Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WouterT13
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-09 20:01
Beste tweakers en fotografen,

Ik ben afgelopen zomer in de Lechtaler Alpen in Oostenrijken geweest. Ik heb daar een hike van een week gedaan met een vriend. Het was een prachtig gebied en natuurlijk heb ik wat foto's genomen. Bij de onderstaande foto heb ik geprobeerd de grootsheid van het landschap af te beelden met het typische alpenlicht. Helaas, was het voorste deel van mijn lens (een samyang 12mm) deels losgeschroefd, waardoor de buitenkant van de afbeelding een beetje distorted is. (Zie vooral linksonder). Ervaren jullie dit als storend en hoe zou ik het kunnen verbeteren? Ook ben ik benieuwd wat jullie vinden van de compositie en dergelijke. Er moet bijgezegd worden dat ik het lichtelijk ge-edit heb. Ik heb het contrast enigszins verhoogd en de highlights wat verlaagd. Alvast bedankt voor jullie reply. Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/j16nnQ/1504256024_tmp_DSC4600_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Tja, blijft lastig he? In het volle/felle daglicht dit soort opnames maken. ;)
Voor zover ik dit postzegelplaatje kan beoordelen is 'ie niet scherp.
En, schrik niet, in het algemeen, te uitgebeten lucht en te donkere schaduwpartijen. En voor de 'grootsheid' is het standpunt niet ideaal. Dan had ik b.v. eerder die bergpiek aan de rechterzijde erbij willen zien. Nu staat die persoon daar wel erg centraal, gewoon te staan... ;) Waarbij de zwarte kleding van de persoon in je nadeel werkt.

Begin eens met een groter formaat, lage compressie, van jouw foto. Dat valt makkelijker te beoordelen. :Y

Wellicht wat voorbeelden:
https://www.flickr.com/ph.../albums/72157656250294114
en meer specifiek zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5676/21496044215_525005c4d1_n.jpg
(dit voorbeeld heeft ook wel wat last van uitgebeten wolken, maar is wel bijna 10 jaar geleden gemaakt, met een camera die moeite had met de enorme DR)

En deze laat ook zien hoe weids/groots het landschap is (zoek de wanderlaar!)
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1614/24590652852_c1e55b2243_n.jpg
(maar ook hier valt het nodige op aan te merken; zoals de afgehakte bergpiek en de iets overstraalde wolken. Deze opname stamt trouwens uit augustus 2007!)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-09 14:29

Garyu

WW

Ik vind het een erg mooie plaat in beginsel. De matige scherpte stoort me eigenlijk niet zo. Het licht in het midden is erg mooi, wat het geheel, ook gecombineerd met het gebrek aan scherpte een beetje een mystiek karakter geeft.

Een beetje moeite heb ik met de uitsnede - de afgesneden bergtop rechts stoort me, en ook het feit dat de positie van de fotograaf niet ideaal is -> iets hoger en je zou beter het dal in kunnen kijken, of iets lager en je hebt meer het gevoel dat de persoon echt op een top staat. Nu is het een combinatie van allebei, maar allebei "net niet".

De lucht kan je in post-processing waarschijnlijk nog wel wat aanpassen zodat ie niet zo uitgebeten is.

De voorbeelden die door @ehtweak gepost worden vind ik trouwens helemaal niet vergelijkbaar. Totaal ander soort landschap, totaal ander perspectief, panorama formaat. All-in-all een totaal ander soort foto -
ja, het gaat ook om een wandelaar in de bergen, maar daar houdt de vergelijking dan ook wel op. Het idyllische "sound of music" landschap dat de TS heeft gefotografeerd is van een compleet ander soort omgeving en daar passen ook stilistisch heel andere composities. Ik zou me daar niet op oriënteren in ieder geval.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Garyu ik ging in op de statement van de TS "... heb ik geprobeerd de grootsheid van het landschap af te beelden ..." en daar reageerde ik op met voorbeelden. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:57
Een testcase van 1 foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-09 22:45
Ten eerste mag een testcase wel wat meer foto's hebben. Anders mag ie in een verzamelthreadje.

De foto an zich vind ik niet verkeerd. De sfeer vind ik wel fijn. Al had ik de camera een slag omhoog gedraaid en eventueel een paar stappen naar rechts gedaan. Zo krijg je de bergtop erop en kijk je meer het dal in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05:35

Polariteit

Fietsende fotografeur

Mooi landschap :)

Ik zou iets van de bovenkant afgehaald hebben, zodat rechts dat kleine stukje lucht 'in' de berg niet meer zichtbaar is. Of de bergtoppen er helemaal op.

De centrale persoon stoort mij niet; vind het wel goed werken eigenlijk.

Kleur/licht op het gras waar de persoon loopt is ook ok!

Ik had trouwens ook meer foto's verwacht omdat je het een testcase noemt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterT13
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-09 20:01
ehtweak schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 11:31:
Tja, blijft lastig he? In het volle/felle daglicht dit soort opnames maken. ;)
Voor zover ik dit postzegelplaatje kan beoordelen is 'ie niet scherp.
En, schrik niet, in het algemeen, te uitgebeten lucht en te donkere schaduwpartijen. En voor de 'grootsheid' is het standpunt niet ideaal. Dan had ik b.v. eerder die bergpiek aan de rechterzijde erbij willen zien. Nu staat die persoon daar wel erg centraal, gewoon te staan... ;) Waarbij de zwarte kleding van de persoon in je nadeel werkt.
Ik vind het inderdaad lastig om goede foto's te maken op zo'n zonnige dag. Ik heb nooit geprobeerd om iets als HDR te gebruiken. Zou je dit of iets vergelijkbaars misschien aanraden? De missende bergpiek is inderdaad ook iets dat mij stoort. Zoals hierboven gesuggereerd zou ik het stukje lucht er uit kunnen croppen, denk je dat dit ozu helpen?
Begin eens met een groter formaat, lage compressie, van jouw foto. Dat valt makkelijker te beoordelen. :Y
Ik heb de foto geupload in groter formaat. https://500px.com/photo/2...the-alps-by-wouter-tonnon

Wellicht wat voorbeelden:
https://www.flickr.com/ph.../albums/72157656250294114
en meer specifiek zoiets:
[afbeelding]
(dit voorbeeld heeft ook wel wat last van uitgebeten wolken, maar is wel bijna 10 jaar geleden gemaakt, met een camera die moeite had met de enorme DR)

En deze laat ook zien hoe weids/groots het landschap is (zoek de wanderlaar!)
[afbeelding]
(maar ook hier valt het nodige op aan te merken; zoals de afgehakte bergpiek en de iets overstraalde wolken. Deze opname stamt trouwens uit augustus 2007!)
[/quote]
Die foto's laten inderdaad heel duidelijk zien hoe groots het landschap is. Ik ben alleen zelf niet zo'n fan van panorama foto's.
Garyu schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 11:44:
Ik vind het een erg mooie plaat in beginsel. De matige scherpte stoort me eigenlijk niet zo. Het licht in het midden is erg mooi, wat het geheel, ook gecombineerd met het gebrek aan scherpte een beetje een mystiek karakter geeft.
Dat klinkt positief, bedankt.

Een beetje moeite heb ik met de uitsnede - de afgesneden bergtop rechts stoort me, en ook het feit dat de positie van de fotograaf niet ideaal is -> iets hoger en je zou beter het dal in kunnen kijken, of iets lager en je hebt meer het gevoel dat de persoon echt op een top staat. Nu is het een combinatie van allebei, maar allebei "net niet".
Hmm, ik snap wat je bedoelt. De afgesneden bergtop is inderdaad redelijk storend. Ik zal dit proberen mee te nemen bij de volgende foto.

De lucht kan je in post-processing waarschijnlijk nog wel wat aanpassen zodat ie niet zo uitgebeten is.
Post-processing is nog niet mijn sterkste punt helaas, maar dit is een goede case om het te leren.
MattiB schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 18:38:
Ten eerste mag een testcase wel wat meer foto's hebben. Anders mag ie in een verzamelthreadje.

De foto an zich vind ik niet verkeerd. De sfeer vind ik wel fijn. Al had ik de camera een slag omhoog gedraaid en eventueel een paar stappen naar rechts gedaan. Zo krijg je de bergtop erop en kijk je meer het dal in
marceltuit schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 21:29:
Mooi landschap :)

Ik zou iets van de bovenkant afgehaald hebben, zodat rechts dat kleine stukje lucht 'in' de berg niet meer zichtbaar is. Of de bergtoppen er helemaal op.

De centrale persoon stoort mij niet; vind het wel goed werken eigenlijk.

Kleur/licht op het gras waar de persoon loopt is ook ok!

Ik had trouwens ook meer foto's verwacht omdat je het een testcase noemt :)
Ik was niet op de hoogte dat het de bedoeling is meer in foto's dan één in een testcase te zetten. Sorry daarvoor. Over het algemeen lijkt de consensus te zijn dat de compositie net iets meer richting het dal of net iets meer richting de bergen had kunnen zijn. Dat is goed om te weten voor de volgende keer, bedankt. Als er verder nog opmerkingen of tips zijn hoor ik het graag natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

WouterT13 schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 11:41:
[...]

Ik vind het inderdaad lastig om goede foto's te maken op zo'n zonnige dag. Ik heb nooit geprobeerd om iets als HDR te gebruiken. Zou je dit of iets vergelijkbaars misschien aanraden? De missende bergpiek is inderdaad ook iets dat mij stoort. Zoals hierboven gesuggereerd zou ik het stukje lucht er uit kunnen croppen, denk je dat dit ozu helpen?
Wie weet? Probeer het eens! Oefening baart kunst.
Al test je het maar eerst ff met wat (oer)hollandse landschappen. Zowel HDR (dus geen overdreven tonemapping o.i.d.) alsmede compositie aanpassingen, standpunt wijzigen, al dan niet luchten bij-clonen en/of content-aware bij-'verzinnen'.
Die foto's laten inderdaad heel duidelijk zien hoe groots het landschap is. Ik ben alleen zelf niet zo'n fan van panorama foto's.
Danku!
Waarom geen panorama's? Omdat dan de weidsheid/grootsheid van het landschap duidelijk wordt? ;)
Enne, panorama's hoeven niet altijd langgerekt te zijn hoor. Ik stitch ook wel eens iets vierkants aan elkaar, gewoon om meer op één plaat te krijgen.
Zo kan ik me voorstellen dat jouw foto bij wijze van spreken ook uit vier opnames had kunnen bestaan, linksboven, rechtsboven, linksonder, rechtsonder; gewoon om die bergpieken er bij te trekken.
Post-processing is nog niet mijn sterkste punt helaas, maar dit is een goede case om het te leren.
Oefenen, oefenen, oefenen... Kijk wat je bevalt aan andere foto's/landschappen, zoek uit wat je daarvoor zou moeten/kunnen doen tijdens de maakfase en tijdens de bewerkfase.

Keep hiking in the Alps, shoot your adventures and take the memories home. 8)

[voorbeeld van nuttig HDR gebruik]

Bijna 10 jaar geleden was mijn camera niet in staat de extreme contrasten in de Alpen vast te leggen (een Nikon D200).
Door een aantal opnames (+/- EV) te maken en deze tijdens pp samen te stellen, was het toch mogelijk een goede DR te bewerkstelligen met een oude(re) camera:
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/422/32373062605_8e9d1811a4_n.jpg
Trafoi01 by Erik Haak, on Flickr
View from Trafoi towards Geister Spitz/Modatsch Ferner, Tabaretta Spitz/Trafoier Ferner, Vinschgau, Süd-Tirol, Italy.
(HDR; 5 x handheld +/- EV compiled with HDR Efex Pro 2 + PS CS6)

[ Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 02-09-2017 12:34 ]

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1