Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gigabit wil maar niet werken

Pagina: 1
Acties:

• ODB_Mongoose
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-10 12:27
Ok volgende situatie;

Heb nieuwe Tele2 router en nieuwe NAS en viel me op dat files overzetten van PC naar NAS maar max met 10 megabyte per seconde ging. Wel beetje te traag voor Gigabit dacht ik zo.
Ik kijken in netwerk properties van Tele2 router en wat blijkt?

Bij de NAS staat 1000 MB
Maar bij mn PC en bij de TV decoder staat 100MB - dus dit is bottleneck.

Ok korte check: ik sluit de ethernet kabel van de NAS direct in mn pc. Dit om te checken of het aan kabels of connecties ligt.
Maar niks. Diezelfde lijn, van router tot aan apparaat geeft nu 100MB??
Conclusie, ligt niet aan kabels maar PC.
Heb hier Realtek Gigabit LAN onboard en heb de allerlaatste drivers.
Ook is in de settings van de adapter snelheid op 1000MB gezet.

Toch blijft hij maar 100MB tonen in de modem properties...

HELP

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Welke NAS is het? Sommige NASsen zijn niet snel genoeg om de volledige bandbreedte te benutten. Ik had vroeger een WD en die deed ook Max. 12MB over een gigabit verbinding door zijn atom processor.

Dat sommige apparaten 100Mbit zijn en andere 1Gbit maakt niks uit, daar is je router voor om dat in goede banen te leiden. Ik gok dat je NAS waarschijnlijk niet snel genoeg is.

*Lees het nu pas goed, als je PC maar 100Mbit stuurt gaat je snelheid natuurlijk ook niet hoger worden....

Kijk even bij je netwerkkaart in je PC of die op auto-sensing staat of handmatig op 1Gbit enz.

[ Voor 21% gewijzigd door firebird_1979 op 01-09-2017 17:46 ]

• ODB_Mongoose
Ik heb hem handmatig op 1 Gbit staan

En idd, de NAS werkt uitstekend. De route geeft ook aan de de LAN van de NAS op 1000mbit draait.
Als ik die kabel echter in mn PC steek, zegt de router ineens dat ie op 100 mbit draait

[ Voor 72% gewijzigd door ODB_Mongoose op 01-09-2017 17:52 ]

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-11 14:57
Dat bij de decoder 100Mb staat is waarschijnlijk normaal. Kan je met een andere kabel proberen? Misschien is deze kantje/boordje, zodat de NAS nog wel op gigabit werkt (met de nodige error correction waardoor je geen 1000Mbit haalt) maar de PC dit weigert?

• ODB_Mongoose
heb de kabel van NAS en PC paar keer geswitcht.
Het blijft: de NAS geeft gewoon met elke kabel netjes 1000 maar mn PC blijft hangen op 100

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

ODB_Mongoose schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 18:02:
heb de kabel van NAS en PC paar keer geswitcht.
Het blijft: de NAS geeft gewoon met elke kabel netjes 1000 maar mn PC blijft hangen op 100
Je hebt het steeds over de kabel, maar heb je de PC dan ook op dezelfde poort op de router als de NAS aangesloten?

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:07

FreakNL

Well do ya punk?

Whizzcat, als ik het goed begrijp lopen er 2 kabels vd router naar de lokatie waar NAS en PC staan. De NAS geeft op beide kabels Gbit, de pc op beide 100 Mbit. Dus dan heeft hij dat al uitgesloten.

@TS, sluit je pc eens met een korte UTP kabel aan op een Gbit switch, kijken wat er gebeurt ...

Switch hoeft verder nergens op aangesloten te zitten. Mathias82 zit denk ik in de goede richting :)

[ Voor 14% gewijzigd door FreakNL op 01-09-2017 19:11 ]

• ODB_Mongoose
er begint wat op te doemen.
Overal in de muren hier zit Cat 6.
Maar het laatste stukje cat 5e.
Kan het zo zijn dat op een of andere manier de lan adapter in de war raakt en terug throttled naar 100 Mbit ?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:02

DukeBox

loves wheat smoothies

Of je hebt ergens een cross(cable) zitten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-11 08:23
ODB_Mongoose schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 19:50:
er begint wat op te doemen.
Kan het zo zijn dat op een of andere manier de lan adapter in de war raakt en terug throttled naar 100 Mbit ?
Als draden niet goed aangesloten zijn kan dit zeker het geval zijn. Gbit lan heeft alle 8 de draden nodig om 1gbit te halen als er 1 al niet goed zit schakeld het al terug op 100mbit

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:43
Dat de kabel naar de NAS wel op 1Gbit werkt, betekent niet dat de kabel in orde is. Sommige apparaten zijn nou eenmaal gevoeliger.
Is het een zelfgemaakte kabel? Zo ja, heb je de officiële kleurvolgorde gebruikt?

• ODB_Mongoose
Het zijn gekochte kabels...maar goed heb nu CAT 6 kabeltjes besteld.
Kunnen we iig het laatste stuk kabel uitsluiten

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Euh, geeft tele2 niet zo'n fritzbox geval uit? Dat ding heeft op zich wel 4 gigabit poorten, maar drie ervan staan softwarematig op 100 Mb/s ingesteld. Moet je FF wijzigen (en je PC weer op "auto-negotiation")

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:09
ODB_Mongoose schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 19:50:
Cat 5e genoeg voor Gbit-verbindingen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• ODB_Mongoose
nee het is zon nieuwe ZTE router modem

En ja cat 5e is idd voldoende.
Vroeg me alleen af of als alles 6 is en alleen het laatste stukje 5e of dat op een of andere manier ervoor zorgt dat een aantal lans op 100 mbit gaan draaien

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:00
5e/6 maakt niet uit, gigabit zou gewoon moeten werken. Ik gok ook dat het in de kabel zit, ene apparaat is idd wat gevoeliger dan de andere.

Goede kwaliteit kabels en juiate kopjes gebruikt?

CISSP! Drop your encryption keys!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:07

FreakNL

Well do ya punk?

Sluit je pc nou eerst es met een kort kabeltje op een switch aan...

• ODB_Mongoose
ja laat ik dat doen..stay tuned

• ODB_Mongoose
Ah! we zijn een stap vooruit.
De router stuurt over alle 4 de uitgangen gewoon Gigabit uit.
Kortom, het zit hem in de bekabeling (althans, de aansluiting daarvan)
Vermoed dat die stekkers er niet goed op zijn gezet door de installateur. Maar dat mag hij zelf gaan fixen

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:23

skoozie

SCSI

Ik kan het niet terug vinden, maar je pc heeft/ondersteund ook een Gb poort? Als ik nou eens de OP lees |:(

[ Voor 20% gewijzigd door skoozie op 06-09-2017 09:48 ]

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• ODB_Mongoose
Yep is een GA-Z87P-D3

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

ODB_Mongoose schreef op woensdag 6 september 2017 @ 09:34:
...Vermoed dat die stekkers er niet goed op zijn gezet door de installateur. Maar dat mag hij zelf gaan fixen
Nou, als de installateur zelfgeknepen stekkers heeft afgeleverd, moet je 'm dat niet laten fixen.
Kabels door de muur worden getermineerd met wcd's en elke andere oplossing is smeken om problemen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• ODB_Mongoose
vanuit de meterkast lopen cat6 kabels naar 3 WCD's in het huis.
ze zijn op maat dus ik vermoed idd dat hij ze zelf geknepen heeft.
Ik heb dergelijke spullen niet maar hij mag zelf nieuwe stekkers erop zetten, toch?
Of het zit bij de WCD, maar dat mag jij ook lekker zelf uitzoeken.

Hij is er 6 weken geleden prima voor betaald - mag hij het ook oplossen...

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

ODB_Mongoose schreef op woensdag 6 september 2017 @ 17:23:
...Hij is er 6 weken geleden prima voor betaald - mag hij het ook oplossen...
Mijn punt is dat stekkers aan een solid catx kabel ALTIJD verkeerd is. Die kabels komen in de meterkast uit een pijp zetten met twee meter vrij ofzo, en dan een rj45 stekker. Je hebt dus twee meter kabel die vrij kan bewegen(en dat ook doet, want je hebt die stekkers er al een aantal malen in- en uitgedaan) dus er zitten geheid nu al breuken op de plaats waar hij in die pijp verdwijnt. Zou heel goed kunnen verklaren waarom je maar 100 Mbps krijgt.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

ODB_Mongoose schreef op woensdag 6 september 2017 @ 17:23:
vanuit de meterkast lopen cat6 kabels naar 3 WCD's in het huis.
Hoe zijn de WCD's gepunched ? A of B ? Gok dat deze niet correspondeert met de RJ45 stekkers en nu in cross staan.

[ Voor 14% gewijzigd door DukeBox op 06-09-2017 20:22 ]

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

DukeBox schreef op woensdag 6 september 2017 @ 20:21:
[...]

Hoe zijn de WCD's gepunched ? A of B ? Gok dat deze niet correspondeert met de RJ45 stekkers en nu in cross staan.
Alsof dat uitmaakt voor gigabit

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ja, dan krijg je meestal 100Mbit.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:55
Gigabit doet niet moeilijk over mixen van 586A/B, dat is onderdeel van de standaard nml.

Waar het wel mis kan gaan is solid kabel met stekkertjes. Hoeft geen probleem te zijn, maar dan wel met de juiste stekkers. Ik heb in het verleden ook heel wat solid kabels met stekkers voor stranded kabel geknepen, ging over het algemeen gewoon goed, maar heb ondertussen al mooi wat kabels opnieuw mogen knijpen omdat verbindingen gingen klapperen met gigabit.

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-11 07:57
Brahiewahiewa schreef op woensdag 6 september 2017 @ 18:23:
[...]

Mijn punt is dat stekkers aan een solid catx kabel ALTIJD verkeerd is.
Bij gebruik van de juiste stekkers (geschikt voor solid) en zolang de kabel niet regelmatig bewogen wordt (vaste installatie dus) is het geen enkel probleem. Zo heb ik een vast geïnstalleerde switch (aan de muur geschroefd) waar de solid kabels direct in gaan.
Sommige patch panelen en WCD's verwachten ook een RJ45 stekker op de 'vaste' kant. Dit zijn dan vooral de modellen voor thuisgebruik waar de meeste mensen geen punch down tool hebben.

Uiteraard is het verstandiger, wanneer mogelijk, om een patch paneel en WCD's te gebruiken die gepunched worden; Al is het alleen maar omdat dat een stuk makkelijker is dan een stekker aan een kabel knijpen :)

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:18
ShadowLord schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 08:53:
[...]

Bij gebruik van de juiste stekkers (geschikt voor solid) en zolang de kabel niet regelmatig bewogen wordt (vaste installatie dus) is het geen enkel probleem. Zo heb ik een vast geïnstalleerde switch (aan de muur geschroefd) waar de solid kabels direct in gaan.
Sommige patch panelen en WCD's verwachten ook een RJ45 stekker op de 'vaste' kant. Dit zijn dan vooral de modellen voor thuisgebruik waar de meeste mensen geen punch down tool hebben.

Uiteraard is het verstandiger, wanneer mogelijk, om een patch paneel en WCD's te gebruiken die gepunched worden; Al is het alleen maar omdat dat een stuk makkelijker is dan een stekker aan een kabel knijpen :)
Patchpanelen en kant en klare muurdoosjes nog nooit zo gezien dat er een RJ45 in de "vaste kant" moet, wel d.m.v. keystone panelen als patchpaneel en/of in de muur (draagringen voor keystones) en dat er dan koppel keystones worden gebruikt, maar persoonlijk zou ik dit inderdaad ook NOOIT adviseren ;)

Gewoon goede solid core kabel gebruiken, en even een (goedkope) punch down tool kopen of 1 lenen van een installateur. Dan netjes af monteren op LSA stroken.

Kleine sidenote: kan me voorstellen dat je b.v. koppel keystones gebruikt als je alles netjes via je patchpaneel wilt laten lopen maar b.v. direct vanaf patchpaneel je server/nas oid in wilt gaan, al zou ik daar persoonlijk ook eerder solid voor gebruiken met goede stekkers en keystones (Hirose TM21 /TM31 FTW)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• ODB_Mongoose
AH goede tip...
Dat zal ik navragen bij de installateur
Pagina: 1