Bedraad apparaat in WiFi netwerk hangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:01
Misschien een beetje een noob vraag, excuses.

Nieuwe TV ontvanger (XS4All) heeft een ethernet poort, geen WiFi. De glasvezel komt op een hele andere plek in huis binnen, UTP kabel trekken is geen handige optie.

Heb nu aangesloten met een paar powerlines, maar dat werkt eigenlijk ook niet fantastisch. Op twee plekken een stopcontact kwijt, en in een stekkerdoos presteert zo'n powerline minder goed.

Zit dus te kijken naar een WiFi accesspoint, maar dan andersom. Een bedraad apparaat draadloos maken dus. Hoe heet de functie waarop ik moet zoeken? Suggesties voor bepaalde merken / types?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:02
De term die je zoekt is wireless bridge. Om zoiets op te zetten, moeten beide apparaten WDS (Wireless Distribution System) ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-10 17:26
Wanneer je de powerline direct in de wandcontactdoos plaatst heb je de minste kans op storingen. Heb je geprobeerd om de powerline voor de stekkerdoos te plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:19

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Elke willekeurige wifi-repeater met een ethernet poort zou volstaan:

https://www.routercenter....t-netwerkaansluiting.html

(ff als voorbeeld)
Sommige wifi-repeaters beschikken over één of meer ethernetpoorten waarop je een netwerkapparaat met een netwerkkabel aansluit. Het wifi-signaal wordt omgezet in bedraad internet, waardoor je op elke gewenste plek in huis, naast de repeater-functie, ook gebruik kunt maken van internet via de kabel.
Maar dan nog zou ik serieus overwegen om niet alsnog een kabel te trekken. Da's verreweg het snelst en meest stabiel.

[ Voor 10% gewijzigd door Question Mark op 01-09-2017 13:18 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:36
Een WiFi client bridge. Gebruikt het vinkje bridge/range extender in de pricewatch bij Access points.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 01-09-2017 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
jeroen3 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 13:19:
Een WiFi client bridge. Gebruikt het vinkje bridge/range extender in de pricewatch bij Access points.
Hm, ja dat is inderdaad eenvoudiger. Is WDS een verouderd iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
@HenkDePoema Hier is maar èèn wifi verbinding nodig, net als een client, die vervolgens bridged met de LAN poorten. Dus WDS (Wireless Distribution System) is niet nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 01-09-2017 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
@jeroen3 Ik heb even het verschil gegoogled en kwam ook op die wikipagina uit. WDS is inderdaad onnodig complex voor deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Thanks allemaal :)

Een client bridge of repeater met ethernet poort zal het moeten doen.
nielsn schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 13:17:
Wanneer je de powerline direct in de wandcontactdoos plaatst heb je de minste kans op storingen. Heb je geprobeerd om de powerline voor de stekkerdoos te plaatsen?
Zo is het nu aangesloten, maar dan ben ik twee stopcontacten kwijt en bovendien kunnen de powerlines dan niet in de kast / TV meubel worden weggewerkt. Door in te pluggen in een stekkerdoos kan dat wel, maar is de verbinding inderdaad beduidend slechter.
Question Mark schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 13:17:

[...]

Maar dan nog zou ik serieus overwegen om niet alsnog een kabel te trekken. Da's verreweg het snelst en meest stabiel.
Als ik die kabel uit het zicht wil, moet hij via de kruipruimte. Twee betonboringen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ik lees overigens nu pas dat het voor een TV ontvanger is. Of deze willen werken over wifi durf ik niet te garanderen.

Ik zal dit vanavond eens proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 01-09-2017 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Met wireless-AC mag het toch geen probleem zijn? Ik kijk al tijden Netflix via Apple TV of PS4, beiden via Wifi. Geen enkel probleem met de bandbreedte / stabiliteit

Vraagje over WiFi range extenders: kun je daar ook de WiFi uitschakelen? Ik bedoel dat je geen tweede netwerk uitzendt maar alleen de bedrade poort koppelt?

[ Voor 32% gewijzigd door t_captain op 01-09-2017 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Voor het missen van je stopcontact zijn er Powerline adapters met een stopcontact er in. Dan kan je in de powerline adapter dus gewoon nog een stekker prikken.

Op zich zou het inderdaad geen probleem moeten zijn gewoon WiFi te gebruiken. Let wel op de plaatsing van je apparaat, zelf heb ik bij gebruik achter een TV aanzienlijk zwakker signaal dan voor de TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Nee, het heeft meer met de speciale manier van netwerk te maken. Die dingen krijgen een ander subnet. Vroeger was het zelfs met een VLAN op poort 3. Tegenwoordig hoeft dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:19

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

t_captain schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 14:33:
Met wireless-AC mag het toch geen probleem zijn? Ik kijk al tijden Netflix via Apple TV of PS4, beiden via Wifi. Geen enkel probleem met de bandbreedte / stabiliteit
Benodigde bandbreedte voor een netflix stream is ong. 5 Mbit (en da's aanbevolen). Een tv stream van XS4ALL kent een ondergrens van 10 Mbit. Je hebt dus minstens een twee keer zo snelle verbinding nodig voor je tv, dan voor Netflix.

10 Mbit moet prima te halen zijn, maar is wel afhankelijk een flink aantal zaken.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 14:15:

Als ik die kabel uit het zicht wil, moet hij via de kruipruimte. Twee betonboringen nodig.
Dus? Dat is max 5 minuten werk.
Pagina: 1