Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Kan mijn router de data niet aan?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vervelend probleem.

Via telfort heb ik een adsl internet abonnement met een meegeleverde Zyxel modem/router. Sinds kort is mijn netwerk verder uitgebreid met een vaste pc. Sindsdien geeft mijn netwerk problemen. Regelmatig klapt er iets uit. De ene keer de tv, dan weer wifi. Mijn netwerk bestaat oa. uit:

Vaste pc (bedraad)
Laptop
Wat telefoons
NAS synology (bedraad)
Wifi range extender ubiquiti (bedraad)
Multiroom audio systeem (hub bedraad)
Smart tv (bedraad)

Af en toe helpt het wanneer ik één van de apparaten van het vaste internet af haal.

Nu is mijn vermoeden dat de Zyxel overbelast wordt en de data gewoon niet krijgt verwerkt met deze storingen tot gevolg. Maar voordat ik investeer in een betere modem/router wil ik weten of ik in de goede hoek zoek. Heeft iemand hier ervaring mee?

Daarnaast vraag ik mij af wat dan een goede oplossing is: een volledig nieuwe modem router of een router achter het modem en de routerfunctie op de Zyxel uitschakelen...als dat kan.

Ik heb al het nodige op het web afgespeurd en ook met Telfort kom ik niet verder. Misschien dat iemand op dit forum raad weet.

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja... en nog een mediaspeler.

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Wat voor ADSL verbinding heb je ?

En wat voor "HUB" is dit voor je Multiroom audio systeem ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:02
Verwijderd schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 15:48:
Ik heb al het nodige op het web afgespeurd en ook met Telfort kom ik niet verder. Misschien dat iemand op dit forum raad weet.
Wat versta je onder 'al het nodige'. Graag zoveel mogelijk uitleggen wat je al hebt geprobeerd.

Mijn eerste stap zou zijn neem contact op met Telfort, maar dat heb je schijnbaar al gedaan.
Waarom kom je met hen niet verder? Wat heb je met heb geprobeerd? Heb je hun tips al opgevolgd?

--edit--
Regelmatig klapt er iets uit. De ene keer de tv, dan weer wifi.
Wat valt onder uitklappen? Is er geen enkel wifi signaal meer / stopt alleen de uitgaande verbinding.
Meer info aub

[ Voor 16% gewijzigd door diefightdie op 01-09-2017 16:05 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 15:48:
Ik heb een vervelend probleem.

....

Regelmatig klapt er iets uit. De ene keer de tv, dan weer wifi. Mijn netwerk bestaat oa. uit:
Wat betekent dat? Het is een heel algemeen term in de trant van "het werkt niet. Help mij...."

Wij kunnen je echt niet helpen als je niet wat dieper op de materie ingaat.

Omschrijf bijvoorbeeld de situaties:

Het gaat goed wanneer ik.....
Het gaat NIET goed wanneer ik.....
Als er "iets uitklapt", kan ik niet......

Zo kunnen we verder kijken wat er aan de hand kan zijn.

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-11 16:00
Allereerst dubbelposten wordt niet gewaardeerd, wijzig bij voorkeur je laatste post als je iets wilt toevoegen.

Ontopic:
1) Wat draait er allemaal op de pc als het probleem zich voordoet? Torrents bijvoorbeeld kunnen een router het behoorlijk moeilijk maken.
2) Doet het probleem zich ook voor als je pc uit staat?
3) Is de router nog te benaderen zodra je internet weg valt? Ping naar de router bijvoorbeeld.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 12:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Dus de problemen komen na het in gebruik nemen van de vaste PC?

Om dat uit te sluiten zou je die eens los moeten halen. Heb je misschien programma's draaien die de verbinding dichttrekken (torrents / usenet iod) ?
En is het systeem /drivers bijgewerkt?

Virusscanner up to date? Malware gescant?

Je zult toch zelf eerst moeten zoeken naar de oorzaak. Zeker omdat je aangeeft dat ze ontstaan zijn nadat je de vaste PC hebt aangesloten zou ik daar eerst naar kijken. Je router verdenk ik niet zo snel. Dan had je veel eerder problemen moeten hebben.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste: dank voor de snelle reacties!

Mijn multiroom is van samsung.

Mijn synology gebruik ik voor back ups van beide computers. Tevens maakt de nas een back up naar een externe dienst (stack). Waarom dit van belang is komt later.

De problemen begonnen met een spelletje van de kinderen via steam. Dit maakte slecht contact met de steam server. Ik heb vervolgens een gateway open gezet waardoor het iets beter werd. Een ander spel (roblox) werkte ook niet.

Omdat dit probleem eerder niet speelde heb ik telfort gebeld. Ook omdat ik geen fan ben van een gateway open zetten.

Met telfort zijn we verschillende instellingen van de Zyxel nagelopen. Ook hebben we de Zyxel een reboot gegeven. Dit bleek het euvel niet op te lossen. Na wat overleg werd gevraagd de nas en range extender te ontkoppelen. Het probleem was toen over. Telfort vertelde mij dat ze mij niet verder konden helpen.

Ik ben toen met deze bevindingen aan de slag gegaan. Ik heb vervolgens de back up naar stack zo ingesteld dat dit alleen in de nacht gebeurt. En toen was het probleem over! Daarnaast heb ik ieder apparaat een vast ip adres gegeven op de router.

Dit is een week geleden en ik dacht dus het lek boven te hebben. Tot vanochtend. De range extender en de pc deden het niet meer. Beide ontkoppeld en de nas. Vervolgens weer één voor één aangesloten en gekeken wat eerkt maar geen van drieën geeft thuis.

Ik heb op diverse termen gegoogeld en op het telfort forum gekeken. Het enige wat in de buurt komt is iemand waarvan de wifi niet werkt en daar wordt gesproken over overbelasting van de router.

Het maffe is dat ik niets aan de instellingen heb veranderd. Daarom ben ik daar niet al te veel mee aan het rommelen gegaan.

Ik ben gewoon even kwijt in welke richting ik moet gaan zoeken....

Verwijderd

Topicstarter
Weer een stapje verder. Een volledige reboot uitgevoerd op de zyxel en de statische ip uitgezet. Hokes pokes....alles werkt weer.

Dit had ik al eerder gedaan. Toen deed het niets. Het blijft raar....

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

We horen het wel als het probleem opnieuw de kop op steekt?
(ik verwacht in minder dan 1 dag)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• michaell958
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-11 02:28
Hey man.

Probeer eens dhcp in je ubiquti uit te schakelen? :)

Bij mij heeft dit een heleboel instabiliteits probleempjes verholpen

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:52

lier

MikroTik nerd

michaell958 schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 03:42:
Probeer eens dhcp in je ubiquti uit te schakelen? :)
Het hangt er een beetje vanaf wat voor "WiFi range extender" hij heeft. Als hij daarmee de Amplifi devies bedoelt (wat ik niet denk), dan kan het kloppen. In de Unifi zit geen DHCP server.

@PCK: welk modem heb je exact? Wat bedoel je precies met "klapt er iets uit"? Wat exact werkt wel en wat niet?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• michaell958
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-11 02:28
lier schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 09:51:
[...]

Het hangt er een beetje vanaf wat voor "WiFi range extender" hij heeft. Als hij daarmee de Amplifi devies bedoelt (wat ik niet denk), dan kan het kloppen. In de Unifi zit geen DHCP server.

@PCK: welk modem heb je exact? Wat bedoel je precies met "klapt er iets uit"? Wat exact werkt wel en wat niet?
Ik weet niet waar jij het vandaan haalt dat de Unifi geen DHCP heeft?
Toen ik netwerk problemen had na het opzetten van mijn Ubi netwerk ben ik verder gaan zoeken en had ik de boosdoener gevonden, alsof er twee routers in mijn netwerk aanwezig waren met dezelfde ip range, gaf mij problemen en deze toen uitgezet en daarna nooit meer last gehad van uitval of vage probleempjes ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QAwVKkrurGS2IOPys2IBnhaK/full.png

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:52

lier

MikroTik nerd

De controller bevat alle functionaliteit die de hele Unifi range biedt. Dat houdt echter nog niet in dat in een Unifi accesspoint (die nuance had ik nog niet gemaakt) een DHCP server zit. Dit wordt (voor zover ik weet) alleen ondersteund door de USG's.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-11 16:20
dubbele ip gebruik zal waarschijnlijk idd de boosdoener zijn.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Halveert de range extender de bandbreedte niet ivm heen/terug signalen of is dit type dual band en stoort dat niet?

• d.drenth
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-11 16:20
@Verwijderd Weet je zeker dat DHCP in de Synology uit staat en dat die niet DHCP heeft aan staan per ongeluk?

Dit zelfde geldt natuurlijk ook voor andere apparaten in het netwerk, er mag maar 1 DHCP server zijn. In de Ubiquiti Access Point zit geen DHCP server dus die zou het probleem niet mogen geven.

• sojab0on
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-10 14:13
in de nieuwere synology DSM moet je de dhcp op een hele diepe plek apart instellen is gene los pakket meer, dus als hij netjes zn DSM6 heeft draaien staat de DHCP op de synodoos netjes uit.

Verwijderd

Topicstarter
Om antwoord te geven op de range extender, het is een UBIQUITI UNIFI AP-AC-LR.

Maar hoe dan ook ... het is inmiddels 2 weken geleden dat het probleem zich voor het laatst heeft voorgedaan. Ik heb het volgende gedaan:

- Het Zyxel modem een volledige reboot gegeven.
- De LAN kabels in de modem van poorten gewisseld (geloof niet dat dit iets doet maar baat het niet dan schaadt het niet)
- DHCP van de Ubiquiti uit gezet
- De snelheid van WIFI gelimiteerd op 300Mbs. Meeste is toch bekabeld en de telefoons hebben écht niet meer nodig.

Welke van deze stappen voor de oplossing heeft gezorgd is voor mij een raadsel maar ik ben in ieder geval blij dat de zaak weer werkt. Persoonlijk denk ik dat het uitzetten van de DHCP iets heeft gedaan omdat dit eigenlijk het enige is dat wezenlijk anders is dan voorheen.

In ieder geval bedankt voor de tips.
Pagina: 1