[Showcase] Rondje IJsland + Laugavegur

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:49
In Augustus ben ik 3 weken op vakantie geweest naar IJsland. De verwachtingen van de schitterende natuur waren hoog na alle verhalen van collega's die er geweest waren, maar IJsland heeft me zeker niet teleurgesteld! De eerste twee weken hebben we een auto gehuurd waarmee we heel de ringweg hebben afgereden. De laatste week zijn we met een bus het binnenland ingegaan voor de 4 daagse Laugavegur hike.

Persoonlijke favoriet van onderstaande foto's: nummer 5. Een schitterende waterval waar bovendien vrijwel geen toeristen te vinden waren.

1.
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4442/36784931226_e88f18d489_z.jpgGeysir by Bram de Roos, on Flickr

2.
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4365/36137310974_705a884ae0_z.jpgReynisdrangar by Bram de Roos, on Flickr

3.
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4343/36832663901_568523e00c_z.jpgPuffin at Dyrhólaey by Bram de Roos, on Flickr

4.
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4424/36972941515_441231616d_z.jpgJökulsárlón beach by Bram de Roos, on Flickr

5.
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4405/36972858095_9f20c090e2_z.jpgAldeyjarfoss by Bram de Roos, on Flickr

6.
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4356/36784922106_e6800b7ace_z.jpgIceland sunset by Bram de Roos, on Flickr

7.
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4369/36972939645_303aafc0fa_z.jpgEndless road by Bram de Roos, on Flickr

8.
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4415/36832658731_c9570e1344_z.jpgBA 64 ship wreck by Bram de Roos, on Flickr

9.
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4368/36832653261_7629a7e80b_z.jpgSilfra by Bram de Roos, on Flickr

10.
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4351/36784921936_f828915d30_z.jpgLandmannalaugar by Bram de Roos, on Flickr

11.
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4352/36784996636_08068b33fc_z.jpgLaugavegur by Bram de Roos, on Flickr

[ Voor 6% gewijzigd door Brammel op 05-09-2017 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
Niemand die wilt delen wat hij/zij er van vindt? Ook opbouwende kritiek is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ik wil best wat zeggen maar je foto's doen het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
marceltuit schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 19:09:
Ik wil best wat zeggen maar je foto's doen het niet...
Aha, dat verklaart een hoop. Bij deze aangepast. Op mijn telefoon kreeg ik ze gewoon te zien.

[ Voor 9% gewijzigd door Brammel op 05-09-2017 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

Kijk hier kunnen we wel wat mee :)

Ik zal ze gewoon even allemaal afgaan. Houd er wel rekening mee dat ik vooral op mijn eigen smaak af ga, dus die kan afwijken van de jouwe ;)

#1 - Mooie compo, en gaaf met die geiser. De kleuren in de lucht zijn ook tof. Het contrast vind ik echter te heftig en de voorgrond/berg is te zwart/donker

#2 - Gave plaat. Mooi LE effect en toffe silhouetten.

#3 - Prachtige vogel, staat er mooi op qua kleur. Ik vind hem echter wel een beetje uit de toon vallen vergeleken met de rest van de serie.

#4 - Erg gaaf die combi van maan en ijsschots. Ik vind hem echter niet lekker kijken, want onscherp.

#5 - Tof! Mooie uitwaaiers van de waterval in de vijver, en mooi die details in de rotsen. ook mooie kleuren van het water en de rotsen. Voor het mooie vind ik de lucht wel iets te licht, die zou ik persoonlijk wat dreigender gemaakt hebben.

#6 - Mooie kleurtjes, en fijn die ster van de zon; maar verder vind ik de saai toch wat saai. Voor dit soort platen moeten er toch iets meer 'laagjes' inzitten vind ik.

#7 - Mooie compo. Er zitten echter wel gekke artefacten in de wolken...

#8 - Mooie lucht, en het silhouet is ook wel ok. Alleen het standpunt tov de boot vind ik niet fijn. Het silhouet van de boot loopt te veel over in de voorgrond.

#9 - Deze doet me niet zoveel. Niet heel veel te zien, en de reflecties lijken niet te kloppen met de lucht.

#10 - Gaaf. Schitterende kleuren, en mooi die mensjes. Geeft een mooi idee van de schaal.

#11 - Deze vind ik niet zo heel fijn kijken qua bewerking. Landschap is zeker wel mooi om te zien, maar zou persoonlijk een wat zachtere bewerking gedaan hebben.

Toppers vind ik 2 en 5, en 4 als die scherp was geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Kan me wel vinden in je commentaar. Binnenkort even kijken of ik nog wat in de nabewerking kan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Prachtige foto's. Ik vind ze allemaal goed geslaagd. Nummer 5 en 6 vind ik de mooiste. Die springen er voor mij echt uit.

1:1 ingezoomd zijn de foto's helaas niet allemaal even scherp, maar dat is mogelijk ook de Flickr compressie. Foto nummer 5 oogt bijvoorbeeld een beetje "smudgy". Mogelijk zou een klein beetje meer verscherping al helpen. Ik zou ook de sensor spots weghalen die ik op sommige foto's zie en je camera eventueel laten schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-08 17:02
wat mij opvalt is dat de beeldbewerking niet consistent is. Als je dan een serie plaatst zou ik altijd wel hetzelfde type (of 2 typen) bewerkingen willen, om de uniformiteit te behouden.

Zelf vind ik 5 ook de uitschieter, plaats die dan ook bovenaan. 9,10 en 11 en zijn duidelijk wat minder en je serie bloedt dan een beetje dood. Terwijl er toch echt pareltjes tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Brammel Sorry, maar ik heb echt moeite met je nabewerking en dan vooral het contrast en de verzadiging, volgens mij zit dat aan zijn max, waar 10-15% doorgaans meer dan voldoende is.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

IJsland heeft altijd het "wow" effect. En met je eerste foto begin je sterk. En in 1e instantie lijken het allemaal mooie foto's maar bij een nadere blik heb ik toch wat aanmerkingen. :)

1 Mooi moment (qua geiser en licht) alleen de geiser zit wel erg rechts.

2. Ook weer mooi. Zwart met blauw. Maar links is het zwart helemaal dichtgelopen met een zwarte plek als gevolg. (De stipjes op je sensor wellicht even wegpoetsen)

3 hier hele mooie zachte kleuren en diepte werking. Zou ik zelf aan de muur hangen.

4 mwha ijsschots niet zo mooi en maan komt er niet lekker uit. Beetje kitsch effect. Kan het niet goed benoemen.

5 fijn. Mooie locatie en lange belichting werkt prima. Kan mooi naast die puffin aan de muur ;)

6 te veel zwart naar mijn zin.

7 ik weet niet hoe druk het daar is. Maar had m niet braaf uit de berm genomen maar midden op de scheidingslijn op de weg.

8 uit de titel begrijp ik een wrak. Maar dat haal ik er door het hoge contrast er niet uit.

9 door de bewerking wordt de foto er niet fijner op. Het is te hard naar mijn smaak. Terwijl het een mooie spiegel is.

10 fraaie plaat. Ik zou m iets minder saturatie geven. Kan ie als er nog ruimte is aan de muur naast de 2 andere :D

11 Rechtsvoor mis ik een aandachtstrekker de kijklijn is niet zo spannend nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 07:08

Twhomp

Stayin' Alive

Redelijk eens met het commentaar hierboven. Maar wat me vooral opvalt: je laat een opvallende range aan 'fotokunde' zien en dat valt me erg positief op d:)b

1, 5, (7): mooie landschappen.
2, 6, 8: lekker abstract en goede kadrering.
3: mooi wildlife shot.
4: mooie combo van abstract, landschap en techniek. Was ie nou maar scherper geweest...
10, 11: knappe gelaagdheid.

Alleen #9 doet me weinig. En je nabewerking is vaak té voor mijn smaak, ik hou van subtieler.

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
Bedankt voor alle reacties. Ik ga de bewerking binnenkort nog even wat terugschroeven, want ben het wel met de meeste eens dat sommige iets over de top is.

Foto 5 komt inderdaad hier op de muur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:40

Royz

Kleurenblind!!

IJsland foto's doen het altijd goed, heerlijk hoor! Hoog contrast inderdaad, dat is smaak. Jammer dat je de lucht van foto 1 bijv niet had op foto 5, dan zou die perfect zjn!

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basxt
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-08 11:26
Heel vet, zo te zien had je net zoals ik erg veel geluk in die periode wat betreft het weer. ;-)

1,5 en 8 zijn erg mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:49
Normaal heb ik altijd wel wat te mierenneuken, maar bij vrijwel elke foto in deze reeks dacht ik "vet!". Ik vind dit eigenlijk gewoon een showcase-waardig topic :)

De harde contrasten vind ik erg lekker en platen als #4 en #6 zijn gewoon net schilderen. Love it.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-09 00:56
Ik ben dit jaar ook in Ijsland geweest dat was in Maart dus ziet er toch aardig anders uit :P .
Mijn meningen, ik hoop dat je er wat aan hebt ;) .

1. Erg lekkere kleuren,ik weet niet of de foto nog wat gecropt hebt maar vind de geiser net wat ver naar rechts vallen.

2. Mooie compositie en het effect van het water door de hoge sluiter tijd doet het goed.
Ik twijfel even of ik hier ook ben geweest: https://flic.kr/p/TK6zKv ?

3. Erg mooi, goede compositie erg fijne scherpte diepte.

4. Het water heeft een mooie spiegeling maar verder doet deze foto mij niet zoveel.
Door de hoge f-waarde en lage sluitertijd is de foto wel erg onscherp geworden.

5. Prachtig!

6.Valt een beetje uit de toon met de rest van de foto's maar wat isie mooi O+ . Door de simpele lijnen en kleuren voelt hij erg minimalistisch aan.

7. Deze foto pakt mij niet echt, ik verwacht dat dit komt door de wolken die me erg afleiden. Als ik die weg probeer te denken is de compositie wel sterk en leid de weg je goed door de foto naar de vergezichten. Fijn kleuren spel tussen de bladeren en de rest van het landschap.
Wat is het landschap in Maart toch anders zeg, ik moet nog een keer terug :+ .

8. Hier vind ik de compositie wat minder geslaagd, het kijkt voor mij heel erg vreemd. Ik denk dat wat passen naar voren en dan wat minder lucht en meer aan de onderkant van de foto het prettiger maakt. Ook vind de lucht wat 'bewerkt' overkomen, geen idee hoe het daadwerkelijk was. Het silhouet van de boot staat er mooi op en de kleuren zijn mooi.

9. Deze foto is niet echt mijn ding, nagenoeg alles is donker en wat licht is zijn enkel reflecties. Het ziet er daardoor apart uit waardoor ik niet echt weet waar ik naar kijk.

10. Schitterend, hele fijne kleuren en wat zien de bergen er toch fantastisch uit. De personen links onderin breken de 'leegte' en voegt echt wat toe.

11. De bult rechtsonder neemt veel plek van de foto in en kijkt daardoor naar mijn idee niet lekker.voor datzelfde gedeelte zou naar mijn idee het contrast / sharpness iets lager mogen.

Iets wat mij in bijna alle foto's op valt is dat ik je gekozen diafragma, sluitertijd en ISO niet altijd logisch is.
Geen idee of dat bewuste keuzes zijn geweest of de auto stand gebruikt wordt maar daardoor verlies je wel wat aan scherpte en creëer je soms extra ruis.

Op je flickr zag ik ook deze, die vond ik ook erg sterk!

Voor mij zijn 3, 5, 6 en 10 het meest geslaagd.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:40
Kleine titelfix ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
Bedankt voor alle reacties en het aanpassen van titel :)

1: Deze foto heb ik niet gecropt, kan dus helaas niet de geiser wat verder naar links plaatsten.

2: @Tiwazz: Ja, dit is dezelfde locatie.

4: Het was 's avonds al laat na een lange dag. Ik had even niet bedacht dat met een sluitertijd van 1.3 sec de ijsschots wel in het water zou bewegen 8)7 . Dit maakt de foto niet lekker scherp.

9: Inderdaad wat te donker. Deze ga ik nog aanpassen.

@Tiwazz: Kan je aangeven waar je het diafragma, sluitertijd of ISO niet logisch vind? Alle foto's maak ik in de diafragmavoorkeuze stand, behalve de long exposures, die zijn op manual.
Pagina: 1