Toon posts:

Welke engine en waarom? (voor simpele game)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Hallo,

Als zoon van een programmeur analist, speelde ik de games die vader voor mij maakte.

Na jarenlang hardcore gamen, startte ik met het maken van 'mods' eerst een waarde aanpassen, dan een regeltje in python, een beetje papyrus. Dat werden dan kleine stukjes taal....Maar altijd rond mechanics of toepassingen uit andere bibliotheken.

Tijdens het bedenken van mogelijkheden rond het veranderen (verbeteren) van een bestaand spel kwam ik tot de conclusie dat ik mijn eigen spel wil maken. Dit is meer dan 10 jaar geleden.

Intussen weet ik dat mijn droomgame niet mijn eerste zal zijn. Ik niet een engine ga maken.

Ik heb in spreadsheets kleine doelen voorbereid en projectjes vastgelegd. (deze staan niet in steen gebeiteld)

En nu zou ik dus willen beginnen met het leren werken in een engine. vb unity 3D

Maar ik zou graag met de juiste engine beginnen. Ook zou ik graag weten (begrijpen) waarom de ene wel en de andere niet. Op homepages van engines zeggen ze dat ze bijna alles kunnen. Dus kom ik pas na maanden te weten of ik goed zit.

Vandaar welke engine en waarom voor mijn project:
- meerdere spelers
- 3D
- arena stijl
- eigen UI maken
- eigen game mechanics invoegen

Sorry voor de lange tekst
Alvast bedank
Dirk

Relevante software en hardware die ik gebruik

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via Verwijderd op 01-09-2017 16:03)

• appendto
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-07-2022
Beste Dibarix,

Een paar maanden geleden ben ik ook in het diepte gesprongen en ben gewoon aan de slag gegaan met Unity Personal(Gratis). Ik heb nog geen reden gehad om over te stappen op een andere engine. Unity neemt heel veel werk uit handen maar je moet al snel scripten als je het een en ander voor elkaar wil krijgen. Persoonlijk vind ik dit erg fijn. In Unity kan je de scripts in C# schrijven of in JavaScript. In Unreal kan je gebruik maken van Blueprint. Zij noemen dit Visual Scripting. Je hoeft dus geen code te kloppen. Hou er wel rekening mee dat hier limitaties aan zitten.

Multiplayer
Unity biedt multiplayer functionaliteit aan. Personal edition kan max 20 concurrent players aan.

User Interfaces
Een user interface in elkaar draaien is heel makkelijk in Unity. Je maakt een canvas aan en sleurt en pleurt daar de controls op die je wil hebben. Maar om je UI interactief te maken zal je toch moeten scripten.

Game mechanics
Als je eigen mechanics toe wil voegen zal je moeten scripten in Unity. Dit is vaak toch per game verschillend. Je zal vast iets in de asset store kunnen vinden wat je kan gebruiken maar het zal nooit helemaal aan je eisen voldoen.

Asset Store
Voor een klein bedrag kan je heel vaak hele goede assets kopen. Stel je hebt bijvoorbeeld assets nodig die je in een straat ziet: lantaarnpalen, bankjes, prullenbakken, etc... Dit kan je allemaal via de asset store kopen voor vaak een klein bedrag. Bespaart je enorm veel tijd. Er zijn ook veel goede assets te vinden die gratis zijn.

Tutorials
Mocht je met Unity aan de gang gaan dan is het wijs om te investeren in een goede tutorial. Er zijn heel veel gratis tutorials online te vinden maar deze leggen allemaal stukjes uit van wat je nodig hebt. Je hebt een tutorial nodig die uitlegt hoe het geheel met elkaar werkt. Een goede is: GTGD S3: How to make a game. Deze is te koop via Steam.

Overige
Naast de engine heb je ook kennis nodig van 3D software voor het maken van je models(Blender, 3D Studio Max, etc). Ik raad Blender(www.blender.org) aan. Als je human models nodig hebt kan je bijv MakeHuman gebruiken(www.makehuman.org). Scheelt enorm veel tijd.

[ Voor 32% gewijzigd door appendto op 01-09-2017 15:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diondokter
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:45

diondokter

Dum spiro, spero

Dit is met bijna elke engine te realiseren.
Het ligt ook een beetje aan welke programmeer talen je al kent.

(Bijna) niks of C# -> Unity
C++ -> Unreal Engine
Lua -> Cryengine

Dan is er ook nog GameMaker, waar je ook prima games in kan maken, maar dan raad ik Unity meer aan.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:16

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Er zijn ook nog open source 3d engines gelijk http://www.ogre3d.org/ het ding is met de meeste games dat je ook al je modellen moet maken inclusief textures en dan moet je ofwel iemand kennen dat daar mee aan wilt helpen of zelf doen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:04
@Damic Als je tijd en interesse er in hebt zijn dat soort dingen ook prima zelf te doen in Blender. Het zullen geen super assets worden, maar genoeg om het spel speelbaar te maken. Vanaf daar is het meestal wat makkelijker anderen te vinden die ook tijd willen investeren. Overigens zijn er ook nog zat prima gratis assets te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Een aantal vragen die zomaar bij mij oppoppen m.b.t. deze vraag:

• Wat hebben Google resultaten voor searches zoals "what game engine should I use" opgeleverd?
• Welke voor- en nadelen worden door anderen genoemd?
• Voor welk platform wil je ontwikkelen? PC master race?
• Zoals @diondokter aangeeft: welke taal/talen ken je al? Heb je hier zelf nog een voorkeur in?
• Heb je gekeken naar de verschillende licentiemodellen van de engines? Is het betaalbaar een schaalbaar?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Harrie_ schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 09:06:
Een aantal vragen die zomaar bij mij oppoppen m.b.t. deze vraag:

• Wat hebben Google resultaten voor searches zoals "what game engine should I use" opgeleverd?
• Welke voor- en nadelen worden door anderen genoemd?
• Voor welk platform wil je ontwikkelen? PC master race?
• Zoals @diondokter aangeeft: welke taal/talen ken je al? Heb je hier zelf nog een voorkeur in?
• Heb je gekeken naar de verschillende licentiemodellen van de engines? Is het betaalbaar een schaalbaar?
Ik in het Nederlands gegoogeld, dit leverde enkel unity op en reclame voor allerhande bedrijven die programmeren voor jou.

Ik heb geen enkele site gevonden die engines grondig met elkaar vergelijkt

In het begin enkel Windows

Ik kan niet echt programmeren maar heb notie van basic, x basic, pascal, python en papyrus, heb niet echt een voorkeur maar c en c++ schrikken me wat af.

Ogre 3D heb ik nagekeken en daar mag je commercieel mee aan de slag mits vermelding.

Mijn budget is 1000 euro.

Wat bedoel je met schaalbaar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Verwijderd schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 09:22:
[...]

Ik in het Nederlands gegoogeld, dit leverde enkel unity op en reclame voor allerhande bedrijven die programmeren voor jou.

Ik heb geen enkele site gevonden die engines grondig met elkaar vergelijkt

In het begin enkel Windows

Ik kan niet echt programmeren maar heb notie van basic, x basic, pascal, python en papyrus, heb niet echt een voorkeur maar c en c++ schrikken me wat af.

Ogre 3D heb ik nagekeken en daar mag je commercieel mee aan de slag mits vermelding.

Mijn budget is 1000 euro.

Wat bedoel je met schaalbaar?
[computers] - Schaalbaar of schaalbaarheid is een term in de IT-wereld die aangeeft of men een bepaalde dienst of configuratie (eenvoudig) groter kan maken. De term schaalbaar kan betrekking hebben op een lokaal systeem, maar wordt tegenwoordig ook vaak in een globale bedoeling gebruikt.
Ik zie in je OP dat je het hebt over een 'arena', misschien ben ik dan te vlug; maar ik ga dan eigenlijk direct uit van multiplayer-modus. Schaalbaarheid slaat dan meer terug op 'wordt je spel straks MP gespeeld door 50, 500, 5000, < users' en hoe ga je dat dan handlen?

De opmerking 'ik heb in het Nederlands gegoogled' daar sla ik bijna stijl van achterover. Op het internet (in het algemeen) maar zeker m.b.t. materie in de hoek van programmeren is vele malen meer te vinden in het engels; en dat is nog een understatement.

Als je in het engels zoekt krijg je bakken info terug (dat ik dit überhaupt nog uit moet leggen :F) o.a. forumposts van mensen die hetzelfde pad zijn bewandeld en daarbij dus ook hun beweegredenen om wel of niet voor een engine te kiezen, ook ervaringen van mensen die al langer met een engine bezig zijn.

Sorry voor mijn harde woorden; maar als het niet eens in je opkomt om even in het engels te zoeken dan denk ik dat je een zware kluif gaat hebben aan deze 'hobby'...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
Begin gewoon met Unity. En begin met iets heel simpels: als je meteen met het 'complete' project gaat beginnen ga je het nooit afkrijgen. Eigenlijk elk 'ding' op je lijstje zou je als klein opzichzelfstaand spel moeten maken, dan kun je later met de opgedane kennis dit alles integreren.

Die 1000 euro kun je 't beste aan leermateriaal uitgeven, later, indien nodig.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Harrie,

Het is wel in me opgekomen, maar omdat mijn kennis omtrent technische termen bijna nihil is dacht ik dat het Nederlands de dingen begrijpelijker zou maken.

Ik hoopte de mensen die het zelfde pad bewandeld hebben hier te vinden, misschien heb ik het verkeerde forum gekozen. Ik zal dan maar naar een gamedev forum zoeken.

Bedankt voor de snelle en spontane reacties dit topic mag gesloten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:55
Verwijderd schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 11:23:
Bedankt voor de snelle en spontane reacties dit topic mag gesloten worden.
Het helpt ook als je niet direct van je stuk wordt gebracht door een weinig constructieve reactie van één van de vele duizenden forum bezoekers hier :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-10 15:21
Ik heb een beetje het zelfde idee als dibarix, maar omdat ik weet dat ik niet vanuit het niets zoiets kon bouwen ben ik eerst in Unity begonnen met een simpel puzzel spelletje (iets in de richting van tetris/dr Mario).

Het beste bij dit soort dingen is om gewoon ergens te beginnen, je leert de eerste tijd erg veel en unity heeft de meeste uitleg en veel mensen die via stackoverflow(unity answers) al goede oplossingen hebben voor bestaande problemen.

Mocht je je eerste game af hebben, dan heb je al een veel beter idee van de mogelijkheden en kan je die ervaring meenemen naar andere projecten en ik durf te wedden ook voor andere engines.

Als je unity installeert word je doorverwezen naar wat video tutorials, opzich is dat een goed begin om wat ervaring op de te doen en vanuit daar zelf iets te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 11:23:
Het is wel in me opgekomen, maar omdat mijn kennis omtrent technische termen bijna nihil is dacht ik dat het Nederlands de dingen begrijpelijker zou maken.
Leer dan eerst de technische dingen. Je moet echt niet in het Nederlands iets willen opzoeken. Dat maakt het enkel maar verwarrender.

Want of iemand hanteert een andere definitie ergens voor, of bijv msdn is automatisch-vertaald, of mensen hanteren een half-NL/half-EN mengelmoesje.
Serieus, een andere taal dan EN gebruiken is juist de chaos opzoeken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• appendto
Beste Dibarix,

Een paar maanden geleden ben ik ook in het diepte gesprongen en ben gewoon aan de slag gegaan met Unity Personal(Gratis). Ik heb nog geen reden gehad om over te stappen op een andere engine. Unity neemt heel veel werk uit handen maar je moet al snel scripten als je het een en ander voor elkaar wil krijgen. Persoonlijk vind ik dit erg fijn. In Unity kan je de scripts in C# schrijven of in JavaScript. In Unreal kan je gebruik maken van Blueprint. Zij noemen dit Visual Scripting. Je hoeft dus geen code te kloppen. Hou er wel rekening mee dat hier limitaties aan zitten.

Multiplayer
Unity biedt multiplayer functionaliteit aan. Personal edition kan max 20 concurrent players aan.

User Interfaces
Een user interface in elkaar draaien is heel makkelijk in Unity. Je maakt een canvas aan en sleurt en pleurt daar de controls op die je wil hebben. Maar om je UI interactief te maken zal je toch moeten scripten.

Game mechanics
Als je eigen mechanics toe wil voegen zal je moeten scripten in Unity. Dit is vaak toch per game verschillend. Je zal vast iets in de asset store kunnen vinden wat je kan gebruiken maar het zal nooit helemaal aan je eisen voldoen.

Asset Store
Voor een klein bedrag kan je heel vaak hele goede assets kopen. Stel je hebt bijvoorbeeld assets nodig die je in een straat ziet: lantaarnpalen, bankjes, prullenbakken, etc... Dit kan je allemaal via de asset store kopen voor vaak een klein bedrag. Bespaart je enorm veel tijd. Er zijn ook veel goede assets te vinden die gratis zijn.

Tutorials
Mocht je met Unity aan de gang gaan dan is het wijs om te investeren in een goede tutorial. Er zijn heel veel gratis tutorials online te vinden maar deze leggen allemaal stukjes uit van wat je nodig hebt. Je hebt een tutorial nodig die uitlegt hoe het geheel met elkaar werkt. Een goede is: GTGD S3: How to make a game. Deze is te koop via Steam.

Overige
Naast de engine heb je ook kennis nodig van 3D software voor het maken van je models(Blender, 3D Studio Max, etc). Ik raad Blender(www.blender.org) aan. Als je human models nodig hebt kan je bijv MakeHuman gebruiken(www.makehuman.org). Scheelt enorm veel tijd.

[ Voor 32% gewijzigd door appendto op 01-09-2017 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt appendto,

Met deze info en tips kom ik al een heel eind. Ben unity aan het downloaden. Ik zal zeker die tutorial op steam eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

CurlyMo schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 11:32:
[...] een weinig constructieve reactie [...]
Die van mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Ja, als je iemand met je reactie afschrikt dan vind ik dat weinig constructief. Dat iemand zich er zo snel van stuk laat brengen ook niet. Dus schud elkaar de hand en verder met de orde van de dag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-10 18:02

TheBorg

Resistance is futile.

CurlyMo schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 16:40:
Ja, als je iemand met je reactie afschrikt dan vind ik dat weinig constructief. Dat iemand zich er zo snel van stuk laat brengen ook niet. Dus schud elkaar de hand en verder met de orde van de dag :P
Hij heeft wel een punt, in het Engels zijn gewoon meer resources te vinden. Dibarix zal dat echt moeten leren maar dat mag geen obstakel zijn om door te zetten. Gelukkig is C# wel een eind makkelijker dan C++ (wat hem afschrikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
TheBorg schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 16:50:
[...]

Hij heeft wel een punt, in het Engels zijn gewoon meer resources te vinden. Dibarix zal dat echt moeten leren maar dat mag geen obstakel zijn om door te zetten. Gelukkig is C# wel een eind makkelijker dan C++ (wat hem afschrikt).
Dat had hij zeker, maar @Gomez12 zegt hetzelfde zonder iemand af te schrikken. Dat maakt het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@CurlyMo @TheBorg @Verwijderd

Ik had me in die post al geëxcuseerd voor mijn harde woorden, bij deze nogmaals; kwam redelijk lomp uit de hoek en het was zeker niet mijn bedoeling om OP af te schrikken / weg te jagen of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Schud hand terug :(:) Terug on topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appendto
Verwijderd schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 16:13:
Bedankt appendto,

Met deze info en tips kom ik al een heel eind. Ben unity aan het downloaden. Ik zal zeker die tutorial op steam eens bekijken.
Graag gedaan. :) Schrik vooral niet van de hoeveelheid dingen die je ineens moet leren. Gewoon op je gemak. Vandaag Unity, morgen Blender, etc. Kijk altijd verder hoe je het voor jezelf makkelijk kan maken. Kijk bijvoorbeeld naar MakeHuman. Natuurlijk kan je zelf ook een model maken in Blender maar hier ga je heel veel tijd aan kwijt zijn. Vooral als je solo aan een game werkt is het van belang om dingen voor jezelf makkelijk te maken. Maak gebruik van wat er al is. :)

Wat ik je verder nog kan aanraden is(als je de basis van Unity kent):
- Standard Assets: https://www.assetstore.unity3d.com/en/#!/content/32351
- Post Processing Stack: https://www.assetstore.unity3d.com/en/#!/content/83912

Twee hele goede assets die gratis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-10 21:43
Ik zou UE4 pakken, met blueprints hoef je geen regel code te schrijven (in principe), als je dat wel wil is de optie er altijd al dan niet aanvullend.

het bouwen van een UI met slate is ook heel fijn, alles klikt gewoon (vind ik zelf)

licentie voorwaarden zijn gewoon top, je heb gewoon toegang tot alles, boven de 100.000 omzet ga je pas kijken naar wat je aan Epic geeft.

heel goede asset store.

En de community is wat professioneler dan die van unity (mening)

Persoonlijk vind ik EU4 gewoon tig keer uitgebreider, en ook zeker voor de leek, dan unity, ik heb professionele ervaring met beide als programmeur en 9 van de 10 keer zal ik voor Unreal gaan

[ Voor 5% gewijzigd door dakka op 02-09-2017 03:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Unity, als je C# kent. Unity is echt laagdrempelig en voor 90% "goed genoeg".

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens-R
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-12-2024
dakka schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 03:20:
Ik zou UE4 pakken, met blueprints hoef je geen regel code te schrijven (in principe), als je dat wel wil is de optie er altijd al dan niet aanvullend.

het bouwen van een UI met slate is ook heel fijn, alles klikt gewoon (vind ik zelf)

licentie voorwaarden zijn gewoon top, je heb gewoon toegang tot alles, boven de 100.000 omzet ga je pas kijken naar wat je aan Epic geeft.

heel goede asset store.

En de community is wat professioneler dan die van unity (mening)

Persoonlijk vind ik EU4 gewoon tig keer uitgebreider, en ook zeker voor de leek, dan unity, ik heb professionele ervaring met beide als programmeur en 9 van de 10 keer zal ik voor Unreal gaan
Dit. Plus dat UE4 ook zat standaard templates aan boord heeft voor een aantal soorten gametypes. Dit betekend dus dat je snel aan de slag kan en gemakkelijk van anderen kan afkijken (en leren). Blueprints maken het hele verhaal behoorlijk gemakkelijk voor mensen die net beginnen. (Blueprints waren oorspronkelijk bedacht, zodat de wat minder technisch onderlegden ook een spel zouden kunnen maken, zonder dat je daar een computer sceince degree voor nodig hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:14

alienfruit

the alien you never expected

Unity was krachtig genoeg om https://playfeist.net te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
Het is een geval van best tool for the job. Unity is goed genoeg in de meeste gevallen, maar UE4 heeft gewoon net dat beetje meer. Een voordeel van Unity is dat je in C# kunt programmeren, terwijl dat bij UE4 in C++ moet (ik geloof dat UnrealScript tegenwoordig ook weer deels terug is), of met Blueprints (en iets waarvan ik de naam niet meer weet, zat ook in UE3).

Ik zou zelf UE4 boven Unity kiezen, omdat je er de volledige source code bij krijgt (volgens mij nu ook bij de gratis versie, tenzij ik verkeerd geïnformeerd ben). Het wordt vanuit de community goed ondersteund en bijgewerkt met allerlei extra developer tools en utilities. Je kunt er games mee bakken voor vrijwel elk platform, en kunt gebruik maken van zaken als virtual reality.

Is het slechts een hobby, wil je een beetje stoeien en relatief snel resultaat zien, dan ben je wellicht beter af met Unity. Ben je een fervent programmeur en wil je net dat beetje meer (ook al gebruik je het waarschijnlijk niet eens), dan is UE4 een betere keuze.
Pagina: 1