SSD Clonen

Pagina: 1
Acties:

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-12-2025

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Topicstarter
Dag Allemaal,

aangezien ik mijn vriendin haar laptop ga upgraden van een 500GB mechanische schijf naar een 525 MX300 leek het mij praktisch om de schijf gewoon te clonen mbv de software van Crucial (acronis) die meegeleverd wordt. Echter krijg ik telkens de melding dat er maar 1 harde schijf aangesloten zit.

De HDD (een standaard 500GB Momentus Thin) zit in de laptop, en de Crucial zit aangesloten, onaangeroerd vanuit 't doosje via een externe USB case. Echter krijg ik de SSD niet te zijn in Windows Explorer of Disk manager. Er is echter wel een geluidje dat er iets aangesloten wordt als hij in de computer geduwd wordt.

heeft iemand een oplossing? Aangezien er geen windows-code onder de accu staat en je bij mijn weten deze niet kunt achterhalen lijkt me een nieuwe windowsinstallatie geen optie

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Afhankelijk van de versie zit de Windowscode ingebakken in de laptop en wordt (mits je de goede versie van Windows hebt (niet home i.p.v. Pro o.i.d.)) automatisch geactiveerd.

Is de externe USB-case wel goed / levert deze voldoende power?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• 0stone0
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-12-2025

0stone0

01000010 01101111 01100101 !

en de Crucial zit aangesloten, onaangeroerd vanuit 't doosje via een externe USB case
Heeft u de nodige drivers voor de externe USB case gecontroleerd / geinstalleerd?

"~~Linux is only free if your time has no value"

• Jaïr.exe
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-12-2025
Knip: Laat maar, las het te laat.
Staat het wel bij apparaatbeheer?

[ Voor 114% gewijzigd door Jaïr.exe op 31-08-2017 16:00 ]

• SlowDown
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Is de SSD voorzien van een partitie en geformateerd ?

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:32
kopiereren van een HDD naar een SSD is niet een goed plan. Windows deteceerd namelijk bij de installatie of het om en SSD of HDD gaat en past daarop optimalisaties toe. De windows code staat in je hardware en je kan 'm gewoon weer activeren zonder problemen. Data kun je daarna gewoon overkopieren.

[ Voor 7% gewijzigd door consolefreak op 31-08-2017 16:02 ]

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
SlowDown schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:59:
Is de SSD voorzien van een partitie en geformateerd ?
Dit inderdaad.
Check onder schijfbeheer.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• NLBUURMAN

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Topicstarter
consolefreak schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 16:02:
kopiereren van een HDD naar een SSD is niet een goed plan. Windows deteceerd namelijk bij de installatie of het om en SSD of HDD gaat en past daarop optimalisaties toe. De windows code staat in je hardware en je kan 'm gewoon weer activeren zonder problemen. Data kun je daarna gewoon overkopieren.
hoe bedoel je staat in de hardware? het is een 3 jaar oude laptop die in de loop der tijd naar W10 geupgrade is; ik ga er niet vanuit dat de windowscode automatisch overgezet wordt als ik er een bootable USB in druk...

verder bedankt voor alle reacties; de USB case levert genoeg stroom, een oude Hitachi 120GB mechanische schijf heeft hier altijd prima mee gediend als externe schijf voor m'n desktop.

de SSD heeft nog geen partitie of geformateerd; zowel in diskpart als in schijfbeheer geen melding van een 2e schijf?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
NLBUURMAN schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 16:17:
[...]

hoe bedoel je staat in de hardware? het is een 3 jaar oude laptop die in de loop der tijd naar W10 geupgrade is; ik ga er niet vanuit dat de windowscode automatisch overgezet wordt als ik er een bootable USB in druk...

verder bedankt voor alle reacties; de USB case levert genoeg stroom, een oude Hitachi 120GB mechanische schijf heeft hier altijd prima mee gediend als externe schijf voor m'n desktop.

de SSD heeft nog geen partitie of geformateerd; zowel in diskpart als in schijfbeheer geen melding van een 2e schijf?
Vanaf (grofweg) Windows 8 staat de product key voor Windows in je BIOS (als er tenminste een Windows licentie is meegeleverd). Als je een bijbehorende versie van Windows installeert, dan activeert deze automatisch. Dus als het op de oude harddisk werkte dan gaat het ook op de nieuwe werken.

Je zult toch eerst de schijf moeten kunnen zien in schijfbeheer. Pas dan kun je partitioneren en formatteren. Wat ik vroeger wel eens deed was met een Linux-stick het dd-commando gebruiken om een hele systeempartitie in 1x over te fietsen naar een nieuwe partitie. Deze moet dan echter precies zo groot zijn als de oude partitie was, anders wil Windows niet booten.

Tegenwoordig gebruik ik altijd ct'wimage om Windows naar nieuwe hardware te transplanteren, dat is een geweldige tool waarmee je een complete Windows-installatie inclusief alle software, instellingen en gebruikersbestanden kunt backuppen en weer kunt installeren, desnoods op nieuwe hardware. Het installeren gebeurt gewoon door de setup-procedure van Windows, dus optimalisaties voor SSD's etc worden gewoon doorgevoerd. Het kost echter wel even wat moeite om een externe harddisk in te richten, maar dat hoeft maar 1x. Je kunt al je pc's backuppen, er wordt automatisch deduplicatie toegepast. Het werkt met alle Windows versies vanaf 8.1.

• NLBUURMAN

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Topicstarter
PhilipsFan schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 16:28:
[...]
Vanaf (grofweg) Windows 8 staat de product key voor Windows in je BIOS (als er tenminste een Windows licentie is meegeleverd). Als je een bijbehorende versie van Windows installeert, dan activeert deze automatisch. Dus als het op de oude harddisk werkte dan gaat het ook op de nieuwe werken.
dit is dus het probleem, ik wil er graag weer windows 10 op hebben ipv w8

• PhilipsFan
NLBUURMAN schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 16:50:
[...]

dit is dus het probleem, ik wil er graag weer windows 10 op hebben ipv w8
Als je die pc ooit al hebt geconverteerd naar Windows 10 dan is het geen probleem. Als je dat nog niet eerder hebt gedaan, dan is het mogelijk dat de truc nog steeds werkt. Windows 10 installeren gaat ook met de product code van Windows 8 dus het is mogelijk dat die code uit de BIOS gewoon goedgekeurd wordt.

Als dat niet het geval is, dan moet je een truc uithalen. Je moet dan eerst de pc voorzien van Windows 10 via de normale installatieprocedure via de website van Microsoft. Er is namelijk een mogelijkheid om nog steeds een gratis Windows 10 licentie te krijgen als je de gehandicapten-hulpmiddelen gebruikt (je hoeft ze niet echt te gebruiken). Maar die oplossing heb ik zelf nog nooit nodig gehad, dus dan moet je even zoeken. Als dit gelukt is kun je de pc opstarten met je gekloonde SSD en zou die ook moeten activeren.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12-2025
Oplossing:
1. aangezien je nu wil clonen en je het over Windows 10 hebt, moet de harddisk nu ook Windows 10 bevatten en die is waarschijnlijk gevalideerd (dus legaal). Clonen van Windows van harddisk naar SSD is onhandig, omdat je dan met een trage SSD zit, een hoop SSD-ruimte kwijt bent aan swapfiles en het SSD-ondehoud dan niet optimaal is. Dus niet clonen maar Windows 10 installeren op de SSD met je huidige licentiecode. Dat laatste is geen probleem, hieronder staat stap voor stap hoe je dat doet.
Schrijf precies op welke Windows 10 versie er nu op staat (dus bv. Home Edition, 32 Bits) en noteer ook de licentiecode (dat is altijd handig).
2. download bij Microsoft de juiste (dus dezelfde als je nu hebt) Windows 10 versie en zet die zo op USB-stick of DVD dat je ervan kunt opstarten.
3. haal de harddisk uit de laptop en schuif/bouw de SSD er in.
4. ga de BIOS van de laptop in en zet de SATA-eigenschappen op AHCI. IDE is ook goed, maar dan haal je maar de halve snelheid uit je SSD.
5. boot van de USB-stick en start de Windows 10 installatie op. Bij het bepalen van de grootte van de Windows partitie verklein je die naar 90 % van de voorgestelde grootte (= 10% overprovisioning). Sla het scherm met de licentiecode over en rond de installatie af. Meld de laptop weer aan op Wifi en check of de Windows 10 installatie gevalideerd/legaal is.
Als dat niet is gelukt, start je de installatie opnieuw vanaf USB-stick, je verwijdert alle partities van de SSD en je vult nu het licentiecode scherm met je genoteerde licentiecode. Als ook dat niet lukt, herhaal je de laatste stap met de licentiecode van Windows 8 (als je die nog kunt achterhalen, bv. door de HD weer in te bouwen en een Recovery uit te voeren vanaf de Recovery partitie en dat daarna te upgraden naar Windwos 10).
6. nu installeer je eerst alle Windows 10 updates, daarna installeer je de SSD ondersteunende software van de fabrikant en je update en controleert het correct functioneren van je SSD daarmee.
7. Installeer AS-SSD benchmark en controleer of je de gewenste snelheden haalt.
8, bouw de harddisk in in de externe USB-case en kopieer al je data naar de SSD. Of je laat die op de harddisk staan. (Zorg wel voor een backup van je data ...)
9, en de SSD weer voorzien van de normale programmatuur en verder in gebruik nemen. Ontbrekende drivers vind je vaak op de website van de fabrikant.

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-12-2025
Het clonen van HDD naar SSD kan prima, ook met bestaande installaties, je moet alleen met een aantal dingen rekening houden:
1. Zorg voorafgaand aan de clone dat AHCI is ingesteld in de BIOS en start in ieder geval Windows nog een keer helemaal op vanaf HDD om te zorgen dat de juiste drivers voor AHCI zijn geinstalleerd/geactiveerd, met de clone wordt dit automatisch overgezet naar de SSD. Als je AHCI activeert na de clone start Windows niet meer op.
2. Laat de huidige HDD zitten, stop de nieuwe SSD in een externe behuizing en sluit deze aan op de laptop.
3. Bij een SSD is de alignment van de blocks erg belangrijk voor de uiteindelijke snelheid. Neem een programma dat hier rekening mee houd. Ik gebruik altijd de Minitool Partition Wizard Free. Is gratis, klein en houd prima rekening met alignment. Je hebt de keuze voor partition copy en disk copy. Aangezien jouw nieuwe SSD groter is dan de huidige HDD kun je prima disk copy gebruiken zonder dat bestaande partities worden verkleind.
4. Je hoeft in eerste instantie niets met de SSD te doen als deze is aangesloten op de laptop. Dus geen partities aanmaken/schijfletters koppelen. Als alles goed gaat detecteert Minitool Partition Wizard de SSD automatisch.
5. Tijdens het clonen wordt er opnieuw opgestart omdat de Windows partitie gelocked is. Minitool Partition Wizard houd hier rekening mee en vraagt op een gegeven moment om opnieuw op te starten. Daarna gaat het clonen verder.
6. Na het clonen verwijder je de HDD en zet je de SSD in de laptop. Schroef nog niet alles dicht maar test eerst of de clone succesvol is (lees: windows start normaal op). Pas als alles goed werkt bouw je de laptop weer dicht.
7. Windows 10 is slim genoeg om tijdens het booten te detecteren dat je een SSD geplaatst hebt. Op basis hiervan wordt bijvoorbeeld TRIM al geactiveerd. Het is wel aan te raden om handmatig de volgende zaken te controleren om de levensduur van de SSD te verlengen:
- Schijfdefragmentatie uit (schedule disablen)
- Virtueel geheugen verkleinen (pagefile)
- Hibernate uit (maakt met SSD niet meer uit en scheelt een paar gig opslag)
8. Met AS SSD benchmark kun je controleren of de alignment klopt en of de juiste driver (AHCI) wordt gebruikt.
9. Het kan geen kwaad om de Windows Performance Index opnieuw te runnen. Op basis hiervan past Windows ook een aantal SSD-specifieke instellingen aan.

• NLBUURMAN

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Topicstarter
wederom bedankt voor de input;
@Renault het punt is dat er geen licentiecode van windows onder de accu zit, en ik dus geen idee heb of ik die kan vinden, volgens @PhilipsFan zit deze ergens in de BIOS, is dit ook mogelijk om deze heel basaal op een papiertje te krabbelen?
In principe gaat mijn voorkeur ook niet uit naar clonen en pak ik het liefste een schone windows installatie omwille van de 4K alignment zoals @PatrickPR aangeeft. info voor de liefhebber

• PhilipsFan
NLBUURMAN schreef op maandag 4 september 2017 @ 09:08:
wederom bedankt voor de input;
@Renault het punt is dat er geen licentiecode van windows onder de accu zit, en ik dus geen idee heb of ik die kan vinden, volgens @PhilipsFan zit deze ergens in de BIOS, is dit ook mogelijk om deze heel basaal op een papiertje te krabbelen?
In principe gaat mijn voorkeur ook niet uit naar clonen en pak ik het liefste een schone windows installatie omwille van de 4K alignment zoals @PatrickPR aangeeft. info voor de liefhebber
Nee, je kunt niet de productcode uit de BIOS halen. Het hele idee daarvan was juist dat er geen stickers meer op de computers moesten waardoor het moeilijker wordt om een licentie te 'jatten'. Maar dat maakt ook niet uit, als je recht hebt op Windows 10 met die licentie, dan gaat dat allemaal automatisch.

Over dat klonen: als je mijn methode gebruikt kun je 'officieel' klonen. Je doet dan een normale windows installatie, maar als bron-image gebruik je een image dat van je oude installatie gemaakt is. Dit is ook hoe OEM's het doen als ze een image meeleveren waar al drivers etc in zitten.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12-2025
Nogmaals:
Als je al (dus nu) een legale Windows 10 licentie hebt, staat het hardware-profiel van jouw PC bij Microsoft geregistreerd. Als je de door mij geschetste werkwijze opvolgt, krijg je bij een skip van de licentiecode tijdens de W10 installatie gewoon je licentie terug, MITS je exact dezelfde W10 versie terug installeert.
Pagina: 1