Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-06 14:26
Dag Tweakers,

Even een vraag:

Achtergrond:

Mijn vriendin werkt al jaren in de zorg (en we weten allemaal dat daar op bezuinigd wordt of gaat worden) En ze heeft altijd al een semi-flexibel rooster gehad, tot zover geen problemen daar. Ze heeft gewoon een 32 uur contract in vaste dienst alleen wisselen de dagen en afdelingen waar en wanneer ze loopt. Hierop werd er vaak een planning van 1 a 2 maanden aangehouden.

Het 'probleem'
Nu is het zo dat ze sinds 1 september op een nieuw planning en rooster systeem zijn overgegaan waar ook onderstaande wijziging in is gekomen.

Iedereen is vanaf 1 september verplicht om dagelijks zijn/haar rooster te bekijken of je nu aan het werk bent of niet. En het zou zo maar kunnen zijn dat je maandagmiddag op het rooster kijkt dat je dan dinsdag nog vrij bent, maar als je maandagavond of dinsdagochtend kijkt dat je opeens wel dinsdag mag komen opdraven.

Ik snap dat we flexibel mogen zijn in de zorg, maar op deze manier is het amper nog mogelijk om prive afspraken in te plannen of uberhaupt maar afspraken te maken met de oppas......

In mijn ogen ben je met de huidige situatie onderhand een oproepkracht en niet echt een flexwerker.

Of zie ik dit nu helemaal verkeerd en is dit gewoon rechtmatig?

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:20

Rmg

Wat staat er in haar contract hier over?
Wat is volgens jou het verschil tussen oproepkracht en flexwerker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je moet even in de CAO kijken of hier iets over geregeld is, anders navragen bij OR of personeelsvertegenwoordiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-06 10:40
Het hangt af van de afspraken.

Bijv. bij kinderdagverblijf verschilt per bedrijf. Ene bedrijf laat min 24 uur van te voren, en ander bedrijf doet dat per dagdeel (voor 09:00 uur niets gehoord, dan hoef je niet te werken tot 13:00)

Dan heb ik over invalkracht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-06 18:08

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
http://werktijden.blogspo...krooster-bekend-zijn.html
Als er geen CAO is of de afspraak over “tijdig” is niet gemaakt met de medezeggenschap dan is instemming van de werknemer zelf nodig. Dan moet de werkgever de vangnetconstructie gebruiken waarbij het rooster ten minste 28 dagen van te voren aan werknemer bekend gemaakt moet worden.
Als de aard van de arbeid dat noodzakelijk maakt, mag de werkgever de wekelijkse rusttijd en de vrije zondag 28 dagen van te voren bekend maken. De precieze arbeidstijden maakt hij dan uiterlijk 4 dagen van te voren bekend.
Deze regels zijn in de ATW niet beboetbaar gesteld, dus zo’n goed werkend vangnet is het helaas niet. Wanneer de werknemer problemen ondervindt bij het tijdig bekend maken van het rooster door de werkgever is de aangewezen weg bemiddeling door de PVT, OR of de vakorganisatie.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:40
Zoals in bovenstaande post werkt het bij ons ook. Wanneer er binnen die 4 dagen nog iets aangepast moet worden is er akkoord van de medewerker nodig en krijgt de medewerker extra toeslag voor de verplaatste uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
@RMG Wat er in haar contract van 17 jaar geleden staat zou ik moeten zoeken, maar we gaan eens kijken.

@Wolly Gaan we doen, er staat sowieso een gesprek gepland met de PV, ik begreep van haar dat sowieso iedereen er niet zo van gediend is :)

@silver7 Tsja, maar dan is het een invalkracht.

@Dirk Thanks, ik zal daar vanavond eens gaan kijken.

Ik kom er sowieso nog op terug.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Even wat anders.. maar is zelfstandige worden niet iets voor je vriendin?

https://www.ikgastarten.n...orgprofessional-9-stappen

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Falcon schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 13:39:

En dan zelf pensioen, ziektekosten, belastingen en wat al nog meer regelen? Tenzij je hier een goede reden voor hebt nooit doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Stoelpoot schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 13:42:
[...]

En dan zelf pensioen, ziektekosten, belastingen en wat al nog meer regelen? Tenzij je hier een goede reden voor hebt nooit doen!
Je noemt even de risico's voor een ZZP-er op een rij :?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 13:58

En wat zou daar precies het voordeel van zijn m.b.t. werktijden? Volgens mij ben je als zelfstandig nog veel meer overgeleverd aan de grillen van degene die de planning maakt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-06 18:58
Jeetje, dat is geen werkbare situatie met zo'n superflexibel rooster. Je kan dan nooit iets met iemand af spreken omdat zomaar op de dag zelf kan blijken dat je toch moet werken (elke dag je wekker zetten!). Kortom behalve je vakantiedagen heb je geen vrije dagen meer wat je werkt bijna op consignatiedienst, elke moment van de week oproepbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door LordSinclair op 01-09-2017 13:53 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:17
Vaak staan in CAO's regels over roosters en roosterwijzigingen. Welke CAO is van toepassing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Falcon schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 13:44:
[...]

Je noemt even de risico's voor een ZZP-er op een rij :?
Ja inderdaad. Dat zijn de risico's die je dan namelijk neemt. Als je ergens niet tevreden mee bent, is ZZPer worden echt het antwoord niet. Dat levert alleen maar meer kopzorgen op, en uiteindelijk zal de werkgever smullen van de lagere lasten per werknemer. Om betere werktijden te krijgen is dat echt geen oplossing.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-05 12:01
gewoon de roostermaker elk uur bellen of er nog wijzigingen zijn... wordt die ook vanzelf gek... daarna als die roostermaker is opgenomen bellen met de baas... ook elk uur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-06 10:51
SpoekGTi schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 12:56:
Dag Tweakers,

Even een vraag:

Achtergrond:

Mijn vriendin werkt al jaren in de zorg (en we weten allemaal dat daar op bezuinigd wordt of gaat worden) En ze heeft altijd al een semi-flexibel rooster gehad, tot zover geen problemen daar. Ze heeft gewoon een 32 uur contract in vaste dienst alleen wisselen de dagen en afdelingen waar en wanneer ze loopt. Hierop werd er vaak een planning van 1 a 2 maanden aangehouden.

Het 'probleem'
Nu is het zo dat ze sinds 1 september op een nieuw planning en rooster systeem zijn overgegaan waar ook onderstaande wijziging in is gekomen.

Iedereen is vanaf 1 september verplicht om dagelijks zijn/haar rooster te bekijken of je nu aan het werk bent of niet. En het zou zo maar kunnen zijn dat je maandagmiddag op het rooster kijkt dat je dan dinsdag nog vrij bent, maar als je maandagavond of dinsdagochtend kijkt dat je opeens wel dinsdag mag komen opdraven.

Ik snap dat we flexibel mogen zijn in de zorg, maar op deze manier is het amper nog mogelijk om prive afspraken in te plannen of uberhaupt maar afspraken te maken met de oppas......

In mijn ogen ben je met de huidige situatie onderhand een oproepkracht en niet echt een flexwerker.

Of zie ik dit nu helemaal verkeerd en is dit gewoon rechtmatig?
De zorg kent nogal wat verschillende CAO's. Welke is hier van toepassing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
Gadgeteer schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 16:13:
[...]

De zorg kent nogal wat verschillende CAO's. Welke is hier van toepassing?
Goeie vraag gaat ik ook even na

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Je hoeft daarvoor niet in de CAO te kijken want dit mag gewoon niet. Goed werkgeverschap eist dat het tijdig bekend gemaakt moet worden. Dat betekent in de regel uiterlijk 4 dagen van te voren maar dat is eigenlijk als het niet anders kan. Natuurlijk kan er in de CAO of met de OR afspraken gemaakt worden over wat tijdig is maar standaard een dag van te voren gaat daar zeker niet onder vallen. En al helemaal niet als het 's avonds nog kan wijzigen.

Je vriendin (en collega's) moet(en) aankloppen bij de OR en haar beklag doen.

Als je vervelend wil doen moet je inderdaad zoals @Waarnemer zegt, dagelijks de planner op zijn/haar mobiel bellen (liefst rond etenstijd) en vragen of er nog wijzigingen zijn omdat je even geen toegang hebt tot een PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Ja lekker constructief @Waarnemer en @emnich. Lekker een andere collega erbij naaien die ook geen invloed heeft op de keuzes die het management gemaakt heeft...

Anyway, @SpoekGTi los van de vraag of het rechtsgeldig is (ik vermoed van niet maar ben geen jurist) zou ik dit nooit accepteren. Ik neem aan dat je vriendin niet de enige is die er een probleem mee heeft? Als een halve of hele afdeling gezamenlijk bezwaar maakt, sta je toch wel een stuk sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
Niemand is het eens met deze wijze, dus ja er staan nog wel wat gesprekken op de planning. De CAO is de VVT CAO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-06 18:41
Volgens mij maakt het niet veel uit wat er in dat 17 jaar oude contract staat, en is de manier waarop het de afgelopen jaren ging een verworven recht.

[ Voor 6% gewijzigd door frickY op 01-09-2017 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Deze manier van plannen geeft mijn inziens toch extreem veel kans op veel overspannen collega's binnen zeer korte tijd. Lijkt me niet echt te kunnen werken. Is dit ook niet iets wat je bij de rechtsbijstand of bond kan neerleggen als de werkgever er op alle mogelijke manieren toch aan vast blijft houden? Ook al zal dit niet voor veel goodwill zorgen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PeetR
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
3. Je werkgever maakt de vastgestelde werktijden tenminste 28 etmalen van te voren aan jou
bekend.
Bron: CAO VVT 2016-2018 Artikel 5.1

Your time as a student is the best time of your life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zoek een collega aangesloten bij de bond, laat ze dit melden en gebruik het punt van @PeetR En ze bond gaat contact opnemen met haar werkgever.

Mogelijk is ze zelf aangesloten bij de bond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Anoniem: 677216 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 16:58:
Ja lekker constructief @Waarnemer en @emnich. Lekker een andere collega erbij naaien die ook geen invloed heeft op de keuzes die het management gemaakt heeft...

Anyway, @SpoekGTi los van de vraag of het rechtsgeldig is (ik vermoed van niet maar ben geen jurist) zou ik dit nooit accepteren. Ik neem aan dat je vriendin niet de enige is die er een probleem mee heeft? Als een halve of hele afdeling gezamenlijk bezwaar maakt, sta je toch wel een stuk sterker.
Hoewel niet sympathiek naar die collega natuurlijk, zal degene die het besloten heeft sowieso niet luisteren. Dan zul je andere wegen moeten bewandelen. Een van die wegen is om het apparaat vast te laten lopen. Dus als het echt doorgevoerd wordt een list verzinnen.

Vaak werken onredelijke regelingen omdat mensen zich gewillig opstellen en er omheen werken. Ik bvraag mij ook af of die persoon die dit bedacht heeft ook pas de dag ervoor zijn/haar werktijden hoort |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Zeer kwalijk inderdaad dit soort dingen: het levert op korte termijn een klein beetje winst op voor de werkgever (omdat het zorgt dat je altijd de minimaalste bezetting hebt.)

Op lange termijn overigens niet: dit soort instabiliteit maakt dat mensen het niet vol kunnen houden en veel sneller fouten maken (hoe goed is je concentratie immers als je per dag alles moet omgooien.)

Ik zou dus zeker aanraden dat je vriendin op zoek gaat naar allerlei manieren om dit aan de orde te stellen: de vakbond (en als ze nog geen lid is zouden dit soort dingen misschien een reden zijn om dat toch te doen, want samen sta je gewoon veel sterker), de OR, goede kennis van de CAO en zoveel mogelijk medestanders vinden onder collega's om dit te blokkeren.
De ervaring leert overigens dat als het zorgpersoneel zich samen inzet om op te komen voor hun rechten en belangen, je vaak ook aardig wat kunt bereiken.

Dit soort flex is niet flexibel maar chaos, en voor niemand goed.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:49
Dit is gewoon moderne slavernij. Werkgevers die werknemers voor een duppie uitbuiten. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
GioStyle schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 20:58:
Dit is gewoon moderne slavernij. Werkgevers die werknemers voor een duppie uitbuiten. :/
Dat is ondertussen redelijk normaal in de zorg ivm al die bezuinigingen...

Erge is dat ze de werknemers pakken op gevoel, want weigeren betekent dat iemand geen zorg krijgt of een collega de sjaak is.

Gelukkig staat er een stevig Cao achter en de bonden zijn erg fel tegen de organisaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• incaz
Vorkie schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 21:06:
[...]
Erge is dat ze de werknemers pakken op gevoel, want weigeren betekent dat iemand geen zorg krijgt of een collega de sjaak is.
Ja, en zie ook hoe sluipend dat is, want de TS zegt zelf al bv "Ik snap dat we flexibel mogen zijn in de zorg" - zo geinternaliseerd is dat. Mensen in de zorg zijn behoorlijk flexibel (voorbeelden genoeg toen bv Groningen een tijd terug onder een laag ijs lag en veel mensen niet op het werk konden komen, maar ook veel mensen gewoon extra op kwamen dagen.)

Maar het is er zo diep ingehamerd dat mensen het idee hebben dat ze zichzelf eerst onverdacht moeten maken door dat mantra te herhalen.

En inderdaad, dat uitspelen onderling is heel ondermijnend. Enerzijds wordt er op je gevoel ingespeeld, anderzijds geeft het ook een constante stroom van frustratie en wantrouwen.
Want als je als patient tegen die chaos aanloopt verzet je je - en dat komt als eerste terecht bij de mensen waar zij het meeste mee te maken hebben: de verpleegkundigen en de assistenten. Met als gevolg frustratie en slechte communicatie.

Idem tussen collega's: de (terechte!) grens van de een, wordt door het management eerst afgeschoven op collega's.

Dat is dan misschien nog een advies: bedenk ook samen tactieken om dit tegen te gaan. Laat je bijvoorbeeld niet uitspelen tegen elkaar (niet door terecht gefrustreerde patienten, en niet door management) maar probeer de patienten aan jullie kant te krijgen. (Hmmm, publieksvriendelijke actie wellicht? Vragen of patienten beterschapskaartjes naar het management willen sturen?)
Gelukkig staat er een stevig Cao achter en de bonden zijn erg fel tegen de organisaties.
Jup. En die zijn nog hard nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
@incaz Zorg is flexibel zijn, dat is een feit. Als iemand namelijk om 10:00 in de ochtend hoort dat deze naar huis kan, maar nog wel verzorging nodig heeft, zal deze client aangenomen worden en in de middag / avond route worden meegenomen. (soms zelfs al bij thuiskomst)

Verder is hetgeen wat de vriendin van TS hebt maar 1 van de zaken die erg spelen in de zorg;

Sommige thuiszorg organisaties zien alleen werktijd als werktijd, maar alle reistijd er tussen niet, dus 4 uur zorgtijd kan net zo goed nog 1 uur onbetaalde extra reistijd bevatten, ook in dat soort organisaties wordt teveel gespeeld op het gevoel, maar ook op, stel dat je geen werk kan vinden.

Nou, de verzorgende niveau 3 (IG) hoeven zich daar absoluut niet druk om te maken, de zorginstellingen hebben afgelopen jaren enorm bezuinigd, waardoor ze, door deze kortzichtige visie, nu een enorm tekort hebben aan deze en hogere functies (verpleegkundigen). Het is zelfs zo geworden dat ze met direct vaste contracten komen, FWG40 ipv FWG35, vaste roosterdagen en noem het maar op.

Vele hebben ingezien dat een zelfsturend team met 1 manager, efficienter kan werken dan een aangestuurd team door een teamleider (kantoor) en manager (kantoor). De tussenliggende laag is weg, dus bezuinigd.

Dit heeft als voordeel dat de teams zelf moeten gaan plannen, tuurlijk, in het begin werkt dat natuurlijk niet zo soepel, maar vaak pakt de (wijk)verpleegkundige een schaduwrol als teamleider en communicatiekanaal naar de manager op.

De manager zie je vaak alleen in de dringende zaken ingrijpen, veel ziekteverzuim of een continuïteits probleem.

[ Voor 12% gewijzigd door Vorkie op 01-09-2017 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 457607

Schandalig werkgeversschap dit, met volstrekt doorgeslagen flexibiliteit.

Als we even heel naief een arbeidsrelatie als een gezonde, gelijkwaardige relatie zouden zien, dan zou flexibiliteit twee kanten op moeten gaan. Dat zou dus betekenen dat je vriendin ook het omgekeerde kan doen: een paar uur vantevoren laten weten dat ze niet komt. En ook gewoon doorbetalen in dat geval. Of wel komen terwijl ze niet ingeroosterd staat, omdat dat haar beter uitkomt.

Dit om aan te geven hoe eenzijdig de relatie is, terug naar 100 jaar geleden. Ik vraag me ook de noodzaak af. Ik kan me voorstellen dat de zorg flexibel is, maar de eis die nu neergelegd wordt is bizar. Dit werd vroeger nooit van iemand gevraagd. Het is de redelijkheid voorbij. Zelfs in deze moderne tijden zou met een harde kern en flexibele schil gewerkt kunnen worden.

Ik hoop dat het protest hevig is. Grijp alles aan. Personeelszaken, CAO, vakbond, rechter. Dit moeten we zo niet willen in Nederland, en dat voor een van de nuttigste beroepen die er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Vorkie schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 21:38:
@incaz Zorg is flexibel zijn, dat is een feit. Als iemand namelijk om 10:00 in de ochtend hoort dat deze naar huis kan, maar nog wel verzorging nodig heeft, zal deze client aangenomen worden en in de middag / avond route worden meegenomen. (soms zelfs al bij thuiskomst)
Dat zorg vraagt om flexibiliteit zal niemand ontkennen maar dit is toch te ondervangen met diensten waarin iemand oproepbaar is...?

Elke dag een rooster moeten checken getuigd gewoon van slecht management en een nog slechtere planner.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 457607 schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 01:56:
Schandalig werkgeversschap dit, met volstrekt doorgeslagen flexibiliteit.
Daarom ben ik ook zo verbaasd over dit soort suggesties:

Het opzeggen van alle bescherming tegen uitbuiting en van arbeidsvoorwaarden. Vraag de postbodes en hun klanten maar hoe blij ze er mee zijn.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guy Treepbush
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-06 18:22
SpoekGTi schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 12:56:
Dag Tweakers,

Even een vraag:

Achtergrond:

Mijn vriendin werkt al jaren in de zorg (en we weten allemaal dat daar op bezuinigd wordt of gaat worden)
Off-topic:iedereen roept dat er bezuinigd wordt maar in werkelijkheid probeert men de groei aan zorgkosten te beperken door op specifieke zorgonderdelen te besparen. Op 'de zorg' wordt als geheel niet bezuinigd.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...itgaven-stijgen-langzamer

Overigens, succes met de situatie. Lijkt me volstrekt doorgeslagen geslagen flexibilisering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Guy Treepbush schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 06:02:
[...]
Off-topic:iedereen roept dat er bezuinigd wordt maar in werkelijkheid probeert men de groei aan zorgkosten te beperken door op specifieke zorgonderdelen te besparen. Op 'de zorg' wordt als geheel niet bezuinigd.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...itgaven-stijgen-langzamer
De zorguitgaven zijn in de jaren 2013, 2014 en 2015 minder sterk toegenomen dan in de vijftien jaar daarvoor. Terwijl de zorguitgaven stegen met gemiddeld 0,9 procent per jaar, nam de Nederlandse economie met gemiddeld 1,7 procent per jaar toe (niet gecorrigeerd voor inflatie). Daardoor zijn de zorguitgaven uitgedrukt als percentage van het bruto binnenlands product (bbp) in 2015 voor het derde jaar op rij gedaald en beslaan deze nu ruim 14 procent van het bbp.
En tel daar bij op dat de effectieve kosten significant zijn toegenomen

[ Voor 3% gewijzigd door Switchie op 02-09-2017 06:15 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 00:02
Voor de TS: Ik hoop dat je vriendin bij een vakbond of iets zit, want dit kan natuurlijk niet. Ook is het goed om te kijken naar ander werk denk ik, organisaties die met dit soort maatregelen komen hebben in mijn ogen vaak wel wat meer problemen.
Switchie schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 03:52:
[...]

Dat zorg vraagt om flexibiliteit zal niemand ontkennen maar dit is toch te ondervangen met diensten waarin iemand oproepbaar is...?

Elke dag een rooster moeten checken getuigd gewoon van slecht management en een nog slechtere planner.
Ik denk niet dat het aan de planner ligt, maar dat de planner het gewoon moet doen met de riemen die hij heeft en de opdrachten die hij van boven krijgt. En dat de opdracht van boven is: Zo min mogelijk extern inzetten, zo min mogelijk uit de flexibele laag, eerst de uren van de vaste krachten helemaal opmaken.

Ik heb een tijdje bij een grote zorgorganisatie op de ICT-afdeling gelopen, en het zou mij niets verbazen als de vriendin van TS bij die organisatie werkt. Bovengemiddeld ziekteverzuim in alle lagen (behalve het management), onrealistische opdrachten en bezuinigingsdoelen van bovenaf, leegloop van het personeel dat er nog wel zit, en een enorme verspilling omdat voor ieder dingetje wel een apart software-pakket is waarvan de data niet overeen komt met de rest van de pakketten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Transportman schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 08:59:
Bovengemiddeld ziekteverzuim in alle lagen (behalve het management), onrealistische opdrachten en bezuinigingsdoelen van bovenaf, leegloop van het personeel dat er nog wel zit, en een enorme verspilling omdat voor ieder dingetje wel een apart software-pakket is waarvan de data niet overeen komt met de rest van de pakketten.
Huh, je verwacht het niet, dat dat niet leidt tot een stabiele en goede werkomgeving!

Pennywise, pound foolish :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:44
En het zou zo maar kunnen zijn dat je maandagmiddag op het rooster kijkt dat je dan dinsdag nog vrij bent, maar als je maandagavond of dinsdagochtend kijkt dat je opeens wel dinsdag mag komen opdraven.
Is dit echt het geval of is dit jullie eigen invulling?

Buiten dat ze zich gewoon aan de wet moeten houden (en CAO), is het wellicht niet zo dramatisch als dat je het nu schetst?

Volgens mij begrijpt iedereen dat als je dinsdagochtend opeens ingeroosterd bent voor dinsdagmiddag dat je daar 1. Geen rekening mee kan houden en 2. Het gegarandeerd (een keer) gaat missen.

Heeft iemand überhaupt al inhoudelijk gereageerd richting het management, of op zijn minst een gesprek aangevraagd? Lijkt me niet dat dit plan gisteren is bekend gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
SpoekGTi schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 19:33:
Niemand is het eens met deze wijze, dus ja er staan nog wel wat gesprekken op de planning. De CAO is de VVT CAO
Ik werk zelf ook middels de CAO VVT, ben wijkverpleegkundige, en ben zelf roostermaker. Uit je verhaal haal ik op dat je vriendin werkt in een verpleeghuis (?), daar gebeurt dit helaas vaker ten gevolge van de bezuinigingen van ons geliefde kabinet.
Wat je vriendin kan doen is contact opnemen met NU91, dit is een vakbond voor medewerkers in de zorg en daar het verhaal voorleggen, mocht ze lid zijn dan kunnen ze haar verder helpen maar advies inwinnen kost niets.

Wat nu gebeurt op haar werk mag niet, CAO technisch maar volgens mij wettelijk gezien ook niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-05 12:01
Anoniem: 677216 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 16:58:
Niks erbij naaien. Gewoon aantonen in de praktijk dat zoiets niet werkt en ondoenlijk is.

Een gemiddeld management zal in beginsel roepen dat hun plan fantastisch is. Dus geen wijzigingen.
Totdat het dichtbij komt en iedereen (niet alleen de oproepkrachten) begint te jengelen dat het een onwerkbare situatie is.

Weliswaar is de collega van de planning zelf niet verantwoordelijk voor het management besluit, de functie van roostermaker is dat wel.
Pagina: 1