Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb enkele vacatures gevonden waarop ik ga solliciteren als developer in het buitenland. Het gaat om een EU-land.

Mijn CV is echter nog Nederlands. Het is een eigen ontwerp dat bij Nederlandse sollicitaties goed heeft gewerkt.

Deze moet ik nu gaan vertalen naar het Engels.

Een andere optie is gebruik maken van Europass.

Wat zouden jullie doen? Europass gebruiken of het eigen CV (aangepast aan de normen van het beoogde land)?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:28
Zoveel moeite is het toch niet om je CV te vertalen naar het engels? De meeste termen en ervaring zal waarschijnlijk al engelstalig zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Even gekeken, maar dat is toch niks anders dan een template waar dat ding wat je invult ingooit? Lijkt me niks anders dan online een random CV template binnenhalen die Engels is, en je zaken in het juiste vakje gooien. Dan kan je ook direct zelf nog andere zaken vertalen. Zoals dat veel onderwijs instellingen hier ook gewoon een Engelse naam hebben, die kan jij direct gebruiken als je het zelf doet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:16

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Als jij je hier al niet mee red.. hoe moet je dan als developer aan de slag in het buitenland?

hard? ja.. maar wel het eerste wat ik dacht

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Sissors schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 08:30:
Even gekeken, maar dat is toch niks anders dan een template waar dat ding wat je invult ingooit? Lijkt me niks anders dan online een random CV template binnenhalen die Engels is, en je zaken in het juiste vakje gooien. Dan kan je ook direct zelf nog andere zaken vertalen. Zoals dat veel onderwijs instellingen hier ook gewoon een Engelse naam hebben, die kan jij direct gebruiken als je het zelf doet.
Idd..vandaar ook mijn vraag. Het is niets meer dan een template, die bovendien minder mooi is dan mijn eigen cv. Maar als ik lees over solliciteren in het buitenland dan raden ze altijd die Europass aan. Ik heb ook de nodige lezingen bijgewoond op de Emigratiebeurs, en daar zeggen ze (vooral UWV en Eures) ook dat zo'n Europass CV een must is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeraMod
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-05-2024

TeraMod

Cloud Enablement Desk

Ikzelf heb een paar jaar geleden de Europass aangemaakt. Kleine moeite en het leest makkelijk weg voor je potentiële toekomstige werkgever, aangezien alles op standaard plekken is terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:14

LankHoar

Langharig tuig

Om welk land gaat het? Ik woon al 4 jaar in Tsjechië en heb tientallen CV's voorbij zien komen. Geen enkele was gebaseerd op het Europass template. Toch zijn er meerderen aangenomen.

Kortom, volgens mij boeit het allemaal niet zo, zolang je de informatie die voor bedrijf X belangrijk is maar duidelijk weergeeft. En bovendien is een origineel CV wel zo mooi natuurlijk.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

De Europass template wordt inderdaad veel gepromoot, en is vaak ook beter dan wat sommige mensen weten te maken van een CV (een kladje met regels achter elkaar van werkervaring, zonder enige logica of orderning....).
Maar als je al een goede template hebt, dan zou ik die gewoon gebruiken. Wel kan je kijken bij recruiters in de buurt waar je gaat zoeken, of de content wel overeenkomt met wat daar gebruikelijk is.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb destijds mijn eigen Nederlandstalige CV vertaald naar het Engels. Dat heeft uiteindelijk prima gewerkt. Ik heb alleen wat extra informatie toegevoegd over het middelbaar onderwijs in Nederland, de hoeveelheid vakken die op mijn diploma staan en een uitleg over het verschil tussen mijn opleiding aan de universiteit en hogeschool, maar verder niets bijzonders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RM-rf
  • Laatst online: 14:23

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

SvMp schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 01:25:

Wat zouden jullie doen? Europass gebruiken of het eigen CV (aangepast aan de normen van het beoogde land)?
Ik stuurde meestal standaard mn eigen CV mee, maar heb ook een europass-CV aangemaakt ooit en soms gebruikt als er specifiek naar gevraagd werd.
zeker bv de classificaties voor de talen die je spreekt en gevolgd onderwijs behaalde diploma's kan zeker handig zijn om te kunnen vergelijken in het buitenland.

Zeker qua scholing en diploma's kan daar een probleem liggen, en als je weinig werkervaring hebt kan dat zeker essentieel zijn.
Bedenk daarbij goed dat wat in nederland altijd geen probleem is (inzicht in bepaalde schoolvormen en de waarde van bepaalde schooldiploma's) in andere landen met andere schoolsystemen, ook eu-landen, wél een probleem kan vormen.

Momenteel werk ik voor de Europese Commissie (in Luxemburg), hierbij is in de aanname-procedure nooit om een europass CV gevraagd (wel moest er een eigen eu-intern document ingevuld worden met gevolgde scholing/behaalde diploma's en ervaring/kennis, maar dat was dus geen Europass.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jezze
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Tijdens mijn werkzaamheden in Duitsland en Zwitserland heb ik nog nooit een EuropassCV gezien of zelf aangeleverd. Er werd altijd gezegd op mijn opleiding dat zo'n ding nodig is, maar eerlijk gezegd zou ik er geen tijd en moeite in steken. Toen ik het zelf probeerde (een paar jaar geleden alweer) was die tool hartstikke gebrekkig en de opmaak was verre van mooi.

Mijn werkgevers rekende mij er niet op af dat ik geen Europass had. Je kan altijd navragen waar je solliciteert of ze dit wensen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Viince1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-08 20:31
Ik heb zelf eenmalig een EuroPass CV aangemaakt, en bij sollicitaties zeiden alle (3) partijen dat ze het een ontzettend lelijk, saai en weinig interessant CV template vonden.

Snel geleerd, nooit meer gedaan.

Nu een eigen template gemaakt en daar best een dagje ingestoken, krijg vrijwel altijd complimenten omdat ik een niet-standaard CV heb gemaakt wat er leuk uitziet en interesse wegleest.

Als je je verplaatst in de recruiter, zit je dan te wachten op de 1000x hetzelfde template met een andere naam erboven of kan je waarderen als iemand met wat orgineels/leuks komt aanzetten?
Pagina: 1