Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

0xE00002CA bij branden van schijf in OSx

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• stefan1187
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-10-2023
Hallo,

Ik wist niet precies in welk sub-forum mijn vraag past, maar ik hoop dat ik hier goed zit.
Een paar maanden geleden probeerde ik een dvd af te spelen in mijn dvd speler/brander in mijn iMac.
Meteen werd de dvd uitgeworpen. Ik heb het herhaaldelijk geprobeerd maar helaas, hij bleef de dvd uitwerpen. Ook branden ging niet.

Nu, een paar maanden later, probeerde ik nogmaals een dvd af te spelen, en nu ging het ineens wel. Echter, branden gaat nog steeds niet. Ik wilde gisteren vanuit de finder in OSx een image branden op dvd. Er verschijnt een voortgangsbalk in beeld met daaronder ' Sessie wordt geopend' . Dit duurt een aantal minuten. Vervolgens hoor ik een geluidje, en staat er dat het branden is mislukt met foutcode 0xE00002CA.

Ik heb dit zowel geprobeerd op 2,4x als 8x brand snelheid.

Ik kan over de foutcode niet zo heel veel vinden, dus ik hoop dat iemand mij hier verder kan helpen.

Het gaat om een iMac uit eind 2009 en die draait op dit moment op Mac OS Sierra.
De enige info die ik over mijn ingebouwde brander heb kunnen vinden staat hieronder.

HL-DT-ST DVDRW GA11N:
Firmware-revisie: JA18

Alle reacties

• stefan1187
Iemand?

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:56

OgWok

U.N.C.L.E.

Misschien kan je eens Brand proberen om je dvd te branden. Of een externe USB brander lenen. Het kan zijn dat de ingebouwde brander kapot is.

-edit-

Wat ook niet verkeerd is: Schijfhulpprogramma starten en een Herstel schijfbevoegdheden uitvoeren op de HD. Daarna even systeem opnieuw opstarten.

[ Voor 22% gewijzigd door OgWok op 02-09-2017 09:55 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:01

TheBorg

Resistance is futile.

Ik weet helemaal niets van Mac's maar als een CD wordt uitgeworpen betekend dat meestal dat de TOC (Table Of Contents) niet gelezen kan worden. Dan is of de CD beschadigd of de lens is vies, of er is een ander hardware probleem. Als de lens vies is, wat makkelijk kan met een computer uit 2009, dan kan het wel gebeurden dat de ene CD wel werkt en de andere niet. Branden kan dan natuurlijk ook problemen opleveren. Misschien is het dus de moeite waard om met alcohol en een wattenstaafje het lensje schoon te maken.

- edit -
https://discussions.apple.../6697878?start=0&tstart=0
Lijkt daar te ontstaan na een bepaalde update. Dat is niet echt iets dat je makkelijk kan fixen.

https://discussions.apple.../7421728?start=0&tstart=0
Lijkt daar opgelosd na resetten PRAM/NVRAM.

[ Voor 21% gewijzigd door TheBorg op 02-09-2017 08:41 ]

• stefan1187
Allebei bedankt voor de reacties. Ik ga 't morgen allemaal eens even uitproberen. Ik laat wel weten als 't gelukt is!

• stefan1187
Ik heb de SMC reset uitgevoerd.

Ook heb ik geprobeerd om de PRAM/VRAM te resetten. Toen ik dit voor het eerst probeerde kwam ik in het recovery scherm uit. Had iets te laat gelezen dat ik eerst het firmware wachtwoord moest uitschakelen. Toen ik dit wachtwoord wilde uitschakelen (wederom command-option-P-R, omdat ik had gelezen dat je dit moest doen via recovery) kwam ik niet in recovery. Wel hoorde ik 2x het opstart geluidje van m'n mac zoals ik zou moeten horen bij een PRAM/VRAM reset. De mac startte nu gewoon op. Ik hoop dus dat ie nu goed gereset is.

Ook probeerde ik de schijfbevoegdheden te resetten, echter heb ik begrepen dat deze functie vanaf een aantal os-x versies terug al niet meer bestaat. Wel heb ik schijf EHBO uitgevoerd. Ik kreeg als melding dat alles ok leek te zijn.

Ik heb geprobeerd om een DVD+RW schijf (Merk kruidvat, en deze liggen al een paar maanden in de kast) af te spelen. (Dit was overigens een lege schijf). Deze werd nadat ik al deze workarounds heb uitgevoerd nog steeds uitgeworpen. Een DVD+R waar wel al iets op stond wordt ook nu gewoon afgespeeld.
Pagina: 1