Thermal pasta gebruiken bij paar uren testen CPU/moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik heb weinig ervaring met het bouwen van computers, maar ik heb online enkele tweedehands aankopen op Amazon gedaan en nog niet alles is binnen, maar ik zou graag snel weten als er producten niet goed functioneren.

Het gaat voornamelijk om 3 moederborden van Amazon en 4 CPU's van eBay. Op verzoek kan ik wel vertellen welke dit zijn, voornamelijk Dual Xeon's, voor een thuis-servertje. Ik krijg morgen de Noctua NT-H1 thermal compound ook binnen, maar 2 moederborden en 2 CPU's moeten nog binnenkomen.

Mijn vraag:
Ik weet nog niet welke CPU's ik op welke moederborden wil gebruiken en als ik de thermal compound gebruik, dan blijft dat toch zo plakken op de CPU?

Kan ik dan niet beter een paar uur de CPU draaien zonder thermal compound om te zien of Windows en VMware installeren zodat ik de CPU achteraf niet schoon hoef te maken voor het volgende moederbord? Ik heb wel enkele Noctua 90mm en 120mm fans, dus die zou ik kunnen gebruiken.

Alle reacties

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Nee dat kan niet. Cpu's lopen na opstarten zonder koelen binnen enkele seconden op naar 100 graden waarna de pc uitgaat. Koelers werken niet zonder thermal compound omdat dit zorgt dat de cpu verbinding maakt met het koelblok en hitte kan afgeven.

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:51
Draaien zonder pasta lijkt mij geen goed idee, omdat je pc uitvalt omdat hij niet gekoelt wordt.

• chronoz
Ok duidelijk, ik dacht dat een CPU pas echt warm werd bij een stresstest, niet bij een installatie van Windows/VMware, maar ik wil hem inderdaad niet beschadigen.

Ik zal er wel steeds thermal paste op plakken en vervangen tussen tests.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Draaien zonder koelpasta kan prima. Zolang je die dingen niet volcontinu op 100% laat stampen is er niets aan de hand. Zolang je d'r maar een koelblok op drukt natuurlijk. Die paar graden verschil zou ik lekker voor lief nemen :)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Allemaal onzin;

Ik zet frequent zonder pasta koelers op cpu's om te testen, dat gaat prima zolang het allemaal redelijk vlak is en een beetje strak zit. Natuurlijk niet zo goed als met pasta en lang full load lijkt me ook niet handig.

Daarbij zijn cpu's beveiligd, wordt hij te heet dan gaat hij "throttlen", een feature die beschadigen voorkomt.

specs

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

MichaelvD2203 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 23:32:
Nee dat kan niet. Cpu's lopen na opstarten zonder koelen binnen enkele seconden op naar 100 graden waarna de pc uitgaat. Koelers werken niet zonder thermal compound omdat dit zorgt dat de cpu verbinding maakt met het koelblok en hitte kan afgeven.
Koelers werken prima zonder thermal compound. Dat spul is alleen bedoelt om miniscule groefjes te vullen zodat het contactoppervlak zo groot mogelijk is, en je dus geen lucht er tussen hebt zitten.

Zonder koelpasta, maar met een koeler erop moet je nog best aardig je best doen om zo'n ding naar de 100 graden te krijgen. Het is mij met testsetups tot dusver enkel gelukt toen ik de fans van de CPU uit had staan (dus wel een blok, maar geen actieve koeling). En zelfs dan moet je gaan stresstesten wil je naar die 100 graden gaan.

Het installeren van Windows kun je prima nog doen zonder actieve koeling zonder dat dat ding lomp gaat throttlen. Vaak genoeg (per ongeluk) gedaan :)

• chronoz
  • Asus X99-Deluxe II Motherboard (Socket 2011-3/X99/DDR4/S-ATA 600/ATX) €170
  • ASUS Z10PA-U8 Intel C612 PCH
  • ASUS THUNDERBOLTEX 3
  • 2x Intel Xeon E5 V4 ES 12C/24T 1,7 - 2,3 GHz Sockel 2011-3 x99 65W ähnlich 2628L v4
  • 2x Intel Xeon E5 2630 V4 ES QHVK 2.1GHz 25MB 10Core 20threads 14nm 85W CPU
  • Supermicro X10DAC
  • Noctua NT-H1 heatsink compound
Het Asus-serverboard en de dual 2628L zijn binnen.
Ook nog wat geheugen onderweg:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/d0ESpHFh.png

ECC UDIMM, Non-ECC RAM, Fans en harde schijven heb ik al, maar niet zeker of ik alles past, goed gaat installeren en hoe het zit met micro-updates van de CPU.

De moederborden zijn niet ideaal, dus daarvan moet ik er denk ik wel 1 of misschien zelfs 2 terugsturen naar Amazon, maar ze waren de helft van de prijs.

Het is wel belangrijk dat het uiteindelijk stabiel wordt en genoeg kracht heeft om thuis een pfsense routertje te draaien.
Pagina: 1