Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Samba (Debian) in ander subnet niet bereikbaar.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DenBenny
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-11 09:57
Ik heb een raspberry pi met openhandel en een samba server opgemaakt.
Wanneer ik deze in subnet van het thuisnetwerk heb zitten kan ik aan de shared folders van de raspberry pi via de pc in dat subnet.
Wanneer ik hem echter in een ander subnet plaats kan ik de shared folders niet meer bereiken.
Pingen naar het IP adres gaat wel en ook de webpagina van OpenHab kan ik bereiken.
Firewall rules op de router lijken me dus ok.

Ik heb al in de SMB configuratie file van de raspberry pi zitten spelen met "allow subnet" maar dat krijg ik ook niet werkende.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Alle reacties

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoe heb je de routering tussen de twee subnets geregeld? Klinkt alsof je dat niet gedaan hebt, en dan is communicatie ertussen per default niet mogelijk, ongeacht wat je in smb.conf zet.

Oslik blyat! Oslik!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:27
dion_b schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 09:35:
Hoe heb je de routering tussen de twee subnets geregeld? Klinkt alsof je dat niet gedaan hebt, en dan is communicatie ertussen per default niet mogelijk, ongeacht wat je in smb.conf zet.
...maar dan zou ping van het ene naar andere subnet toch ook niet moeten kunnen?
DenBenny schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 09:29:
Pingen naar het IP adres gaat wel en ook de webpagina van OpenHab kan ik bereiken.
Firewall rules op de router lijken me dus ok.
...al is mij niet helemaal duidelijk wat er vanaf welk subnet hier precies geprobeerd is.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-11 15:12
Zoals al gezegd, als ping werkt tussen de subnets, dan is de routing geregeld.

Echter name resolving zal wel het probleem zijn.
In simpele thuis netwerken zonder DNS server gaat dat via een broadcast protocol en dat is niet te routeren.

Hij moet eens proberen of hij de share kan bereiken met ip adressering in plaats van hostname.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• DenBenny
Ben(V) schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 11:54:
Zoals al gezegd, als ping werkt tussen de subnets, dan is de routing geregeld.

Echter name resolving zal wel het probleem zijn.
In simpele thuis netwerken zonder DNS server gaat dat via een broadcast protocol en dat is niet te routeren.

Hij moet eens proberen of hij de share kan bereiken met ip adressering in plaats van hostname.
Klopt, ik was dat ook zo (met het IP adres) aan het testen.
Ondertussen ben ik al een stapje dichterbij de oplossing, wanneer ik de firewall van m'n PC uitschakel lukt het wel. vreemd dat ik dan wel kan pingen enz... (maar dat zal met poorten te maken hebben).

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-11 15:12
ping is een icmp message dus die gebruikt geen poort.
Dat zal wel de reden zijn dat de firewall hem doorlaat.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• DenBenny
even wat late feedback.

Ondertussen heb ik het IP adres van de raspberri pi die in het andere subnet zit als vertrouwd ingevoerd in de firewall software op de PC. na dit uit te voeren is zijn de files perfect bereikbaar.
Pagina: 1