[HDD] - Upgrade voor MSI laptop

Pagina: 1
Acties:

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:39

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Hi tweakers.

Momenteel ben ik in het bezit van een MSI GL62 6QF-635NL laptop. Aardige specs, maar hij werd geleverd met een 1 TB grote HDD, om precies te zijn de https://tweakers.net/pric...wd-blue-wd10jpvx-1tb.html. Deze schijf is bijzonder traag, waar ik met een benchmark uit kom op een magere 124 mb/s als gemiddelde lees-snelheid.

Nu wil ik een schijf upgrade gaan doen. Het budget is rond de 180 euro max. Ik zag bij het open maken en in de manual dat er plek is voor een M.2 schijf. Als ik daar de benchmarks van bekijk komen zelfs de traagste schijven ver boven mijn huidige schijf snelheden uit. Ideaal dus.

Echter heb ik ook gelezen dat in sommige gevallen de M.2 schijf de sata bus moet delen met de sata schijf die nu al in mijn laptop zit. Dat zou betekenen dat de snelheid van de schijf weer danig omlaag gaat. Is er iemand die dit kan bevestigen danwel ontkrachten?

In het ideale geval zoek ik dus een M.2 schijf (2280) om software en dual OS (win 10 + debian) van te kunnen booten en de andere schijf om simpelweg data op te zetten. Als deze de bus moeten delen is het dus zaak om een schijf te vinden die sneller is dan mijn huidige disk en tegelijkertijd wel wat opslag capaciteit heeft. 320 GB is hierbij het minimum voor wat mij betreft.

Zelf kwam ik op de Samsung 960 EVO 250 wanneer de bus wordt gedeeld en de Intel 600p wanneer ik de bus niet hoef te delen .

Wie kan mij vertellen of de bus gedeeld moet worden, of dit veel gaat uitmaken EN of ik wellicht beter even kan sparen en voor een andere optie moet gaan?

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-01 17:34
Waarom niet de harddisk vervangen door een SATA-SSD?
Wat is het voordeel van M2?
Zowel met M2 als met SATA zit je ruim binnen je budget.

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Renault schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 00:34:
Waarom niet de harddisk vervangen door een SATA-SSD?
Wat is het voordeel van M2?
Zowel met M2 als met SATA zit je ruim binnen je budget.
Omdat ik (wellicht geheel onterecht) in de veronderstelling was dat een 3.000 mb/s leessnelheid t.o.v. van een 400 mb/s leessnelheid effectief gezien wel erg veel verschil zou maken. Zelfs de wat goedkopere (dus niet allergoedkoopste) varianten hebben vaak nog 1.500 mb/s, wat nog altijd 3x meer is dan de gemiddelde SSD.

Geef je nu aan dat dit geheel niet merkbaar is? In dat geval is een SSD wel een optie inderdaad.

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Is er iemand die mij hierover uitsluitsel kan geven? Het internet geeft hele wisselende reacties.

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Uiteindelijk gegaan voor een Samsung EVO 850 M.2 kaart. 500 GB variant viel in het budget en is bovendien ruim 4x sneller dan mijn vorige disk. Erg fijn ding!

Dit topic mag op slot.