Ik heb Win8.1 op een hd van 60 GB, na av prog erop is dit vol. Bijna dan. Op schijf 2 van 1 TB is nog ruimte over maar bij herinstall via recovery op deze hd wordt automatisch de oude partitie op de kleine schijf gekozen. Ik krijg geen keuze mogelijkheid. Wat kan ik doen om windows opnieuw te installeren op nwe partitie?
Ik zou niet klakkeloos Windows op een disk met bestaande data willen zetten.
Wil je dat wel? Trekt de 60GB disk eruit, start de setup op (via DVD of USB) en selecteer de 1TB disk.
Wil je dat wel? Trekt de 60GB disk eruit, start de setup op (via DVD of USB) en selecteer de 1TB disk.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
een recovery is een herstel van de huidige windows installatie. En daar krijg je idd geen keuze voor partitie of HDD.
Wil je dat wel. Zal je idd een clean install moeten doen, Maar bekijk wel even wat er allemaal op die 1TB disk staat en zorg voor een goede backup van die data.
Wil je dat wel. Zal je idd een clean install moeten doen, Maar bekijk wel even wat er allemaal op die 1TB disk staat en zorg voor een goede backup van die data.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Je kunt die 1TB schijf ook partitioneren in 2 delen, bv 600 GB voor de huidige data en de rest voor je nieuw te installeren OS. Zie Windows schijfbeheer om eerst de huidige partitie te verkleinen en dan in de vrijgekomen ruimte een nieuw volume te creëren en te formatteren.
Ook is het mogelijk om het nieuwe OS in een VHD bestand (virtual hard disk) op de 1TB partitie te plaatsen.
Deze is in de Windows Setup te creëren met Diskpart (Shift+F10 om in de DOS prompt te komen)
Maar in principe kan het ook allemaal tussen de gewone data door. De paar mappen die een OS aanmaakt (program files/ windows e.d.) komen normaliter niet als data mappen voor.
Als je gaat installeren krijg je waarschijnlijk een dual boot menu waarbij je kunt kiezen tussen je huidige en je nieuwe OS. Met EasyBCD (google it) is dat makkelijk aan te passen of te verwijderen.
Ook is het mogelijk om het nieuwe OS in een VHD bestand (virtual hard disk) op de 1TB partitie te plaatsen.
Deze is in de Windows Setup te creëren met Diskpart (Shift+F10 om in de DOS prompt te komen)
Maar in principe kan het ook allemaal tussen de gewone data door. De paar mappen die een OS aanmaakt (program files/ windows e.d.) komen normaliter niet als data mappen voor.
Als je gaat installeren krijg je waarschijnlijk een dual boot menu waarbij je kunt kiezen tussen je huidige en je nieuwe OS. Met EasyBCD (google it) is dat makkelijk aan te passen of te verwijderen.
[ Voor 5% gewijzigd door TanteBeth op 01-09-2017 09:56 ]
Ik heb bij herinstalleren van os en av nu meer gb vrij, ondanks install op dezelfde kleine hd.
Bedankt voor jullie suggesties.
Bedankt voor jullie suggesties.
[ Voor 19% gewijzigd door HD-readonly op 01-09-2017 12:11 ]