Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Topicstarter
Bij deze, een simpel aankooptopic voor een nieuw stukje kassie kijken. Hopelijk heb ik voldoende info/aanknopingspunten hieronder staan zodat de absolute experts op TV-gebied mij (hopelijk) verder kunnen helpen.

De insteek is om een 4K televisie aan te schaffen en deze zal gebruikt worden met een kijkafstand van ongeveer 4.5 meter. Er staat nu een FHD 55" en die is, zowel estetisch als functioneel, te klein geworden. Er is al gemeten op basis van verschillende websites of een 65" zou voldoen maar dat scheelt in breedte/hoogte amper wat en omdat het bekend is dat je voor hogere resoluties het liefst zo groot mogelijk moet gaan, is de maximale maat vastgesteld.

Het gaan dan ook om een TV van 70" tot 80"

Wat wil je doen met je nieuwe televisie
In random order
  • TV-kijken via KPN IPTV (glasvezel); ben ervan op de hoogte dat KPN bezig is (net als Ziggo) met het uitrollen van 4K-content. Op dit moment is dat nog niet heel groot/aktief, dus zal ik onderhevig zijn aan enige upscaling.
  • Gamen met de Xbox One X; deze wordt pas 14 november geleverd. Tot die tijd staat er een gewone Xbox One.
  • Ouderwetse BD-speler; geen UHD-mogelijkheden. Maar ik heb wel een flinke stapel films die ik graag meer dan eens bekijk.
  • Verder sluit ik nog wel eens een PC/laptop aan. Voornamelijk om even een uurtje YouTube te kijken, foto's/video's van vakantie en uitjes te bekijken en als ik echt lui ben, onder andere op GoT posten.
Wat mag het allemaal kosten dan?
Het absolute maximum budget is 6000 Euro maar zoals je zometeen kan zien, heb ik enkele modellen gevonden die daar al onder zitten.

In het budget hoort ook een muurbeugel (niet draaibaar of iets dergelijks) en ook een ISF-calibratie. Aangezien de muurbeugel niet heel duur is maar de ISF-calibratie erg wisselende prijzen lijkt te genereren, schat ik de kosten hiervan op 500 Euro totaal.

Puntje bij paaltje: de TV kan dus maximaal 5500 Euro gaan kosten

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe TV?
Het zal je niet verbazen dat er al wat onderdelen zijn die in het huis aanwezig zijn om een fijne kijk/game-ervaring te hebben:
  • KPN decoder, aangesloten met HDMI direct op de huidige TV / optische kabel naar receiver
  • Xbox One / Xbox One X, aangesloten met HDMI direct op de receiver
  • BluRay-speler, aangesloten met HDMI direct op de receiver
  • Onkyo TX-NR676E receiver; dient als "hub" voor de meeste apparaten met HDMI; stuurt via 1 HDMI signaal door naar de TV
  • Laptop/PC, aangesloten met HDMI direct op de receiver
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Panasonic TX-75EXW784 Zilver€ 3.999,-€ 3.999,-
1Sony KD-75XE9405 Zwart€ 5.399,-€ 5.399,-
1Vogel's Wall 1305€ 51,87€ 51,87
1Vogel's WALL 2305 - Vaste TV-Muurbeugel€ 55,99€ 55,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 9.505,86

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Jazeker; zowel voorkeuren als "afkeuren". Het boodschappenlijstje staat hierboven dus het volgende kunnen we concluderen:

Voorkeur
Sony
Panasonic
LG

Afkeur
Philips / TP-Vision
Samsung

Ik begeef met met bovenstaande voorkeuren op glad ijs. Sorry maar Samsung komt er bij mij absoluut niet in. Zonder een oordeel te vellen over het merk an sich, heb ik de afgelopen maanden/jaren meer dan genoeg personen op GoT gezien die een topic hadden met een Samsung-TV waar wel "iets" niet goed ging. HDCP-detectie, geen apps-updates, kleurverschillen in het paneel, etc.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zeker! En dit wordt een TL;DR met mogelijk een berg aan technische info of aannames maar het zijn wel zaken die ik op het netvlies heb maar mogelijk net de aansluiting mis tussen theorie en praktijk. Ik post het allemaal in een genummerd lijstje; mochten er mensen opmerkingen, verbeteringen etc. hebben, is het makkelijker om te refereren aan het nummer dan te gaan multi-quoten misschien.
  1. Het TV-signaal komt vooralsnog niet uit boven de 1080p60 maar dat zal de komende jaren misschien naar 2160p gaan. Voor uitzendingen, verzorgd door KPN dus, hoef ik rekening te houden met maximaal 60Hz native (voor het paneel). Voor zover ik kan zien, voldoen beide uitgekozen TV's daaraan. Gelijkspel?
  2. Verschil tussen beide panelen; de Panasonic is edge-lit LCD, de Sony Direct-LED local dimming. Mijn eigen onderzoek heeft voorlopig uitgewezen dat de Sony beter zou performen door de 256 individuele zones. Punt voor Sony?
  3. Beide TV's hebben HDR10 en Hybrid Log Gamma aan boord. De Xbox One X ondersteunt HDR10 dus beide TV's zijn voldoende om dit signaal weer te geven. Gelijkspel?
  4. Reviews, voor zover ik ze heb kunnen vinden, lijken erop te wijzen dat het aantal nits continu, zo rond de 1200 voor de Sony, erg bijdragen aan de beleving. De contrast-ratio van de Panasonic ligt rond de 4000, terwijl de Sony maximaal 4800 weet te realiseren. Punt voor Sony?
  5. Input-lag is wel een uitdaging; op 2160p doen beide televisies ongeveer 23ms maar de Sony verdubbelt dat ongeveer als er upscaling plaatsvindt van 1080p naar 2160p. Punt voor Panasonic?
  6. Qua Smart-TV doen we absoluut niks. Klinkt ouderwets maar zelfs de "streaming apps" van voorheen Ziggo en tegenwoordig KPN gebruiken we amper. YouTube hebben we de laptop voor en/of de iPad (eigenlijk nog vaker de smartphones). Maar toekomst-technisch, heb ik meer vertrouwen in Panasonic qua updates/ondersteuning Gelijkspel of Panasonic?
  7. Afstandbediening zo simpel mogelijk; beide televisies hebben een recht toe device bijgeleverd. We gebruiken "aan/uit", "hard/zacht", "select input" en "select cinema mode". Meer niet. Gelijkspel?
  8. Men zegt dat HDMI 2.1 benodigd gaat zijn voor de Xbox One X in verband met variable refresh rate en mogelijk frame-by-frame HDR correction. Beide TV's hebben (nu) geen HDMI 2.1 aan boord maar het is me ook niet bekend of dit een firmware-update kan zijn of dat er daadwerkelijk hardware-matig iets anders moet zijn. Gelijkspel?
Ik heb ook nog de pricewatch: Sony Bravia KD-75ZD9 Zwart op het oog gehad maar financieel-technisch vind ik dit onverantwoord. De beeldkwalteit binnen de Sony-familie schuurt dusdanig dicht tegen elkaar aan dat die 2000 Euro extra het verschil niet kan maken, naar mijn mening. Helaas is het aantal reviews van beide Sony's erg dungezaaid (in Nederland) dus wat dat betreft doe ik een aanname dat 2K Euro een overbodig hoge investering zou zijn.

Fot what it's worth; dit was mijn topicstart. Ik hoop, van harte, dat er enkele personen zijn met beargumenteerd en technisch inzicht die mij kunnen overtuigen om een bepaalde TV te kiezen (of extra toe te voegen aan de lijst) zodat deze tussen nu en enkele weken kan worden aangeschaft.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Met zo'n budget, waarom geen OLED?

reviews: Sony A1 oled: de eerste tv met geluid uit het scherm
Voor 5000,-

pricewatch: LG OLED65C7V Zwart
Voor slechts 3000,-

Ja, ze zijn dan 5" kleiner, maar je krijgt wel een contrast wat geen enkele televisie na kan doen, gewoon onmogelijk. Dus qua contrast-ratio kun je niet beter. Je hoeft je ook geen zorgen meer te maken over edge-lit of local dimming. Iedere pixel wordt individueel aan/uit gezet. Daarnaast ondersteunt LG de Dolby Vision standaard voor HDR-content. Misschien leuk als je bepaalde HDR content niet wil missen, of optimaal wil beleven. Ook qua inputlag zouden de nieuwe LG TV's toppers moeten zijn, rond de 21ms in de meeste modes.

http://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c7-oled

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:49
Inderdaad, waarom niet een oled. Laatst de panasonic oled schermen in het echt mogen zien en ik als verstokte plasma fan werd blij van het beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
Bij mij zou een sony er nooit meer inkomen, heb er vorig jaar een gekocht met het idee dat ik toch het smart gedeelte nooit zou gebruiken. Een bak ellende gehad en sony kwam niet met updates, daarnaast vond ik het beeld waardeloos vergeleken met de Oled waarmee ik hem vervangen heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
@Freezerator @Jeroenneman Dank voor het antwoord maar 65" is gewoon te klein. We hebben al mockups gemaakt van karton gebaseerd op de specificaties van zowel 65", 70", 75" en 80" modellen van 4 verschillende fabrikanten (ook niet leverbaar in NL) en daar is gewoon uitgekomen dat het groter moet worden dan 70" helaas. In tegenstelling tot een aantal andere topics, zit in bovenstaande topicstart al een uurtje of 10 onderzoek/werk/informatie-vergaring.

Ja, ik weet dat OLED superieur is in zwartwaarden/contrast, ik weet dat het inputlag in een aantal gevallen wat lager ligt. Nee, de afmetingen zijn eenvoudigweg vastgesteld en helaas blijf ik daarbij. Wat eventueel wel een optie/idee is, maar dat is van later zorg: als inderdaad eind 2018 of half 2019 OLED betaalbaarder wordt richting het huidige budget maar met de gewenste afmetingen, dan kan ik alsnog de aan te schaffen LED/LCD op https://tweakers.net/aanbod/ slingeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
@Freezerator @Jeroenneman Vanwege technische issues l, voornamelijk geen HDMI 2.1 leverbaar, dit weekend nog even goed overlegd hier thuis.

Resultaat: een LG 65E7V als overbruggertje totdat OLED 75 tot 80 inch normalere prijzen krijgt en de HDMI standaarden verder wijder verkrijgbaar zijn.

Dank voor het meedenken in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

MAX3400 schreef op maandag 4 september 2017 @ 20:20:
@Freezerator @Jeroenneman Vanwege technische issues l, voornamelijk geen HDMI 2.1 leverbaar, dit weekend nog even goed overlegd hier thuis.

Resultaat: een LG 65E7V als overbruggertje totdat OLED 75 tot 80 inch normalere prijzen krijgt en de HDMI standaarden verder wijder verkrijgbaar zijn.

Dank voor het meedenken in ieder geval!
Ik denk dat je er weinig spijt van krijgt. OLED is echt een enorme stap qua contrast. En dat is toch één van de dingen waar het menselijk oog zeer gevoelig voor is in het beoordelen van "goed" beeld.

Wel moet je OLED niet afsluiten met een stekkerdoos oid. Zodra je het beeld uitzet via de afstandsbediening gaat er een soort panel refresh algoritme lopen. Dat zorgt ervoor dat je geen last krijgt van burn-in. Maar dan moet de TV natuurlijk wel stroom krijgen als hij "uitstaat".

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
@Jeroenneman Alles staat hier altijd 24/7 op stroom dus wat dat betreft geen probleem. En heb 2 weken om de handleiding te lezen voordat er gecalibreerd gaat worden. Dank voor de tip!

Het heeft wel weer uren met reviews gekost; ondanks de oneindige contrastratio, bleek de Sony 9405 qua helderheid en inputlag minstens zo goed als de LG. De A1 vond ik absoluut niet mooi/handig met die aparte steun, trouwens; wat een gedrocht van een tv wordt het ineens.

We gaan het zien :)

[ Voor 44% gewijzigd door MAX3400 op 04-09-2017 20:37 ]

Pagina: 1