, al na minder dan 1000 km?
Ik deed met de nieuwe net hetzelfde als ik met de oude deed, en doe, want doordat de nieuwe voorlopig onbruikbaar is (ik zou het frame beschadigen met het kettingblad en bij totale uitval raak ik niet meer tot bij de dealer ermee), rij ik opnieuw met een oude.
Er moet een mechanische verklaring zijn, ofwel zijn die industrielagers flut in vergelijking met cup/conus lagers, en/of worden de lagers van de nieuwe fiets meer belast, misschien door een langere trapas / ketting.
Wat ik zie van buiten af is dat bij de oude fixies een soort moeren zijn gedraaid buiten het framedeel waarin de bottom bracket zit. De trapas wordt zo over een grotere lengte gesteund, en als de lagers daar zitten, dan staan die verder uit elkaar, wat er misschien voor zorgt dat de trapas minder kan "wiebelen" bij de afwisselende kracht links / rechts (trappen).
Neem een extreem voorbeeldscenario, de 2 lagers die zonder enige tussenafstand naast het midden van de trapas zouden zitten. Een trapas van bvb 15 cm lang (ik zeg maar wat) die over 2 cm in het midden gesteund is. De trapkracht heeft door de grotere afstand tot de lager dan een groot moment tot zijn steunpunt (de lager), en daar zou mogelijk (!) geen rekening mee gehouden kunnen zijn.
Feit is dat de trapaslager(s) sneuvelden, en dat dat hen verraste.
Dat zegt toch iets, niet?

[ Voor 49% gewijzigd door Josio op 02-09-2017 22:12 ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:57
Josio schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 12:32:
Dit is het antwoord dat de producent van de fiets gaf:

=====

Dit is complete onzin. O.a. bij BMX en baanwielrennen is de vierkante as nog gemeengoed en daar is echt het wel het één en ander aan kwaliteitsspul te vinden, bijvoorbeeld een Dura Ace 7400 of een Sugino.

Los daarvan: juist een vierkante as zou heel duurzaam moeten zijn en als die lagers nu al op een hoop gelopen zijn is dat een teken van een productiefout *of* verkeerd onderhoud (schoonspuiten met hoge druk ofzo).
Josio schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 21:45:
[...]

U snapt toch dat dat "fixen" van u niet zo "gewoon" is, immers dezelfde lagers steken heeft geen zin, over evenveel km zitten die weer kapot?

Ze moeten dus andere, sterkere lagers plaatsen, en had dat zo evident geweest, dan hadden ze dat direct gedaan. Maar dat blijkt dus niet zo evident.
Dat je 'sterkere lagers' nodig hebt is een aanname die ongegrond is. Baanrenners en BMX-ers trappen vaak 1500W+ en rijden ook met een gewone vierkante as. Ik denk echt dat je pech hebt gehad met een slecht lager. Ik maakte het recent nog mee bij een nieuwe fiets, van een bekend merk: productiefout in het lager, en binnen enkele weken bottom bracket aan vervanging toe.

Laat gewoon een nieuwe as monteren. Als de fietsenmaker denkt dat het aan de kwaliteit ligt, wijs ze er dan op dat er ook bottom brackets zijn van Shimano (Dura Ace 7400), Sugino (SG75) of Phil Wood. (en dan zou mijn voorkeur de Phil Wood hebben).

[ Voor 35% gewijzigd door StevenK op 02-09-2017 22:15 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Josio
StevenK schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 22:07:
[...]

Dit is complete onzin. O.a. bij BMX en baanwielrennen is de vierkante as nog gemeengoed en daar is echt het wel het één en ander aan kwaliteitsspul te vinden, bijvoorbeeld een Dura Ace 7400 of een Sugino. Los daarvan: juist een vierkante as zou heel duurzaam moeten zijn en als die lagers nu al op een hoop gelopen zijn is dat een teken van een productiefout *of* verkeerd onderhoud (schoonspuiten met hoge druk ofzo).
Alles wijst erop dat ze iets hebben onderschat bij hun conversie frame naar fixie. Volgens hun opgave is hun levertijd gemiddeld 4 weken, mijn fiets kwam in bestelling eind maart, Eind juni was hij klaar. 3 maanden. 3 keer zo lang dan gemiddeld.

"Vooral de naaf en de tandwielverhouding heeft ons al heel wat zoekwerk gekost. Een fixed gear, 135mm inbouwbreedte en 36 spaken bleek niet zo snel te vinden. Ondertussen heb ik er een gevonden van White Industries, Type ENO. Deze komt nu enkel met ingebouwde excenter. We gaan nu via Whie Industries USA een adapterset laten overkomen om de excentrische naaf om te bouwen naar een gewone."

Mijn achterwiel heeft dus eigenlijk ook een excenter, ketting zou er ook mee opgespannen kunnen worden, maar daarvoor dient hij niet, enkel voor die fixed gear + 13.5 cm + 36 spaken combinatie, omgebouwd naar "gewoon".

De hele fiets stond, zoals ik had gevraagd, in het teken van slijtage reductie. Het woord "duurzaam" was favoriet in hun berichten.
Het was dan erg verrassend voor me, om te ontdekken dat de trapaslagering kapot zat. Ik heb in al die jaren dat nog nooit gehad, en net bij een fiets die zich profileert als oersterk, kom ik dat tegen. Ik besefte al direct dat dit oplossen niet evident ging zijn, en zo blijkt ook.

En dit:

"Aangezien jij hele bijzondere wensen hebt, hebben we de uiteinde van de technische mogelijkheden opgezocht bij de constructie van jou fiets. Aangezien 9 van de 10 mensen niet met een Fixed fiets om kan gaan en al helemaal niet met het verzet wat jij rijdt, hebben we tot nu toe nog nooit groter dan een 42t voorblad hoeven monteren op onze fietsen. "

Het lijkt erop dat ze zelf al beseften dat hun conversie tegen het randje zat.
En blijkt nu, al erover...
Maar ik zou graag de specifieke mechanische reden willen weten voor dit lagerprobleem.
Die communiceerden ze vooralsnog niet, en lijken er niet bepaald enthousiast voor.
De facto, steken ze het op de rijder, ik. De trapaslagers gaan kapot van hun duurzame fiets, en het komt door mijn soort gebruik van de fiets. Ja, letterlijk.
Specifieker, gaan ze niet.
En toch, datzelfde soort gebruik "ondergaan" mijn andere fietsen, en die hun trapaslagers hebben er dus géén probleem mee.
Er is dus enige grond om op zoek te gaan naar een echte uitleg, vandaar mijn vraag hier.

• Josio
StevenK schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 22:07:
[...]

Dat je 'sterkere lagers' nodig hebt is een aanname die ongegrond is. Baanrenners en BMX-ers trappen vaak 1500W+ en rijden ook met een gewone vierkante as. Ik denk echt dat je pech hebt gehad met een slecht lager. Ik maakte het recent nog mee bij een nieuwe fiets, van een bekend merk: productiefout in het lager, en binnen enkele weken bottom bracket aan vervanging toe.

Laat gewoon een nieuwe as monteren. Als de fietsenmaker denkt dat het aan de kwaliteit ligt, wijs ze er dan op dat er ook bottom brackets zijn van Shimano (Dura Ace 7400), Sugino (SG75) of Phil Wood. (en dan zou mijn voorkeur de Phil Wood hebben).
Wel, het is geen aanname van mij of zo, het is gewoon wat ze zelf laten blijken, in deze zin:

"Ik zal contact opnemen met <dealer> om te kijken welke versie we het beste kunnen gebruiken voor de vervanging.

"Versie". Ander model. Moesten ze geloven in een productiefout in een lager, dan zouden ze die gewoon vervangen door hetzelfde model. Maar dat doen ze niet. Ze gaan bekijken welk ander model ze gaan kiezen. En 1 zin verder vragen ze naar mijn wensen lijst in volgorde van prioriteit. Er is dus wat meer aan de hand dan een simpele vervanging door hetzelfde.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:24

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@Josio Graag vanaf nu niet meer dubbel posten, maar gewoon alles in één bericht plaatsen. Het plaatsen van 2 of meer reacties achter elkaar wordt als hinderlijk ervaren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:57
Josio schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 22:56:
[...]

Wel, het is geen aanname van mij of zo, het is gewoon wat ze zelf laten blijken, in deze zin:

"Ik zal contact opnemen met <dealer> om te kijken welke versie we het beste kunnen gebruiken voor de vervanging.

"Versie". Ander model. Moesten ze geloven in een productiefout in een lager, dan zouden ze die gewoon vervangen door hetzelfde model. Maar dat doen ze niet. Ze gaan bekijken welk ander model ze gaan kiezen. En 1 zin verder vragen ze naar mijn wensen lijst in volgorde van prioriteit. Er is dus wat meer aan de hand dan een simpele vervanging door hetzelfde.
Ik denk dat jij en de fietsenmaker teveel aannames doen en te weinig uitgaan van een eennvoudige analyse. Is het niet zo dat ze bij het bouwen de lagers overgezet hebben van de ene naar de andere as? Omdat de as geleverd werd met excenter, maar niet daarmee gemonteerd is? Dan kan het heel goed zijn dat één van de lagers vervuild of beschadigd is het bij het los- of vastpersen.

En weet je ook zeker dat het speling op het lager is en niet dat de as niet voldoende opgesloten zit tussen de lagers? Zijn je cranks wel stijf genoeg?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Niconing
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-11 12:59
Het hele verhaal klinkt mij een beetje in de oren als het verkeerde gereedschap voor de klus. In dit geval is het verkeerde gereedschap jouw nieuwe fiets. Hieraan hebben ze aanpassingen moeten doen met onderdelen die net buiten hun toleranties moeten werken. Het is jammer dat ze het toch geprobeerd hebben en jullie daarom nu met deze problemen zitten. Want de wensen die jij hebt zijn wel realiseerbaar alleen blijkbaar niet op dit frame

Probeer er een uit te komen en durf ook de stap te zetten om in overleg afscheid van elkaar te nemen. In de zin van jij je geld deels terug. Ze kunnen de fiets immers niet zo zonder reparatie verkopen.
Ook zou je eens kunnen informeren bij Justpedal bikeshop. Deze jongens hebben veel verstand van fixies en dan met name ook met fixed MTB rijden. Zij kunnen je mogelijk aan de juiste onderdelen helpen.

Maar nogmaals overleg met de verkoper en probeer daarin oplossing gericht te zijn maar gun de verkoper wel de mogelijkheid om het op te lossen.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
deepbass909 schreef op zondag 3 september 2017 @ 01:06:
[mbr]@Josio Graag vanaf nu niet meer dubbel posten, maar gewoon alles in één bericht plaatsen. Het plaatsen van 2 of meer reacties achter elkaar wordt als hinderlijk ervaren.[/]
Normaliter helemaal mee eens, maar dat wordt een hele lange muur van tekst :+

Youtube: DashcamNL

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-11 09:58
@Josio
Je typt echt te veel. Het lijkt alsof je een soort klaagzang aan het houden bent. Of het van je af probeert te schrijven. Gelieve dat in een dagboek te doen.

Nu inhoudelijk, kun je misschien een foto maken van de aandrijving zoals hij nu gemaakt is. Ik kan vrij weinig met de tekstuele uitleg.
Als ik het zo zie dan wil de fabrikant dit gewoon oplossen dus ik zie het probleem niet helemaal maar ik kan je een drietal redenen geven van defect bij lagers.
  • Vuil (één zandkorrel in het lager zelf kan genoeg zijn om vroegtijdig speling te veroorzaken) levensduur delen door ongeveer 100.
  • Verkeerde montage. (Tijdens montage kan verkeerde belasing aangebracht zijn waardoor het lager eigenlijk al versleten is)
  • Over of onderbelasting van het lager. Veel ontwerpers denken dat als ze een zwaar genoeg lager kiezen ze veilig zitten. Niets is minder waar. Een lager dat onderblast is bouwt geen smeerfilm op en zal zeer snel slijten. Alhoewel een fatsoenlijk fietsontwerper wel weet hoe deze vork in de steel steekt.
In deze situatie lijkt mij het verkeerd monteren van het lager het meest voor de hand liggen. Als ik het goed begrijp uit jouw verhaal is er hier het een en ander aan omgebouwd waardkor er misschien verkeerde krachten op het lager hebben gestaan.

Always look on the bright side of life.

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Rijdt al jaren probleemloos rond met een MTB met excentriker. Lagers zijn van tijd tot tijd wel aan vervanging toe maar dat is dan vooral het resultaat van water en modder dat de lager binnendringt. Heb 1 keer gehad dat de lagers wel snel stuk gingen. Dat was toen verkeerde combi lagers/crankstel. Lagers waren toen van chris king dus aan de kwaliteit daarvan heeft het niet gelegen.

• Josio
Niconing schreef op zondag 3 september 2017 @ 07:30:
Het hele verhaal klinkt mij een beetje in de oren als het verkeerde gereedschap voor de klus. In dit geval is het verkeerde gereedschap jouw nieuwe fiets. Hieraan hebben ze aanpassingen moeten doen met onderdelen die net buiten hun toleranties moeten werken. Het is jammer dat ze het toch geprobeerd hebben en jullie daarom nu met deze problemen zitten. Want de wensen die jij hebt zijn wel realiseerbaar alleen blijkbaar niet op dit frame

Probeer er een uit te komen en durf ook de stap te zetten om in overleg afscheid van elkaar te nemen. In de zin van jij je geld deels terug. Ze kunnen de fiets immers niet zo zonder reparatie verkopen.
Ook zou je eens kunnen informeren bij Justpedal bikeshop. Deze jongens hebben veel verstand van fixies en dan met name ook met fixed MTB rijden. Zij kunnen je mogelijk aan de juiste onderdelen helpen.

Maar nogmaals overleg met de verkoper en probeer daarin oplossing gericht te zijn maar gun de verkoper wel de mogelijkheid om het op te lossen.
Mijn doel met dit onderwerp is om een mechanische verklaring te vinden waarom de trapas lagers het geen 1000 km uithielden. Dat lijkt me meer dan "net" buiten specificaties.

Ik heb noties van mechanica, maar tussen noties en kennis zit een groot verschil, vooral bij specialistische toepassingen zoals fietsmechanica wel kan worden genoemd.
Waarom heb ik dit niet bij mijn oude fietsen, en wel bij deze nieuwe?

Zijn industrielagers (modulair-1 geheel) algemeen zwakker dan cup-conus?

Kan het komen door een langere trapas?
Clifdon schreef op zondag 3 september 2017 @ 08:56:
Nu inhoudelijk, kun je misschien een foto maken van de aandrijving zoals hij nu gemaakt is. Ik kan vrij weinig met de tekstuele uitleg.
FILE0382.JPGAfbeeldingslocatie: http://www105.zippyshare.com/thumb/2wlT68mB/file.html
FILE0384.JPGAfbeeldingslocatie: http://www105.zippyshare.com/thumb/9Ii4d9XM/file.html
FILE0385.JPGAfbeeldingslocatie: http://www105.zippyshare.com/thumb/DIFn6N3o/file.html

[ Voor 16% gewijzigd door Josio op 03-09-2017 11:09 ]

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Josio schreef op zondag 3 september 2017 @ 09:43:
[...]

Mijn doel met dit onderwerp is om een mechanische verklaring te vinden waarom de trapas lagers het geen 1000 km uithielden. Dat lijkt me meer dan "net" buiten specificaties.

Ik heb noties van mechanica, maar tussen noties en kennis zit een groot verschil, vooral bij specialistische toepassingen zoals fietsmechanica wel kan worden genoemd.
Waarom heb ik dit niet bij mijn oude fietsen, en wel bij deze nieuwe?

Zijn industrielagers (modulair-1 geheel) algemeen zwakker dan cup-conus?

Heb je de post van @Clifdon uberhaupt gelezen? Of ben je hier alleen maar een klaagzang aan het houden zonder te echt te willen luisteren naar wat men hier post?

• Clifdon
Faxe schreef op zondag 3 september 2017 @ 09:28:
Rijdt al jaren probleemloos rond met een MTB met excentriker. Lagers zijn van tijd tot tijd wel aan vervanging toe maar dat is dan vooral het resultaat van water en modder dat de lager binnendringt. Heb 1 keer gehad dat de lagers wel snel stuk gingen. Dat was toen verkeerde combi lagers/crankstel. Lagers waren toen van chris king dus aan de kwaliteit daarvan heeft het niet gelegen.
Vaak zijn lagers eerder stuk wanneer men een fiets af gaat spuiten met een hogedrukreiniger. Het zand spuit je dan door de kering heen en daar gaat het zijn werk doen.

TS laat verder niets los over enige fout die hij zelf gemaakt heeft. Aangezien zijn oude fiets wel lang mee gaat en hij de nieuwe fiets allicht op dezelfde manier onderhoud ga ik uit van een productie al dan niet montagefout.

TS moet ook niet vergeten dat fabrikanten van fietsen heel erg moeilijk en interessant doen over van allerlei dingen omdat het zo lekker verkoopt.

In principe is een Fixie de meest basale manier van een fiets opbouwen. Hier zou dan ook het minste fout moeten kunnen gaan.
Als zij de trapas verlengd hebben of een of ander B-merk trapas gebruikt hebben i.c.m. de lagers. Dan zou dit zeker kunnen. Maar ik neem toch aan dat ze niet alleen de as hebben vervangen maar de gehele lageropstelling. Al noemt men dit in de fietswereld gewoon de 'trapas' of 'bottom bracket'. Een dergelijke trapas combinatie is altijd berekend op de krachten die er op komen te staan. Dus als deze af fabriek langer is. Dan zal deze dat ook kunnen verdragen.

Een aantal keer heb je het over een excentriek. Gaat dit over een excentriek in de wielnaaf of een excentriek op de trapas? Je hebt fotos toegevoegd zie ik.

Hoe is de uitlijning van de kettingbladen eigenlijk op die fiets?

Toevoeging:

Mijn antwoord kan eigenlijk alleen maar erg kort zijn. Terug naar de winkel.

Deze opstelling is onacceptabel. Dit blad kan eigenlijk gewoon niet voor zo lijkt het op de foto. En ik begrijp het als je gefrustreerd bent omdat je al zo lang hebt moeten wachten op de fiets. Maar hier zal een constructieve oplossing voor gezocht moeten worden. Jouw eisen lijken mij duidelijk en deze fiets voldoet hier niet aan. Ik kan me voorstellen dat je met een dikke korting misschien wat soepeler wilt zijn met de eisen. Aan de andere kant wilde je dit bedrag uitgeven om waarschijnlijk een topfiets te verkrijgen.

Probeer de dialoog opbouwend aan te gaan maar denk rustig na op alles wat je toezegt. Misschien kun je met een ander frame wel uit de voeten. Als jouw eisen het onmogelijke vragen dan had men dat ook gewoon kunnen vertellen toch?

Nog iets dat ik zie: Zit er nou vet op de bouten van het kettingblad en tussen het excenter? Ik weet niet welk genie dat uit heeft gevonden maar dat lijkt mij niet de bedoeling.

[ Voor 22% gewijzigd door Clifdon op 03-09-2017 11:23 . Reden: Toevoeging ]

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:17
Wow.. wat een verhalen. Ik ben geen fietskenner, maar vind het vooral zuur dat je bijna 7000 euro uitgeeft aan een fiets die kennelijk de bouwers ook voor nieuwe uitdagingen zet en dan in een conflictsituatie lijkt te komen met hen. Je zou denken dat je een gezamelijk doel hebt, namelijk het maken van jouw ultieme fiets, en dat je het gespendeerde bedrag ook wel meedenken en goede service mag verwachten. Wat ik in je hele rant nog niet gelezen heb: heb je al eens overwogen om een afspraak ket ze te maken, daar langs te gaan en onder genot van een kopje koffie rustig over de zaak te praten?

• Josio
TommyboyNL schreef op zondag 3 september 2017 @ 10:31:
[...]

Heb je de post van @Clifdon uberhaupt gelezen? Of ben je hier alleen maar een klaagzang aan het houden zonder te echt te willen luisteren naar wat men hier post?
Ik ben bezig geweest foto's te maken.
En me bij te scholen over smering methodes.
Boek "Werktuigkunde", P. De Baets, Universiteit Gent, sectie Tribotechniek, Hoofdstuk 2, Volle filmsmering, Hydrodynamische smering versus grenssmering

Of dacht u dat ik geen kwaliteit wil kunnen eisen voor mijn geld?

En Clifdon, dank u, uit uw posts blijkt dat u de kunde heeft die ik zoek.
Het betreft een excentrische trapas.
Er is ook een excentrische naaf achterwiel, van White Industries, maar die werd omgebouwd tot vaste omdat een naaf met ingebouwde excenter niet werkt met velgremmen. Velgremmen op hun beurt moesten omdat schijfremmen voor een fixed gear naaf niet te vinden zijn. Dit allemaal dixit de dealer. Er is nogal wat heen en weer geschuif geweest, ik had het moeilijk het bij te houden.
Eerst gingen de tandwielen 48/16 zijn, dan maakte hij er even 18/15 van, dan sprak hij over een halve schakel, dan terug 48/16 en geen halve schakel, en die excenter dus bijna vooraan bij nieuwe ketting waardoor ik schakels moet wegnemen binnen de levensduur ketting.
De dealer heeft de naaf voorzien, niet de fabrikant.
Dit hier terzijde, hier gewoon ter illustratie van het gezoek bij de aanpassing naar fixed gear.
Ik moet soms zelf recapituleren om alles opnieuw op een rijtje te krijgen.
Daarom ook dat ik poogde de hele zaak eerst in voldoende mate duidelijk te maken, wat me kritiek van ellenlange klaagzangen opleverde.
Ik kan enkel maar mijn best pogen te doen / efficient trachten te zijn.

Inzake vet, goed opgemerkt, ben zonet nog eens weest kijken, er werd inderdaad een grijs vet gedaan aan de bouten van het kettingblad, je ziet zelfs dat het vantussen de twee aaneensluitende delen naar buiten werd geperst.
Aan de excenter, voor zover ik kan zien, niet. Of toch niet overdreven.
Wat ik wel heb gemerkt is dat tijdens de paar keren dat ik de excenter heb versteld (1ste keer na enkele dagen elke dag rijden, 2de keer bij inkorten ketting, helemaal naar andere kant), dat die erg knarstte bij het draaien. Alsof er zand tussen de buitenwand en de binnenwand van de frameholte zat. Een oorzaak zou kunnen zijn dat het eigenlijk een klem vormt die de open spleet aan de onderkant heeft, vuil van het voorwiel wordt er zo recht ingeslingerd. Ik ben (en was al) van plan om het spatbord breder en langer te maken daar. Heb ik gedaan op mijn bestaande fietsen ook. Misschien kan ik iets plakken of zo over de omtrek van de frameholte.
In de winter zou dit een probleem kunnen geven, moest de excenterpositie vastgevroren raken dan kan ik de ketting niet meer losser zetten om het achterwiel eruit te nemen. Nog niet bij stilgestaan.

[ Voor 74% gewijzigd door Josio op 03-09-2017 11:48 . Reden: toevoeging inzake vet ]

• Clifdon
Over smering kan ik wel een heel kort en incompleet verhaaltje doen. Een smeerfilm bouwt op door de rotatie van het lagertje. Door de elastische vervorming van het lagermateriaal blijft er een ultradunne film over tussen de lagerschaal en de kogel. Je kunt je voorstellen dat wanneer de belasting uitermate hoog is dat er door deze smeerfilm heen wordt gedrukt. Gevolg is staal op staal contact met warmteontwikkeling en hevige slijtage tot gevolg.

Dat zou dan gaan om een te hoge belasting op het lager.
Met een te lage belasting gaan er twee zaken een rol spelen. Het materiaal warmt niet genoeg op waardoor de smering niet de juiste viscositeit krijgt. (Ik denk dat dit overigens bij fietsen niet van toepassing is want dat lager wordt niet warmer dan de omgevingstemperatuur neem ik aan). Het andere probleem is dat het lager en de lagerschaal niet of te weinig elastisch vervormt. Hierdoor is er geen mogelijkheid voor de smeerfilm zich op te bouwen tussen de kogel en het schaaldeel.

Deze link geeft een mooi beeld van hoe dat er ongeveer in zeer versimpelde toestand uit ziet.

Maar ik kan een ding met zekerheid zeggen. Dit lager ga jij niet zomaar even door kunnen rekenen en de fabrikant wijzen op een verkeerde lagerkeuze. Levensduurberekeningen (want een lager gaat altijd een keer kapot) van lagers zijn behoorlijk complex.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:38
Zit het lager wel aan beide kanten even excentrisch in de framebuis (als je begrijpt wat ik bedoel :)) en niet scheef uitgelijnd waardoor er krachten op komen te staan waar het lager niet op berekend is en deze extra hard slijt?

• Clifdon
Nielson schreef op zondag 3 september 2017 @ 11:39:
Zit het lager wel aan beide kanten even excentrisch in de framebuis (als je begrijpt wat ik bedoel :)) en niet scheef uitgelijnd waardoor er krachten op komen te staan waar het lager niet op berekend is en deze extra hard slijt?
Als het goed is is die passing zo nauw dat dat nooit zou kunnen gebeuren.

• Clifdon
Josio schreef op zondag 3 september 2017 @ 11:17:
[...]

Ik ben bezig geweest foto's te maken.
En me bij te scholen over smering methodes.
Boek "Werktuigkunde", P. De Baets, Universiteit Gent, sectie Tribotechniek, Hoofdstuk 2, Volle filmsmering, Hydrodynamische smering versus grenssmering

Of dacht u dat ik geen kwaliteit wil kunnen eisen voor mijn geld?

En Clifdon, dank u, uit uw posts blijkt dat u de kunde heeft die ik zoek.
Het betreft een excentrische trapas.
Er is ook een excentrische naaf achterwiel, van White Industries, maar die werd omgebouwd tot vaste omdat een naaf met ingebouwde excenter niet werkt met velgremmen. Velgremmen op hun beurt moesten omdat schijfremmen voor een fixed gear naaf niet te vinden zijn. Dit allemaal dixit de dealer. Er is nogal wat heen en weer geschuif geweest, ik had het moeilijk het bij te houden.
Eerst gingen de tandwielen 48/16 zijn, dan maakte hij er even 18/15 van, dan sprak hij over een halve schakel, dan terug 48/16 en geen halve schakel, en die excenter dus bijna vooraan bij nieuwe ketting waardoor ik schakels moet wegnemen binnen de levensduur ketting.
De dealer heeft de naaf voorzien, niet de fabrikant.
Dit hier terzijde, hier gewoon ter illustratie van het gezoek bij de aanpassing naar fixed gear.
Ik moet soms zelf recapituleren om alles opnieuw op een rijtje te krijgen.
Daarom ook dat ik poogde de hele zaak eerst in voldoende mate duidelijk te maken, wat me kritiek van ellenlange klaagzangen opleverde.
Ik kan enkel maar mijn best pogen te doen / efficient trachten te zijn.

Inzake vet, goed opgemerkt, ben zonet nog eens weest kijken, er werd inderdaad een grijs vet gedaan aan de bouten van het kettingblad, je ziet zelfs dat het vantussen de twee aaneensluitende delen naar buiten werd geperst.
Aan de excenter, voor zover ik kan zien, niet. Of toch niet overdreven.
Wat ik wel heb gemerkt is dat tijdens de paar keren dat ik de excenter heb versteld (1ste keer na enkele dagen elke dag rijden, 2de keer bij inkorten ketting, helemaal naar andere kant), dat die erg knarstte bij het draaien. Alsof er zand tussen de buitenwand en de binnenwand van de frameholte zat. Een oorzaak zou kunnen zijn dat het eigenlijk een klem vormt die de open spleet aan de onderkant heeft, vuil van het voorwiel wordt er zo recht ingeslingerd. Ik ben (en was al) van plan om het spatbord breder en langer te maken daar. Heb ik gedaan op mijn bestaande fietsen ook. Misschien kan ik iets plakken of zo over de omtrek van de frameholte.
In de winter zou dit een probleem kunnen geven, moest de excenterpositie vastgevroren raken dan kan ik de ketting niet meer losser zetten om het achterwiel eruit te nemen. Nog niet bij stilgestaan.
Vastvriezen zal nog wel meevallen verwacht ik. Het vuil aan de buitenkant van de excenter kan ik niet zo veel kwaad. De rest van de trapas moet een gesloten constructie zijn. Maar als jij zegt dat er ruimte lijkt te onstaan. Zit de speling dan echt op de trapas? Of zit er misschien speling op het excenter t.o.v. het frame?

• Josio
Nielson schreef op zondag 3 september 2017 @ 11:39:
De excenter lijkt me, gezien voor de framebuis (=holte?) een cilinder die erin schuift, opgespannen met twee bouten met externe tegenmoeren, doorheen de holte die zo eigenlijk een klem vormt. Een buitenwand (excenter) tegen een binnenwand (frameholte). Kan er zo iets scheef komen te zitten?
Toen ik met het speling hebbende kettingblad de dealer bezocht is dat het eerste dat ik vroeg, en hij zei me dat de lagers niet kapot kunnen gaan door excenter handelingen, dat ze compleet onafhankelijk zijn van elkaar.

Inzake de kettinguitlijning (dat is dan weer naar Clifdon), dit is een bericht van 2 maanden voor levering (ja...):

"Deze staat volledig klaar bij <fabrikant> en ziet er, naar het schijnt, prima uit. Alleen is de kettinglijn niet honderd procent recht. Dit wordt veroorzaakt doordat het tandwiel achteraan te dicht naar binnen staat. Op zich is dit geen probleem en zouden we de fiets kunnen uitleveren. Alleen, een schuine kettinglijn resulteert in snellere slijtage en dat willen we zoveel mogelijk vermijden. We zouden de kettinglijn kunnen aanpassen met een kleiner tandwiel achter en kettingblad voor zodat we deze laatste meer naar binnen kunnen plaatsen. Gevolg, minder tanden dus snellere slijtage. Opnieuw een compromis dat we niet willen maken.
In samenspraak met <monteerder?> van <fabrikant> hebben we echter besloten nog een laatste extra inspanning te leveren om de fiets echt op punt te krijgen. Ik ben opnieuw op zoek gegaan en we hebben een oplossing gevonden waarbij het tandwiel achteraan een stuk meer naar buiten komt en we de tandwiel verhouding kunnen aanhouden.
Alles zal wel pas binnen een dag of tien bij <fabrikant> geleverd worden. Nog heel even geduld dus en alvast onze excuses voor het uitstel.

Nooit gedacht dat de meest 'eenvoudige' <merknaam> zo een leerrijke uitdaging en speurtocht zou worden. Ik kijk er samen met jou alvast heel erg naar uit en ben ervan overtuigd dat we er iets moois van hebben gemaakt."

3 dagen later toch nog dit:

"De nieuwe naaf komt niet met een excenter en de uitlijning gebeurt eenmalig gewoon met een lange vierkante trapas op de juiste lengte."

Had ik daarnet nog gemist, en dus foute (verouderde) informatie in een vorige post van me, eerst ging de achternaaf een excenter omgebouwd naar vast zijn, later weer niet.
En dat zou louter met remmethode te maken hebben gehad, eerst schijfremmen, dan gingen die niet, en velgremmen in de plaats. Verklaring weet ik niet, ook nog niet over nagedacht.

Dat hele aanpassingsverhaal is een soep geweest van februari tot juli, en nog steeds aan het broebelen, zelfs koken, want fiets genoodzaakt tot stal en over 2 weken ben ik genoopt voorzichtig (om het frame niet teveel te krassen met het kettingblad) naar de dealer te rijden, voor een oplossing die momenteel nog niet eens bekend is.
Clifdon schreef op zondag 3 september 2017 @ 12:23:
[...]

Vastvriezen zal nog wel meevallen verwacht ik. Het vuil aan de buitenkant van de excenter kan ik niet zo veel kwaad. De rest van de trapas moet een gesloten constructie zijn. Maar als jij zegt dat er ruimte lijkt te onstaan. Zit de speling dan echt op de trapas? Of zit er misschien speling op het excenter t.o.v. het frame?
De speling zit op de trapas, niet op de excenter cilinder. Die kan niet bewegen, die zit vastgeklemd (de hele frameholte is een klem - heeft een spleet om in een mate toe te trekken) met 2 bouten buiten de omtrek van de cirkel, op deftige manier (externe tegenmoeren), niet zoals bvb die prul-instelbare stuurpennen waarvan de hoek met een schroef op een inwendig plaatje wordt gefixeerd. Het aanschroeven drukt echter de zaak uit elkaar, er ontstaat speling, waardoor je stuur speling krijgt, knarst, het alu plaatje wordt uitgefreesd, de holte raakt vol alu bramen, enz. Ik meen onlangs ergens te hebben gelezen dat de fabrikant veel jaren geleden in het begin zo een manier heeft gepoogd voor de excenter, om in dit probleem te sukkelen. Ze zijn intussen wel 20 jaar bezig, en ervaren zoals ik met mijn dingen op mijn kleine persoonlijke schaal.

UPDATE (begin deze week):
Baas en monteur producent, en dealer hebben overlegd en dit geantwoord:

"Waarschijnlijk is het falen van je trapas lager te wijten aan een productiefout in het lager. Na overleg tussen <baas producent> en <dealer>, zal de trapas dus netjes vervangen worden bij <dealer>. Als er dan nog zaken zijn waar <dealer> over twijfelt, dan zal hij hierover contact opnemen met ons."

Niks meer. Kan ik aannemen dat ze trapas en lagers als geheel kopen van een leverancier? Of is dit iets dat producenten van fietsen uit aparte onderdelen samenstellen?
Want ze spreken hier over trapas vervangen, niet enkel lagers, wat nieuw is daar de dealer het eerst had over lagerkeuze en vervangen lagers.

EDIT 08/05/2018
Om dit verhaal een einde te geven, wat bleek bij nazicht: de trapas montage had zich losgewerkt, de dealer heeft die terug vastgedraaid met Loctite ertussen. In de reklame van de fabrikant stond dat alles standaard zo wordt vastgedraaid, blijkbaar had de dealer dit specifiek vergeten.

[ Voor 25% gewijzigd door Josio op 08-05-2018 22:56 ]

Pagina: 1